Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tafelstraat 30

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Als ik het dus goed begrijp, gaat het hier niet om een kegel- of jeu de boule-balletje, maar om een recent als herinnering aangebrachte kleine kanonskogel of grote musketkogel. Vreemd dat het ding dan groen geverfd is. En wat moeten we dan met het jaartal? In 1872 lagen we volgens Tweeduizend Jaar Maastricht echt niet onder vuur...

    Opmerking


    • #17
      Kogel in de gevel

      Ik krijg uit de reactie van de eigenaar (willekeurig jaartal, zonder betekenis) niet de indruk dat we erg ver hoeven te zoeken naar een verklaring, meer in de geest van een 'verfraaiing' dan enige historische achtergrond.

      Opmerking


      • #18
        1723

        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
        Ja, dat klopt. Als we hier met een serieus jaartal van doen hebben, dan lijkt mij de enige mogelijkheid 1673. Maar dat zou dan wel onderbouwd moeten worden. Want waarom was hierover dan al die tijd niets bekend, en is dit relict ook zichtbaar op oude foto's?
        Ingrid bedoel je misschien 1723 i.p.v. 1673 ?
        Het jaartal 1723 siert de gevel al zolang ik me kan heugen.
        Zoals de huidige eigenaar van het pand al aangeeft in zijn e-mail is het jaartal 1872 volstrekt willekeurig en zonder betekenis. Hij geeft verder ook aan dat het jaartal t.z.t. aangepast zal worden, en dat is toch positief !

        Opmerking


        • #19
          In 1673 is er in elk geval gevochten om de stad. Ik dacht dat het jaartal misschien ooit is overgeschilderd en toen verkeerd gelezen. Maar nu begrijp ik dat die kogel daar eigenlijk nooit heeft gezeten, dus deze discussie kan na lezing het best maar gewist worden!

          Ook al omdat ik het vorige bericht ook niet erg duidelijk opstelde. :(

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            In 1673 is er in elk geval gevochten om de stad. Ik dacht dat het jaartal misschien ooit is overgeschilderd en toen verkeerd gelezen. Maar nu begrijp ik dat die kogel daar eigenlijk nooit heeft gezeten, dus deze discussie kan na lezing het best maar gewist worden!

            Ook al omdat ik het vorige bericht ook niet erg duidelijk opstelde. :(
            Absuluut niet wissen!
            Ook historische fraudes zijn tzt erg leuk, interessant en zeker ook leerzaam.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Absuluut niet wissen! Ook historische fraudes zijn tzt erg leuk, interessant en zeker ook leerzaam.
              Nee, natuurlijk niet de discussie wissen. Ik bedoelde mijn laatste twee postings. Wissen wegens verwarrende werking en redelijke onzin!

              Opmerking


              • #22
                Balletje aan gevel.

                Hallo
                Hierbij nog een foto van Tafelstraat 30 uit 1980.
                En zie daar ook toen zat het balletje niet op de gevel.
                Een of andere grapjas heeft het daar aangebracht en het jaartal er keurig bij gezet, je kunt aan de manier waarop het jaartal er staat al zien dat het nep is.
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #23
                  Tafelstraat 30

                  Eindelijk wordt het mysterie Tafelstraat 30 hier opgelost.
                  Inderdaad is vroeger (jaartal onbekend) gevestigd geweest Cafe Baartmans. (vlg. Toon Jennekens)
                  De Gevel recentelijk opgeknapt met als grap een kogel aan de wand met 1872. De eerste Nederlandse Kegelclub is hier opgericht en had hier onderdak. Achter het huis herinnerd nog een hardsteen met kegel uitsparingen. Maar kan iemand uitleggen waarom deze een vierkante opstelling heeft en niet in noga vorm?
                  Om nu de geschiedenis eer aan te doen is het jaartal aangepast in 1861 als hommage aan De 50 Keigeleers. Meer informatie en toevoeging welkom. Ind good al good.
                  Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:12. Reden: Aanpassen Unicode

                  Opmerking


                  • #24
                    Hardsteen met kegel uitsparingen anno 1861

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Deckers Bekijk bericht
                      Eindelijk wordt het mysterie Tafelstraat 30 hier opgelost.
                      Inderdaad is vroeger (jaartal onbekend) gevestigd geweest Cafe Baartmans. (vlg. Toon Jennekens)
                      De Gevel recentelijk opgeknapt met als grap een kogel aan de wand met 1872. De eerste Nederlandse Kegelclub is hier opgericht en had hier onderdak. Achter het huis herinnerd nog een hardsteen met kegel uitsparingen. Maar kan iemand uitleggen waarom deze een vierkante opstelling heeft en niet in noga vorm?
                      Om nu de geschiedenis eer aan te doen is het jaartal aangepast in 1861 als hommage aan De 50 Keigeleers. Meer informatie en toevoeging welkom. Ind good al good.
                      Welkom op dit forum Marcel

                      Goed om nogmaals een bevestiging te krijgen dat cafe Baartmans gevestigd was aan de Tafelstraat 30 te Maastricht.
                      Die bevestiging is er inmiddels van alle kanten, edoch het tastbare bewijs, bijvoorbeeld een ambtelijke akte of een advertentie ontbreekt nog steeds. Helaas!
                      Op Mestreech Online geven wij ons pas tevreden als we dat bewijs hebben.....

                      Over de kegelsteen en waarom die vierkant is, kun je HIER alles lezen.

                      Graag zien we je nog vaker op dit forum
                      Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:13. Reden: Typefouten en Unicode aangepast
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Deckers Bekijk bericht
                        Eindelijk wordt het mysterie Tafelstraat 30 hier opgelost. Inderdaad is vroeger (jaartal onbekend) gevestigd geweest Café Baartmans. (vlg. Toon Jennekens).
                        Er valt niet veel te vergelijken als er geen titel wordt opgegeven. Op welke uitgave van Jenniskens doelt u, en op welke pagina is dat dan te vinden?

                        Opmerking


                        • #27
                          Tafelstraat 30

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Er valt niet veel te vergelijken als er geen titel wordt opgegeven. Op welke uitgave van Jenniskens doelt u, en op welke pagina is dat dan te vinden?
                          Bij monde van Toon Jenniskens oud stafarchivaris van Maastricht persoonlijk.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Deckers Bekijk bericht
                            Bij monde van Toon Jenniskens oud stafarchivaris van Maastricht persoonlijk.
                            Helaas Marcel,

                            Dat is een leuke aanwijzing, maar wordt op MO niet gezien als een bewijs.
                            Laat je hierdoor echter niet ontmoedigen!
                            Wellicht kunnen we gezamelijk uiteindelijk wel een bewijs vinden.
                            Alle suggesties zijn welkom.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              recapitulatie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Marcel Deckers Bekijk bericht
                              Bij monde van Toon Jenniskens oud stafarchivaris van Maastricht persoonlijk.
                              Drs. Toon Jenniskens is oud-gemeentearchivaris en oud-stadscultuurhistoricus van Maastricht, maar zoals Pier al opmerkte: een mondelinge mededeling wordt zelden of nooit als een steekhoudend historisch bewijs gezien. We zoeken dus naar een schriftelijke vermelding, bv. in een oud adresboek, telefoonboek (natuurlijk niet voor 1896 of daaromtrent), belastinglijst, advertentie, archiefstuk, desnoods een foto uit de jaren 1860.

                              1. Dat er een cafe Baartmans op het Vrijthof is geweest, is hierboven bewezen met onder andere een advertentie uit 1840.

                              2. Ook is bewezen dat er ooit een Cafe Baartmans heeft gelegen in de Tafelstraat; in dit cafe zouden in 1861 de Vieftig Keigeleers zijn opgericht.

                              3. Wat niet bewezen is, is dat het pand Tafelstraat 30 identiek is met dat tweede Cafe Baartmans. De Tafelstraat is best lang en heeft cafe's gehad op verschillende locaties. Nr. 30 hoeft niet Baartmans te zijn geweest, ook al hebben we daar een kegelbaan gevonden en zou het ons dus leuk uitkomen!

                              Mij valt in dat het adres te vinden zou moeten zijn in het jaarverslag van de gemeente, omdat Baartmans ongetwijfeld een vergunning nodig had, en vergunningen vanwege de gemeentelijke inkomsten in dat verslag werden vermeld.
                              Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:14. Reden: Aanpassen Unicode

                              Opmerking


                              • #30
                                Huwelijk Wijnandus Baertmans.

                                Wijnandus is 28 september 1826 gehuwd volgens de Burgerlijke Stand van Maastricht met Maria Isabella Dukers. Wijnandus is dan koffiehuis- billardhouder en woont langs het Vrijthof.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X