Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tafelstraat 30

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tafelstraat 30

    In de thread "SPORT IN MAASTRICHT" hebben wij het gehad over "50-Keigeleers - Nederlandse oudste kegelclub"

    Resumerend bleek uit de vorige thread ook dat ons forumlid Annefine in 1945 geboren is in genoemd perceel.

    Via Annefine kwamen wij ook in het bezit van de indeling van het pand (1973) en meen ik mij te herinneren dat Annefine, of een ander forumlid, een foto publiceerde van het aangrenzende pand op de hoek Achter de Molens van 10 mei 1940, waarin een mortierinslag is te zien.
    Helaas vind ik die foto en dat relaas nergens meer, maar wellicht dat die weldra weer wordt gevonden.

    Hoe dan ook.
    Onlangs liep ik weer door de Tafelstraat en onwillekeurig bekijk je het perceel Tafelstraat 30 dan met iets andere ogen.
    En wat trok mijn aandacht?

    Op de eerste verdieping, links boven de voordeur (zie bovenstaande foto), is een kleine groene "bal" ingemetseld met daaronder het jaartal 1872.

    Dat feit hebben wij nog niet besproken.
    Ik heb geen idee waar dit "groene balletje" en/of het jaartal 1872 naar verwijst.

    Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:17. Reden: Aanpassen Unicode
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Leuke vondst, Pier! Misschien het 11-jarig bestaan van de keigelclub?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      (..) meen ik mij te herinneren dat Annefine, of een ander forumlid, een foto publiceerde van het aangrenzende pand op de hoek Achter de Molens van 10 mei 1940, waarin een mortierinslag is te zien.
      Helaas vind ik die foto en dat relaas nergens meer, maar wellicht dat die weldra weer wordt gevonden. (..)
      Dat is het fijne aan MO.
      Alles loopt een beetje door elkaar.....
      In de thread "Foto's van 10 mei 1940: Duitsers te Wijck" vond ik alsnog het bedoelde verhaal met foto.

      Helaas is op die foto niet te zien of op 10 mei 1940 het "groene balletje" al boven de deur zat.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Dat is het fijne aan MO.
        Alles loopt een beetje door elkaar.....
        In de thread "Foto's van 10 mei 1940: Duitsers te Wijck" vond ik alsnog het bedoelde verhaal met foto.

        Helaas is op die foto niet te zien of op 10 mei 1940 het "groene balletje" al boven de deur zat.
        Wat een leuke vondst van Pier!
        Je hebt wel heeel erg goed gekeken.
        Ik kan je verzekeren dat het balletje + het jaartal 1872 er nooit op hebben gestaan, wel een gevelsteen met het jaartal 1723 op het huis.
        Ik heb nog een foto waarop de gevel in de oude verflaag zit, en waarop het balletje en het jaartal 1872 niet te zien zijn.
        Click image for larger version  Name:	tafelstraat 1e verd (1).jpg Views:	1 Size:	97,1 KB ID:	89797
        Last edited by Pier; 24 november 2020, 14:17. Reden: Aanpassen Unicode

        Opmerking


        • #5
          Goeie, Pier! Ik liep er dagelijks langs en het is mij nooit opgevallen!

          Opmerking


          • #6
            Tafelstraat 30

            Hallo

            Ik heb een vraagje, ik heb 8 jaar in dit pand gewoond in de tijd dat het nog van Marcel Dekkers was, nu is mijn vraag wanneer is het over gegaan in andere handen, kan iemand mij dat vertellen.

            groetjes Freke

            Opmerking


            • #7
              Eigenaar Tafelstraat 30

              Ik geloof dat je dat soort eigendomsgegevens tegenwoordig heel gemakkelijk kunt opzoeken op de website van het kadaster.

              Opmerking


              • #8
                Gewoon maar een kleine aanvulling op de geschiedenis van dit pand:

                'Het pand waarop deze [jaarsteen 1723] is aangebracht, vormde in 1804 zeer waarschijnlijk een geheel met Achter de Molens 13 [zelfde bouwstijl? IMHE]. Het complex was toen eigendom van een familie Hechtermans en de huuropbrengst bedroeg 150 francs per jaar.'

                Bron: J.H.J. Gulikers en J.M. Mathijsen, 'Jaar-stenen 1600-1875', in: De Maaspost, 3 mei 1978.
                Last edited by Pier; 24 november 2020, 14:17. Reden: Aanpassen Unicode

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Gewoon maar een kleine aanvulling op de geschiedenis van dit pand:

                  'Het pand waarop deze [jaarsteen 1723] is aangebracht, vormde in 1804 zeer waarschijnlijk ĂŠĂŠn geheel met Achter de Molens 13 [zelfde bouwstijl, IMHE]. Het complex was toen eigendom van een familie Hechtermans en de huuropbrengst bedroeg 150 francs per jaar.'

                  .
                  Ik zie de overeenkomst in bouwstijl met het pand Achter de Molens 13 niet zo direct.
                  Veel overtuigender lijkt me de post van Burgemeester van de kadastrale tekening uit 1830, waar uit blijkt dat Tafelstraat 28 + 30 een geheel zijn geweest.
                  Dat lijkt me ook logischer omdat op nummer 28 een brouwer was gevestigd.
                  Zie onder het draadje 50 keigeleers post 33.

                  Opmerking


                  • #10
                    Toen ik dezer dagen eens voor dat pand stond, viel het mij op dat de gevel om de hoek deels in dezelfde blokachtige 'stenen' is opgetrokken, vandaar. Maar ik ben geen kunst- of bouwhistoricus en geef mijn vermoeden graag voor de kennis van een ander. Ik zal hierboven een vraagtekentje toevoegen...

                    Opmerking


                    • #11
                      kadaster

                      Ik heb de brief van het kadaster met de naam en adresgegevens van de eigenaar van het pand maar weer verwijderd omdat ik het bij nader inzien te privacygevoelig vind.
                      Excuses.

                      Opmerking


                      • #12
                        Wijze beslissing, Annefine.

                        Opmerking


                        • #13
                          Vandaag een brief verstuurd naar de eigenaar van het pand met de vraag of hij in het algemeen misschien wat meer informatie heeft over de Tafelstraat 30, en in het bijzonder over het hoe en waarom van het balletje en het jaartal 1872 in de gevel.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                            Vandaag een brief verstuurd naar de eigenaar van het pand met de vraag of hij in het algemeen misschien wat meer informatie heeft over de Tafelstraat 30, en in het bijzonder over het hoe en waarom van het balletje en het jaartal 1872 in de gevel.
                            Wat een geweldig idee, zo blijven we met Tafelstraat 30 bezig wie wet welke verrassingen nog te verwachten zijn
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #15
                              Tafelstraat 30 en het 'balletjesmysterie'

                              Ik heb gisteren (lang leve e-mail ) een hele aardige reactie ontvangen van de huidige eigenaar van het pand Tafelstraat 30.
                              Hieronder volgt een gedeelte:

                              Recentelijk heeft de voorgevel een opknapbeurt gekregen.
                              Vanuit een tenniskennis, hij is tevens lid van de kegelclub, ben ik met vragen geconfronteerd en op de site gewezen. Zelf ben ik ook in de wetenschap dat er vroeger een cafe gehuisvest was.
                              De uithollingen in de stenenvloer duiden daar op. Zover, maar dan ook niet meer, is mij bekend van de geschiedenis van het pand.

                              En nu het mysterie. Zoals in den Ouden Vogel Struijs prijkt een kogel in de gevel. Een ondoordachte beslissing heeft er toe geleid een willekeurig jaartal te vermelden, zonder betekenis. Ik had niet kunnen bevroeden dat er zoveel mensen zouden struikelen op het jaartal. Wanneer ik meer bekend ben met de geschiedenis dan zal t.z.t. het jaartal aangepast worden.

                              Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:18. Reden: Aanpassen Unicode

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X