Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mosae Forum

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mosae Forum

    Op maandag 20 juli as. starten de werkzaamheden om de lekkages in de parkeergarage Mosae Forum te verhelpen.
    Naar aanleiding van onderzoek door 3 W is er een oplossing voorhanden.
    De waterdichte laag tussen de garage en het Mosae Forumplein wordt opnieuw aangebracht.
    Afhankelijk van het weer zullen de werkzaamheden tot en met oktober 2009 duren.
    De totale kosten zijn geraamd op ca. 700.000 euro.
    Tijdens de werkzaamheden wordt de bestrating van het Mosae Forumplein verwijderd.
    Hierdoor is het mogelijk om direct de bestrating te vervangen door stenen die beter beloopbaar zijn.

    De huidige waterdichte laag tussen de garage en het plein vertoont scheuren waardoor water onder de bestaande afsluitende laag komt.
    De oorzaak van de scheuren is de vrieskou van afgelopen winter.
    De waterdichte laag bleek onvoldoende elastisch om de krimp en uitzetting door temperatuurverschillen op te vangen.

    De bestrating en fundering van het binnenplein worden in gedeeltes verwijderd om zo de betonnen onderlaag bloot te leggen.
    Op deze betonlaag wordt vervolgens een waterdichte laag in de vorm van dakbedekking aangebracht.
    Er is gekozen voor een kwalitatieve betere afdichting door het aanbrengen van twee lagen in plaats van één laag.
    Ook wordt er een ander materiaal gebruikt waardoor de rek en krimp van het beton beter opgevangen wordt.
    Hierna worden de fundering weer aangebracht.

    Aangezien de beloopbaarheid van het Mosae Forumplein niet optimaal is, vervangt 3W in overleg met de gemeente Maastricht gelijktijdig de bestrating.
    Het plein krijgt momenteel een regelmatige machinale schoonmaakbeurt, maar dit gaat wel ten koste van het voegwerk.
    Doordat een groot deel van de bestrating overdekt is, worden de voegen tussen de stenen niet voldoende en regelmatig vochtig.
    Hierdoor vindt er onvoldoende uitharding van de voegen plaats waardoor stenen regelmatig losraken.
    De maatvoering en de grove structuur van de straatstenen dragen ook niet bij aan een goede beloopbaarheid.

    De bestaande straatstenen worden vervangen door natuurstenen straatstenen die maatvaster en iets kleiner zijn.
    Tevens zijn ze minder grof van structuur.
    Ze passen prima in de uitstraling van de Maastrichtse binnenstad.
    Er wordt daarnaast een vaste voegvulling aangebracht zoals is toegepast in de rijweg van de Boschstraat.

    Uitvoering
    Op maandag 20 juli starten de werkzaamheden aan het binnenplein en de zuidzijde van de Gubbelstraat.
    De werkzaamheden gebeuren in verschillende fasen, telkens op een deel van het binnenplein en duren tot en met oktober 2009.
    De werkzaamheden zijn weersgevoelig en een lange periode met veel regen kan tot langere uitvoeringsduur leiden.
    Tijdens de werkzaamheden zijn alle winkels en de parkeergarage Mosae Forum voor voetgangers gewoon bereikbaar.
    De winkeliers worden geïnformeerd met betrekking tot de mogelijke overlast en faseringen.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Mosae Forum

    Beste Sjef en Olijfje,

    Ik ben met veel plezier deze Maastrichtse site aan het doorgronden en val van de enen positieve verbazing in de andere.
    Wat mij echter ook verbaast, en niet alleen op deze site, is het feit dat er in Maastricht bijna niet wordt gediuscusieerd over het, vanuit historisch en architectonisch zicht bekeken, wangedrocht 'Mosae Forum'.

    Of het geheel economisch wel of niet een succesverhaal is, zou ik buiten de discussie willen houden.

    Ik sluit echter niet uit dat ik de discussie, die er wellicht wel gevoerd wordt, heb gemist.

    Kortom, is al elders deze discussie aan de gang, of zouden we deze discussie hier op gang kunnen brengen.
    Ik heb namelijk nogal wat argumenten klaar liggen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Wat mij echter ook verbaast, en niet alleen op deze site, is het feit dat er in Maastricht bijna niet wordt gediuscusieerd over het, vanuit historisch en architectonisch zicht bekeken, wangedrocht 'Mosae Forum'.

      Of het geheel economisch wel of niet een succesverhaal is, zou ik buiten de discussie willen houden. Ik sluit echter niet uit dat ik de discussie, die er wellicht wel gevoerd wordt, heb gemist.

      Kortom, is al elders deze discussie aan de gang, of zouden we deze discussie hier op gang kunnen brengen. Ik heb namelijk nogal wat argumenten klaar liggen.
      Het Mosae Forum is naar mijn mening een prachtig gebouw.
      Ik kom er vrijwel dagelijks langs en geniet dan van de fraaie architectuur.

      Alleen denk ik niet dat het veel zin heeft om over 'mooi of lelijk' te discussieren, dat moet iedereen voor zich zelf uitmaken.

      En of het economisch een succes is, daar heb ik nu net twijfels over!
      Al heb ik geen cijfermateriaal, dus dat kan ik niet beoordelen.

      Wel ben ik benieuwd naar jouw argumenten, dus laat maar horen!
      If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

      Opmerking


      • #4
        Oké,

        Laat ik eens voorzichtig beginnen met het 'architectonische' aspect van het Mosae Forum.
        Over het historische aspect moet ik eerst mijn bronnen nog eens gaan ordenen, maar als ik te ver in de verdrukking kom, zal ik die 'joker' nog uitspelen .

        Architectonisch dus.
        Ook ik zal beaamen dat het gebouw op zich helemaal niet verkeerd is..... als het in de wijk Céramique zou zijn gebouwd.
        Ik vind dat Jo Coenen een prachtig project heeft neergezet in de wijk Ceramique.
        Zijn gebouwen zijn helemaal niet verkeerd, inclusief het Mosae Forum. Alleen vergeet hij, of misschien moeten we de schuld leggen bij de opdrachtgever(s), dat hij geacht werd om een stadhuis in het centrum van Maastricht te ontwerpen en niet in het centrum van Heerlen of in de wijk Ceramique.
        Dat Jo Coenen totaal geen feeling heeft om in de binnenstad van Maastricht een dergelijk project onder handen te nemen, had hij al bewezen met de bouw van het oude KvK-gebouw aan de Maasboulevaard - Wilhelminakade, naast het Landbouwbelang.
        Dat gebouw paste totaal niet bij de omringende bebouwing.
        Men had dus al kunnen gezien dat Jo Coenen geen feeling had voor een historische binnenstad.

        Dat Maastricht in het verleden al zulke fouten had gemaakt, Entre Deux, Vroom & Dreesman en de twee oude stadskantoren aan weerszijde van de Wilhelminabrug, was al bekend.
        Leert Maastricht van zijn fouten?
        Ik dacht op een bepaald moment van wel. Men besloot namelijk de Entre Deux te slopen t.b.v. een, vind ik, prachtig nieuw, oud ogend, winkelcentrum en de oude L.T.S. aan de Sint Maartenslaan bleef ook behouden, zij het met een wat minder geslaagde ingang van de bioscoop.

        Dus, waar waren wij. Een mislukt KvK gebouw van Jo Coenen aan de Maasboulevard en een voorschrijdend inzicht betreffende de Entre Deux.

        Ik had dus hoop.

        Maastricht is een 'toren-stad'. Lange tijd was (de Welstandscommissie) kennelijk die mening ook toegedaan. Ik breng hier het (oorspronkelijke)politiebureau aan de Prins Bisschopsingel in herinnering, maar ook het appartementencomplex aan de Blekerij (of is het St. Pieterskade?) in ieder geval naast de oprit van de John. F. Kennedybrug, en het huidige Gouvernement aan de Limburglaan. Allemaal gebouwen die in de jaren zeventig en tachtig zijn ontworpen en waar een vereiste was dat er 'torens' in verwerkt moesten worden.

        Nu heeft de gemeente DE kans om haar eigen onderkomen te creëren en wat doet ze, cq stelt zij voor eisen? Alles mag zo plat als een dubbeltje.
        Op de hele Markt in Maastricht is geen enkel platdak te zien!!
        Op de hele Markt in Maastricht is nergens een egaal stuk wit te zien!!
        Op de hele Markt in Maastricht is nergens een totale facade van glas te zien!!
        En wat ontwerpt Jo Coenen ????

        Is de welstandscommissie blind?

        Het had nog een beetje gekund als er tenminste een bakstenen gevel was opgetrokken, maar zelfs zoveel historisch besef heeft Jo Coenen niet.

        Nou, ik wil niet gelijk al mijn kruit verschieten, maar laat dit een eerste aanzet zijn.
        Last edited by Pier; 5 oktober 2009, 00:39.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Overdosis Jo Coenen

          Beste Pier,
          Je verhaal is mij uit het hart gegrepen, Coenen heeft teveel een stempel op Maastricht gedrukt.
          Ja, ik vind persoonlijk een overdosis, dit stukje heb ik uit de krant gehaald op 25 juni, lees en dan graag je mening.

          http://www.mestreechonline.nl/forum/...erdosis+coenen
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #6
            Hallo Parel,

            Ik heb de discussie 'Overdosis Coenen' inderdaad eerder gemist.
            Bedankt dat je mij daarop wijst.
            Ik heb een en ander met belangstelling gelezen.
            Ik zit er een beetje dubbel in.
            Ik vind Jo Coenen, ondanks zijn Heerlense afkomst, best een goede architect en vele malen beter dan de in Heerlen, m.i. volstrekt ten onrechte, hooggewaardeerde architect Peutz.

            Wat ik wil beargumenteren is dat de creaties van Coenen op zich best wel goed zijn, maar dat Coenen nooit en te nimmer de opdracht had moeten krijgen om in de binnenstad van Maastricht een stadskantoor te ontwerpen.
            Hij had zich op dat gebied, m.i. al onmogelijk gemaakt door het ontwerp van het oude KvK-gebouw.
            Ook dat is op zich een prachtig ontwerp, maar niet in de binnenstad van Maastricht.

            Als ik vanaf Wijck naar de binnenstad kijk is het verschrikkelijk om het stadskantoor en de KvK te zien liggen met op de achtergrond de oude kerken en gebouwen.

            Natuurlijk is het niet reëel om te denken dat de komende vijftig jaar het stadskantoor wordt afgebroken i.v.m. het toegeven van een architectonische blunder, maar ik durf met iedereen de weddenschap aan dat het eerste gebouw dat nu grenst aan de Markt en wordt afgebroken, het stadskantoor van Jo Coenen is.
            Zelfs over vijftig jaar zal men het een gedrocht vinden.

            En om de discussie nog wat scherper te stellen.
            Als ik naar het ontwerp van Coenen kijk, waarom moesten dan de 2 oude stadskantoren verdwijnen?
            Als men toen de Wilhelminabrug al had omgeleid, en de bestaande gebouwen middels loopbruggen had verbonden en verder gerenoveerd, was het resultaat niet minder geweest.
            Op de parkeerplaats voor het stadskantoor II (rechts van de Wilhelminabrug gezien vanuit Wijck), had men zelfs nog plaats gehad voor een historisch verantwoord nieuw gebouw.

            Rest mij de vraag waar de gevelstenen van de oude stadskantoren zijn gebleven?
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Hallo Pier,
              Op de eerste plaats welkom op mestreechonline, jammer aan mij heb je geen discussie omtrent Jo Coenen, ik ben het met je eens.
              Alleen hoop ik dat het stadsbestuur het ook eens gaat inzien, als je het verschil ziet met de Entre Deux dat zegt toch genoeg.
              Alle eer voor Arno Meijs architect.

              Op je vraag, waar de gevelstenen van de oude stadskantoren zijn gebleven?
              Kan ik je nog niet beantwoorden, maar beloof je ik ga er meteen werk van maken.
              Zo vlug als ik iets verneem staat het hier te lezen, groetjes Parel
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Rest mij de vraag waar de gevelstenen van de oude stadskantoren zijn gebleven?
                Wat bedoelt Pier met de gevelstenen?

                Bedoel je daar de reliëfs mee?

                Zie de onderstaande foto's van Ernst van Loon.

                http://www.pbase.com/ernst/image/42746738 .

                http://www.pbase.com/ernst/image/42746739 .

                http://www.pbase.com/ernst/image/83824024 .
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Klopt Sjef,

                  Deze reliëfs bedoel ik.
                  Mn. de grote gevelsteen / reliëf die langs de rijbaan van de Wilhelminabrug hing, aan het Stadskantoor II, had ik in gedachte.

                  Het zou toch zonde zijn en eerlijk gezegd kan ik het mij niet voorstellen, als dit reliëf vernietigd is.

                  Het liefst had ik gezien dat het teruggeplaatst zou zijn in het huidige Mosae Forum.

                  Verder meen ik mij te herinneren, maar hier kan de fantasie met mij aan de loop gaan, dat rechts naast de ingang van Stadskantoor I, daar waar de afdeling bevolking gehuisvest was en naast het oude reisbureau Siam, ook een reliëf hing.

                  Ik bedoel dan niet de reliëfs die Sjef op foto 2 en 3 laat zien, want die hingen langs het trottoir van de rijbaan van de Wilhelminabrug richting Wijck.
                  Ik ben blij te lezen dat deze reliëfs teruggeplaatst zijn op de Maaspromenade, al moet ik eerlijk zeggen dat ik ze nog niet heb gezien.
                  Morgen ga ik op onderzoek uit
                  Last edited by Pier; 5 oktober 2009, 16:59.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Klopt Sjef,


                    Het zou toch zonde zijn en eerlijk gezegd kan ik het mij niet voorstellen, als dit reliëf vernietigd is.

                    Of er een urinoir van maken

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Hou me ten goede Pier, maar ik vind al je argumenten toch neerkomen op wèl of niet mooi, dat zal altijd een persoonlijke kwestie zijn. Je kunt in de 21ste eeuw geen eigentijdse gebouwen neerzetten die er uitzien of ze in de gouden eeuw gebouwd zijn. Probeer er aan te wennen, alles wat momenteel verrijst zal modern zijn !
                      Natuurlijk, over smaak valt niet te twisten.
                      Maar je kunt in de 21ste eeuw weldegelijk gebouwen neerzetten die er uitzien of ze in de Gouden Eeuw zijn gebouwd.......

                      Kijk maar eens naar de Helmstraat!
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X