Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bedelaars

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bedelaars

    Via een Duitse TV-zender (ARD) zag ik afgelopen avond >>15-12-2008<< een kleine documentaire over een groep Roemeense bedelaars die o.a. in Maastricht aktief zijn en in diverse Duitse steden direkt aan de Nederlands-Duitse grens.
    Ze doen voorkomen erg gehandicapt te zijn, maar zijn het in wezen niet.
    Men speelt voortreffelijk toneel, als gehandicapte zijnde.
    Daarbij worden ze door ronselaars in dure auto's afgezet en naderhand ook weer opgehaald.
    Dit werd getoond aan de hand van video beelden; in het geheim opgenomen.
    De ronselaars hebben de diverse bedelaarsgroepen gehuisvest in kille kelders zonder verdere voorzieningen à raison van € 1.000,== 'huur' per maand.
    Tevens behoren tot de bedelaarsgroepen: kinderen, kleuters en baby's; levend in een kille kelder; geen vorm van onderwijs; waarbij kinderen van ongeveer 10 jaar oud de baby's en kleuters verzorgen.
    Uiteraard is dit walgelijk en zeer mensonterend.

    Is dit bekend bij de gemeente Maastricht?
    Wat is het gemeentelijk beleid ten aanzien van bedelaars c.q. bedelarij?
    Ben je zelf wel eens geconfronteerd geworden met bedelaaars c.q. bedelarij in de Maastrichtse binnenstad?
    Wat zijn jouw gedachten omtrent het bovenstaande?
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Bedelaars

    MAASTRICHT
    Gemeente, politie en justitie overwegen het opleggen van een gebiedsverbod voor een groep Roemeense bedelaars.
    Zij opereren in georganiseerd verband in de binnenstad.
    Een groep van circa twintig Roemenen bedelt, maakt muziek en verkoopt spullen terwijl ze geen vergunning hebben, aldus de politie.
    De groep, zowel kinderen als ouderen, kent elkaar onderling en houdt contact met elkaar via mobiele telefoons, aldus de wijkagent voor de binnenstad.
    Hij heeft geconstateerd dat ouders kinderen op verschillende plekken in het centrum afzetten om te gaan bedelen.
    De politie vermoedt dat een deel van de groep zich ook bezig houdt met zakkenrollerij.
    "Er worden aan deze mensen regelmatig boetes uitgeschreven, maar deze bekeuringen hebben nog niet het juiste effect.
    De meesten van hen gaan gewoon door met hun praktijken", aldus een woordvoerder van de politie.
    "Daarom zinnen we samen met gemeente en justitie op andere maatregelen zoals een gebiedsverbod, zoals bij de drugsrunners, om deze groep beter te kunnen aanpakken."
    Uit de processen verbaal maakt de politie op dat het om Roemenen gaat die op adressen in België verblijven.
    De regiomanager van het Leger des Heils, Wil Linssen, doet in dit kader een opmerkelijke oproep aan het publiek.
    "Geef geen geld aan bedelaars.
    Vaak wordt er gebedeld met het smoesje 'help mij voor de nachtopvang'.
    Dat is onzin, wij helpen ook mensen die geen geld hebben.
    Wij laten niemand buiten staan, we hebben voldoende capaciteit.
    Zolang er geld aan deze mensen gegeven wordt, houden we het probleem in stand.
    Geef ze een boterham of een oliebol."

    © Sjak Planthof/Jeroen Janssen
    Stadskrant De Ster
    5e jaargang | nummer 51 | 18 december 2009


    =============================
    Persoonlijke noot:
    Is men eindelijk wakker geworden?
    Zou men mijn bericht van bijna één jaar geleden eindelijk gelezen hebben?
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      ik heb eens zo iemand de stuipen op het lijf gejaagd door te zeggen dat ik van de Securitate was. Dat is voor een Roemeen een van de meest gehate instellingen. Te vergelijken met de Gestapo.

      Hij wist niet hoe snel ie zich uit de voeten moest maken. Dacht ie in een vrij land te zijn, komt de Securitate hem NOG achterna, moet ie hebben gedacht.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Gistermörrege oppe Aw Brök stoont ouch weer 'n vrow, lange broune jas aon, deukske oppe kop, ze drèjt ziech in eine kier um, deit 't bekerke in de tès vaan häöre jas, iech loer veuroet, kaom de pelisie al aon.
        Zoewie iech höb gezeen höbbe ze häör aongehawwe en mètgenome.
        Kompleminte, Pieke

        Opmerking


        • #5
          Deze week tot twee keer op de Hoeg Brök: een Roemeen met een bakje voor zijn neus, viool zo vals afgestemd als maar kan. De truc is: om voorbijgangers tot spenderen te bewegen, doet ie zelf al wat munten in het bakje, dan lijkt het alsof de voorbijgangers inderdaad vrijgevig zijn. Nu ik weet hoe deze bende te werk gaat, krijgen ze echt helemaal niets meer.

          Ik gaf al nooit iets, maar dit motiveert me extra om mijn geld in eigen portemonnee te houden.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Bedelaars

            Jacht op de bedeltoerist.

            In een busje worden ze volgens de gemeente Maastricht afgezet.
            Een stuk of acht Roemenen, woonachtig in Luik.
            Hun doel: mensen in Maastricht zo veel mogelijk geld afhandig maken.
            Door te bedelen, door muziek te maken, maar ook door portemonnees te rollen.

            Het complete krantenartikel is als PDF bestand te downloaden te lezen.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking

            Bezig...
            X