Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Groot onderhoud Kennedybrug

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Groot onderhoud Kennedybrug

    Groot onderhoud aan Kennedybrug

    Vanaf woensdag 24 september tot en met woensdag 26 november vindt er groot onderhoud plaats aan de Kennedybrug.
    In die periode zal in twee richtingen de hele asfaltlaag tussen het Tongerseplein en het kruispunt aan de Akersteenweg worden vernieuwd.
    Het werk wordt voor het overgrote deel in de weekenden en in de avond of nacht uitgevoerd.
    De werkzaamheden worden opgesplitst in verschillende werkvakken en er wordt altijd maar in één richting gewerkt.
    Het autoverkeer wordt tijdens de werkzaamheden omgeleid via de Noorderbrug.
    Op dit moment worden al voorbereidingswerkzaamheden uitgevoerd.
    De planning van werkzaamheden is zo ingericht om voor de decemberdrukte de Kennedybrug weer onbeperkt beschikbaar te hebben.
    In het weekend van 24 tot en met 26 oktober en in het weekend van 7 november tot en met 9 november is de overlast het grootst.
    In deze weekenden worden de metalen verbindingen tussen de brugdelen vervangen en wordt het kruispunt Hubertuslaan en Prins Bisschopsingel (politiebureau) gereconstrueerd.
    Tijdens dit werk is het hele tracé steeds in één richting afgesloten voor alle verkeer.
    Ook fietsers en voetgangers kunnen dan in deze weekenden in de afgesloten richting niet over de brug worden omgeleid.
    De werkzaamheden starten in beide weekenden vanaf vrijdag 18.00 uur en duren tot maandagmorgen 06.00 uur.
    Van vrijdagavond 24 tot en met maandagmorgen 27 oktober is in de richting Tongerseplein – Kennedybrug - Akersteenweg geen verkeer mogelijk.
    Dit heeft grote gevolgen voor de wijken Villapark, Sint Pieter en Jekerdal, die dan alleen bereikbaar zijn via de Maasboulevard.
    Van vrijdagavond 7 november tot en met maandagmorgen 10 november is er geen verkeer mogelijk in de richting Akersteenweg – Kennedybrug - Tongerseplein.
    De overige avond/nachtwerkzaamheden vinden plaats van maandag tot en met donderdag en starten om 19.00 uur (donderdag om 21.00 uur) en duren tot 06.00 uur.
    De overige weekendwerkzaamheden starten op zaterdag om 18.00 uur en eindigen op maandagmorgen om 06.00 uur.
    In september 1979 is voor het laatst het asfalt grootschalig vernieuwd op de Kennedybrug.
    Actuele informatie over de werkzaamheden is in die periode beschikbaar op Maastricht bereikbaar.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Onderhoud bruggen Maastricht

    Onderhoud Kennedybrug Maastricht.
    Werk dat nooit went.

    Maastricht heeft zes bruggen, waarvan er maar twee voor autoverkeer zijn bestemd.
    Als groot onderhoud aan de orde is, is een verkeerschaos onvermijdelijk.
    De opknapbeurt van de Kennedybrug begon een paar dagen geleden en het regent klachten.
    We leven in een tijd die bol staat van communicatie, zijn van de grootst mogelijke flauwekul op de hoogte, maar als puntje bij paaltje komt weten we niet eens wat voor onze huisdeur gebeurt.
    Het overkwam de afgelopen dagen veel inwoners van de Maastrichtse wijken Sint Pieter, Villapark en Jekerdal.
    Sinds woensdag wordt twee maanden lang gewerkt aan de Kennedybrug, op- en afritten en wordt het kruispunt Hubertuslaan-Prins Bisschopssingel (bij het politiebureau) gereconstrueerd.
    Een tijdje terug aangekondigd, maar als de freesmachine daadwerkelijk aan de slag gaat, blijken complete wijken volledig verrast door wegafzettingen en omleidingen.
    Het regende de afgelopen dagen dan ook klachten van geïrriteerde bewoners die te laat kwamen op hun afspraak of sportclub omdat ze flink moesten omrijden.
    Vooral door onwetendheid, maar ook omdat meteen werd afgeweken van de planning, beweren inwoners van Sint Pieter.
    Zo was de Prins Bisschopssingel vanaf het Tongerseplein woensdagavond helemaal afgezet, waardoor het politiebureau moeilijk bereikbaar was en ook Sint Pieter alleen via grote omwegen.
    Woordvoerder Erwin Gerardu van de gemeente Maastricht snapt de ergernis.
    Hij spreekt van „een ingewikkeld verhaal”.
    Dat komt door de diverse plattegronden die er zijn, waarop de omleidingen per dag worden aangegeven.
    Deze kunt u bekijken als PDF bestand via de webpagina van Maastricht bereikbaar.
    Let goed op de datums die boven elk kaartje staan; de aangegeven omleidingen verschillen zeer sterk qua route.
    Ze verschillen als water en vuur.
    Dat communiceert natuurlijk lastig.
    Er is echter geen alternatief.
    Als je twee maanden lang de asfaltlaag gaat vervangen tussen het Tongerseplein en de Akersteenweg, dan leg je een cruciale verkeersader lam in een stad die toch al worstelt met de verkeersdoorstroming.
    Gerardu: „Dit soort werk komt nooit gelegen.
    Maar het moet wel gebeuren.
    De laatste onderhoudsbeurt dateert van 1979, bijna dertig jaar geleden.
    Hoe je ook plant en rekening houdt met data en periodes, je doet het nooit goed.
    Voor ons was belangrijk dat het werk voor feestmaand december klaar zou zijn.
    Vervolgens hebben we er voor gekozen om cruciale onderdelen van het project vanwege verwachte drukte van Belgische en Duitse bezoekers niet aan te pakken in het weekeinde van 1 en 2 november.
    Maar overlast helemaal voorkomen kun je niet.”
    Gerardu geeft toe dat het communiceren van het werk bijna ondoenlijk is.
    Er ligt een planning, maar ze kan van dag tot dag veranderen.
    Zijn er tegenvallers?
    Werkt het weer mee?
    De aannemer leeft van uur tot uur, kan echt niet eind september vertellen wat hij op 20 oktober op welke plek exact aan het doen is en welke wegen dan op welk tijdstip dicht gaan.
    Gerardu: „We verspreiden op allerlei manieren informatie over wegafzettingen en omleidingen, maar het probleem is dat je nooit iedereen bereikt.
    Er zullen altijd mensen zijn die verrast worden door afgesloten rijbanen.
    We doen wat we kunnen, informeren omwonenden bijvoorbeeld ook als ze geluidsoverlast kunnen verwachten van freeswerk.
    Maar honderd procent bereik heb je niet.”
    De gemeente waarschuwt nu al voor grote overlast in de weekeindes van 24 tot en met 27 oktober en van 7 november tot en met 9 november.
    Dan worden de metalen verbindingen tussen de twee brugdelen vervangen.
    De brug is dan van vrijdagavond zes uur tot maandagochtend zes uur telkens in één richting afgesloten.
    Óók voor fietsers en voetgangers.
    Eind oktober wordt gewerkt in de richting Tongerseplein-Kennedybrug- Akersteenweg (geen verkeer mogelijk), twee weekeindes verder geldt hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.
    Gerardu: „De bewoners van de betrokken wijken krijgen tegen die tijd nog een brief in de bus, waarin we ook een beroep op hen doen om met de tijdelijke moeilijke bereikbaarheid rekening te houden.
    We hebben te maken met allerlei belangen in het gebied: sportclubs die bereikbaar moeten zijn, fort Sint Pieter waar een activiteit is.
    Daarom is het zaak dat zo veel mogelijk mensen weten dat ze alleen via de Maasboulevard en de Glacisweg in Sint-Pieter, Villapark en Jekerdal kunnen komen.”
    Overdag gebeurt zo min mogelijk om het verkeer niet te hinderen.
    De bulk van het werk vindt 's avonds en 's nachts plaats.
    Doordeweeks wordt om 19.00 uur begonnen (tot de volgende ochtend 06.00 uur, werkstart donderdagavond 25-09-2008 om 21:00 uur).
    In de ‘gewone’ weekeindes wordt gewerkt van zaterdagavond 18:00 uur tot maandagmorgen 06:00 uur.

    KENNEDYBRUG: FEITEN EN CIJFERS
    Bouwjaar: 1969
    Oorspronkelijke naam: Zuiderbrug. Later vernoemd naar de vermoorde Amerikaanse president.
    Lengte: 588 meter
    Breedte: 27 meter
    Laatste onderhoudsbeurt: 1979
    Materiaal: (voorgespannen) beton
    Type: middendeel kokerliggerbrug (304 meter) en plaatbruggen op beide Maasoevers
    Monumentale waarde: geen

    Werkplan op de webpagina van Maastricht Bereikbaar.
    De recentste informatie over het vorderen van de werkzaamheden aan de Kennedybrug is te vinden op Maastricht bereikbaar en via de webpagina van de gemeente Maastricht
    Ze wordt wekelijks geactualiseerd na overleg met de aannemer.
    Een aangepaste planning of tegenvallers worden zo snel mogelijk via internet bekendgemaakt.

    © John Hoofs; gazet De Limburger; 27-09-2008.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      eerst moesten die rotboten toch opdonderen, dat was de oorspronkelijke opzet toch? Maar de omliggende gemeenten willen daar niet aan meewerken, en nu Margraten en Eijsden samen gaan, kun je die oplossing helemaal vergeten.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        nee, tenzij je waterbussen gaat inzetten,natuurlijk.

        Ik voel me daar op bepaalde momenten niet veilig, als ik in de stad ben geweest. Het alternatief is de Boschstraat, maar ook daar is de bushalte weer tijdelijk verplaatst naar Achter de Barakken. Volgende redelijke alternatief ligt dan op het Emmaplein, maar dan kan ik net zo goed helemaal naar huis lopen........
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Kennelijk is men doof voor de roep om de Wilhelminabrug tijdelijk te openen.
          De Wilhelminabrug is alleen toegankelijk voor bussen, taxi's, hulpdiensten, brandweer, politie, ambulance, artsen, zorgverleners.
          Bovenstaande groep moet ten allen tijde op een snelle manier van oost naar west en vice versa kunnen gaan.
          Zou het dagelijks verkeer ook over de Wilhelminabrug geleid worden, veroorzaakt dat groot oponthoud met groot gevaar voor hen die aangewezen zijn op spoedeisende hulp.
          Men is dus niet doof; men heeft juist de oren (en ogen) goed de kost gegeven voor hen die in mogelijk acuut levensgevaar verkeren en zijn aangewezen op levensreddende hulp.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Als ik het schema goed bestudeer, dan lees ik voor vrijdag 7 nov 18.00 uur tot maandag 10 nov 06.00 uur het volgende.

            * Omleiding op piekmomenten vanuit Wyck via Wilhelminabrug naar Noorderbrug;

            *Franiscus Romanusweg – eenrichtingsverkeer (alleen verkeer van noord naar zuid toegestaan) op piekmomenten.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Het is allemaal te lezen op de webpagina van Maastricht Bereikbaar.
              Klik rechtsboven op: Groot onderhoud Kennedybrug.
              Op de nieuw geopende pagina staat in het midden ongeveer een verwijzing naar een PDF bestand (in rode letters).
              En daar heb ik de info vandaan.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Groot onderhoud Kennedybrug

                Wel degelijk nog werk aan de Kennedybrug

                Waar de gemeente Maastricht vorige maand nog liet weten dat de werkzaamheden aan de Kennedybrug in zijn geheel waren afgerond, blijkt nu dat de brug nog wel degelijk onder handen wordt genomen.
                De gemeente had gezegd dat het werk vóór december af zou zijn.
                Een woordvoerster zegt ook verrast te zijn.
                "Een kwestie van interne miscommunicatie.
                Bepaalde ambtenaren wisten het wel".
                In de afgelopen week ( 15 t/m 21 december 2008 ) werd er telkens overdag gewerkt aan de vangrail van de brug, hetgeen leidde tot behoorlijk lange files.
                Er was telkens maar een rijbaan open.
                De werkzaamheden liggen nu stil vanwege de kerstvakantie.
                Op 12 januari 2009 wordt het werk hervat en het zal dan nog ongeveer twee weken duren voordat de vangrail op de brug gereed is.
                Vanaf 26 januari 2009 worden de beide ‘krullen’ van de brug in de avonduren voorzien van een nieuwe vangrail.
                Daartoe zullen de op- (vier avonden vanaf 26 januari 2009) en afrit (vier avonden vanaf 2 februari 2009) worden afgesloten.
                Vreemd is ook dat de webpagina van Maastricht bereikbaar niets vermeldt over deze werkzaamheden aan de Kennedybrug.
                Last edited by SJEF ; 20 december 2008, 14:44.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Groot onderhoud Kennedybrug

                  FIETSPAD

                  Enge bedoening op tijdelijk fietspad.
                  Tijdelijke constructie Kennedybrug voor fietsverkeer.


                  „Leuk is anders”, gromt een passant die met zijn fiets aan de hand het alternatieve fietspad op de Kennedybrug bedwingt.
                  En inderdaad, het is een enge bedoening.
                  Het fietspad is gebouwd van steigermateriaal: planken en metalen strips.
                  Het gevaarte is enkele meters hoog en trapsgewijs gemaakt.
                  Je gaat dus eerst in etappes omhoog om daarna weer af te dalen.
                  En dat is, zeker met nat weer, een enge bedoening.
                  De dunne metalen strips worden glad, de planken ook, en alles beweegt mee.
                  Het is dan ook niet de bedoeling dat je fietsend de alternatieve route aflegt.
                  Je wordt als fietser of bromfietser gemaand van je voertuig af te stappen en stapsgewijs de ‘berg’ over te gaan.
                  Maar er is vrijwel geen passant die dat ook doet.
                  Scootmobielen mogen het pad in verband met de sterke helling helemaal niet op.
                  Het tijdelijke pad blijft ongeveer vijf weken dienst doen.
                  Het is er geplaatst omdat op het normale fietspad een kraan komt te staan die aan de voet van de brug keerwanden gaat plaatsen.



                  Ivo Miesen, postbode en fervent fietser, spreekt schande van het in zijn ogen provisorisch aangelegde pad.
                  Vooral de onveiligheid is hem een doorn in het oog.
                  „Het pad is te smal en niet stevig en stabiel genoeg gebouwd.
                  Dat blijkt wel uit het feit dat fietsers er moeten afstappen.
                  Een enorm zwaktebod.
                  Want daarmee geef je aan dat de constructie niet veilig genoeg is om eroverheen te fietsen.”
                  En dat je als fietser moet afstappen, gaat er bij Miesen niet in.
                  Hij noemt het ‘discriminatie’.
                  „Fietsers zijn altijd de sigaar wanneer verkeer wordt omgeleid.
                  Ik zie nooit een bord: automobilisten uitstappen en duwen.
                  De doorstroom van autoverkeer wordt altijd belangrijker gevonden dan die van fietsverkeer.
                  Als het autoverkeer op de Kennedybrug ruimte had ingeleverd, dan had het fietsverkeer niet over zo’n idiote constructie gehoeven.”
                  Miesen is postbode en krijgt zijn zwaarbeladen fiets de helling nauwelijks op.
                  Hetzelfde geldt volgens hem voor mensen met boodschappen en kinderen op de fiets.
                  „Dat is geen doen.
                  Ik vind het echt volkomen onbegrijpelijk dat zoiets als dit kan op een van de drukste fietsroutes in Maastricht.”
                  Miesen heeft zich dan ook beklaagd bij de politie, gemeente en de Rabobank, die naast het fietspad nieuwbouw pleegt en de keerwanden laat plaatsen.
                  Een woordvoerder van de gemeente zegt dat Miesen zich geen zorgen hoeft te maken.
                  De tijdelijke fietsvoorziening is absoluut veilig.
                  „Er is een vergunning afgegeven waarin eisen zijn gesteld aan de veiligheid van het tijdelijke pad.
                  De gemeente heeft de constructie gecontroleerd en deze is naar behoren uitgevoerd.
                  Toegegeven, de situatie is verre van ideaal, maar het fietsverkeer helemaal omleiden was ook geen optie.”

                  © Michelle Koek
                  7 maart 2009
                  gazet de Limburger
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Mij gebeurde vrijdag het volgende:

                    Ik moest er overheen vanuit Randwyck, en heb niet gemerkt dat (kennelijk door de hobbels) een bandje van de tassen was losgetrild. Verderop de brug verloor ik ongemerkt die tassen (stom genoeg kwam ik daar pas na 3 kilometer achter, toen ik al op Daalhof was.

                    Ik ben meteen teruggereden naar waar ik vermoedde dat dat gebeurd moest zijn, en zag ze dus op de Kennedybrug (maar wel aan de stadskant) liggen.

                    Hoe kwam ik nou zo snel mogelijk aan de overkant? Het langs razende autoverkeer maakte het onmogelijk om over de vangrail te klauteren. Ik ben tegen het verkeer in het fietspad weer af gereden, reed via de parkeerplaats onder de brug aan de andere kant (ook tegen het verkeer in....) het fietspad weer op, en kwam bij mijn tassen. Het had een ramp kunnen worden, want uitgerekend die dag had ik al mijn papieren (legitimatie, bankpasje, creditcard, verzekeringspapieren en bromfiets-certificaat) in een plastic tasje gedaan,, en dat zat IN die fietstassen..

                    Normaal heb ik mijn papieren in een zak van mijn bodywarmer, maar die had ik vanwege de temperatuur vrijdag niet aan. De jas was warm genoeg, ondanks de regen. Maar het mapje past niet in een van de jaszakken, dus ik moest even improviseren.

                    Onwaarschijnlijk veel geluk, dus. Als het niet op de brug was gebeurd, dan had ik de tassen nooit meer teruggevonden, dan waren ze weg geweest, maar erger nog, dan had ik duizenden euro's schade gehad.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      Direct je beklag doen bij de verantwoordelijken (Gemeente, Rabo en Servatius). Zoals het er nu bij ligt is het een prima trainingsparcours voor Lars Boom maar volstrekt ongeschikt voor gewone fietsforenzen. Ik moet ook iedere keer als ik eroverheen gereden ben m'n tassen weer goed vast hangen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                        Direct je beklag doen bij de verantwoordelijken (Gemeente, Rabo en Servatius). Zoals het er nu bij ligt is het een prima trainingsparcours voor Lars Boom maar volstrekt ongeschikt voor gewone fietsforenzen. Ik moet ook iedere keer als ik eroverheen gereden ben m'n tassen weer goed vast hangen.
                        Als dat niet ultra_ivo is ...
                        If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
                          Als dat niet ultra_ivo is ...
                          Da's snel

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                            Da's snel
                            Welkom Fok!ker op MestreechOnline.
                            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Kun je mij even voorstellen aan deze beroemdheid....?
                              Dat is toch Ivo Miesen, postbode en fervent fietser.
                              Ken je die dan niet?
                              Foi, foi, foi, olijfje... .
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X