Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stokstraatkwartier

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stokstraatkwartier

    Vandaag in Dagblad De Limburger een opiniestuk van ondernemer Kiki Niesten over het nieuwe beleid om de strenge vestigingseisen voor het Stokstraatkwartier los te laten.
    Degeneratie dreigt voor de Stokstraat
    door Kiki Niesten

    De exclusiviteit van de Stokstraat staat onder druk; de gemeente versoepelt de ballotage voor nieuwe winkels. Kortzichtig en onverstandig, vindt Kiki Niesten.

    Met verbazing heb ik kennisgenomen van het gewijzigde vestigingsbesluit in het Stokstraatkwartier. Uit het artikel maak ik op dat er nog slechts in zeer beperkte gevallen uitsluiting van vestiging in het Stokstraatkwartier zal volgen. Deze uitsluiting geldt voor automatenhallen, koffieshops en seksbedrijven. Voor de rest is een ‘breed scala’ aan bestemmingen toegestaan. Ik vraag me af in hoeverre de gemeente Maastricht de consequenties van dit gewijzigde bestemmingsplan overziet.

    Het Stokstraatkwartier is sinds jaar en dag een soort paradepaardje van het historische stadscentrum. De degeneratie is al ingezet door de vestiging van filiaalbedrijven toe te staan, iets wat tot een aantal jaren geleden uitgesloten was. Door de vestigingsbeperking nu volledig los te laten, is de garantie op een ‘exclusief quartier’ natuurlijk geheel van de baan.

    Voor de slordige lezer is het intussen al zo dat de Wibra op korte termijn een filiaal in de Stokstraat gaat openen. Het lijkt ons niet onwaarschijnlijk dat een Wibra of Zeeman een leeg pand in de Stokstraat betrekt om er een aantal maanden te gaan stunten. Waar blijven de goede intenties van de gemeente Maastricht om een deel van de binnenstad op niveau te houden? Zeker gezien het plan om van Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 te maken. Zelfs los hiervan, zou het toch doodzonde zijn om van een historische parel een ‘plat’ doorsnee winkelgebied te maken. Dat zijn ontwikkelingen die niemand graag ziet gebeuren. Het gaat over het algemeen belang van de stad. De verpaupering van verschillende straten van de binnenstad is al ernstig genoeg, ik denk bijvoorbeeld aan de Hondstraat en de Grote Gracht. Reden te meer om het Stokstraatkwartier met extra zorgvuldigheid te behandelen.

    Toen wij in 1979 ons bedrijf startten, was er sprake van een serieuze ballotage voordat er een vestigingsvergunning werd verleend. De gemeente Maastricht wilde zicht houden op zowel de exclusiviteit als de diversiteit in het aanbod. Dit lijkt me voor een historisch stadskwartier als het Stokstraatkwartier heel legitiem. Startende ondernemers hebben hier destijds de aard van de onderneming ook op afgestemd. In de loop der jaren hebben ze investeringen gedaan om aan de oude standaard te blijven voldoen en hebben hier ook interieur en artikelaanbod op aangepast. Nu worden de regels van het spel veranderd.

    Naast het gemeenschappelijke belang gaat uiteraard ook het individuele belang een serieuze rol spelen. Stijging van huren lijkt niet ondenkbeeldig wanneer grootwinkelbedrijven zich in het Stokstraatkwartier kunnen gaan vestigen. Leegstand kan hier weer het gevolg van zijn, het is immers maar de vraag in hoeverre de kleinere ondernemers de stijgende kosten kunnen opbrengen. Ook waardedaling van de panden is te verwachten. Panden verliezen per slot van rekening ieder onderscheidend karakter.

    Kiki Niesten runt sinds 1979 een modezaak in de Stokstraat.

    (Bron: DDL, 2-8-2012)
    Niesten vergeet naar mijn mening nog te vermelden dat het Stokstraatkwartier juist door het 'net even anders zijn' een deel van de aantrekkingskracht van Maastricht vertegenwoordigt. In de meeste Nederlandse steden ontbreekt zo'n exclusieve winkelbuurt. Het zou jammer zijn als het Stokstraatkwartier straks dezelfde eenheidsworst te bieden heeft als elke andere Nederlandse winkelstraat.
    Last edited by El Loco; 2 augustus 2012, 11:59. Reden: verkeerde datum!

  • #2
    Stokstraat met Hout-Brox, Schoenenreus of zelfs Wibra?

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Niesten vergeet naar mijn mening nog te vermelden dat het Stokstraatkwartier juist door het 'net even anders zijn' een deel van de aantrekkingskracht van Maastricht vertegenwoordigt.
    Het staat er wel, maar een beetje impliciet. Ik ben het volledig met haar (en Loco) eens. Als de Stokstraat een ander vestigingsbeleid krijgt, zal de gemeente de kip met de gouden eieren de nek omdraaien. Dan blijft er weinig exclusiefs meer over in Maastricht.
    Last edited by Clio; 2 augustus 2012, 16:58.

    Opmerking


    • #3
      Ik loop er elke dag doorheen en denk iedere keer weer; "wat een mooie straat" laten we dit vooral zo houden.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
        Ik loop er elke dag doorheen en denk iedere keer weer; "wat een mooie straat" laten we dit vooral zo houden.
        Eens, en ook met El Loco en Clio. Mooi met de handjes vanaf blijven ; er wordt al genoeg kapot gemaakt in Maastricht.

        Wat kunnen we er tegen doen?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
          Eens, en ook met El Loco en Clio. Mooi met de handjes vanaf blijven ; er wordt al genoeg kapot gemaakt in Maastricht.

          Wat kunnen we er tegen doen?
          Niks Equinox..

          Ik denk dat de winkeliers op dit moment meer kosten hebben.
          Dan inkomsten..:(

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
            Wat kunnen we er tegen doen?
            Ingezonden brieven schrijven?

            Opmerking


            • #7
              Je kunt in Amsterdam naar een Zeeman of Wibra winkel, DEA of Greenshop en in ook Maastricht.
              Je kunt in Maastricht naar een H&M winkel of ook in Praag.
              Je kunt naar Wenen en treft ook dezelfde filialen van bekende "Stores"
              enz. enz.
              Wat is nu het unicum?

              gaan shoppen in Maastricht is qua winkel-inhoud dus niks anders dan de "Time-travel" naar een stad als Amsterdam.

              Het is deels zo dat het exclusief lijkt (duur) wat en wie in de Stokstraat gevestigd is, maar het is niet exclusief omdat het ook heel erg apart is qua winkel aanbod laat staan heel erg uniek. (op een enkele uitzonderingen na)

              Over het aanzicht, gevels en de gebouwen, spreek ik niet. Die zijn prachtig.
              Maar die moeten meer dan enkel een functie kunnen herbergen. (de wisselingen qua functie gebruik en attractiviteit tonen dat ook aan gedurende de laatste 30 jaar)

              Dat de Gemeente een vestigingsbeleid heeft is bekend maar is dat zinvol?
              Dat er ook een ballotage commissie is lijkt me extreem fout en mag ook wel doorbroken worden, dat zou immers veel democratischer zijn.
              MAAR
              Ze (de verantwoordelijken van de gemeente) hebben toch zeer bedenkelijke fouten gemaakt in het verleden qua vestigingsbeleid, vergunningen en bewoning als je even naar de Muntstraat kijkt.

              Als een dergelijke fout herhaald wordt in de Stokstraat dan kan ik me voorstellen dat men met argusogen kijkt naar die ontwikkeling en z'n afkeur publiek maakt.
              Maar Zeeman mag zich daar best vestigen, als ze op locatie een passende oplossing presenteren en dus uniek omgaan met de voorwaarden en gegevens van die Stokstraat.

              in stuttgart stond ergens op het raam van de kroeg
              not in Rome
              not in Paris
              not in Berlin
              not in London
              only here
              ik ben verguisd

              Opmerking

              Bezig...
              X