Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wonen boven Winkels Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wonen boven Winkels Maastricht

    Ik zag dat hierover nog geen draadje bestaat, terwijl dit wel een project is waarmee Maastricht een zekere faam heeft verworven. Ik zet het nieuwe draadje maar onder 'Binnenstad' omdat WWM daar de meeste projecten heeft gerealiseerd, maar niet uitsluitend (ook in het Statenkwartier en het Jekerkwartier bijvoorbeeld). Wonen boven Winkels Maastricht NV begon zo'n 20 jaar geleden als een samenwerkingsverband tussen de Gemeente Maastricht, de Universiteit Maastricht en woningcorporatie Woonpunt en heeft inmiddels in alle grotere (studenten)steden in Nederland navolging gekregen. Vandaag een terugblik in de krant.
    WWM voorbeeld
    door John Hoofs

    Lof voor Maastrichts samenwerkingsverband

    MAASTRICHT – Wonen boven Winkels Maastricht (WWM) geldt landelijk als voorbeeld hoe de levendigheid en veiligheid in binnensteden kan worden vergroot. Gemeenten, woningcorporaties en beleggers zouden meer geld in het bewoonbaar maken van winkeletages moeten steken.

    Dat zegt Toon van der Pas, directeur van de vereniging Wonen boven Winkels Nederland, waar het Maastrichtse samenwerkingsverband tussen de gemeente, corporatie Woonpunt en de universiteit bij is aangesloten.

    Van der Pas vindt dat beleggers te weinig oog hebben voor de verhuurmogelijkheden van de ruimten boven winkels. Leegstand is het gevolg. Gemeenten zouden hier verandering in kunnen brengen door met subsidies bij te dragen aan de vaak hoge verbouwingskosten.

    In heel Nederland zouden tussen de 30.000 en 40.000 verdiepingen boven winkels geschikt gemaakt kunnen worden voor bewoning. In ongeveer vijftig steden zijn er - vaak op bescheiden schaal - projecten. Maastricht geldt als positieve uitzondering. De teller bij Wonen boven Winkels Maastricht gaat richting vijfhonderd kamers, studio’s en appartementen die in het centrum boven winkels zijn gerealiseerd. Het streven is om uiteindelijk op zeshonderd woningen uit te komen. Studenten en starters hebben een grote voorkeur voor wonen in stadscentra. Ze zorgen met hun aanwezigheid voor meer veiligheid en leefbaarheid, is de ervaring.

    Wonen boven Winkels Maastricht bestaat inmiddels twintig jaar. Na een moeizame aanloopperiode zagen steeds meer pandeigenaren de voordelen van het verhuurbaar maken van winkelverdiepingen. WbWM realiseerden onder meer appartementen, studio’s en kamers in de Munststraat, Brusselsestraat, Spilstraat, Bredestraat, Boschstraat en Hoenderstraat.

    Bron: Dagblad De Limburger, 22-8-2011
    Op 1-1-2007 telde de Binnenstad 1601 inwoners (da's dus alleen het gebied tussen Markt, OLV-plein en Vrijthof grofweg). Vier jaar later telt het gebied 1860 inwoners. Ik schat dat WWM in dit gebied zo'n 350 woningen/studentenkamers boven winkels heeft gerealiseerd. Een fantastisch resultaat. De lege etages zijn (deels) gevuld. Nou de lege etalages nog.

  • #2
    nagenoeg een jaar na dato...

    Omdat ik ervan overtuigd ben dat wonen werken winkelen niet conform CIAM gesplitst moet zijn
    en
    vooral omdat Maastricht Centrum bewoonbaar MOET blijven voor mensen die een bijdrage leveren aan de stadskern en de omstandigheden...

    is het misschien gepermitteerd om te vragen hoe de zaken ervoor staan met WWM?

    dat studenten en starters evident de invulling cq doelgroep zijn voor die top locaties is bij mij echter nog nooit zo helder als vandaag een misvatting van de plannenmakers die zelf niet in het centrum gewoond hebben.

    mvg
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking

    Bezig...
    X