Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Magisch Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Ofschoon het " mooi uitziet " en gezellig oogt, ben ik er helemaal niet blij mee.
    Versier (zo jij wil) je eigen huiskamer maar onthoudt u van MEGAWatts in de buitenlucht te verbranden.
    Je moest eens weten wat dat aan verlichting, mankracht en energie kost.

    Een feestelijke tijd die december maand maar bezinning op en over essentiële waarden is toch wat anders dan die verspilling die niemand ten goede komt.

    Tja, daar heb ik liever een kerstboom of stalletje met een kaarsje of ledlampje dan al die verkwisting om me heen. (rare jongen die Antonius)

    mvg
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #32
      Antonuis is echt geen rare jongen in deze. Ik denk dat velen ook zo denken. Het is fijn dat wij er allemaal een eigen mening op mogen nahouden.

      De beperkte verlichting van de bruggen zou iets te maken kunnen hebben met de regelgeving van Rijkswaterstaat t.b.v. de veiligheid van de scheepvaart.

      Opmerking


      • #33
        De Hoeg Bruk is prachtig verlicht des avonds, Olijfje. De Auw Bruk helaas niet.

        En natuurlijk kunnen we weer gaan zeveren, maar ik vind het er prachtig uitzien. Die kermis eromheen (reuzerad, kraampjes etc.) zou ik liever missen. Maar ok, ik snap dat er niet alleen naar kosten gekeken dient te worden, maar ook naar inkomsten.

        Een Japanse (management-)wijsheid is dat je nooit een idee moet afkraken zonder dat je zelf een beter hebt. Het is heel gemakkelijk om te zeggen MM klte is, maar verzin dan ook eens iets beters. Die opties kunnen onder de thread 'Maastricht 2025'!

        Opmerking


        • #34
          Enkele notities.

          (Extra) verlichting van een stad tijdens evenementen/feestdagen is best wel leuk. Een groep mensen vindt dit mooi, gezellig en/of sfeervol. Niets op tegen. Anderen vinden dit flauwekul, verspilling van energie of om een andere redenen onnodig. Is het magisch ?

          Buiten is genoeg te genieten van natuurlijke verlichting. Als het lekker donker is - geen lichtvervuiling - weet je niet wat je ziet. Een prachtige sterrenhemel, wolken die voorbij trekken langs de maan, bij zonlicht een regenboog, de weerspiegeling van de zon in het water, enz. Dit alles in 3 D, zonder brilletje. Vuurvliegjes, wie ziet ze nog ? Of beter gezegd wie herkent ze nog ?
          Kijk je naar de insectenwereld b.v. dan zie je de meest opwindende dingen: libelles met hun metallic kleuren, gifkikkerjes met de meest stralende kleuren die je je kunt voorstellen.
          Een ijskristal waarin het licht op hol slaat, net zoals in zijn versteende vorm, een diamant. Zien wij nog wel ?

          Wat nog mooier is, is het licht in iemands ogen. Een wonder van de natuur. Een verliefd stel weet er alles van. Als dat licht dooft, is het leven voorbij. Dat licht vind ik magisch.

          Opmerking


          • #35
            Breur
            Je raakt de goede punten met het Licht.
            Mijn moeder (bijna 89) heeft vorig jaar het licht in 1 oog verloren.
            Is een groot gemis - soms doe ik ook een oog dicht om te zien hoe zij dit beleeft.
            Je mist dan veel - praat dan nog niet over 3D.

            Zij houdt zich zeer sterk, maar zegt wel - als ik het andere verlies....stop ik ermee.
            Je begrijpt wat ik bedoel.

            Dus lieve mensen....geniet er van.... HET LICHT.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Verder nodig ik iedereen uit om rond de kerst eens een kijkje te komen nemen in Amsterdam. Ik heb al eerder wat foto's geplaatst van het Leidseplein. De kerstmarkt op het Rembrandtplein is nog veel trashier. Op het Damrak en Rokin doet iedereen waar die zelf zin in heeft. Als je dat gezien hebt, ben je héél blij met Magic Maastricht...
              Dat gedeelte van de stad sla ik bij voorkeur over op mijn wandelingen. Maar ik geniet 's avonds van het uitzicht vanaf de Vijzelstraat langs de gracht richting brug in de Spiegelstraat. Simpel maar prachtig met lichtjes versierd. Als er dan ook nog een tram even op stil staat, lijkt het op afstand net de Rialtobrug in Venetië.

              Opmerking


              • #37
                Jawel, klopt, ik noemde ook alleen maar de slechtste voorbeelden. De bruggen zijn het hele jaar door versierd met die halve circels van gloeilampen; heeft iets ouderwets, maar heel romantisch De 'Negen Straatjes' en de Spiegelstraat hebben beslist stijl, maar een concept voor het hele centrum, zoals in Maastricht, ontbreekt.

                Opmerking


                • #38
                  Ik vind het altijd een feest om door de Spiegelstraat te lopen, maar nu met die verlichting geniet ik dubbel. Aan de Negen Straatjes kom ik dit jaar niet meer toe, vrees ik, maar zolang we de wereld niet opblazen is er altijd weer een nieuw jaar. Wat betreft een concept: Maastricht heeft natuurlijk een piepkleine binnenstad en zelfs dan is het een hele toer om alle neuzen op een rij te krijgen. En heel Maastricht met alle wijken vormt qua inwonersaantal nét (g)één Amsterdams stadsdeel...

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Ik vind het altijd een feest om door de Spiegelstraat te lopen, maar nu met die verlichting geniet ik dubbel. Aan de Negen Straatjes kom ik dit jaar niet meer toe, vrees ik, maar zolang we de wereld niet opblazen is er altijd weer een nieuw jaar. Wat betreft een concept: Maastricht heeft natuurlijk een piepkleine binnenstad en zelfs dan is het een hele toer om alle neuzen op een rij te krijgen. En heel Maastricht met alle wijken vormt qua inwonersaantal nét (g)één Amsterdams stadsdeel...
                    vooral die vet gedrukte zin en El loco's quote

                    maar een concept voor het hele centrum, zoals in Maastricht, ontbreekt
                    is dan toch evenwel aanleiding om de mensen die dat moeten doen en bekostigen (of elk jaar weer aanbrengen) wat suggesties te leveren

                    eerder werd ook al door burgemeester geschreven
                    maar verzin dan ook eens iets beters
                    Dat is een juiste suggestie, ware het niet dat je als individu nergens suggesties kunt lanceren zonder de hele afdeling beheer en onderhoud over je heen te krijgen.
                    Ondanks dat zijn er ideeën genoeg die ook technisch mogelijk blijken en de eerder vermelde afgrijselijke verkwisting genoegdoening geven.

                    Laat die hele academie Bouwkunst en/of Beeldende kunst eens een plan maken voor 2011.

                    Met de idee CO2 neutraal en gesponsord door privé initiatief, zonder die "kan niet" afdeling beheer en onderhoud van de gemeente Maastricht.

                    1m2 fotovoltaïsche cel op je dak en je kunt binnen 2 jaar terugverdientijd je koelkast gratis voeden (die 2 weken kerst en nieuwjaar, voedt je het in een sfeerverlichting)
                    de plasma bulb / lamp (extreem efficient voor floodlights en grote verkeer knooppunt verlichting of gebouwverlichting) zouden vanaf nu moeten worden ingevoerd door de lantaarnpaal sector

                    Toch kan groen Maastricht het magisch Maastricht met hulp van innovatie en goede concepten hier zeker iets te weeg brengen.

                    mvg
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      Laat die hele academie Bouwkunst en/of Beeldende kunst eens een plan maken voor 2011.
                      Ik dacht dat studenten van een van de academies iets gingen doen met het Eiffelgebouw, maar ik heb daar nog niemand over gehoord. Morgen ben ik in Mestreech. Ik zal er eens op letten.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      Toch kan groen Maastricht het magisch Maastricht met hulp van innovatie en goede concepten hier zeker iets te weeg brengen.
                      Ik had wel ergens gelezen dat het allemaal LED-verlichting zou worden, dus relatief energiezuinig, maar ja, twee ijsbanen zijn natuurlijk enorme energieslurpers.

                      @Breur, nog even:
                      Je hebt in principe natuurlijk wel gelijk. Als je met een open blik de wereld in kijkt, heb je geen MM nodig om de magie te zien. Maar (je voelt de 'maar' al aankomen...), Maastricht is een toeristenstad en veel mensen zijn voor hun inkomen afhankelijk van het toerisme. Niks doen is geen optie. Andere steden doen ook alles om publiek te lokken. Maastricht heeft een voorsprong, maar die voorsprong ben je zo weer kwijt in deze harde wereld...

                      Ik zal morgen in elk geval een paar mooie fotokes maken, waarmee we gaan proberen Breur en Antonius 'om' te krijgen

                      Opmerking


                      • #41
                        waarmee we gaan proberen Breur en Antonius 'om' te krijgen
                        Hoeft niet ik hou van Maastricht, met of zonder lichtketens.
                        Laat die studenten maar eens zweten, nochtans is het overwoord voor magisch Maastricht "ZIEN"
                        mvg
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ik dacht dat studenten van een van de academies iets gingen doen met het Eiffelgebouw, maar ik heb daar nog niemand over gehoord. Morgen ben ik in Mestreech. Ik zal er eens op letten.
                          Toevallig........Zoals ik elders al schreef heb ik kinderen in de leeftijd van " 's nachts leven, 's morgens uitslapen, rest van de dag MSN'en of Hyven en tussen 14.00 en 14.05 uur (maximaal) leren".

                          Dat maakt wel dat zij 's nachts in de Eiffel, als een normaal mens slaapt, allemaal lichtjes zien.
                          Ze denken dan dat daar nog gefeest wordt, maar er blijkt, tot hun grote teleurstelling, geen ingang te zijn!

                          Daarover wordt dan wel tegenover de rest van de familie geklaagd. Schande !!!

                          Nu zou het zo maar eens kunnen zijn dat ze getuige zijn geweest van de creativiteit van studenten van een van de academies in het Eiffelgebouw....

                          Tja, ...... empirisch onderzoek kent vele vormen !
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Dat maakt wel dat zij 's nachts in de Eiffel, als een normaal mens slaapt, allemaal lichtjes zien.
                            Het zal toch niet zo zijn dat het creatieve lichtplan van de studenten voor het Eiffelgebouw bestaat uit het 's nachts aanlaten van het licht?

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              @Breur, nog even:
                              Je hebt in principe natuurlijk wel gelijk. Als je met een open blik de wereld in kijkt, heb je geen MM nodig om de magie te zien. Maar (je voelt de 'maar' al aankomen...), Maastricht is een toeristenstad en veel mensen zijn voor hun inkomen afhankelijk van het toerisme. Niks doen is geen optie. Andere steden doen ook alles om publiek te lokken. Maastricht heeft een voorsprong, maar die voorsprong ben je zo weer kwijt in deze harde wereld...

                              Ik zal morgen in elk geval een paar mooie fotokes maken, waarmee we gaan proberen Breur en Antonius 'om' te krijgen
                              Bij mij is het geen kwestie van "omkrijgen". Ik betreur het nu eenmaal dat Maastricht o.a. een toeristenstad wenst te zijn. Ik heb een hekel aan treintjes door de historische binnenstad en park. Weg stadsstilte. Rondleidingen: ik luister wel eens stiekem mee. Soms sta ik versteld van de onzin die verteld wordt. Ik probeer mijn mond dan te houden uit respect voor de gids (lukt niet altijd). Speeltuin Fort Willem is voor MIJ voldoende als schreeuwlokatie. Als ik een deel van de toeristen in mini-zomertenu door de stad zie lopen, krijg ik sjevraoje. De natuur kan heel mooi zijn, maar het zou op straffe van verbanning verboden moeten worden dat sommigen zich ontbloten. Daarnaast vraag ik mij af of Maastricht wel op het goede paard inzet wat betreft de economische motor van deze stad. Hoe het anders moet of kan is complex. Vaak zijn kleine accentverschuivingen in beleid al zeer bepalend voor het totaalbeeld. Ik zie het licht nog niet in deze en kijk nog toe ... Wellicht helpen de mooie plaatjes die El Loco voor ons schiet in mijn standpuntbepaling.

                              Opmerking


                              • #45
                                Breur, je hebt natuurlijk gelijk. Maar er moet nou eenmaal brood op de plank komen en Maastricht is een diensten- en toeristenstad geworden. Ik denk dat de schade beperkt kan worden door de allerlelijkste vormen van toerisme te ontmoedigen. Als je in het weekend door de Warmoesstraat in Amsterdam loopt en je ziet daar groepen straalbezopen Engelsen rondtrekken, die een stag-, hen- of office-party te vieren hebben, dan weet je meteen hoe het niet moet. Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen die in Hilton hotels logeren en tassen van 50.000 euro bij Hermès kopen, beter zijn. Maar toch, door een zekere kwaliteit te bieden, hou je wel de ergste randverschijnselen buiten de stad...

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X