Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

MEVRI Grote Staat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • MEVRI Grote Staat

    Na 72 jaar is Mevri’s inkt op.

    Maastrichts Eerste Vulpen Reparatie Inrichting dicht wegens gebrek aan opvolging.

    Wat in 1937 op het Sterreplein begon, eindigt begin 2010 in de Grote Staat.
    Het Maastrichtse vulpenbastion Mevri gaat dicht.
    De pijn is met geen pen te beschrijven
    Eigenlijk hebben de broers Fer (64 jaar) en Wil (58 jaar) Schiffeleers helemaal geen tijd.
    Want iedereen ziet toch dat het op deze zaterdagmiddag een drukte van jewelste is in schrijf- en lederwarenzaak Mevri in de Maastrichtse Grote Staat.
    En dat komt echt niet alleen door de opheffingsuitverkoop die nu vier dagen aan de gang is.
    „Dat we stoppen heeft helemaal niks te maken met tegenvallende verkoop”, bezweert Fer Schiffeleers als hij en z’n broer dan toch heel even tijd gevonden hebben om enkele
    vragen te beanwoorden.
    „Sterker nog, we stoppen op de top.”
    Op de top en met pijn, heel veel pijn in het hart.
    Na ruim 72 jaar komt de laatste bladzijde met rasse schreden naderbij.
    De laatste pagina van Mevri: Maastrichts Eerste Vulpen Reparatie Inrichting, zoals de zaak voluit moet worden genoemd.
    „Althans nu”, zegt Fer Schiffeleers.
    „Aanvankelijk stond de ‘e’ in Mevri voor ‘elektrische’, maar dat klinkt in deze moderne tijd natuurlijk vreemd.
    Vandaar dat we de naam maar hebben aangepast.”
    Gebrek aan opvolging.
    Ziehier de reden die aan het besluit van de gebroeders Schiffeleers ten grondslag ligt.
    „Je komt op een leeftijd dat het simpelweg ophoudt”, zegt Fer.
    „Ik wil echt niet met een rollator achter de toonbank staan.”
    Zowel in familiekring als daarbuiten; een geschikte kandidaat voor overname van de zaak bleek onvindbaar.
    De broers stuitten telkens weer op een schrijnend gebrek aan vakmanschap.
    Wat dat is, vakmanschap?
    „Hou maar eens een seconde een vulpen in je hand.
    Dan heb ik al lang en breed gezien of die pen voor jou geschikt is”, zegt Fer, daarmee een heel lang verhaal heel kort makend.
    Alleen al vanwege de kennis en de service kwamen mensen in de afgelopen decennia van heinde en verre naar Maastricht, naar Mevri.
    „Uit Zwitserland, bijvoorbeeld.
    En ik ken een Pool die ‘s nachts vertrok, hier naartoe reed voor een vulpen en vervolgens direct weer terug naar Polen ging.
    Dat zegt alles, in ieder geval veel.
    En weet je, eigenlijk hebben de Maastrichtenaren zelf nooit echt beseft wat ze in huis hadden.
    Dat is geen verwijt, maar een constatering.”
    Mevri, het begon in 1937.
    Twee jaar eerder had vulpenfabriekje Columbus uit het Duitse NĂŒrnberg zijn handelsgebied uitgebreid naar Nederland.
    Met een filiaal in Maastricht voor distributie en reparatie.
    Fer Schiffeleers senior trad er uiteindelijk in dienst.
    In 1937 werd de filiaalhouder opgetrommeld voor het leger van Hitler en nam Schiffeleers de zaak over.
    Met Mevri als nieuwe naam.
    Eerst op het Sterreplein, toen in de Kleine Gracht en via de Lenculenstraat uiteindelijk naar de Grote Staat, waar de reparatiewerkzaamheden altijd bleven bestaan, maar wel met verkoop van artikelen werden uitgebreid.
    Nu slaan de zonen Fer en Wil het boek definitief dicht.
    „Dat doet pijn, ja”, zegt Fer.
    „Maar het is niet anders.
    En o ja, steeds als ik het over een pen heb gehad, bedoel ik automatisch een vulpen.
    Een balpen is geen pen, slechts een hulpmiddel.”
    Waarvan akte.

    © Ivo Kok
    gazet De Limburger
    04-01-2010
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik zag het op Oudjaar al op de etalages.


    Waar moet ik mijn vulpen nou laten repareren?
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      MEVRI Grote Staat

      Allebonneur

      Mevri

      Ooit was ik bij Maastrichts Eerste Vulpen Reparatie Inrichting te gast.
      Ik wilde voor mijn vorige werkgever een verhaal maken over de veranderde Grote Staat.
      Fer Schiffeleers, Staat-kenner bij uitstek, stond me drie uur lang te woord.
      Minutieus somde hij zaak na zaak op die de ‘Staat’ sinds het begin van Mevri in 1937 had zien verdwijnen.
      Hij begon op de kop, zeg maar waar nu Snacksons ligt, en ging winkel na winkel richting het Dinghuis.
      Kleine Maastrichtse speciaalzaakjes, en zelfs twee cafés passeerden de revue.
      Schiffeleers kende ze nog allemaal bij naam.
      Wist zelfs nog wat er verkocht werd.
      Anekdote na anekdote werd aangehaald in de kleine ruimte achterin de zaak.
      En passant nam hij nog even de rest van de Maastrichtse binnenstad mee.
      De herinnering aan de historie lag hem duidelijk na aan het hart.
      Over enkele weken kan ‘zijn’ Mevri zelf aan het rijtje worden toegevoegd.
      EĂ©n der laatste Maastrichtse Mohikanen in de eenheidsworst die de binnenstad steeds meer wordt sluit de deuren.
      De slagerijen America en Sint Fiet, de kledingzaken Drielsma en Pieters Dortu, muziekwinkel Music Plus, chocolaterie BrĂŒdsje Stols, interieurwinkel Dilweg (met het beroemde houten speelgoed) en nu dus Mevri, en dan zal ik er vast nog wel een paar vergeten.
      Allemaal weg, in enkele jaren tijd.
      Verdreven door de Blokkers, Bijenkorfs en de Hema’s.
      Ketens die uit zijn op zo veel mogelijk vierkante meters en de huurprijzen tot ongekende hoogte opdrijven.
      Het grootkapitaal schuift de kleine speciaalzaak zo zonder pardon aan de kant.
      Of, zoals Beppie Kraft het bezingt in haar versie van Wim Sonnevelds ‘Het Dorp’:

      „Kiek noe ins naor de Groete Staat,
      die weurt toch zjus ‘n plagiaat
      vaan de Amsterdamse Kalverstraot.
      Boe zien die winkelkes vaan toen,
      is daor daan niks mie aon te doen,
      ‘t maak miech toch wel obstenaot”.


      Meer woorden zijn niet nodig, lijkt me.

      © Stefan Gybels.
      06-01-2010
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        MEVRI Grote Staat

        In het weekblad 'Weekend GeZeT' staat nog een interview met Ferry Schiffeleers over de sluiting van de MEVRI.

        http://docs.google.com/fileview?id=0...Y2Y5MGIx&hl=nl .

        Weet iemand waar het acht panelen tellende en dertien meter brede stadspanorama van Maastricht is te bewonderen, dat Ferry Schiffeleers in 2003 afrondde als schilderij?
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Schiffeleers' 'Panorama van Maastricht' (2003)

          'In het Centre CĂ©ramique is tot en met zondag 18 januari [2004] het dertien meter Lange panoramaschilderij `Zicht op Maastricht' te zien. Schilder Ferry Schiffeleers had in totaal acht panelen van 1,60 meter breed en 1 meter hoog nodig om Maastricht vast te leggen. Het schilderij toont Maastricht gezien vanaf Fort Sint Pieter en geeft een beeld van Maastricht van de kerk in Wolder tot en met het Academisch Ziekenhuis. Ferry Schiffeleers heeft twee jaar gewerkt aan het schilderij. Het laatstepaneel is afgerond in september 2003. In totaal gebruikte hij slechts 10 tubes en kleuren verf. Het is voor het eerst dat het schilderij in zijn totaliteit te zien is.

          Over de schilder: In het dagelijks leven is Ferry Schiffeleers werkzaam bij kantoorvakhandel Mevri in de Grote Staat. Als schilder is hij autodidact. Tekenen leerde hij als kind noodgedwongen omdat hij in de destijds verkeersdrukke Grote Staat niet buiten kon spelen. In de weekenden ging hij regelmatig met zijn opa op pad. Zo bracht hij ook dikwijls een bezoek aan het Fort Sint Pieter. [Elders schrijft men dat hij het panorama fotografeerde vanaf 'zijn favoriete uitzichtspunt': Chalet Bergrust.]
          Steeds als hij daar was zei hij uitkijkend over Maastricht tegen zijn opa: "Dat wil ik later nog een keer schilderen". Na veertig jaar te hebben gewerkt bij Mevri vond hij het hoog tijd om de daad bij het woord te voegen en begon hij met zijn "Zicht op Maastricht".'
          Bron: http://www.kunstbus.nl/agenda/2003/1249439.html

          Het panorama is een tweede keer ten toon gesteld tijdens de Open Monumentendagen van 9 en 10 september 2006. Het stond toen opgesteld in de Hoofdwacht op het Vrijthof.
          Bron: http://www.vvvmaastricht.nl/download...2006-FEEST.pdf
          Last edited by Clio; 27 februari 2010, 14:55.

          Opmerking


          • #6
            Verblijfplaats panorama

            Het panorama werd op een zonnige dag in 2002 om twaalf uur 's middags door een professionele fotograaf binnen een half uur gefotografeerd op acht (8 ) overlappende panoramafoto's. Standplaats fotograaf: het allerhoogste punt van Fort Sint Pieter, daar waar ooit een wachtpost was van de Luchtbeschermingsdienst. Aan de hand van de foto's schilderde F. Schiffeleers zijn panelen.

            De volgorde van de opnamen was van Wolder naar Heugem. Omdat het allemaal min of meer op hetzelfde moment werd vastgelegd, vallen de schaduwen aan de linkerzijde van het tafereel 180 graden tegengesteld aan de schaduwen ter rechterzijde: een onverwacht maar logisch effect van het panorama als de schilder niet ingrijpt in de werkelijkheid.

            De tentoonstelling in het Centre CĂ©ramique trok in december 2003-januari 2004 in drie weken 24.000 extra bezoekers naar het Centre CĂ©ramique, maar de verantwoordelijke wethouder zag geen kans de collectie van acht (8 ) panelen binnen de gemeente onderdak te verschaffen. Afgezien van de tentoonstelling in 2006 in de Hoofdwacht staat het panorama opgeslagen bij familie van de schilder. Men is nog steeds op zoek naar een geschikte locatie voor permanente tentoonstelling.

            Bron: Ingrid M.H. Evers (met dank aan F. Schiffeleers).
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 februari 2010, 16:35. Reden: aanpassing tekst

            Opmerking


            • #7
              Reparatie vulpen

              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
              Waar moet ik mijn vulpen nou laten repareren?
              De laatste drie maanden heeft Boekhandel Mevri bij elke verkochte vulpen een A4-tje meegegeven met een antwoord op die vraag. Men verwijst naar de 'Pennshop', Van Walderenstraat, Nijmegen. Voor wie meer gegevens zoekt: spoedt u naar de winkel, waar de mededeling tegen de etalageruit hangt.

              Vanaf maandag aanstaande begint een aannemer met de sloop van het interieur van het pand, die in twee weken rond moet zijn.

              Bron: Firma Mevri (W. Schiffeleers).
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 februari 2010, 23:29.

              Opmerking

              Bezig...
              X