Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Muntstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Muntstraat

    Inventieve ondernemers in de Muntstraat gebruiken zgn Makelaarsborden

    Tijdens een wandeling, begin deze maand, door de binnenstad van Maastricht viel een verslaggever van De Nieuwe Ster (DNS) op dat de ondernemers in de Muntstraat wel heel inventief blijken te zijn.

    In plaats van reclameborden te plaatsen voor-, bij- of aan hun gevel, hangen er nu zgn. Makelaarsborden aan hun ramen. (Zie HIER).

    Maas in de wet
    Het plaatsen cq gebruiken van een zgn. Makelaarsbord blijkt een maas in de wet van de precariobelasting te zijn.
    De gemeente Maastricht bevestigt dat hier sprake is van een maas in de wet en kan er voorlopig niets aan doen.

    Tegenwoordig bekleedt het CDA in Maastricht de rol van ondernemerspartij in Maastricht.
    Was dat vroeger per definitie de VVD, tegenwoordig moet je vooral denken aan het CDA, zeker in de binnenstad.

    Toeval of niet, maar de fractievoorzitster van het CDA, Gabrielle Heine, is zelf ondernemer in de binnenstad.
    Begin 2023 werd zij bekeurd voor het overtreden van de precariorechten.
    Voor haar winkel "Gaby" in de Heggestraat had zij namelijk - in een bloembak tegen de voorgevel - een paspop staan.
    Dat mocht niet (meer) en prompt kreeg ze een boete die zij ook keurig netjes betaalde.

    Gisteren, 9 april 2024, sprak ik Gabrielle Heine over haar inventieve collega's in de Muntstraat.

    ' De precario-belasting in Maastricht is uit balans.
    Ondernemers willen wel voldoen aan alle eisen en verplichtingen die de gemeente Maastricht oplegt/vraagt, maar zoals gezegd is die verhouding scheef. De gemeente past steeds hun eisen aan en het is vaak onduidelijk wat nu wel mag en wat absoluut niet.
    Bedenk dat een klein reclamebord een ondernemer ergens om en nabij de €800,- per jaar kost.
    Ik kan mij dus voorstellen dat ondernemers inventief worden en op de Muntstraat is men dus op het idee gekomen om zgn. Makelaarsborden te plaatsen. Heel slim.
    Kennelijk heeft de gemeente daar niet aan gedacht!

    Dat de regels veranderen cq dat inzichten veranderen weet ik uit eigen ervaring.
    Twee jaar geleden kreeg ikzelf een boete voor mijn eigen winkel "Gaby" in de Heggestraat in het centrum.
    Ik had een paspop in een bloembak staan, min of meer tegen de gevel.
    Jaren ging dit goed, maar plotseling werd ik beboet. Kennelijk mocht het niet meer.
    Ik heb die boete overigens keurig netjes betaald, maar inmiddels mag dit weer.
    Kortom, het beleid wisselt nogal eens.

    Petje af voor de ondernemers in de Muntstraat!
    Ik sluit overigens niet uit dat wij als CDA hier wel nadere uitleg over gaan vragen aan het college van B&W.
    '

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Ik kreeg ook een waarschuwing dat ik helemaal niets aan de ramen mocht plakken dat ook maar op iets als reclame zou kunnen lijken toen ik in het centrum woonde.

    Maar er is ook een geldige en heel duidelijke verordening inzake reclame van de welstand commissie die ook geen ruimte laat voor makelaars borden.
    Dus die vragen van het CDA zijn natuurlijk terecht aan het adres van B&W.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking

    Bezig...
    X