Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Inspraak en participatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Inspraak en participatie

    Inspraak en participatie.

    De overheid en dus ook de gemeente Maastricht doet haar werk op basis van beleid.
    Een beleid dat gevormd wordt door het college van Burgemeester en Wethouders, besluiten van de gemeenteraad en het wordt bepaald op grond van landelijke wetgeving en voorschriften.
    In een aantal gevallen krijgt de burger de mogelijkheid tot inspraak en wordt uitgenodigd voor zogenaamde burgerparticipatie.
    Maar het is nog altijd de gemeenteraad of het college van Burgemeester en Wethouders die het besluit nemen of er überhaupt inspraak wordt gegeven aan de burgers.
    Meer informatie leest u op de webpagina van de gemeente Maastricht: Inspraak en participatie.
    En laten we wel wezen: bij inspraakprocedures staan de twee partijen (de overheid en de burgers) tegenover elkaar en werken elkaar tegen, of proberen dat in ieder geval.
    In heel veel gevallen is er dan sprake van tegenspraak; over en weer en van beide partijen.
    Dat komt omdat de overheid met een bepaald blikveld naar die burgers kijkt; als door een roze bril.
    Komen die visies, wetten en plannen van de overheid overeen met die van de burger, dan is er niets aan de hand.
    Maar de burger kijkt door meer brillen, dan alleen maar door een roze bril.
    Maar dat ziet een overheid niet; de overheid heeft er geen oog voor en probeert zoveel mogelijk burgers ook door een roze bril te laten kijken door het geven van inspraak.
    Het liefst gaf de overheid die burgers geen inspraak, want dat is lastig en werkt alleen maar vertragend in de besluitvorming en voortgang.
    In heel veel gevallen zijn er al flinke onkosten gemaakt tijdens de voorbereiding van de plannen; en dan zijn kritische en participerende burgers vaak een blok aan het been van die overheid; ze worden als lastig ervaren.
    Maar de overheid kan er in veel gevallen nu eenmaal niet aan onderuit komen; men is wettelijk verplicht tot het geven van inspraak aan de burgers.
    Zie de tekening hieronder als voorbeeld.



    Maar het kan ook anders, en wel door community planning.
    Community Planning is een interactieve methode om ruimtelijke plannen en visies te ontwikkelen.
    De methode Community Planning is ontwikkeld door de Engelse architect John Thompson, van John Thompson & Partners (JTP), een bureau voor stedenbouw en architectuur met vestigingen in London, Edinburgh en Berlijn (JTP Europe).
    De methode Community Planning wordt al meer dan 20 jaar met succes toegepast in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in een aantal Europese landen als Duitsland, Italië, Frankrijk en Tsjechië.
    De methode werd in 2005 voor het eerst toegepast in Nederland en wel in de gemeente Meppel.
    Het loslaten van controle is wat van alle partijen gevraagd wordt bij Community Planning.
    Alleen op die manier is er sprake van samenspraak; werken beide partijen (overheid en burgers) samen aan de ontwikkeling van een bepaald plan.
    Daar is een bepaalde moed en durf voor nodig bij de overheid.
    Ik zou bijna spreken van een Bestuurlijke Ongehoorzaamheid als tegenstelling voor het begrip Burgerlijke Ongehoorzaamheid dat kan plaatsvinden wanneer er bij de wettelijk verplichte inspraak de belangen van de burger niet of nauwelijks worden nagekomen.
    En op de webpagina van KEI (kenniscentrum stedelijke vernieuwing) leest u meer over het begrip community planning.
    Hoogste tijd dat ook de gemeente Maastricht aan community planning gaat doen.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X