Elders op dit forum wordt verwezen naar een artikel van Maastrichtnet, waarin wordt beweerd dat de wijk Hazendans een van de weinige buurten in Maastricht is die niet ontstaan is vanuit een dorpskern. Volgens mij is dit onjuist, aangezien veruit de meeste wijken geen oude dorpskern hebben gehad.
Even uit mijn hoofd de buurten in Maastricht-West.
Oorspronkelijke dorpskernen:
Wolder, St. Pieter en Oud-Caberg.
Nieuwe buurten zonder dorpskern:
Biesland, Campagne, Mariaberg i.c. Blauwdorp, Belfort, Daalhof(-Noord), Hazendans, Pottenberg, Malpertuis, Caberg, Malberg, Brusselsepoort en Mariabastion.
Zelfs in Maastricht-Oost zijn veel meer buurten zonder een oorspronkelijke dorpskern. Denk aan:
Nazareth, Wijckerpoort, Sint Maartenspoort, Heugemerveld, Eyldergaard, De Heeg, Wittevrouweveld, Scharn-Noord en Randwijck.
De bekende dorpskernen in Maastricht-Oost zijn:
Amby, Limmel, Scharn, Heer en Heugem.
Ik denk wel dat het grondgebied van de wijken met dorpskern in Maastricht-Oost minstens zo groot is als de "nieuwe" buurten.
De enige grote, qua oppervlakte, nieuwe buurt in Oost is feitelijk De Heeg.
Waarschijnlijk ben ik nog wel een buurt of wellicht oude kern vergeten en feitelijk gaat dit nergens over, maar ik wilde het wel even vermelden.
Even uit mijn hoofd de buurten in Maastricht-West.
Oorspronkelijke dorpskernen:
Wolder, St. Pieter en Oud-Caberg.
Nieuwe buurten zonder dorpskern:
Biesland, Campagne, Mariaberg i.c. Blauwdorp, Belfort, Daalhof(-Noord), Hazendans, Pottenberg, Malpertuis, Caberg, Malberg, Brusselsepoort en Mariabastion.
Zelfs in Maastricht-Oost zijn veel meer buurten zonder een oorspronkelijke dorpskern. Denk aan:
Nazareth, Wijckerpoort, Sint Maartenspoort, Heugemerveld, Eyldergaard, De Heeg, Wittevrouweveld, Scharn-Noord en Randwijck.
De bekende dorpskernen in Maastricht-Oost zijn:
Amby, Limmel, Scharn, Heer en Heugem.
Ik denk wel dat het grondgebied van de wijken met dorpskern in Maastricht-Oost minstens zo groot is als de "nieuwe" buurten.
De enige grote, qua oppervlakte, nieuwe buurt in Oost is feitelijk De Heeg.
Waarschijnlijk ben ik nog wel een buurt of wellicht oude kern vergeten en feitelijk gaat dit nergens over, maar ik wilde het wel even vermelden.

Opmerking