Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sillebergweg Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Nog enkele artikelen over de Silleberg(weg).

    Hieronder nog enkele artikelen over de Silleberg(weg), wetenswaardigheden die ik jullie niet wil onthouden.


    Artikel: Algemeen Handelsblad 14-09-1919 blz. 8


    Artikel: Limburger Koerier 24-11-1930 blz. 5


    Artikel: Limburger Koerier 01-12-1934 blz. 4


    Artikel: Limburgs Dagblad 14-09-1963 blz. 16


    Artikel: Limburgs Dagblad 28-11-1969 blz. 23

    Bron: Koninklijke bibliotheek (historische kranten)
    Last edited by Wigo; 28 december 2012, 01:41. Reden: Bron aangepast
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #32
      De familie Wahlen-Broex: een acceptabel, maar speculatief plaatje (1)

      Dit verhaal zou niet af zijn als niet ook nog de familie Wahlen nader zou worden belicht.

      Hubertus Joannes Josephus [H.J.J.] Wahlen werd op 15 mei 1851 geboren in de Belgische gemeente Lanaken. Zijn vrouw Helena Hubertina Broex werd op 25 februari 1861 geboren in de Nederlandse gemeente Oud-Vroenhoven. De 21-jarige bruid was dus bijna tien jaar jonger dan haar echtgenoot, toen zij op 24 augustus 1882 trouwde in Oud-Vroenhoven. Het parochiearchief van Caberg kan een antwoord geven op de vraag of dat aldaar in de kerk is geweest.

      Naar het schijnt kreeg het echtpaar meerdere kinderen, maar ik heb er via Genlias maar één gevonden, nl. Josephus Hubertus Joannes [J.H.J.] Wahlen, geboren te Lanaken. Deze trouwde op 27 mei 1919 in Oud-Vroenhoven (Caberg?) met Jeanne Marie Coonen, geboren te Maastricht. We zitten nog vóór 1920, dus Oud-Vroenhoven is nog zelfstandig en Maastricht is het negentiende-eeuwse Maastricht. Waarschijnlijk had Jeanne Marie's familie zich inmiddels op Caberg gevestigd.

      Er zijn aanwijzingen dat Wahlen sr. aanvankelijk in België bleef wonen. Zo biedt hij in juni 1924 per terstond een huis te huur aan 'te Smeermaas aan de Maas, met tuin.' Het kan om het ouderlijk huis van senior gaan, maar misschien ook om de eigen woning van het echtpaar. Dit verklaart ook waarom de zoon is geboren (wanneer?) in de gemeente Lanaken, waaronder Smeermaas valt. De laatste is duidelijk Belg en laat zich pas op 12 januari 1930 tot Nederlander naturaliseren.

      Van een Hoenderpark De Silleberg is pas sprake in 1922, wanneer ene 'Jos Wahlen' adverteert met broedeieren etc. Daarna neemt Jos Wahlen meerdere keren per jaar (soms zelfs meerdere keren per maand) met vele tientallen dieren deel aan pluimveetentoonstellingen van Maastricht tot Kerkrade en van Luik tot Utrecht en Den Haag. Organisatorisch moet dat een geweldige onderneming zijn geweest. Het is immerds niet waarschijnlijk dat Wahlen in deze vroege tijd van motorisatie beschikte over een (vracht)autootje.

      Ik vermoed dat hij waar mogelijk zijn inzendingen per boot vervoerde, maar naar Valkenburg, Heerlen of Kerkrade ging het toch echt met paard en wagen over karrepad en (o luxe!) de kiezelweg. Soms duurde zo'n evenement meerdere dagen en moest Wahlen overnachten om de dieren te voederen, te drenken, gerust te stellen en op te poetsen. Prijzen win je niet vanzelf...

      Het is jammer dat niet duidelijk wordt om wie het hier precies ging. Zowel de vader als de zoon voerden als roepnaam 'Jos'. Maar gezien de leeftijd van senior (hij was in 1922 al over de zeventig) vermoed ik dat het de zoon was die op eigen initiatief al deze activiteit ontplooide, of er door zijn vader mee werd belast. Als junior in 1919 trouwde, zal hij in 1922 tegen de dertig zijn geweest.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 december 2012, 13:47. Reden: redactie

      Opmerking


      • #33
        De familie Wahlen-Broex: een acceptabel, maar speculatief plaatje (2)

        De gegevens overziend kom ik tot het volgende plaatje:

        1. Wahlen sr. verwierf te eniger tijd het pand dat vanaf 1922 bekend stond als 'Hoenderpark De Silleberg'. Gezien het feit dat bij de onteigening in 1930 de laatste transactie (nr. 90) er een voor bouwland is, in bezit van 'Helena Hubertina Broex, gehuwd met Joseph Wahlen', 'grondeigenaresse' op eigen titel, is het mogelijk dar er naast die grond van oudsher ook een huis stond, dat uit de familie Broex kwam. Maar Wahlen kan het pand natuurlijk ook zelfs hebben gebouwd. Het kadaster kan hierover uitsluitsel geven.

        2. Wahlen jr., die bekend staat als landbouwer (een rekbaar begrip), werkte voor zijn vader tussen de hoenders en nam de tentoonstellingsdruk op zich;

        3. Wahlen jr. woonde waarschijnlijk in het door mij veronderstelde, eerdere ouderlijk huis te Smeermaas. Het pand lag over de grens aan de Maas, dus in het verlengde van de Sillebergweg, mogelijk aan de Smeermase Kanaaldijk. De weg naar het werk was weinig meer dan een wandeling van een of twee kilometer.

        4. Een van beiden zette in 1924 het Belgische huis te huur. De reden hiervoor kan zijn geweest dat junior bij vader introk, hetzij vanwege de meerdere arbeid op de hoeve, hetzij omdat zijn ouders op leeftijd raakten of anderszins.

        5. Gezien de officiële beschikking van november 1930 staat buiten kijf dat het hoenderpark (Sillebergweg 4) eigendom was van de ouders (Wahlen-Broex). Een onofficiële lijst suggereert dat de zoon de te onteigenen grond in bezit had, maar ik vermoed dat dit berust op een verhusseling van de voornamen. Als het juist zou zijn, zouden zoon en moeder gehuwd zijn geweest.

        6. De komende onteigening kwam reeds in 1929 in de publiciteit. Ik vermoed dat de dreigende veranderingen voor junior reden waren om een reeds bestaande situatie (wonen en werken in Nederland) te legaliseren. Het was voor hem met name erfrechtelijke lucratief de Nederlandse nationaliteit aan te vragen. Hij kreeg deze midden 1930, nog ruim voordat de onteigening in november definitief werd.

        Zoals ik hierboven al aangaf, zijn mijn overwegingen ten aanzien van de familie Wahlen speculatief. Ik heb te weinig officiële gegevens om het verhaal hard te kunnen maken. Zoals dr. Ubachs placht te zeggen: 'Het kan nog heel anders zijn geweest.' Maar misschien dat iemand er een uitgangspunt in ziet voor verder onderzoek?
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 december 2012, 13:55. Reden: redactie en aanvulling

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Dit verhaal zou niet af zijn als niet ook nog de familie Wahlen nader zou worden belicht.

          Hubertus Joannes Josephus [H.J.J.] Wahlen werd op 15 mei 1851 geboren in de Belgische gemeente Lanaken. Zijn vrouw Helena Hubertina Broex werd op 25 februari 1861 geboren in de Nederlandse gemeente Oud-Vroenhoven. De 21-jarige bruid was dus bijna tien jaar jonger dan haar echtgenoot, toen zij op 24 augustus 1882 trouwde in Oud-Vroenhoven. Het parochiearchief van Caberg kan een antwoord geven op de vraag of dat aldaar in de kerk is geweest.

          Naar het schijnt kreeg het echtpaar meerdere kinderen, maar ik heb er via Genlias maar één gevonden, nl. Josephus Hubertus Joannes [J.H.J.] Wahlen, geboren te Lanaken. Deze trouwde op 27 mei 1919 in Oud-Vroenhoven (Caberg?) met Jeanne Marie Coonen, geboren te Maastricht. We zitten nog vóór 1920, dus Oud-Vroenhoven is nog zelfstandig en Maastricht is het negentiende-eeuwse Maastricht. Waarschijnlijk had Jeanne Marie's familie zich inmiddels op Caberg gevestigd.

          Er zijn aanwijzingen dat Wahlen sr. aanvankelijk in België bleef wonen. Zo biedt hij in juni 1924 per terstond een huis te huur aan 'te Smeermaas aan de Maas, met tuin.' Het kan om het ouderlijk huis van senior gaan, maar misschien ook om de eigen woning van het echtpaar. Dit verklaart ook waarom de zoon is geboren (wanneer?) in de gemeente Lanaken, waaronder Smeermaas valt. De laatste is duidelijk Belg en laat zich pas op 12 januari 1930 tot Nederlander naturaliseren.

          Van een Hoenderpark De Silleberg is pas sprake in 1922, wanneer ene 'Jos Wahlen' adverteert met broedeieren etc. Daarna neemt Jos Wahlen meerdere keren per jaar (soms zelfs meerdere keren per maand) met vele tientallen dieren deel aan pluimveetentoonstellingen van Maastricht tot Kerkrade en van Luik tot Utrecht en Den Haag. Organisatorisch moet dat een geweldige onderneming zijn geweest. Het is immerds niet waarschijnlijk dat Wahlen in deze vroege tijd van motorisatie beschikte over een (vracht)autootje.

          Ik vermoed dat hij waar mogelijk zijn inzendingen per boot vervoerde, maar naar Valkenburg, Heerlen of Kerkrade ging het toch echt met paard en wagen over karrepad en (o luxe!) de kiezelweg. Soms duurde zo'n evenement meerdere dagen en moest Wahlen overnachten om de dieren te voederen, te drenken, gerust te stellen en op te poetsen. Prijzen win je niet vanzelf...

          Het is jammer dat niet duidelijk wordt om wie het hier precies ging. Zowel de vader als de zoon voerden als roepnaam 'Jos'. Maar gezien de leeftijd van senior (hij was in 1922 al over de zeventig) vermoed ik dat het de zoon was die op eigen initiatief al deze activiteit ontplooide, of er door zijn vader mee werd belast. Als junior in 1919 trouwde, zal hij in 1922 tegen de dertig zijn geweest.
          Deze fam Wahlen Broex hadden meerdere kinderen

          Boven genoemde J.H.J. roepnaam was Sjang dan waren er nog Hai- Jef- Jaak
          Martin- Cris waren de jongens dan waren er nog twee meisjes Marie en Fien
          Sjang getrouwd met Jeanne Marie Coonen, hadden twee kinderen Jo en Helene.
          Jo was mijn vader
          Sjang was mijn opa
          Last edited by cercadinho; 23 mei 2013, 21:46.

          Opmerking


          • #35
            Jef Wahlen? In de jaren 70 werkzaam op de afdeling bevolking van de gemeente Maastricht.


            Ze noemden hem ''de Belsj'', als ik me dat goed kan herinneren.


            Wel vermakelijk dat twee andere kinderen Shang en Hai heetten. (Wellicht van de chinese buurman?)
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
              Jef Wahlen? In de jaren 70 werkzaam op de afdeling bevolking van de gemeente Maastricht.


              Ze noemden hem ''de Belsj'', als ik me dat goed kan herinneren.


              Wel vermakelijk dat twee andere kinderen Shang en Hai heetten. (Wellicht van de chinese buurman?)
              De Jef wat U bedoeld is een zoon van Hai Wahlen

              Opmerking


              • #37
                Er wonen 2 families Walhen onderaan de Brusselseweg de 2 laatste boerderijen is dat familie van Jef Wahlen?
                Bij mijn weten woont er nu al de derde of vierde generatie op de boerderijen
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • #38
                  Sillebergweg

                  Ik weet niet of het nog relevant de Sillebergweg.
                  Ik heb de stukjes gedeeltelijk gelezen, als kind heb ik daar regelmatig rond gezworven.
                  Op de Brusselseweg tegen over de school woonde noonk Tum en taant Dan waar regelmatig naar toe gingen.
                  Mijn bomma woonde in de Smeermaas aan de Krommeweg. Als we daar naar toe gingen fietste we via de Kantoorweg, wat in die tijd niet mocht je moest namelijk via de grenspost Brusselseweg gaan. Het was in de tijd dat er textiel en kleding werd gesmokkeld. Lakens in de banden van het rijwiel werden verborgen, enz, (Kiek menier ich heb é nieuj klédsje aan ) zij mijn zusje tegen de douanen meneer. Dit is ongeveer dik 60 á 65 jaar geleden.
                  Ook herinner ik me dat een van de boerderijen van Wahlen is afgebrand in de 50tiger jaren.
                  In de winter of bij een zwaar onweer stond vaak bij te Torentjesbrug (spoorlijn Maastricht Hasselt) de Brusselseweg en de omgeving van de kantoorweg onderwater.
                  Voor dat het steenfabriek de Belvedère verhuisde naar de plaats van nu kon je via een veldweg vanaf de Postbaan de Brusselseweg oversteken en naar de los en laatplaats aan de Zuid Willimsvaart op het einde van de Industrieweg rijden. Dat was een hele steile helling. De boerderij die er stond, heeft een aangetrouwde tante als kind gewoond, tante Lyda, daar weet verder niets van.
                  Ook is een zoon van de fam. Broecks Postbaan 8 bij een dramatisch ongeluk in dat gebied om het leven gekomen. Bij het verwisselen van een kapotte band is hij onder de kar gekomen en is hij later gevonden.
                  Ook ik heb er vele jaren de post rond gebracht van ongeveer 1965 tot 1979, en heel veel sigaretten in de posttassen naar Maastricht gesmokkeld.
                  Er komen vele herinneringen terug als je zoiets weer leest.

                  Opmerking


                  • #39
                    Anekdoten uit vervlogen tijden.

                    Leuk Herman, een verhaal met anekdoten uit vervlogen tijden.

                    Mochten er nog meer herinneringen zijn, dan schrijf ze hier maar neer.
                    Wij lezen ze graag.
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                    Opmerking


                    • #40
                      @Herman weet je zeker dat de zoon Broecks met achternaam heette, omdat er ook een zoon van de familie Niesten op de Postbaan is verongelukt.
                      Hij was een band aan het wisselen van zijn tractor als ik mij herinner
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #41
                        Sillebergweg

                        Parel je hebt gelijkt het was inderdaad de zoon van familie Niesten.
                        Gr Herman.

                        Opmerking


                        • #42
                          verongelukt

                          Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
                          Parel je hebt gelijkt het was inderdaad de zoon van familie Niesten.
                          Gr Herman.
                          Nooit gehoord van een ongeluk met zoon Niesten.
                          Maar ik weet wel dat Walther (Thèr) Smeets van Van Akenweg 107 op 18 juli 1933 dood gebleven is onder paard en wagen op de Van Akenweg.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                            Nooit gehoord van een ongeluk met zoon Niesten.
                            Maar ik weet wel dat Walther (Thèr) Smeets van Van Akenweg 107 op 18 juli 1933 dood gebleven is onder paard en wagen op de Van Akenweg.
                            Beste Jef, dat is ruim 40 jaar later de familie Niesten overkomen, ik dacht in de jaren 70.
                            Hij had een vrouw en twee kleine kindjes.

                            Nu wij toch op oud Caberg zijn aan het dwalen, wie kent de machtige, krachtige politieman met de bijnaam de 'Lange GÉR???
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                              Beste Jef, dat is ruim 40 jaar later de familie Niesten overkomen, ik dacht in de jaren 70.
                              Hij had een vrouw en twee kleine kindjes.

                              Nu wij toch op oud Caberg zijn aan het dwalen, wie kent de machtige, krachtige politieman met de bijnaam de 'Lange GÉR???
                              Ikke ! Sliep vaak in "de werke" met dienstfiets en hond. Aardige man.

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Ikke ! Sliep vaak in "de werke" met dienstfiets en hond. Aardige man.
                                Dat wist ik niet, waarom sliep hij in "de werke" ?
                                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X