Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Belgische buurgemeenten

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    De oude St. Servaasbrug, de Wilhelminabrug en de spoorbrug zullen nogmaals verhoogd moeten worden! Wanneer? Als het nodig is, maar zeker vóór 2040.
    Onbegrijpelijk dat de reservering voor het Cabergkanaal geschrapt wordt, zo zou je alle scheepvaartverkeer kunnen weghouden uit de binnenstad.

    Opmerking


    • #17
      http://www.tvl.be/nl/2012-04-01/n78-...en-in-lanaken/

      Opmerking


      • #18
        De voorbereidingswerken van de firma Wolf die de implosie zal uitvoeren van de brug over het Albertkanaal in Briegden zijn al enkele dagen druk bezig. Deze mensen werkten zelfs het paasweekend door van 's morgens vroeg tot 's avonds laat om alles op tijd klaar te krijgen.

        Er werden betonnetten over de resterende boog van de brug geplaatst. Dit om het beton van de brug zo veel mogelijk bij elkaar te houden, want zonder die netten zou alles bij het opblazen van de boog van de brug te veel uit elkaar spatten. Als dit gebeurd is gaan de graafmachines zo snel mogelijk het beton uit het Albertkanaal graven, want op maandagmorgen moet deze klus geklaard zijn voor het scheepsvaartverkeer.hbvl.be

        Opmerking


        • #19
          De brug van Briegden moest het onderspit delven tegen de zware machines die ingezet worden door de firma Baldewijns uit Hasselt. Na 6 dagen blijft er niet meer veel over van deze betonnen brug uit het jaar 1930.

          Dit weekend start de firma van de explosieven met de voorbereiding om tegen volgende week vrijdag klaar te zijn voor de D-day. hbvl.be

          Opmerking


          • #20
            Door het kanaal te verbreden is het nu bevaarbaar voor duwkonvooien met een laadvermogen tot 10.000 ton. De nieuwe brug zal 165 meter lang zijn. De doorvaarthoogte onder de nieuwe brug beantwoordt aan de Europese norm van 9,10 meter, zodat binnenschepen er met vier lagen containers onderdoor kunnen varen.

            Een metalen brug van 1.500 ton gaat de betonnen boogbrug vervangen. De kostprijs van de nieuwe brug wordt geraamd op 9 miljoen euro. De onderdelen voor de metalen brug worden per schip aangevoerd en op de oever van het kanaal geassembleerd. Daarna wordt de brug opnieuw per schip naar haar definitieve locatie gevaren. Hiervoor zal het scheepvaartverkeer wellicht één weekend worden stilgelegd. Ook voor de uitvoering van de grondwerken bij de kanaalverbreding wordt maximaal gebruik gemaakt van het kanaal. Volgens de huidige planning vindt de oplevering van de nieuwe brug plaats in 2014.hbvl.be

            Opmerking


            • #21
              Alkahof

              Heel wat mensen komen een kijkje nemen tijdens de afbraak van de brug in Briegden en dat zal nog wel een tijdje doorgaan. De historie van de huidige Taverne Alkahof vernam ik van Fernanda Boghoms. Zij woonde in het huis met haar ouders, die daar het cafe Du Pont uitbaatten, dat bij de explosie van 11 mei 1940 schade opliep en geheel uitbrandde.

              Het is al een hele poos geleden dat een inwoner van Briegden mij zei dat er op de zolder van de Taverne Alkahof een tekening stond uit de oorlog. Nu de brug eraan gaat, wilde ik wel eens van de uitbaters van de Taverne weten, of dat waar is? Joanna, de gastvrouw-eigenaar van het Grieks restaurant, was zo goed om mij toegang te verschaffen tot deze tekening. Ik heb er een foto van gemaakt en vroeg of ik vanuit het raam op de zolder enkele foto’s van de werken mocht maken? “Geen probleem”, zei ze. Vanuit het bovenste raam, heb je een mooi panoramisch zicht op het Albertkanaal en het restant van wat eens de brug van Briegden was.

              De tekening blijkt een beschrijving te zijn van de geschiedenis van het huis. Het werd gebouwd tijdens de aanleg van het Albertkanaal. De volgende tekst staat er met een omlijsting van bloemetjes Archit – Gebouw. Ontworpen –Voltrokken. 4 augustus 1937 tot 18 maart 1938. Archi- W. Klinghouts. Aann- P Houtvast. Eigen. Borghoms-Broux W.J. Oorlog 1940. gebomb. -10 mei. Afgebr-11 mei. Voltrokken 1941. 6 september 1944 Brug springen en beschieten. Bevrijd Am-leger 14 sept. 1944. Voltrokken 28 mei 1948.

              Toeval of niet, toen ik bij Alkahof vertrok en aan de overkant van het kanaal aankwam, na de omleiding gevolgd te hebben, stonden daar drie mensen te kijken. Na een begroeting en een gewoon gesprekje, bleek het te gaan om Fernanda Borghoms. Ze stond daar samen met haar echtgenoot en dochter naar de vier mannen te kijken op de brug, die op Paasdag aan het werk waren, om voorbereidingen te treffen voor de implosie, komend weekend van het restant van de brug. Al snel bleek dat Fernanda (geboren in 1936) in het Alkahof gewoond heeft (destijds café Du Pont), met haar ouders en twee broers Firmain en Sylvain. De huidige gebeurtenissen roepen herinneringen uit haar jeugdjaren op, bij Fernanda, . Uit haar verhaal wordt duidelijk, dat de tekening is gemaakt door haar vader, Winandes Borghoms, ook wel Nand genoemd. Uit wat zij vertelt, wordt alles, wat er op de tekening vermeld staat, duidelijk.

              Nanda vertelt: “Onze ouders baatten daar een café uit en geen crèmerie, zoals Boon in zijn boek schreef, dat is onzin. Toen de brug in de lucht werd geblazen (door een Belgisch geniebataljon van de de 7de divisie, op 11 mei om 9 uur ‘s morgens), zijn we gaan vluchten, maar niet zo ver. We zijn terechtgekomen bij Sampers op de Kiewit in Gellik. Die mensen hebben ons goed ontvangen en behandeld. Intussen was ons huis afgebrand (op de tekening staat 11 mei afgebr.), wie dat gedaan heeft kan ik niet zeggen want dat weet ik niet. Mijn moeder, Hubertina Broux, was van de brand niet op de hoogte, men wilde haar dat besparen. Totdat er iemand bij Sampers op bezoek kwam en de deur opendeed, waarachter mijn moeder zat. Deze man zei, erg hé dat ze Nand zijn huis afgebrand hebben. Dat was een hele shock voor mijn moeder. Naderhand zijn we in het huis, waar alleen de muren nog recht van stonden, in de kelder gaan wonen, daar was plaats zat”. (voltrokken 1941).

              De herstelde brug is een tweede keer tot ontploffing gebracht, ditmaal door de Duitsers, toen ze op de hielen gezeten werden door de geallieerden. Fernanda zei daarover: “Ik was 8 jaar oud en op een dag, aan het eind van de oorlog, kwamen ze ons vertellen dat ze de brug zouden laten springen om 6 uur ’s morgens. We moesten in de kelder blijven. We zaten toen bevend, met natte doeken voor ons gezicht, in de kelder te wachten op de ontploffing, die vond plaats om precies kwart over zes. Door al het stof konden wij geen hand voor de ogen zien, minutenlang vielen er stenen uit de lucht”. (6 sept 1944). In 1948 was het huis weer herbouwd en was het weer, café 'Du Pont'. (voltrokken 28 mei 194

              Dit huis en andere drie huizen langs het kanaal, die eveneens te lijden hadden van de beide explosies, waren bewoond door drie tantes en een nonkel van Fernanda, allemaal waren zij landbouwers. Deze huizen van de familie Borghoms werden gebouwd tijdens het graven van het Albertkanaal, nadat hun huizen onteigend waren voor het aanleggen van het kanaal. Nanda's ouders hadden al een café dat moest wijken voor de aanleg van het kanaal.

              “In het begin van de jaren negentig is ons café verhuurd en in 1997 verkocht aan de huidige uitbaters van de Griekse Taverne Alkahof, tot dan was het ons café ‘Du Pont’", besluit Fernanda.

              Een toepasselijke naam voor een café, vlakbij bij deze veelbesproken brug. hbvl.be

              Meer info: http://www.grootlanaken.be

              Opmerking


              • #22


                Bijna 72 jaar na het exploderen van de Brug van Briegden, op de tweede dag van WOII, zal de in 1946 nieuw gebouwde brug, (naast de oude) opnieuw het onderwerp uitmaken van een explosie. Ditmaal in vredestijd in de nacht van 13 op 14 april en ten goede komend aan de Scheepvaart.

                Destijds joeg de explosie in de onmiddellijke omgeving, deuren en vensters uit hun sponningen en deels de daken van de woningen. Ditmaal zal het gaan om een implosie. Enkel de middelste bogen zullen blijven staan die de kracht van het dynamiet te verduren krijgen.

                11 Mei 1940 lukte het de geniebataljon van de 7e Divisie om de brug te laten exploderen.

                Omdat de ploeg Grenswachters, die verantwoordelijk was om de brug te doen springen, grotendeels gesneuveld was in de Kazerne van Lanaken, samen met hun commandant Kapitein Gidelo, onder wiens bevel de bruggen van Briegden Veldwezelt en Vroenhoven vielen, zochten soldaten van het 2de Karabiniersregiment, waartoe de veel besproken schrijver, Louis Paul Boon behoorde, naarstig naar het lontensysteem dat de brug moesten exploderen. Boon beschrijft met een dichterlijke vrijheid deze eerst uren van de oorlog, in zijn boek Mijn kleine oorlog

                De brug werd uiteindelijk s anderendaags om 9 uur s morgens de lucht ingejaagd. En voor de soldaten was er maar een mogelijkheid om te overleven en dat was terugttrekken, samen met een deel van de bevolking die op de vlucht gingen voor het geweld.

                De Duitsers hadden de brug van Briegden niet in hun aanvalsplan opgenomen, waardoor er geen catastrofale gevechten hebben plaatsgevonden, zoals op de bruggen van Veldwezelt en Vroenhoven en de kazerne. De kazerne diende van uit de lucht, uitgeschakeld te worden om de verbinding met de bruggen in de eerste beslissende fase lam te leggen. De bruggen van Veldwezelt en Vroenhoven vielen onbeschadigd in handen van de Duitsers.

                Aan de brug staan heel wat mensen te kijken naar de werken en enkele van hen hebben gezien en hebben van horen zeggen dat........ Zoals Eduard Dexters die gehoord heeft dat toen tijdens de oorlog de mensen met een vlot over het kanaal moesten. "Ik heb dat niet bewust meegemaakt want ik was nog te jong ik ben van 38". " Mijn vader Michel heeft nog gewerkt aan de nieuwe brug".

                en na die eerste beroerde dagen van WO II gingen de mensen over tot de orde van de dag. Er moest brood op de plank komen. De was en plas moest gedaan worden en het witgoed kwam op de waslijn. Vergane glorie die nu vervangen is door een string..

                Er was dus geen omleiding destijds maar een verbinding tussen de twee zelfstandige gemeentes met een vlot. http://blog.seniorennet.be/grootlana...?startaantal=1

                Opmerking


                • #23
                  172 extra woningen voor Riemst
                  10/04




                  Zopas is de website www.wonen-in-riemst.be online gegaan. Op deze nieuwe site kan iedereen de belangrijkste woonprojecten die in Riemst in ontwikkeling zijn terug vinden. Mark Vos, burgemeester: "Het zijn er nogal wat... we hebben de afgelopen jaren 2,1 miljoen euro geïnvesteerd in de aankoop en ontwikkeling van gronden. O.a. voor woonprojecten. We willen dat de Riemstenaar in z'n eigen gemeente kan blijven wonen, en dat liefst tegen betaalbare prijzen. Via de website kan hij/zij makkelijk de nieuwste ontwikkelingen in de woonprojecten opvolgen...".

                  De volgende jaren komen er in Riemst 172 nieuwe woongelegenheden bij. Het gaat dan zowel om huur- en koopwoningen, bouwkavels, appartementen... (zowel privé als sociaal).
                  Het beleid breidt ook de ambachtelijke zone Op 't Reeck in Riemst-centrum uit met 5 ha. Dat betekent dat er plaats is voor 20 bedrijven. (enkel voor groeibedrijven of zonevreemde bedrijven uit Riemst). hbvl.be

                  Meer info: http:// www.wonen-in-riemst.be

                  Opmerking


                  • #24
                    Vanavond gaat het knallen

                    Brug Briegden ingepakt voor implosie

                    12/04 Briegden

                    Ingestuurd door arnold roberts

                    De werkzaamheden ter voorbereiding van het dynamiteren van de Brug van Briegden zitten er na vandaag op. De gaten voor het dynamiet zijn geboord en de betonijzers die in de weg zitten werden weggebrand, wat heel wat gensters te zien gaf. Het laatste wat de voorbereiders gedaan hebben, is de brug aan de zuidzijde inpakken met doeken over het aangebracht netwerk van ijzer. Voorbereidingen die noodzakelijk zijn om te voorkomen dat er brokken beton door de omgeving vliegen.
                    Toen de vorige keren ('40 en '44) deze brug het onderwerp was van vernietiging door explosie, hadden de mensen in de omgeving maar amper de tijd om uit de buurt te komen of zich te verschuilen in hun kelders. Nu moeten de mensen in een kring van 150 m rond de brug afstand houden om de brug te zien imploderen.
                    De toeschouwers, die nu nog de werken gadeslaan, doen dat met gemengde gevoelens. Sommigen halen herinneringen op uit hun jeugdjaren en vertellen over de vlucht tijdens WOII. Ze herinneren zich nog de bombardementen op de kazerne en de huilende sirenes van de Stuka’s. De lucht zag toen zwart van de vliegtuigen. Ook de periode met "het vlot" kunnen zij zich nog heel goed herinneren. Maar ook de terugkeer naar hun huizen en het verder gaan met het leven onder een vreemd regime en nadien de bevrijding.
                    In de nacht van vrijdag op zaterdag - rond middernacht - moet de overblijvende boog er aan geloven en daar hebben ze ook een mening over. Vaders komen met hun zoon nog een kijkje nemen aan de brug die opgeblazen zal worden. De jongelingen zullen dit later nog kunnen doorvertellen, zoals de ouderen onder ons, het doorvertellen op dit moment.
                    “Dat is toch gein brok mie, wat ze goon opbloze, ’t is de meujte neet mie, um te kaome kieke”, is de reactie van een van de mannen die nog eens een kijkje komen nemen. Maar er is bewust gekozen om, anders als met de brug van Vroenhoven is gebeurd, zoveel mogelijk af te breken alvorens de brug te laten springen. Zo is er minder te ruimen en kan de scheepvaart sneller weer op gang komen.
                    De omleiding ter land is een ander paar mouwen. Daar zal het verkeer nog een half jaar hinder ondervinden van de werken aan de nieuwe brug van Briegden. hbvl/be


                    Meer info: http://www.grootlanaken.be

                    Opmerking


                    • #25
                      Grensgemeenten nemen voorzorgen voor invoering Maastrichtse wietpas

                      De Belgische buurgemeenten van Maastricht zijn extra waakzaam voor overlast bij de invoering van de wietpas in Maastricht. Vanaf 1 mei kunnen alleen nog inwoners van Nederland drugs kopen in de coffeeshops.

                      Maastricht zelf verwacht in de eerste maanden serieuze overlast van buitenlandse drugstoeristen die in de straten rond de coffeeshops bevoorraad zullen worden. Er worden meer dan 100 politieagenten ingezet om de overlast te bestrijden.

                      Ook de burgemeesters van de grensgemeenten Riemst, Lanaken, Bilzen en Visé verwachten de eerste maanden meer overlast van drugsrunners en dealers. Op een gezamenlijk overleg met politie en gerecht hebben ze aangedrongen op extra manschappen om de drugsproblemen in de grensregio aan te pakken.

                      Het gerecht in Tongeren zal ook speciale zittingen rond drugsdelicten organiseren en belooft ook snelrecht toe te passen.hbvl.be

                      Opmerking


                      • #26
                        [ame]http://www.youtube.com/watch?v=8ugZYIjXnyY&feature=player_embedded[/ame]

                        Opmerking


                        • #27
                          Precies om 10 minuten na middernacht werd de brug van Briegden (Lanaken) opgeblazen. Pas een kwartier voor de ontploffing, stopte het met regenen. Het schouwspel bracht heel wat nieuwsgierigen op de been, die allemaal op een veilige afstand werden gehouden. Bekijk hier de spectaculaire beelden: Fotoalbum: Brug in Briegden opgeblazen

                          Na de bruggen van Kanne en Vroenhoven moest nu ook de oude brug van Briegden wijken om het Albertkanaal te kunnen verbreden voor de scheepvaart. Aan de implosie, die maar enkele seconden duurde, ging een wekenlange voorbereiding aan vooraf.

                          De brug dateerde van 1945 en was intussen aangetast door betonrot. Bovendien was de hoogte ontoereikend om modern vrachtverkeer via het Albertkanaal te laten passeren. Vandaar dat nv De Scheepvaart heeft beslist het gevaarte af te breken en een nieuwe brug te bouwen.hbvl.be

                          Opmerking


                          • #28
                            Rond 20 uur gaan we een kijkje nemen aan de zuidzijde van de brug in Briegden. Er zijn op dat uur niet veel mensen te bespeuren, rond deze plaats.hbvl.be

                            Een aantal mensen, die in de directe omgeving van de brug en binnen een perimeter van 150 meter wonen, zouden naar het ontmoetingscentrum kunnen gaan om daar, samen met dorpsgenoten, de ontploffing af te wachten en vervolgens terug te keren naar hun huis, om de eerste nacht zonder verbinding met Lanaken aan te vatten.

                            Anderen nemen plaats op een van de boten die speciaal voor deze gelegenheid ingezet zijn, om zo vanaf het kanaal de ontploffing van hun brug waar te nemen. Om 21 uur, nadat nog een plezierboot en een vrachtschip onder de brug doorgegaan zijn, komen enkele grijpmachines naar de twee landhoofden gereden en beginnen grote brokken puin afkomstig van de afbraak, in het water te gooien, om zodoende korter bij het midden van het kanaal te komen, na het springen van de brug.

                            Politie zet vanaf het water de scheepvaart stop en de omleiding rond de brug krijgt een tijdelijke andere route aangewezen, aan de zijde van Gellik.

                            We zien even later brandweerwagens over de omleidingsweg richting Veldwezelt rijden, ze zijn op weg naar de brand van een boerderij in de Omstraat in Veldwezelt. En even later rijdt aan de andere zijde vanaf Gellik, een ambulance richting Smeermaas voor een ongeval op de Maastrichterweg.

                            Rond 22 uur beginnen de eerste regendruppels te vallen Het zal toch niet waar zijn dat deze eenmalige gebeurtenis in het water zal vallen. Dat zou heel jammer zijn voor de mensen die komen kijken naar dit historische moment in de geschiedenis van het gehucht Briegden.

                            Bij twee vorige ontploffingen van de brug (’40 en ’44), waren er namelijk geen perimeters en afbakeningen om het schouwspel gade te slaan en had men andere gevoelens bij het detoneren van de bruggen.

                            Het zou echter hevig blijven regenen tot net voor 24 uur. kijklustige bleven ondanks de regen toestromen, gewapend met paraplu, en ja, bakken bier, om vanaf de plaats die voorzien was met dranghekken en rood-wit lint, dit schouwspel op een waardige wijze te vieren.

                            Aan de overzijde staat een geluidsinstallatie opgesteld, waaruit het nieuwe lied over de brug van Briegden weerklinkt, gezongen door Maaslander en voormalig lid van de carnavalvereniging ‘De Maaszoepers’, Ivo Smeets. Een lied dat op de wijs van ‘An die Nordseekuste’ geschreven werd door ‘Jean van de Brök’. Het zou nog twee maal weerklinken vóórdat de ontploffing zou plaatsvinden.

                            De grijpkranen hebben zich dan intussen teruggetrokken, naar een veilige plaats en in afwachting van hun functie na de ontploffing, die erin zal bestaan om voor maandagmorgen de scheepvaart weer te laten beginnen.

                            Als het eerste sirenesignaal weerklinkt en er tot tevredenheid van de aanwezigen geen druppel meer uit de lucht valt, beginnen de aanwezigen af te tellen, van tien naar nul. Maar er zullen nog tweemaal sirenes weerklinken, alvorens een lichtflits verschijnt, die de contouren van de brug volgt en het ontploffen ingang zet. Op de plaats waar wij staan is dat één grote slag. In werkelijkheid is dat een aaneenschakeling van meerdere ontploffingen, die in milliseconden elkaar opvolgen, waarbij de ene ontploffing plaats maakt voor de volgende. Maar dat is voor ons gehoor niet merkbaar.

                            Stofwolken van de ontploffingen ontrekken de brug aan het zicht. Als deze stofwolken ons bereiken, krijgen wij de onmiskenbare geur van vuurwerk in onze neusgaten, wat doet denken aan nieuwjaarsnachtvuurwerk.

                            Als het stof begint op te trekken is er geen brug meer en ligt ze onder het wateroppervlak verstoken. De grijpmachines komen vanaf dat moment weer aangereden, om hun werk aan te vatten en de vaarweg weer vrij te maken voor de scheepvaart op maandag 17 april.

                            De explosie van de brug is maar een fractie van de werken aan de brug, de voorbereidingen en de berekeningen voorafgaand, waren indrukwekkend en bepalend voor het succesvol verlopen van die seconden tijdens het springen van de twee resterende bogen van de derde brugverbinding tussen Briegden en Lanaken.

                            De vierde brug van Briegden, nu in staal, zal in delen per schip aangevoerd en van op de kades geassembleerd worden Deze werken zullen nu aan kunnen vangen en zullen ongetwijfeld gevolgd worden door heel wat bewonderaars. .

                            Opmerking


                            • #29
                              Laatste resten en nieuwe aanloop van Briegden Brug

                              18/04

                              Terwijl de zware machines de laatste resten van de oude brug afbreken en wegruimen, zijn de andere machines bezig met het schoonmaken van de werf.
                              Beetje bij beetje verdwijnt het laatste beton. Daartussen wordt er al hard gewerkt aan de nieuwe brug, het eerste beton is al gegoten, de eerste ijzers, evenals de betonnetten zitten er al in. hbvl.be

                              Opmerking


                              • #30
                                Is er bekend wie het beton levert? Verdienen Nederlandse buurgemeenten ook aan dit projekt?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X