De gemeente Maastricht bouwde in 1858 zelf een gasfabriek met twee gashouders in de noordwestelijke hoek binnen de vestingmuur. Het fabrieksterrein lag tussen de noordoostzijde van de Capucijnenstraat, de oostzijde van de Lindenkruisstraat, de westzijde van de Sint Andriesplaats (de huidige Maagdendries) en de zuidwestzijde van de Bogaardenstraat.
Aan het eind van de 19e eeuw werden plannen gemaakt voor een nieuwe gemeentelijke gasfabriek, maar nu buiten de vestingmuren. De oude gasfabriek kon de vraag naar kolengas niet meer aan. De keuze viel op een stuk terrein, westelijk gelegen van het spoorweg goederen emplacement, het goederenstation Boschpoort, aangelegd door de gemeente in 1903, voorbij Bastion B en oostelijk van Weg naar Kaberg. De Weg naar Kaberg liep toen in westelijke richting vanaf de kruising Sint Andriesplaats met de Boulevard (de huidige Statensingel), rechts langs het Fort Willem I, tot aan de Brusselseweg. De huidige Cabergerweg kreeg zijn huidige naam en vorm rond 1900.
Na ondertekening van het bouwcontract op 5 september 1912 begon de bouw van de fabriek. Architect was ir. Jan Gerko Wiebenga die als constructeur in dienst was van de firma N.V. industriële Maatschappij F.J. Stulemeijer en Co.
De gasfabriek werd gebouwd in functionalistische stijl. De voorgestelde en ontworpen ijzerconstructie werd geheel in de betonconstructie verwerkt. De noordoostelijke gevelwand had voor een groot gedeelte een open structuur. De zuidwestelijke gevelwand daarentegen had voor een groot gedeelte een gesloten structuur.
De fabriek bestond uit een drie achter elkaar liggende complexen, te weten:
1. De kolenloods voorzien van zeven silo's met een totale capaciteit van 2900 ton kolen.
2. De kolenbunker met daarin de twee waterreservoirs, een ketelhuis, een hoge en lage bunker en een trappenhuis.
3. De stokerij met daarin drie grootovens waarin de kolen werden verbrand. De ovens van de gasfabriek werden geleverd door de firma Klönne uit Dortmund
Zuidwestelijk van de stokerij werden ertegen aan, was-, kleed- en schaftlokalen gebouwd. Zuidwestelijk van het bunkergebouw verrees een circa veertig meter hoge schoorsteen met een doorsnee aan de top van anderhalve meter. De bouw werd in 1914 afgerond.
Bron:
bouwhistorische verkenning met waardenstelling, Cabergerweg 45, Margraten 20 augustus 2012
Aan het eind van de 19e eeuw werden plannen gemaakt voor een nieuwe gemeentelijke gasfabriek, maar nu buiten de vestingmuren. De oude gasfabriek kon de vraag naar kolengas niet meer aan. De keuze viel op een stuk terrein, westelijk gelegen van het spoorweg goederen emplacement, het goederenstation Boschpoort, aangelegd door de gemeente in 1903, voorbij Bastion B en oostelijk van Weg naar Kaberg. De Weg naar Kaberg liep toen in westelijke richting vanaf de kruising Sint Andriesplaats met de Boulevard (de huidige Statensingel), rechts langs het Fort Willem I, tot aan de Brusselseweg. De huidige Cabergerweg kreeg zijn huidige naam en vorm rond 1900.
Na ondertekening van het bouwcontract op 5 september 1912 begon de bouw van de fabriek. Architect was ir. Jan Gerko Wiebenga die als constructeur in dienst was van de firma N.V. industriële Maatschappij F.J. Stulemeijer en Co.
De gasfabriek werd gebouwd in functionalistische stijl. De voorgestelde en ontworpen ijzerconstructie werd geheel in de betonconstructie verwerkt. De noordoostelijke gevelwand had voor een groot gedeelte een open structuur. De zuidwestelijke gevelwand daarentegen had voor een groot gedeelte een gesloten structuur.
De fabriek bestond uit een drie achter elkaar liggende complexen, te weten:
1. De kolenloods voorzien van zeven silo's met een totale capaciteit van 2900 ton kolen.
2. De kolenbunker met daarin de twee waterreservoirs, een ketelhuis, een hoge en lage bunker en een trappenhuis.
3. De stokerij met daarin drie grootovens waarin de kolen werden verbrand. De ovens van de gasfabriek werden geleverd door de firma Klönne uit Dortmund
Zuidwestelijk van de stokerij werden ertegen aan, was-, kleed- en schaftlokalen gebouwd. Zuidwestelijk van het bunkergebouw verrees een circa veertig meter hoge schoorsteen met een doorsnee aan de top van anderhalve meter. De bouw werd in 1914 afgerond.
Bron:
bouwhistorische verkenning met waardenstelling, Cabergerweg 45, Margraten 20 augustus 2012
Opmerking