Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gasfabrieken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gasfabrieken

    De gemeente Maastricht bouwde in 1858 zelf een gasfabriek met twee gashouders in de noordwestelijke hoek binnen de vestingmuur. Het fabrieksterrein lag tussen de noordoostzijde van de Capucijnenstraat, de oostzijde van de Lindenkruisstraat, de westzijde van de Sint Andriesplaats (de huidige Maagdendries) en de zuidwestzijde van de Bogaardenstraat.

    Aan het eind van de 19e eeuw werden plannen gemaakt voor een nieuwe gemeentelijke gasfabriek, maar nu buiten de vestingmuren. De oude gasfabriek kon de vraag naar kolengas niet meer aan. De keuze viel op een stuk terrein, westelijk gelegen van het spoorweg goederen emplacement, het goederenstation Boschpoort, aangelegd door de gemeente in 1903, voorbij Bastion B en oostelijk van Weg naar Kaberg. De Weg naar Kaberg liep toen in westelijke richting vanaf de kruising Sint Andriesplaats met de Boulevard (de huidige Statensingel), rechts langs het Fort Willem I, tot aan de Brusselseweg. De huidige Cabergerweg kreeg zijn huidige naam en vorm rond 1900.

    Na ondertekening van het bouwcontract op 5 september 1912 begon de bouw van de fabriek. Architect was ir. Jan Gerko Wiebenga die als constructeur in dienst was van de firma N.V. industriële Maatschappij F.J. Stulemeijer en Co.
    De gasfabriek werd gebouwd in functionalistische stijl. De voorgestelde en ontworpen ijzerconstructie werd geheel in de betonconstructie verwerkt. De noordoostelijke gevelwand had voor een groot gedeelte een open structuur. De zuidwestelijke gevelwand daarentegen had voor een groot gedeelte een gesloten structuur.

    De fabriek bestond uit een drie achter elkaar liggende complexen, te weten:
    1. De kolenloods voorzien van zeven silo's met een totale capaciteit van 2900 ton kolen.
    2. De kolenbunker met daarin de twee waterreservoirs, een ketelhuis, een hoge en lage bunker en een trappenhuis.
    3. De stokerij met daarin drie grootovens waarin de kolen werden verbrand. De ovens van de gasfabriek werden geleverd door de firma Klönne uit Dortmund







    Zuidwestelijk van de stokerij werden ertegen aan, was-, kleed- en schaftlokalen gebouwd. Zuidwestelijk van het bunkergebouw verrees een circa veertig meter hoge schoorsteen met een doorsnee aan de top van anderhalve meter. De bouw werd in 1914 afgerond.
    Bron:
    bouwhistorische verkenning met waardenstelling, Cabergerweg 45, Margraten 20 augustus 2012
    Last edited by Toller; 3 april 2014, 21:24. Reden: Foto's terug geplaatst
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Interieur foto's voormalige gasfabriek

    Een locatiebezoek leverde 91 foto's op van het interieur van de voormalige gasfabriek aan de Cabergerweg.


    De trechtervorm van de kolenopslag


    De plaats waar de cokesovens stonden


    Het electrische treintje dat door het complex liep
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Interieur gasfabriek

      Vandaag het hele interieur van de voormalige gasfabriek op de foto vastgelegd. Weer een kleine 100 foto's, waarbij de watertoevoer en bunkers nog aanwezig zijn, sjiek.


      De eerste verdieping, links de noord-oostgevel zicht naar het zuid-oosten


      De trappen naar de eerste verdieping


      Bovenop de voormalige, nog aanwezige waterbunkers [beide rechthoekige gaten] en de toevoerbuis van het bluswater, zicht noord-oosten
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        De gasfabriek en omgeving in beeld.

        Last edited by Breur; 17 december 2014, 20:39.

        Opmerking


        • #5
          4 februari 2015: project Aanbesteding "sloop deel Gasfabriek Maastricht (het gedeeltelijk slopen van de cokesfabriek te Maastricht) en bijkomende werkzaamheden" met kenmerk VIA2014057MK ten behoeve van de Belvedere WijkOntwikkelingsMaatschappij BV (WOM). Alle in deze aanbestedingsdocumenten benoemde werkzaamheden dienen door de opdrachtnemer voortvloeiend uit deze aanbesteding te worden gedaan. Zie hier

          Opmerking


          • #6
            Misschien als aanvulling de ruimtelijke plannen van Maastricht mbt de Gasfabriek, inclusief mooi stuk over Wiebinga.
            http://ruimtelijkeplannen.maastricht...epbijlage1.pdf of deze link van Rick Joseph als afstudeerproject http://www.rickjoseph.com/wp-content...ortversion.pdf
            Last edited by goofjohn; 17 maart 2015, 11:35.
            MestreechterSteerke gief um Mestreech.

            Opmerking


            • #7
              Terecht een leuke aanvulling met duidelijke overzichtsfoto's in het afstudeerproject
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking

              Bezig...
              X