Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Cokesfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Cokesfabriek

    Toller: weer een foto waar www.geheugenvannederland.nl van zegt dat het de cokesfabriek is in Maastricht en gedateerd 1930. Als het waar is zou dit in Bosscherveld moeten zijn geweest in de nabijheid van de Gasfabriek?

    Kwam onderstaande advertentie tegen in Limburgsch Dagblad van 9 juli 1932.

    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Weer een foto waar www.geheugenvannederland.nl van zegt dat het de cokesfabriek is in Maastricht en gedateerd 1930. Als het waar is zou dit in Bosscherveld moeten zijn geweest in de nabijheid van de Gasfabriek?
    Breur:

    Phoenixweg 15, Maastricht
    GEGEVENS
    Oorspronkelijke

    ADRES
    bij Phoenixweg 15, Maastricht
    GEGEVENS
    Oorspronkelijke functie: schoorsteen
    Huidige functie: schoorsteen
    STATUS
    Dominant bouwwerk
    FOTO’S
    Phoenixweg, schoorsteen
    OMSCHRIJVING
    Inleiding
    Schoorsteen van de cokesfabriek (Hollands-Belgische N.V. voor cokesfabricage), vanaf 1943 waterglasfabriek Hustinx. Datering XXb.

    Beschrijving
    Ronde, bakstenen fabrieksschoorsteen, daterend uit het tweede kwart van de twintigste eeuw. De schoorsteen is in een laag fabrieksgebouw opgenomen en is opgetrokken in een koppenverband van rode verblendsteen. Het metselwerk wordt verstevigd door stalen ringen, waarvan enkele geknapt zijn. Aan de bovenzijde zijn gemetselde profielranden. De schoorsteen verkeert in een slechte technische staat.

    WAARDERING
    Het bouwwerk is "dominant" gewaardeerd vanwege zijn architectuurhistorische waarden en meer in het bijzonder omdat:
    het object architectuurhistorische betekenis heeft vanwege de esthetische kwaliteit van het industriële ontwerp.
    het een belangrijke landmark is voor het industriegebied aan de Cabergerweg.
    het object betekenis voor de plaatselijke geschiedenis als markant onderdeel van de voormalige cokesfabriek.
    Waardevolle elementen die bijdragen aan bovengenoemde waardering zijn onder andere:

    het oorspronkelijke metselwerk.

    Bron: http://ruimtelijkeplannen.maastricht...1_bijlage2.pdf
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Breur; 26 juli 2013, 10:12. Reden: redactie.

  • #2
    Enkele foto's exterieur:
    Bestanden bijvoegen
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Ah, is dát de cokesfabriek? Dat maakt ineens veel duidelijk! Komt die niet in de gevarenzône te liggen in verband met de nieuwe aanlanding van de Noorderbrug?
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 juli 2013, 22:25.

      Opmerking


      • #4
        Phoenixweg 15, vm cokesfabriek

        Gevarenzone? Kun je toch alleen echt van spreken als het de moeite waard is om te bewaren. Voor mij mag die gribus snel weg.

        Wat betreft de gevelsteen die Toller vermeldt maar op zijn 'oerwoudfoto' niet te zien is: zie http://forum.mestreechonline.nl/show...6&postcount=64

        Die steen staat al een tijdje in de belangstelling van de VMG.
        Toen de gelegenheid zich voordeed die steen weer terug te kunnen plaatsen op de Maagdendries, hebben we de huidige eigenaar gevraagd om hem daar voor beschikbaar te stellen. 'Nou, jong, de kins 'm höbbe veur 4000 euro'. Hoezo gekke Henkie?
        Het groene hert is een van de weinige gevelstenen die expliciet op de gemeentelijke monumentenlijst wordt vermeld, hoewel dat natuurlijk geen garantie is dat ie ook voor de stad bewaard zal blijven.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #5
          Liberale Partij Maastricht: gevolgen van het Noorderbrugtracé

          Het schootsveld bij de Ravelijn wordt onherstelbaar beschadigd door een wegprofiel dat bijna het dubbele is van de huidige Fort Willemweg, dwars door de monumentale cokesfabriek, als ook de Kastanjelaan, die als historische verbinding met het fort vanaf de Ravelijn onherstelbaar wordt aangetast.
          De cultuurhistorische belangenbehartigers zijn veel te snel akkoord gegaan met de plannen van de gemeente. Ze onderschatten blijkbaar de onherstelbare schade die hier wordt aangericht.


          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=5bQjAES745w[/ame]

          Opmerking


          • #6
            Dus Jef, die gribus gaat waarschijnlijk weg (zelf vind ik dat niet erg!) en niemand wil een A2 voor zijn deur. Maastricht is gewoon te klein voor de verkeersafwerking .

            Opmerking


            • #7
              Na een terechte opmerking over de bronverwerking van Ingrid, heb ik het artikel over de Cokesfabriek fysiek verwijderd. In ongeveer dezelfde opzet plaats ik het artikel weer maar nu met de juiste bronvermelding.

              De Maastrichtse Cokesfabriek was de oudste cokesfabriek in Nederland.
              Ze werd in 1907 opgericht als SA Hollando-Belge pour la fabrication du coke aan de Lage Frontenweg te Maastricht. De cokesfabriek, die bescheiden was in omvang, werd gesticht door Belgische kapitaalverschaffers. De fabriek beschikte over 75 cokesovens. De door verbranding van kolen ontstane producten: cokes, landbouwzout, teer en ammoniak werden het meest geëxporteerd naar de Staal- en Hoogovenbedrijven in België. Het door de verbranding van kolen vrijgekomen gas werd opgeslagen in de gemeentelijke gashouders, dat doorverkocht werd naar de industrie en particulieren binnen de gemeente.

              In het jaar 1930 greep de wereldwijde economische crisis om zich heen. Ook de Staal- en Hoogovenindustrie werd slachtoffer. Op 2 april 1930 werd het ontslag aangekondigd van 80 werklieden, het begin van het einde. Er was sprake van overcapaciteit, stijging van de vrachtprijzen en de gasvoorziening voor de gemeente werd stopgezet. De Staatsmijnen leverden vanaf 1930 gas aan de gemeenten in Limburg, waaronder Maastricht.
              Op 15 juli 1930 werd de volledige productie stopgezet. Het gevolg was ontslag voor 115 werklieden en 20 beambten. De inboedel leverde later bij veiling FL. 250.000,= op en de gemeente Maastricht kocht de verkochte terreinen weer terug. Op 12 augustus 1938 viel een van de schoorstenen om.
              Bron: 1, 2, 3, 4 en 5
              Bestanden bijvoegen
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #8
                Achter de Cokesfabriek werden kadavers begraven, de reden hiervoor is op dit moment niet bekend. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat achter de Cokesfabriek de vuilnisbelt van Maastricht was gelegen. In de Gemeenteraad zijn hier opmerkingen overgemaakt om daar mee te stoppen. Tijdens het liquidatieproces van de Cokesfabriek werden vanuit de gemeente gelden beschikbaar gesteld voor de bouw en inrichting van een veemarkt. Hoe dit is afgelopen is ook nog niet bekend.
                Bron: 6 en 7


                De toekomst voor de resten van de oudste Cokesfabriek van Nederland zijn ongewis. De gemeentesite, onder de kop Nieuw Tracé Noorderbrug bekend is daar duidelijk in:
                Bron: www.maastricht.nl

                Cultureel erfgoed
                In het bestemmingsplan is nog een beperkte optimalisatieruimte ingebouwd om te bekijken of delen van de Cokesfabriek, een rijksmonument, behouden kunnen worden. Dit gebeurt in goed overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.


                Momenteel is de oude Cokesfabriek eigendom van een particulier. Hij voornemens om samen met de woningbouwvereniging St. Servatius in de fabriek een permanente industriële tentoonstelling te maken. Voorbereidingen daartoe zijn in gang gezet.
                Bestanden bijvoegen
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #9
                  Na een bezoek aan de Cokesfabriek enkele foto's:

                  Op foto 1 is de nieuwe aanbouw aan de voorzijde een doe-het-zelf garage.
                  Op foto 5 zie je de ingang van een kleine tunnel die in elk geval langs de schoorsteen in de hal loopt. Deze tunnel loopt van noord naar zuid door het complex. Waarom daar een tunnel loopt is mij niet bekend.
                  Bestanden bijvoegen
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #10
                    Aardewerk

                    In een van de hallen van de Cokesfabriek lagen een groot aantal mallen, afkomstig van de MOSA. De eigenaar heeft deze toendertijd uit een faillisement aangekocht. Opmerkelijk een van de vazen een ontwerp van Bellefroid was nog niet beschilderd en geglazuurd.
                    Tevens trof ik de werkplaats aan van Charles Eyck in redelijke staat.
                    Click image for larger version

Name:	Handtekening Bellefroid.jpg
Views:	1
Size:	83,9 KB
ID:	90626

                    Click image for larger version

Name:	Vaas Bellefroid.jpg
Views:	1
Size:	94,3 KB
ID:	90627
                    Bestanden bijvoegen
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #11
                      Rubberfabriek Ceylon

                      Na het faillissement in 1934 van de Cokesfabriek hebben de gebouwen enkele jaren leeggestaan. In 1937 werd de NV. Rubberfabriek Ceylon, opgericht en vond in de voormalige Cokesfabriek onderdak. Een van de oprichters was de Luikse ingenieur Henri Rifflart, die benoemd werd tot commissaris en technisch advisuer. Rifflart werd na zijn studie mijnbouwkunde directeur van de Rubberfabriek Radium. In 1930 stichtte hij in Lanaken de Rubberfabriek Carideng. Rifflart overleed op 74 jarige leeftijd in Knokke.
                      Bestanden bijvoegen
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #12
                        Radium NV Rubberfabriek Holland aan de Lage Kanaaldijk no. 13-15

                        De schoorsteen op de achtergrond was van de Radium NV Rubberfabriek Holland aan de Lage Kanaaldijk no. 13-15. Foto: collectie Dhr. Rob Kamps. Hier werden fietsbanden geproduceerd onder de merknaam Radium. Het was het meest succesvolle product van de Rubberfabriek Holland die een grote bekendheid genoot, maar ze ging toch in 1937 ter ziele. De failliete boedel werd overgenomen door de NV Bataafsche Rubber Industrie (BRI) te Caberg en voerde de naam "Radium" voortaan zelf vanwege de associatie met het echtpaar Curie.
                        Last edited by Breur; 18 juli 2018, 11:44.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X