Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Advocatuur in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Advocatuur in Maastricht

    Sinds jaar en dag wordt er in Maastricht "recht" gesproken.
    En daar waar, in de moderne tijd, Recht wordt gesproken, daar vind je ook strafpleiters.
    Hoewel het woord "strafpleiter" strikt genomen een "pleiter voor straf" zou kunnen betekenen en je in ons rechtssysteem dus eigenlijk aan een Officier van Justitie zou kunnen denken, is een strafpleiter in het dagelijks maatschappelijk verkeer gewoon een advocaat (in strafzaken).

    En we hebben er wat gehad in Maastricht en nog steeds zijn er Maastrichtse advocaten die landelijk in hoog aanzien staan.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Het advocatengeslacht Moszkowicz

    Eigenlijk opvallend dat we op dit forum een van de meest bekende Maastrichtse families van de laatste decennia niet of nauwelijks besproken hebben.
    Ik verschillende threads komen wij de naam van Moszkowicz wel tegen, maar eigenlijk verdient, vind ik, zulk een bekende familie best een afzonderlijke thread op MestreechOnline.


    Nog opmerkelijker is het overigens dat deze column alleen terug te vinden is in de papieren versie van het universiteitsblad Observant en niet op de digitale versie (www.observant.nl). Of dat toeval is weet ik niet, maar ik vind dat niet minder opmerkelijk.

    Gelukkig is er altijd nog MestreechOnline, dat zulke zaken wel even onder de aandacht brengt.

    Nu kan ik deze column hier wel afdrukken, maar expliciet vermeldt de Stichting Observant dat hiervoor vooraf schriftelijk toestemming moet worden gevraagd bij de hoofdredacteur, Riki Janssen.

    Om nu moeilijke juridische procedures te voorkomen zullen wij dit eerst maar even aanvragen.
    Mocht echter iemand de Observant van 4 oktober 2012 toevallig in handen krijgen, neem dan even de tijd voor de bewuste column te lezen.

    Toch even voor de lezers wier nieuwsgierigheid is gewekt.
    Mr. Fokke Fernhout beweert dat de familie slechts "matig begaafde advocaten" zijn en vooral goed zijn in het verdienen van geld, bij voorkeur van contante betalingen zonder kwitantie.
    De familie Moszkowicz schroomde zelfs niet om grote sommen geld te innen van bijstandstrekkers.
    Wel verdient de familie een compliment hoe zij de media (in het verleden) wist te bespelen, die alles voor zoete koek slikt.

    Hopelijk volgt snel de hele tekst van de column. Even wachten op toestemming van Kiki Janssen.

    Mocht er toch nog iemand zijn die niet weet waar hij de thuisbasis van Moszkowicz advocatuur in Maastricht kan vinden, dan kan hij HIER klikken.
    Last edited by Pier; 3 oktober 2018, 19:53.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Geweldig dat je dit nieuw topic hier begint Pier.
      Ben zeer benieuwd of je de toestemming krijgt om de hele tekst hier te plaatsen.
      Ik kijk er met veel belangstelling naar uit.

      Vooruitlopend hierop moet mij toch iets van het hart.
      Hierbij moet ik wel voorzichtig zijn om ook eventuele moeilijke juridische procedures te voorkomen.

      Zoals ik het lees beweert mr. Fokke Fernhout nogal iets, maar daar zal hij wel gegronde redenen voor hebben.
      Echter heeft eenieder niet een verleden, in welke zin en/of op welk gebied dan ook ?
      Zelf heb ik ook een verleden, zo ook misschien meesters in de rechten en advocaten !
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #4
        Mr. Max Moszkowicz

        De pater familias van het advocatengeslacht Moszcowicz is Max Moszkowicz sr.
        Max Moszkowicz werd op 5 oktober 1926 te Essen (D) geboren.

        In 1933 vluchtte het gezin van de textielhandelaar Moszkowicz voor het opkomende nazisme in Duitsland naar Maastricht.
        Dit mocht uiteindelijk echter niet baten. Het hele gezin werd in 1942 alsnog in Maastricht opgepakt en gedeporteerd naar de Duitse concentratiekampen.
        Van het gezin zou uiteindelijk alleen Max Moszkowicz de oorlog overleven. De rest van de familie overleefde het concentratiekamp Auschwitz niet
        Op zijn negentiende keerde hij terug naar Maastricht
        In Maastricht werd hij opgevangen door een Rooms-Katholiek gezin. Max Moszkowicz bekeerde zich toen zelfs tot het katholicisme.
        Op 5 oktober 1948 trouwde hij met de dochter van dit gezin, Maria Bertha "Berthe" Bessems.

        Samen met zijn vrouw begon Max een band- en gaarwinkeltje in Maastricht.
        Het jonge paar kreeg in Maastricht 4 zonen, te weten Robert, Max, David, en wellicht de thans bekendste Bram Moszkowicz

        De ambitieuze Max Moszkowicz maakte vervolgens in één jaar alsnog het gymnasium af en uiteindelijk ging hij Rechten studeren aan de Radboud-universiteit in Nijmegen. Maastricht had toen nog geen universiteit en de dichtstbijzijnde universiteit was de universiteit van Nijmegen.
        Na afloop van zijn succesvolle studie vestigde hij zich in Maastricht als advocaat.

        Terecht of onterecht, volgens o.a. Mr. Fokke Fernhout, wordt hij in de Nederlandse media en door (een deel van) de Nederlanders die een advocaat in strafzaken nodig hebben, gezien als een van Nederlands beste advocaten.
        Zijn roem werd mede gestalte gegeven door de beruchte "jongens" die hij verdedigde, zoals de Heineken-ontvoerders Cor van Hout en Willem Holleeder of de topcrimineel Klaas Bruinsma.
        Deze Amsterdammers wisten het Maastrichtse advocatenkantoor goed te vinden.
        In hun verdediging wist Max Moszkowicz op zijn beurt weer de media te vinden.
        In het collectieve geheugen van geïnteresseerden staat het TV-interview dat Van Hout en Holleeder, met hun advocaat Max Moszkowicz, in Frankrijk gaven nog gegrift als de dag van gisteren. Er waren toen problemen rond de uitlevering van beiden door Frankrijk aan Nederland en mede door Moszkowicz werd toen gekozen voor een verbanning van beide topcriminelen van Frankrijk naar Sint Maarten. Het Caribische eiland dat deels van Nederland en deels van Frankrijk was en ten dele nog steeds is. Als ik mij goed herinner figureerde op de achtergrond toen zelfs al de piepjonge Bram Moszkowicz.

        Overigens was er altijd (terecht?) kritiek op Moszkowicz, omdat hem werd verweten dat hij goed geld verdiende aan het verdedigen van harde, niets ontziende criminelen. Max Moszkowicz en tegenwoordig zijn zonen, verdedigden zich echter altijd met de stelling dat zij nooit de misdaad verdedigden, maar wel de mens.

        Max Moszkowicz gaf altijd aan dat hij bereid was iedereen te verdedigen. Er was voor hem echter één uitzondering. Personen verdacht van oorlogsmisdaden gepleegd tijdens de Tweede Werledoorlog zou hij nooit willen en kunnen verdedigen "wegens persoonlijke" omstandigheden.

        Onder het pseudoniem Mr. Raab schreef Max Moszkowicz vele jaren een wekelijkse column in De Telegraaf, waarin hij zijn ervaringen als advocaat geromaniseerd vertelde. Deze columns vormden de basis van enkele boeken en enkele van zijn verhalen zijn later gebruikt voor een televisieserie.

        Max Moszkowicz was ook zijdelings politiek actief. Van 1963 tot 1967 was hij lid van het hoofdbestuur van de VVD.
        Voorts liet hij niet na zich van zijn sportieve kant te laten zien. Hij ging er in zijn contacten met de media nogal prat op dat hij een getraind judoka was met enkele dannen. Het kan zeker niet ontkent worden dat hij een zeer regelmatig bezoeker was van de Maastrichtse judoschool van Pierre Zenden aan de Sint Bernardusstraat in Maastricht.

        Thans, okober 2012, leeft Max Moszkowicz teruggetrokken in een Belgisch verpleeghuis. Eind 2003 - begin 2004 werd Max Moszkowicz getroffen door een ernstig herseninfarct. Zijn (geestelijke) toestand wordt door de familie in diverse interviews als ernstig beschreven.

        Bronnen:
        - Wikipedia
        - Volkskrantinterview met Bas van Kleef op 4 jan. 1997
        - Volkskractinterview Bram Moszkowicz met Steffie Kouters op 29 april 2006
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Ik zie nergens de naam Baruch opduiken.


          Bij mijn weten is dat de zoon die in het berichtje hierboven Robert genoemd wordt.

          In de jaren '80 werd hij door zijn personeel ook wel ''Robby'' genoemd. De praktijk van hem was bij mijn weten geen onverdeeld succes.........
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Ik zie nergens de naam Baruch opduiken.


            Bij mijn weten is dat de zoon die in het berichtje hierboven Robert genoemd wordt.

            In de jaren '80 werd hij door zijn personeel ook wel ''Robby'' genoemd. De praktijk van hem was bij mijn weten geen onverdeeld succes.........
            Robert Moszkowicz noemt zichzelf tegenwoordig inderdaad Baruch.
            Hij zal ongetwijfeld nog aan bod komen door hetzij mij, hetzij een ander MO-lid die op onderzoek uitgaat.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Even een leuke herinnering met pa Max Moszkowicz waar hij zelf hard om moest lachen.
              Was op de rechtbank in Maastricht al heel wat jaartjes terug.
              Ik moest daar zijn als getuigen in een zaak en moest op de gang wachten
              en dat duurde best lang dus ik ging eindje verder in de gang naar de koffie automaat.
              Bij de automaat stond pa Moszkowicz te zoeken in zijn beurs naar gepast klein geld voor kop koffie .
              Dit duurde vrij lang dus ik zeg tegen pa Moszkowicz ,
              meneer Moszkowicz hier a.u.b heeft u het gepast geld voor kop koffie .
              Hij draaid zich om en met een rode kop zegt hij dank u meneer wat een service van u.
              Toen zei ik lachend terug "zoveel geld hebben en dan nog geen kop koffie uit een automaat krijgen"
              Nou ik dacht dadelijk word pa Moszkowicz niet goed ,hij liep nog roder aan en proeste het uit van het lachen en zei toen " die moet ik onthouden en bedankte mij nogmaals hartelijk voor de koffie .

              Opmerking


              • #8
                Max Sr. maakte vaker een wandelingetje in de buurt waar ik mijn post ophaal. Dat is dan wel een jaar of 10 of 12 geleden, maar hij had altijd een vriendelijk woord voor je.

                1 keer zat ik met hem, Dick Bruijnestein, en Kees Jansma aan een tafeltje bij het 25-jarig jublieum van zijn grote vriend en judo-leermeester Pierre Zenden. Dat moet in 1989 geweest zijn, het was in de Bonbonniere.

                Dick Bruijnestein was een groot opera-liefhebber, en was een sterk verhaal aan het vertellen over een opera, waarbij in het decor ook een oud kasteel aanwezig was.

                In een scene moest een wachtlopende soldaat van de muur geduwd of geschoten worden, die viel dan op een zachte matras. Op een dag hadden de decorbouwers een grap uigehaald, en ze hadden in plaats van de matras een trampoline neergezet. Resultaat: de ''ter aarde gestorte'' soldaat werd (tot hilariteit van spelers en toeschouwers) gekatapulteerd, en stuiterde vrolijk weer boven de kasteelmuur uit.


                Max Sr. reageerde daarop met: Dick, nou moet je even inbinden: dat verhaal gaat al tientallen jaren de ronde, jij kunt dat nooit zelf hebben gezien, met jouw leeftijd.......
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  De tekst is te vinden op pagina 2 aan de rechterkant in het blauw, onder het titel "Meesterlijk":

                  http://www.observantonline.nl/Portal...ervant%206.pdf

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bijdeze Bekijk bericht
                    De tekst is te vinden op pagina 2 aan de rechterkant in het blauw, onder het titel "Meesterlijk":

                    http://www.observantonline.nl/Portal...ervant%206.pdf
                    Iets zegt mij dat Bijdeze slechts eenmalig op ons forum zijn bijdrage geeft

                    Desalniettemin bedankt!
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Iets zegt mij dat Bijdeze slechts eenmalig op ons forum zijn bijdrage geeft

                      Desalniettemin bedankt!
                      Toch een leuk stukje om te lezen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bijdeze Bekijk bericht
                        De tekst is te vinden op pagina 2 aan de rechterkant in het blauw, onder het titel "Meesterlijk":

                        http://www.observantonline.nl/Portal...ervant%206.pdf
                        Bij deze welkom Bijdeze !

                        Merci voor jouw bijdrage, t.w. het plaatsen van de link naar de door ons gezochte tekst.
                        Wij hopen dat hier nog meer bijdragen van jou mogen verschijnen.
                        Dus laat het s.v.p. niet bij de eenmalige bijdrage zoals Pier meent.
                        Mestreechter Geis mage beleve
                        en dat door te kinne geve.
                        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                        Opmerking


                        • #13
                          Maastrichtse advocaat Bram Moszkowicz

                          Bram Moszkowicz voor het leven geroyeerd als advocaat.

                          Bram Moszkowicz, de in Amserdam kantoorhoudende telg van het van origine uit Maastricht stammende advocatengeslacht Moszkowicz, is vandaag, maandag 22 april 2013, door het hoogste tuchtcollege voor het leven geroyeerd als advocaat.

                          Zijn misdragingen als advocaat speelden zich af over een langere periode en waren structureel van aard, zo stelde het hof van discipline.
                          Moszkowicz heeft zich gedragen alsof de regelgeving niet voor hem bedoeld waren. Gedragsregels lapte hij aan zijn laars, hij legde geen verantwoording af aan de deken van de Orde van Advocaten en beschaamde ook het vertrouwen van zijn cliënten.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            En nog houdt ie niet op met zeuren en pogingen om toch zijn gelijk te halen.:(:(
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking


                            • #15
                              David Moszkowicz voor 3 maanden geschorst

                              David Moszkowicz, de broer van de hierboven al diverse malen aangehaalde Bram Moszkowicz, is door het Hof van Discipline in Den Bosch voor 3 maanden geschorst, ingaande op 1 mei 2014.

                              David Moszkowicz, die kantoor houdt aan de Wilhelminasingel 100 te Maastricht, wordt onzorgvuldig en tuchtrechtelijk verwijtbaar handelen verweten.

                              David Moszkowicz zou begin november 2012 een voorschot van € 1.500,- in ontvangst hebben genomen van een cliënt die advies/raad wilde of het zinvol was om tegen een op 10 oktober 2012 gewezen (civiel) vonnis in appel (beroep) te gaan.

                              Het Hof van Discipline erkent dat de begin november 2012 gemaakte afspraken tussen David Moszkowicz en zijn cliënt niet meer te achterhalen zijn. Beide partijen hebben een andere interpretatie over hetgeen wel/niet is afgesproken.
                              Feit blijft echter dat David Moszkowicz tot 4 januari 2013, ondanks dat zijn cliënt diverse malen aan de bel had getrokken, niets van zich liet horen.
                              Op 4 januari 2013 liet Moszkowicz telefonisch weten dat hij geen heil zag in het appel.

                              De schorsing van 3 maanden wordt als relatief zwaar gezien.
                              De schorsing is zo lang, omdat het Hof van Discipline heeft laten meewegen dat David Moszkowicz al meerdere tuchtrechtelijke veroordelingen heeft gehad.

                              Ter verdediging voerde David Moszkowicz nog aan dat zijn kantoor een zware periode doormaakt t.g.v. de levenslange schorsing van zijn broer Bram in Amsterdam en de daarbij komende (negatieve) publiciteit.
                              Het ontvangen voorschotbedrag van € 1.500,- is overigens al geretourneerd naar zijn oude cliënt.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X