Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Orgelbouwers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Orgelbouwers

    Pereboom & Leijser, de bekende orgelbouwers die in de negentiende eeuw (tussen ca.1850 en 1899) in Maastricht hun standplaats hadden, zijn zeer productief geweest tijdens de periode van hun samenwerking, welke bijna een halve eeuw lang geduurd heeft.

    Zo begint een uitgebreide beschrijving van deze orgelbouwers op de site van Ton Reijnaerdts, een Maastrichtse organist.

    Zijn er meer orgelbouwers in Maastricht geweest?

  • #2
    Jazeker. De beroemdste was waarschijnlijk André Séverin in de 17e eeuw.

    Opmerking


    • #3
      Orgelbouwers in Maastricht

      De Historische Encyclopedie Maastricht [HEM] noemt elf (11) namen van orgelbouwers. Sommigen daarvan, zoals de families Pereboom en Houtappel, woonden al generaties lang in de stad. Anderen werkten hier aan één of meerdere projecten - vaak een zaak van jaren - (bv. Peter Briesger), of vestigden zich metterdaad (bv. Jan Leyser).

      In alfabetische volgorde noemt de HEM:
      * Remigius Ancion
      * de familie Binvignat, met als bekendste telg Joseph
      * Peter Briesger
      * de familie Van Elen
      * de familie Houtappel, waarvan Lambert expliciet orgelbouwer was; werkte samen met Binvignat
      * Jan Leyser; werkte van 1850-1894 samen met Pereboom
      * Heinrich Metzeler
      * Hendrik Möseler
      * Hendrik Niehoff
      * familie Pereboom
      * Stahlhut

      Voor de details verwijs ik naar de HEM. Ongetwijfeld kan dit lijstje nog worden uitgebreid. Kijk ook eens in het kunstenaarsregister van De Monumenten van Geschiedenis en Kunst.

      Opmerking


      • #4
        Op de door hermanw genoemde website van Ton Reijnaerdts staat ook een mooi overzicht van Maastrichtse orgels en orgelbouwers.

        Opmerking


        • #5
          Op de orgelsite zijn onder de letter M alle orgels in Maastricht te vinden.

          Opmerking


          • #6
            Het zijn (natuurlijk) de orgels die nu nog te bespelen zijn. Het zijn ze echter niet 'allemaal', wel veel. Waarom sommige wél zijn genoemd en andere niet, is mij niet duidelijk, maar ik mis er nog wel een paar.

            Opmerking


            • #7
              M. Pereboom Zonen, voor kerkorgels, piano's en harmoniums

              Toevallig viel mijn oog op deze orgeldraad.

              De plaat op het plaatje was 'verwerkt' in een afdak op het terrein achter ons HuismethetHandje. Toen dat werd gesloopt heb ik hem maar gered, omdat het, ondanks de beschadigingen, het een aardige en inmiddels zeldzame reclameuiting is. We zijn altijd nieuwsgierig geweest naar de oorspronkelijke plek van het bord. Die zal wel niet te achterhalen zijn, maar misschien kan iemand ons wel wat meer vertellen over het bedrijf?
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                De orgelmakers Pereboom

                Kijk eens op http://www.grafmonumentensintpieter.nl/Breemer.htm

                Waarschijnlijk is dit bord van Josephus Michaël Pereboom, orgelbouwer in 1896 en zoon van Willem Theodoor Pieter Hubert Pereboom.

                Opmerking


                • #9
                  Het telefoonboek van 1950 vermeldt ene M. Pereboom & Zn., Piano-, orgel- en radiohandelaar, Statenstraat 7, tel. 4764. Da's niet zover weg van het Huis met het Handje.

                  Zou de fabriek (het vervaardigen van orgelpijpen heeft veel ruimte nodig) misschien een tijdje in de Andrieskapel of een andere (fabrieks)ruimte kunnen hebben gezeten?

                  Opmerking


                  • #10
                    In de Andrieskapel lijkt me niet, dat was in de jaren 1950 het atelier van oa Charles Eyck en Piet Killaars. Maar er waren in deze buurt wel heel wat bedrijfspanden, loodsen en dergelijke bouwwerken met onduidelijke bedrijfsfuncties.

                    Grappig, die vermelding in het telefoonboek van 1950. Vooral de combinatie van het verhandelen van orgels en radio's is op zijn zachtst gezegd, opmerkelijk. Als je geen kerkorgel kwijt kon in je huis, kon je bij Pereboom dus in elk geval een radio aanschaffen om er toch naar te kunnen luisteren.
                    Last edited by Paul Tieman; 29 mei 2012, 10:48. Reden: woordje vergeten...

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X