Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Joodse winkels in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Peerke heb je dit al gelezen http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=846
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #17
      Joep Groenteman

      Click image for larger version

Name:	Groenteman 1969.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	90841

      Cabaret en Mode in een show.

      Bron: Limburgsch Dagblad 01-03-1969

      Opmerking


      • #18
        Joep Groenteman

        Click image for larger version

Name:	Joep Groenteman 17-03-1969.jpg
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	90842


        Bron: Limburgsch Dagblad 17-03-1969

        Opmerking


        • #19
          Joodse winkels in Maastricht

          Leuk al die reactie's van al die foto's hebben we de originelen. Henny is helaas niet ouder dan 63 jaar oud mogen worden. Ze was mijn schoonmoeder maar ik sprak met haar over heel andere dingen dan waar je het normaal met je schoonmoeder over hebt, we hadden bijvoorbeeld dezelfde muzieksmaak.
          Henny was de grootste Stones fan ooit. We missen haar nog elke dag.
          Ik peer 'm

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            De gebroeders Van Gelder

            Een bekend bedrijf dat in Maastricht door 'joden' werd gedreven, was het Fotoatelier Van Gelder in de Wycker Brugstraat. De gebroeders Van Gelder vestigden zich in 1930, en sloegen tussen 1932 en 1938 ook hun vleugels uit in Valkenburg, Heerlen en Kerkrade.

            Ondanks het feit dat de Van Gelders van Israelitische afkomst waren, hadden zij een uitgebreide RK-cliëntèle. Er bestaan talloze foto's van Eerste-Communiekinderen, zo RK als het maarzijn kan , die opgenomen zijn in het 'Joodse' fotoatelier Van Gelder. Binnen de Maastrichtse gemeenschap waren de gebroeders volledig geïntegreerd. Niemand maalde erom dat zij niet Rooms waren. Het ging om de foto's, niet om de verzuiling.
            Ingrid, zou jij mij kunnen vertellen of namen van de Gebroeders van Gelder, Rudolf Ludwig en Werner Benno waren?

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Citroen2cv Bekijk bericht
              Ingrid, zou jij mij kunnen vertellen of namen van de Gebroeders van Gelder, Rudolf Ludwig en Werner Benno waren?
              Ik heb deze familie nog niet helemaal spits. De door u genoemde personen en hun moeder staan in het Maastrichtse bevolkingsregister vermeld als haringventers. De door mij genoemde broers Van Gelder heetten Louis en Leonard. Louis huwde een Poolse, ene Ilse Rosenbund. Of er een familierelatie is, is mij momenteel niet duidelijk.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 december 2015, 18:40.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Ik heb deze familie nog niet helemaal spits. De door u genoemde personen en hun moeder staan in het Maastrichtse bevolkingsregister vermeld als haringventers. De door mij genoemde broers Van Gelder heetten Louis en Leonard. Louis huwde een Poolse, ene Ilse Rosenbund. Of er een familierelatie is, is mij momenteel niet duidelijk.
                Beste Ingrid,

                Hartelijk dank voor uw reactie! Er zullen in 2016 weer struikelsteentjes geplaatst gaan worden in Maastricht. Vandaar dat ik het een en ander aan het uitzoeken ben.

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Ik heb deze familie nog niet helemaal spits. De door u genoemde personen en hun moeder staan in het Maastrichtse bevolkingsregister vermeld als haringventers. De door mij genoemde broers Van Gelder heetten Louis en Leonard. Louis huwde een Poolse, ene Ilse Rosenbund. Of er een familierelatie is, is mij momenteel niet duidelijk.
                  Beste Ingrid,

                  Hartelijk dank voor uw reactie! Er zullen in 2016 weer struikelsteentjes geplaatst gaan worden in Maastricht. Vandaar dat ik het een en ander aan het uitzoeken ben.

                  Opmerking


                  • #24
                    Struikelsteentjes 2016

                    Het Comité Struikelsteentjes Maastricht heeft bekend gemaakt waar en voor wie op 13 april 2016 een struikelsteentje geplaatst gaat worden.

                    Voor de lijst met tijdschema, zie hier
                    Last edited by Jef-VMG; 4 maart 2016, 11:09.
                    Kiek ins nao bove !
                    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                    Opmerking


                    • #25
                      De datum voor het leggen van de steentjes is vervroegd naar woensdag 13 april 2016.

                      Dan worden ook steenjes gelegd voor de familie Schmidt. Ze hadden in Maastricht een meubelzaak in de Capucijnenstraat 96. De etalage van de winkel is er nog. Zij waren al in 1932 naar Maastricht gevlucht voor het Nazi geweld in hun stad Oberhausen. De familie Schmidt werd in november 1942 gearresteerd en naar Westerbork gedeporteerd. Daar bleven ze een half jaar. In 1943 werden alle 7 gezinsleden vermoord.
                      Bij deze de oproep: wie kan iets meer vertellen over de familie Schmidt en hun winkel in de Capucijnenstraat ?
                      Wie heeft mogelijk nog foto's ?
                      Last edited by Haroldde; 29 februari 2016, 17:00.

                      Opmerking


                      • #26
                        Plaatsing struikelsteentjes dinsdag 13 april.
                        Niet voor het een of ander, maar 13 april is een woensdag
                        Kiek ins nao bove !
                        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                        Opmerking


                        • #27
                          Het Adresboek van Maastricht van 1938 vermeldt op Capucijnenstraat 96 een S. Schmidt, met als beroep 'koopman'. Zoals voor de oorlog vaak voorkwam, had hij geen telefoon. Achter in het boek kan men zoeken op beroepen. De naam Schmidt komt niet in het rijtje voor, evenmin als het adres Capucijnenstraat. Van een meubelzaak is in 1938 kennelijk geen sprake, al is 'koopman' een rekbaar begrip.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 februari 2016, 20:58. Reden: inkorting voor correctie

                          Opmerking


                          • #28
                            Toch werden er meubels verkocht vanaf de Capucijnenstraat 96. Zie deze advertenties uit 1938 en 1939( Dank Citroen2CV)

                            1938
                            Click image for larger version

Name:	advertentie Capucijnenstraat 96 09-04-1938.jpg
Views:	227
Size:	26,7 KB
ID:	99754

                            1939
                            Click image for larger version

Name:	advertentie Capucijnenstraat 96 14-11-1939.jpg
Views:	257
Size:	42,4 KB
ID:	99755
                            Last edited by Haroldde; 29 februari 2016, 17:32.

                            Opmerking


                            • #29
                              Ik krijd de indruk dat Schmidt een opkoper was. Welke kranten waren en welke data?

                              Opmerking


                              • #30
                                Bij de Franse Volkstelling van 1796-1802 was het pand Capucijnenstraat 75 eigendom van de aannemer J.L. Renesse en werd niet bewoond. Renesse woonde zelf in het aangrenzende pand Capucijnenstraat 74, nu huisnummer 94.

                                Een aantal jaren later, omtrent 1820 werd het huis Capucijnenstraat 75 omgenummerd naar 1032, en omtrent 1850 naar huisnummer 1506. Het oude pand werd afgebroken en nieuwbouw herrees waarna het perceel over drie huisnummers werd verdeeld namelijk 100, 98 en 96. Wanneer dit gebeurde, is te achterhalen in het RHCL, klapper bouwvergunningen.

                                In de krant van 25-04-1932 werd het een café met als beherende vennoot W. Engels.

                                De eerste advertentie waarbij meubelen werden aangeboden stond in de krant van 09-04-1938. In de krant van 28-02-1940 staat dat M. Herzberg vertrekt van de Capucijnenstraat 96 naar Emmastraat 186 te Den Haag.
                                Met enige regelmaat werden er advertenties geplaatst waarbij meubelen te koop werden aangeboden. Op 05-07-1941 de laatste advertentie i.v.m. verkoop van een prachtige inboedel.
                                De eerstvolgende advertentie is twee jaar later. Op 29-07-1943 bevond zich in het pand Parfumerie Michon, zij waren gesloten i.v.m. vakantie van 30 juli tot en met 7 augustus. Dan blijft het vele jaren stil en verscheen op 10-02-1969 de eerste advertentie van de Finatabank, die dan ook met enige regelmaat bleven adverteren.
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X