Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Visitekaartjes van bedrijven uit oud Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Ik vind 't een interessant onderwerp, maar ik kan geen visitekaartjes vinden in huis (dacht toch echt dat ik 'n doosje ergens had) morgen nog maar 'ns zoeken.
    En die zullen heus geen 100 jaar oud zijn.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #17
      Zó oud hoeft volgens mij ook weer niet, al is het wel leuk.

      Opmerking


      • #18
        Kerbusch Schefman Rijtuigverhuurder

        Opmerking


        • #19
          Was er niet een Kerbusch eigenaar van de Paardenomnibus? Misschien een voorzaat van deze rijtuigverhuurder?

          Opmerking


          • #20
            Paardenomnibus

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Was er niet een Kerbusch eigenaar van de Paardenomnibus? Misschien een voorzaat van deze rijtuigverhuurder?
            Dat klopt, het verhaal van de paardenomnibus en het vervolg daarop wordt hier uitgebreid beschreven.

            Opmerking


            • #21
              Ha, mijn geheugen laat me nog niet helemaal in de steek, Herman, hartelijk dank. Maar toch wel een klein beetje, want ik wist bijvoorbeeld niet dat de paardentram van Kerbusch mede ten onder ging doordat de Duitsers :( in 1914 de Maasbrug versperden!? (zie site)
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 maart 2012, 13:10.

              Opmerking


              • #22
                Barricade Maasbrug 1914

                Het is, lang geleden, al eens aan de orde geweest in een bericht van de onvolprezen Sjef.

                Opmerking


                • #23
                  Maasbrug in 1914 versperd door de Duitsers? Volslagen onzin!

                  Bij Sjef staat:
                  Oorspronkelijk geplaatst door SJEF † Bekijk bericht
                  Toen in 1914 de Maasbrug werd gebarricadeerd, omdat er een schending van de Nederlandse neutraliteit dreigde door de Duitsers en de Paardentram haar route versperd zag, ging de Maastrichtse tram geruisloos ten onder. De rails werden in 1918 opgebroken en de materialen inclusief de rails werden verkocht. De elektrische bus volgde in 1919 de paardentram op.
                  Op de bewuste site van Hennie Maes staat:

                  "Toen in 1914 de Maasbrug werd gebarricadeerd door de Duitsers en de Paardentram haar route versperd zag, ging de Maastrichtse tram geruisloos ten onder. De rails werden in 1918 opgebroken en de materialen inclusief de rails werden verkocht. De elektrische bus volgde in 1919 de paardentram op."

                  (De onderstreping in bovenstaande citaten is van mij).

                  Sjef citeerde - letterlijk - uit het boek van Jenniskens (Pak de Bus) en dat deed Maes ook, al is dat bij geen van beiden erg duidelijk. Het blijkt echter onomstotelijk uit de teksten: zelfde inhoud en exact dezelfde woordkeuze, op een 'kleinigheidje' na... Mijnheer Maes geeft namelijk een eigen draai aan de tekst van Jenniskens. En zo zouden de Duitsers dus in 1914 in Maastricht de brug hebben versperd. Hetgeen natuurlijk volslagen onzin is! De Duitsers hebben in 1914 uit eigenbelang de Nederlandse neutraliteit gerespecteerd en geen Duitser heeft doelbewust een voet op Nederlandse bodem gezet. Dat Nederland voorzorgsmaatregelen nam, was gezien de onzekerheid begrijpelijk. (Denk aan de inval in het neutrale Luxemburg!). En dus is de brug versperd, door Nederlanders welteverstaan.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 maart 2012, 08:27.

                  Opmerking


                  • #24
                    Back to topic of naar een ander draadje?

                    Opmerking


                    • #25
                      @Ingrid. Dat was mij duidelijk, ik verwees ook naar het eerdere bericht omdat die stelling op de site gewoon niet kon kloppen.
                      @Clio Back to topic! Alhoewel ik het wel aardig vind om de visitekaartjes wat aan te kleden met een beetje achtergrondinformatie.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                        @Clio Back to topic! Alhoewel ik het wel aardig vind om de visitekaartjes wat aan te kleden met een beetje achtergrondinformatie.
                        Helemaal mee eens, Herman.

                        Opmerking


                        • #27
                          Janssen-Lemmens "vertegenwoordiger"

                          Opmerking


                          • #28
                            @ Breur

                            Nee, de algemene betekenis mag dan wel gelijk zijn maar er is wel degelijk een verschil tussen een vertegenwoordiger en een agent.

                            Een "vertegenwoordiger" is in vaste loondienst, een (handels)agent is een zelfstandig ondernemer! Een agent kan meerdere (en uiteenlopende) bedrijven vertegenwoordigen (agenturen).

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                              @ Breur

                              Nee, de algemene betekenis mag dan wel gelijk zijn maar er is wel degelijk een verschil tussen een vertegenwoordiger en een agent.

                              Een "vertegenwoordiger" is in vaste loondienst, een (handels)agent is een zelfstandig ondernemer! Een agent kan meerdere (en uiteenlopende) bedrijven vertegenwoordigen (agenturen).
                              Je hebt gelijk Painterartiest. Bij mij thuis kwamen wel agenten in het zwart en later in het blauw aan de deur, deze waren echter in loondienst; ook verzekeringsagenten liepen de deur plat om de wekelijke bijdrage aan verzekeringen te innen, meestal een dubbeltje of een kwartje; vertegenwoordigers waren niet zo welkom.

                              Opmerking


                              • #30
                                Schmitz & Muller (vóór 1850)

                                Eerder zagen we hier het porseleinkaartje van de firma Schilgen & Becker op de Moesmarkt. Wie goed kijkt ziet onderaan op dat kaartje, een beetje links van het midden, vermeld: 'L. Muller sculp[cit]', oftewel: 'L. Muller heeft het getekend'. En rechtsonder staat in lopend schrift dat de firma Schmitz & Muller de litho heeft gemaakt. Ook van deze firma is een porseleinkaartje bewaard gebleven.

                                Schmitz & Muller, magazin de papiers [et] reliure (papierhandel en boekbinderij) was gevestigd aan de Rue du Pont nr. 604. Dit is een nummering die dateert van voor 1850. Na 1888 is dit Maastrichter Brugstraat nr. 25. Ik verwacht echter dat het pand is verdwenen toen de zuidwand van de straat werd afgebroken ten gunste van een verbreding van de rijweg, en dat het huidige nr. 25 er dus niets mee van doen heeft.

                                Onduidelijk is vooralsnog of Schmitz & Muller ook drukten. Dat zou betekenen dat Maastricht een eigen productie van dit soort visitekaartjes heeft gehad. Ik denk echter dat dit niet het geval is geweest. Van een drukkerij wordt op het visitekaartje niet gerept. En specialistisch drukwerk werd in de negentiende eeuw vaak in Brussel uitbesteed. En dat was dan weer een van de centra waar dit soort kaartjes werd gemaakt.
                                Bestanden bijvoegen
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 maart 2012, 08:32. Reden: toevoeging plaatje

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X