Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Visitekaartjes van bedrijven uit oud Maastricht
Sluiten
X
-
Paardenomnibus
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk berichtWas er niet een Kerbusch eigenaar van de Paardenomnibus? Misschien een voorzaat van deze rijtuigverhuurder?
Opmerking
-
Ha, mijn geheugen laat me nog niet helemaal in de steek, Herman, hartelijk dank. Maar toch wel een klein beetje, want ik wist bijvoorbeeld niet dat de paardentram van Kerbusch mede ten onder ging doordat de Duitsers :( in 1914 de Maasbrug versperden!? (zie site)Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 maart 2012, 13:10.
Opmerking
-
Maasbrug in 1914 versperd door de Duitsers? Volslagen onzin!
Bij Sjef staat:Oorspronkelijk geplaatst door SJEF † Bekijk berichtToen in 1914 de Maasbrug werd gebarricadeerd, omdat er een schending van de Nederlandse neutraliteit dreigde door de Duitsers en de Paardentram haar route versperd zag, ging de Maastrichtse tram geruisloos ten onder. De rails werden in 1918 opgebroken en de materialen inclusief de rails werden verkocht. De elektrische bus volgde in 1919 de paardentram op.
"Toen in 1914 de Maasbrug werd gebarricadeerd door de Duitsers en de Paardentram haar route versperd zag, ging de Maastrichtse tram geruisloos ten onder. De rails werden in 1918 opgebroken en de materialen inclusief de rails werden verkocht. De elektrische bus volgde in 1919 de paardentram op."
(De onderstreping in bovenstaande citaten is van mij).
Sjef citeerde - letterlijk - uit het boek van Jenniskens (Pak de Bus) en dat deed Maes ook, al is dat bij geen van beiden erg duidelijk. Het blijkt echter onomstotelijk uit de teksten: zelfde inhoud en exact dezelfde woordkeuze, op een 'kleinigheidje' na... Mijnheer Maes geeft namelijk een eigen draai aan de tekst van Jenniskens. En zo zouden de Duitsers dus in 1914 in Maastricht de brug hebben versperd. Hetgeen natuurlijk volslagen onzin is! De Duitsers hebben in 1914 uit eigenbelang de Nederlandse neutraliteit gerespecteerd en geen Duitser heeft doelbewust een voet op Nederlandse bodem gezet. Dat Nederland voorzorgsmaatregelen nam, was gezien de onzekerheid begrijpelijk. (Denk aan de inval in het neutrale Luxemburg!). En dus is de brug versperd, door Nederlanders welteverstaan.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 maart 2012, 08:27.
Opmerking
-
@Ingrid. Dat was mij duidelijk, ik verwees ook naar het eerdere bericht omdat die stelling op de site gewoon niet kon kloppen.
@Clio Back to topic! Alhoewel ik het wel aardig vind om de visitekaartjes wat aan te kleden met een beetje achtergrondinformatie.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht@Clio Back to topic! Alhoewel ik het wel aardig vind om de visitekaartjes wat aan te kleden met een beetje achtergrondinformatie.
Opmerking
-
@ Breur
Nee, de algemene betekenis mag dan wel gelijk zijn maar er is wel degelijk een verschil tussen een vertegenwoordiger en een agent.
Een "vertegenwoordiger" is in vaste loondienst, een (handels)agent is een zelfstandig ondernemer! Een agent kan meerdere (en uiteenlopende) bedrijven vertegenwoordigen (agenturen).
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht@ Breur
Nee, de algemene betekenis mag dan wel gelijk zijn maar er is wel degelijk een verschil tussen een vertegenwoordiger en een agent.
Een "vertegenwoordiger" is in vaste loondienst, een (handels)agent is een zelfstandig ondernemer! Een agent kan meerdere (en uiteenlopende) bedrijven vertegenwoordigen (agenturen).
Opmerking
-
Schmitz & Muller (vóór 1850)
Eerder zagen we hier het porseleinkaartje van de firma Schilgen & Becker op de Moesmarkt. Wie goed kijkt ziet onderaan op dat kaartje, een beetje links van het midden, vermeld: 'L. Muller sculp[cit]', oftewel: 'L. Muller heeft het getekend'. En rechtsonder staat in lopend schrift dat de firma Schmitz & Muller de litho heeft gemaakt. Ook van deze firma is een porseleinkaartje bewaard gebleven.
Schmitz & Muller, magazin de papiers [et] reliure (papierhandel en boekbinderij) was gevestigd aan de Rue du Pont nr. 604. Dit is een nummering die dateert van voor 1850. Na 1888 is dit Maastrichter Brugstraat nr. 25. Ik verwacht echter dat het pand is verdwenen toen de zuidwand van de straat werd afgebroken ten gunste van een verbreding van de rijweg, en dat het huidige nr. 25 er dus niets mee van doen heeft.
Onduidelijk is vooralsnog of Schmitz & Muller ook drukten. Dat zou betekenen dat Maastricht een eigen productie van dit soort visitekaartjes heeft gehad. Ik denk echter dat dit niet het geval is geweest. Van een drukkerij wordt op het visitekaartje niet gerept. En specialistisch drukwerk werd in de negentiende eeuw vaak in Brussel uitbesteed. En dat was dan weer een van de centra waar dit soort kaartjes werd gemaakt.
Opmerking
Opmerking