Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Soiron: bouwmeesters van Maastricht in de 18e eeuw

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    François, Mathieu, Johann Josef of Jakob??

    Toch weer verwarring over het vermeende portret van François Soiron (op het schilderij van Wilhelm Otto Friedrich von Quadt zu Wickrath in het museum Schloss Reydt in Mönchen-Gladbach, zie hier). Er blijkt namelijk een kopie van dat portret te bestaan in het Couvenmuseum in Aken, en daarvan werd/wordt gedacht dat het ofwel de architect Johann Josef Couven of diens zoon Jakob Couven voorstelt! Het gaat om dit schilderij:



    Het schilderij in Aken is duidelijk een detail-kopie van het eerder afgebeelde schilderij in Mönchen-Gladbach (hier), dat zich begin 20e eeuw in het kasteel van Isny (Baden-Württemberg) bevond, alwaar het door de Akense kunstenaar Josef Mataré werd gekopieerd. Mataré dacht namelijk dat het een portret van de beroemde architect Johann Josef Couven was, waarvan men meende dat hij eveneens bij de bouw van Schloss Wickrath betrokken was.

    Teleurstellend is dus dat het niet zeker is welke architect er op het originele schilderij (en de kopie) staat afgebeeld. Maar áls het een Soiron is, dan hebben we wel meteen twee portretten van hem!

    Lees hier de volledige discussie op Duitse Wikipedia.
    (bijkomend voordeel van deze discussie is dat zowel Matthias als Mathieu Soiron nu uitgebreid behandeld worden op Duitse Wikipedia.)
    Last edited by El Loco; 11 april 2011, 17:58.

    Opmerking


    • #32
      Reconstructie verloren berichten mei-juni-juli

      Door de server-crash op 25 juli zijn ook in dit draadje enkele berichten gewist. Hier een reconstructie:

      Ingrid M.H. Evers, dinsdag 17 mei 2011, 11:32

      Wat een ont- en verwikkelingen, Loco. Mijn gevoelens zijn gemengd...
      Ingrid M.H. Evers, dinsdag 17 mei 2011, 11:39

      Matthias Soiron: Slot Wolfrath en Roermond
      'Twee nieuwe werken van Matthias Soiron ontdekt — Afgelopen zomer (2006) is zowel bij het onderzoek in het kader van Fiscaal verhaal© op Wolfrath* als bij Munsterstraat 10 te Roermond een tot dusver onbekend werk van de Maastrichtse architect en decorateur Matthias Soiron aan het licht gekomen. Matthias Soiron is te Maastricht geboren op 29 januari 1748. Hij is een telg uit een geslacht van architecten die actief waren in Maastricht en omstreken. Andere familieleden waren werkzaam als steenhouwer en schrijnwerker. Deze achtergrond en de verwantschap met zilversmidfamilies hebben het kunstzinnige talent van Soiron voor rolstoelen, ladders, nieuwe Franse ramen, et cetera. Hieruit blijkt meer dan eens dat hij het meest in zijn element was als hij in de gelegenheid werd gesteld een totaalontwerp te maken. Hij tekende dan alles in dezelfde stijl, niet alleen de bouwkundige constructie van een huis, maar ook de inrichting en de decoraties van de binnenruimtes, de betimmeringen, de trappartijen, wanden en plafonds. De collectie wordt bewaard op het Regionaal Historisch Centrum Limburg.

      Ook bij Wolfrath* en de Munsterstraat [Roermond] is sprake van een dergelijk samenhangend concept: in het eerste geval werd in 1803 een ingrijpende verbouwing uitgevoerd, waarvoor een representatieve ontvangsthal, een monumentale trappartij en verschillende ruimtes werden ontworpen. Voor het verfijnde stucwerk op de haardboezems trok Soiron vrijwel zeker Petrus Nicolaas Gagini aan, met wie hij onder meer in Maastricht vaak samengewerkt had. Bij de Munsterstraat richtte de verbouwing zich eveneens op de trappartij en enkele representatieve ruimtes, waarvan er één bestemd was als kabinet voor de schilderijencollectie van de opdrachtgever, J.B.J. Meyer. Daarnaast verzorgde Soiron in beide gevallen ook enkele privé-vertrekken van de opdrachtgevers die een goed beeld geven van het vroege negentiende-eeuwse boudoir.'

      (afbeelding ontbreekt)
      'De centrale trap van de Maastrichtse architect Matthias Soiron in het pand Munsterstraat 10 te Roermond met het bordesschild waarin het jaartal 1802 is verwerkt.'


      Bron: ongewijzigde kopie van de website van Res Nova (http://www.res-nova.nl/website/resnovae.htm)

      Opmerking


      • #33
        Artikel over Matthias Soiron, zijn werk en m.n. zijn tuinontwerpen.

        Een interessant artikel over Matthias Soiron, zijn werk en m.n. zijn tuinontwerpen is: Heimerick Tromp, Het 'kleine Arcadië' : de 'Engelse' hoven en tuinen van Matthias Soiron, in: De woonstede door de eeuwen heen : tijdschrift van de Koninklijke Vereniging der Historische Woonsteden van Belgie en van de Stichting tot Behoud van Particuliere Historische Buitenplaatsen, (2000) 126, p. 28-33.

        Ik meen hetzelfde artikel ooit ook in een jaarboek (Limburgs? Maastrichts? i.i.g. historisch) te hebben gezien. Lag bij De Slegte.

        Opmerking


        • #34
          Welkom op deze site, Jan Holwerda! U heeft ongetwijfeld gelijk met Heymerick Tromp. Hij promoveerde op historische tuinontwerpen en Soiron was een van zijn 'speerpunten'. Ik denk dat het artikel kan zijn verschenen in het Bulletin KNOB. Maastricht heeft geen jaarboek en in het jaarboek van LGOG (voor Limburg) is het niet opgenomen. Tenzij u in de war bent met de Publications [PSHAL] van 2006 (?), die geheel gewijd was aan Soiron, maar geschreven door mw.mr. E. Keyzer-Schuurman.

          Opmerking


          • #35
            Ingrid, ik weet helaas niet precies waarin het ook stond. Ik heb i.i.g. het betreffende nummer van De woonstede door de eeuwen heen. Bijzondere ontwerptekeningen die mijn tuinhistorische interesse prikkelden.
            Heimerick schreef in zijn dissertatie i.d.d. ook over Soiron (uit mijn hoofd min en meer dezelfde tekst). Mocht u het niet hebben, maar wel belangstelling hebben, dan kan ik wel een scan van het artikel in De Woonstede maken en u toesturen.

            Opmerking


            • #36
              Dag Jan, ook van mij een welgemeend welkom!

              Het zou toevallig zijn, maar staat er in dat artikel iets over een Engelse tuin, die Matthias Soiron kort na 1801 ontwierp voor de rijke leerlooier en opkoper Lucas Nijpels op een terrein dat eertijds tot het Nieuwe Biesencomplex behoorde? We zijn namelijk nog steeds op zoek naar het bewijs dat een 18e eeuws muur in de Sappi-papierfabriek door Soiron als tuinmuur (of anderszins) werd hergebruikt. Zie dit draadje.

              Opmerking


              • #37
                Wilhelmus Martinus Soiron (1760-1822)

                Deze broer van Mathias Soiron is al eerder in dit draadje (#30) ter sprake geweest als één van de opdrachtgevers van het huis Grote Gracht 82. Bij het lezen van een artikel van de hand van onze eigen Ingrid Evers (zie literatuurverwijzing hieronder) stuitte ik op de naam W.M. Soiron en het jaartal 1780 in een studentenregister van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen (p.171, 182). Na een korte blik op de stamboom van de Soirons, kom ik tot de conclusie dat dit Wilhelmus Martinus Soiron, een jongere broer van Mathias geweest moet zijn, één van de broers die kanunnik van het Sint-Servaaskapittel werd en waarvoor Mathias in 1785 het Huis Soiron ontwierp.

                Waarom ik deze Wilhelmus Martinus (Guillaume) hier noem? Guillaume was weliswaar geen bouwmeester, maar moet zeker artistieke kwaliteiten hebben gehad om de cursus architectuur aan de Antwerpse kunstacademie te volgen (niet alle studenten kregen in de annalen van de academie een vermelding). Hij zal allicht ook nauw betrokken zijn geweest bij het ontwerp van het huis op de Grote Gracht en de inrichting ervan.

                Ik noem Guillaume Soiron ook, omdat er een parallel bestaat met een andere Maastrichtse familie in die tijd: de gebroeders François en Louis Hermans en hun jongere neef Matthias. Ook bij deze familie gingen bouwkunst en beeldende kunsten hand in hand.

                Uit de stamboom van de Soirons blijkt ook een nauwe band tussen de Soirons en de familie Hermans: in 1761 trouwt een oom van Mathias en Guillaume met Anna Amelia Hermans. Een generatie daarvoor was hun grootvader al getrouwd met een telg uit een ander Maastrichts-Luiks geslacht van bouwmeesters/metselaars, de Deplayes.

                Lit.: I.M.H. Evers, 'Drie vergeten Maastrichtse schilders. François Hermans (1745-1804), Louis Hermans (1750-1835) en Guillaume Henri Franquinet (1784-1854)'. Publications (129), 1993, pp.157-194.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Alleen opschriften of ook tekeningen? Er waren nogal wat Soirons in Maastricht in de 18e/19e eeuw, maar het zou best kunnen dat sommige Soirons als bouwmeesters ook betrokken waren bij de mergelwinning in Caestert en Ternaaijen, en dan zouden die opschriften daarop betrekking kunnen hebben. Maar het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
                  Er staan verschillende opschriften. Met verschillende voornamen. De gehele familie kwam er schijnbaar, en met enige regelmaat. Alle opschriften staan in gebieden die in die tijd al lang ontgonnen waren. Een van onze leden doet er een onderzoek(je) naar. Ik zal hem eens attenderen op dit draadje.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                    Een van onze leden doet er een onderzoek(je) naar. Ik zal hem eens attenderen op dit draadje.
                    Zou leuk zijn. We hebben hier inmiddels aardig wat informatie bij mekaar gesprokkeld over de gerealiseerde bouwwerken van de Soirons, maar over de bedrijfsvoering weten we zo goed als niks. Het zou interessant zijn te weten of ze een stuk van die groeve inderdaad in eigen beheer hadden en welke gebouwen met welke steen gebouwd zijn.

                    De voornaamste Soirons staan inmiddels ook op Wikipedia, dus heel de wereld mag nu weten dat Maastricht in de 18e eeuw drie architecten van naam heeft voortgebracht: Matheius, François en Mathias Soiron.

                    Opmerking


                    • #40
                      De groeven waren niet in hun bezit cq pacht. De namen staan zonder logica links en rechts door verschillende groeven die toen niet ontgonnen werden. Ik denk eerder dat de groeve(n) als tijdverdrijf werden bezocht.

                      Opmerking


                      • #41
                        Soiron en kasteel Hillenraad te Swalmen-Boukoul

                        In rekeningen uit 1768-1769 van kasteel Hillenraad te Swalmen-Boukoul trof ik afgelopen week de naam van 'Sr Soiron a Maestregt' aan. Helaas wordt geen voornaam genoemd, maar er staat duidelijk dat hij nog een bedrag tegoed had wegens 'le battiment'. De uitvoering werd (mede?) gedaan door aannemer Hendrick Lenaerts, daarbij ondersteund door enkele andere vaklieden.
                        Het archief van de familie Van Hoensbroeck op Schloss Haag bij Geldern is sinds enkele jaren gedigitaliseerd en bevat zeer veel gegevens. Nu ik weet dat Soiron de ontwerper was van de laatste grote bouwfase van Hillenraad uit 1767, zal ik natuurlijk extra allert zijn als ik zijn naam tegenkom. Uiteraard ben ik benieuwd of hij ook verantwoordelijk was voor het tuinontwerp.

                        Voor een uitgebreid artikel over Hillenraad (met onder andere namen van tapijt-, behang- en stoffenmakers, schilder, glazenier en hardsteenleverancier uit 1767) zie http://www.loegiesen.nl/toponiemen/K...Hillenraad.htm

                        Opmerking


                        • #42
                          Welkom op MO, Loe Giesen, en gefeliciteerd met uw mooie website voor kasteel Hillenraedt. Ik kwam enkele 'oude bekenden' tegen uit de achttiende-eeuwse Maastrichtse middenstand. Zoals de aannemer Lenaerts, die in de jaren 1750 met zes man personeel werkte in de pastorie van de St.-Nicolaasparochie te Maastricht.

                          Wat betreft Soiron: we hopen nog altijd een keer een tuinontwerp te vinden. Misschien dat u het boven water krijgt?

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X