Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verwijderen postings

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verwijderen postings

    Beste MO-gebruikers,

    De moderatoren zien de laatste tijd steeds vaker dat jullie postings zelf verwijderen, nadat deze gedurende enige tijd geplaatst zijn geweest en er al door anderen op gereageerd is. De reden waarom dit gebeurd ontgaat ons. Ook wordt in de meeste gevallen deze reden niet aangegeven. Wij willen jullie dringend, gelet op de leesbaarheid van de discussie er op wijzen dit niet te doen. Verwijderen jullie toch postings geef dan een duidelijke reden, anders zijn wij genoodzaakt de postings te herplaatsen.

    Het deelnemen aan een forum vereist transparantie en tijdens de discussies verwijzen naar P-berichten is niet de juiste insteek voor de nagestreefde transparantie.

    De moderatoren

  • #2
    Verwijderen van postings

    Wat mijzelf betreft: ik ben 'schuldig'! Maar ik haal nooit postings weg die door het weghalen het 'verhaal' onderbreken en onbegrijpelijk maken. Soms echter wordt in de volgende posting van een draadje door iemand mijn direct daarvoor staande reactie in zijn geheel geciteerd. Dan heb ik het gevoel dat de eerdere,​ originele tekst een beetje dubbel op is, het verhaal onderbreekt en alleen maar plaatsruimte vraagt. En dan wis ik die originele tekst wel eens. Maar ik geef toe: als de volgende posting (waarin dus de mijne is geciteerd) óók wordt gewist, dan is het hele verhaal onbegrijpelijk geworden. Ik beloof beterschap, zal mijn opschoonwoede in bedwang houden en áls ik iets wis, voortaan de reden daarvoor aangeven in de balk die onder in het menuvenster wordt aangegeven ...

    Citeren van (delen van) eerdere berichten is belangrijk, maar het moet in mijn optiek wel functioneel zijn. Het zou dus goed zijn als men alleen dát deel van een posting citeert, waarop men specifiek reageert. Het hele bericht aanhalen is in een discussie vaak niet functioneel. Alleen als men reageert op iets dat al langer geleden voorbij is gekomen en in de lopende discussie geen rol meer speelt, lijkt het mij zinvol een compleet citaat naar voren te halen. Zie bijvoorbeeld mijn posting #24 in het draadje van de historische foto uit 1909: http://forum.mestreechonline.nl/foru...r-is-dit/page2. Daar was een deel van de oorspronkelijke vraag inmiddels wat uit het gezicht verdwenen, vandaar dat ik die als citaat naar voren heb gehaald.

    Ik zit maar met dat 'ruimtegebrek', naar ik meen toch een reden voor dit nieuwe systeem. Tja, misschien lijd ik aan een in de overgang van het 'oude' naar het 'nieuwe' MO wortelend traumaatje. Het is overigens heel gemakkelijk in een citaat een deel van de tekst te wissen, het vraagt alleen een beetje nalezen met de delete-knop of de backspace-knop, en opletten dat men niet de begincode of de eindcode wist. Als daar een vierkante haak of meer verdwijnt, komt het citaat er niet goed uit.

    Wat betreft het in een posting verwijzen naar een p-bericht: ik heb dat recent gedaan in het draadje waar om carnavalsmuziek werd gevraagd. De vragenstelster was nieuw op het forum en wist misschien nog niets van die privé-mail en waar je die moet vinden. Ze zal als ze er niet expliciet op wordt gewezen, misschien nooit opmerken dat het kopje 'berichten' naast de inlogpositie een rood rangnummer heeft en dat dat iets betekent. Vandaar mijn aanwijzing. Ik heb die posting na enige dagen weggehaald, omdat er niet op gereageerd werd en ze niet relevant is voor de discussie. En daarmee liggen MO en ik dus op één lijn. Voor de goede orde: het p-bericht staat natuurlijk gewoon op de webpagina van de geadresseerde.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 mei 2015, 13:26. Reden: Aanvulling

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Verwijderen van postings

      (...)
      Citeren van (delen van) eerdere berichten is belangrijk, maar het moet in mijn optiek wel functioneel zijn. Het zou dus goed zijn als men alleen dát deel van een posting citeert, waarop men specifiek reageert. Het hele bericht aanhalen is in een discussie vaak niet functioneel. Alleen als men reageert op iets dat al langer geleden voorbij is gekomen en in de lopende discussie geen rol meer speelt, lijkt het mij zinvol een compleet citaat naar voren te halen.
      (..)
      Ik sluit mij helemaal aan bij bovenstaand citaat van mevr. Ingrid Evers
      Door hele eerdere postings te in een reactie te plaatsen als citaat gaat vaak de essentie van een reactie verloren.

      Ook is het wel eens handig om een een eerdere posting in citaten te hakken.
      Bijvoorbeeld:

      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Verwijderen van postings
      (...)
      Het is overigens heel gemakkelijk in een citaat een deel van de tekst te wissen, het vraagt alleen een beetje nalezen met de delete-knop of de backspace-knop, en opletten dat men niet de begincode of de eindcode wist. (....)
      Daarmee liggen MO en ik dus op één lijn.
      Dit maakt de reactie op een posting ook gelijk veel leesbaarder en dus aantrekkelijker.

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Moderator Bekijk bericht
        Beste MO-gebruikers,

        De moderatoren zien de laatste tijd steeds vaker dat jullie postings zelf verwijderen, nadat deze gedurende enige tijd geplaatst zijn geweest en er al door anderen op gereageerd is. De reden waarom dit gebeurd ontgaat ons. Ook wordt in de meeste gevallen deze reden niet aangegeven. Wij willen jullie dringend, gelet op de leesbaarheid van de discussie er op wijzen dit niet te doen. Verwijderen jullie toch postings geef dan een duidelijke reden, anders zijn wij genoodzaakt de postings te herplaatsen.

        Het deelnemen aan een forum vereist transparantie en tijdens de discussies verwijzen naar P-berichten is niet de juiste insteek voor de nagestreefde transparantie.

        De moderatoren
        Ik heb zelf nooit postings verwijderd, maar als dit de toon is waarmee naar forumleden wordt gecommuniceerd dan zou ik er bijna wat voor voelen om ook mijn postings te verwijderen. Vooral deze zin iklinkt mij onprettig in de oren: "Wij willen jullie dringend, gelet op de leesbaarheid van de discussie er op wijzen dit niet te doen. Verwijderen jullie toch postings geef dan een duidelijke reden, anders zijn wij genoodzaakt...."
        Als ik het goed begrijp wil de moderator zonder toestemming verwijderde postings terugzetten. Het klinkt als een dreigement. Ik vraag me af of dit überhaupt wel volgens de reglementen is. Meer nog lijkt het mij zo dat een verwijderde posting verwijderd is, wat de reden ook mag zijn, tenzij de auteur hier toestemming voor verleent blijft dat ook zo.
        Ook dat ge-'jullie' ... in de tekst, dat we niet een 'gehorige meute' zijn hebben 'jullie' toch al lang en breed mogen ondervinden.
        Tap eens uit een ander vaatje...

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
          Als ik het goed begrijp wil de moderator zonder toestemming verwijderde postings terugzetten. (...) Ik vraag me af of dit überhaupt wel volgens de reglementen is (...) tenzij de auteur hier toestemming voor verleent.
          Dat lijkt mij inderdaad niet kosjer. De Stichting MO kan bij monde van een moderator ongetwijfeld ongewenste postings weren van de site en doet dat ook. Daarbij staat zij - zijnde een stichting en geen vereniging - in haar recht en heeft de poster weinig mogelijkheden tot verhaal.
          Maar een door de poster ingetrokken posting ongevraagd, of tegen diens wil terug op de site plaatsen, of deze zelfs 'aanpassen', gaat mijns inziens een brug te ver.
          Overigens moet ik bekennen dat ik ook wel eens even heb zitten als ik uren had zitten puzzelen op een vraag en dan bij het plaatsen van het antwoord moest constateren dat de vraagsteller zijn posting had gewist... Misschien dat iets dergelijks de achtergrond is geweest voor de opmerking van onze moderator?
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 mei 2015, 17:02. Reden: inkorting

          Opmerking


          • #6
            Het moderatiebeleid is vastgesteld door het bestuur van Stichting MestreechOnline en hier te raadplegen.

            Opmerking

            Bezig...
            X