Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Militaire Politie Maastricht 1930-1940

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Militaire Politie Maastricht 1930-1940

    Ik ben nieuw en heb geprobeerd een vraag te stellen maar ik geloof dat het nog niet is gelukt, misschien kom ik er zo achter wat ik verkeerd heb gedaan..

  • #2
    Hallo,

    Welkom op het forum

    Dit heb je perfect gedaan.
    Je hebt alleen een nieuwe topic aangemaakt. Ik weet niet of dit de bedoeling was.
    Sowieso zit je in de verkeerde sub-topic, maar uiteraard is het altijd goed dat je in de 'uitleg' zit.

    Probeer maar eens of je op mijn bericht kunt antwoorden.

    Ga naar het tekstveld onderaan de pagina.
    Vul daar je tekst in en druk op 'plaats reactie'.

    Succes!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Je maakt ons wel nieuwsgierig, maj. Volgens mij is er over het onderwerp Militaire Politie Maastricht 1930-1940 best wel wat kennis aanwezig op het forum.

      Opmerking


      • #4
        OK alle begin is moeilijk, ik denk dat ik een bericht heb geplaatst weer op de verkeerde plek dan?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door maj munnich-wijnants Bekijk bericht
          Ik ben een leek op dit gebied ! Ik probeerde een vraag te plaatsen over mijn vader die bij de MP in Maastricht was (in/voor de oorlog) naar aanleiding van foto"s die ik langs zag komen, dit is kennelijk mislukt. wat heb ik verkeerd gedaan?
          Pier heeft wat aanwijzingen gegeven, maar het is kennelijk opnieuw niet gelukt, want vandaag schrijft Maj:

          Oorspronkelijk geplaatst door maj munnich-wijnants Bekijk bericht
          OK alle begin is moeilijk, ik denk dat ik een bericht heb geplaatst weer op de verkeerde plek dan?
          Dat vrees ik wel, Maj. Ik vond je bericht als een 'visitors mail' aan El Loco. Je hebt waarschijnlijk op zijn naam links in de 'kantlijn' geklikt toen je het bericht schreef. Ik heb het nu maar even gekopieerd, want ongetwijfeld zijn er meer dan Loco en ik die benieuwd zijn naar je vraag.

          Als ik het goed begrijp, gaat het met name om de vraag: hoe kan vader, als de MP was opgeheven, in 1941 bij de Februaristaking zijn geweest, en in welke hoedanigheid dan?

          PS. Wil je hierop reageren, schrijf dan in het open veld hieronder, waar staat: 'Hier uw tekst ingeven...' Misschien een beetje een onduidelijke aanwijzing, er had mogelijk beter kunnen staan: 'Schrijf hier uw reactie'. Maar dat is lood om oud ijzer.
          Als je vervolgens klikt op het blauwe vak 'opslaan', dan ligt je bericht vast. Maak je geen zorgen of het allemaal wel goed gaat. Lees het nog eens na bij Pier hierboven.

          En heb je een fout gemaakt in je bericht, klik dan het potloodsymbool aan dat rechts onder in je bericht staat. Je komt dan (mits je bent ingelogd) gewoon weer in je tekst. Niet vergeten af te sluiten met 'opslaan'.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 maart 2021, 17:45.

          Opmerking


          • #6
            Militaire politie Maastricht 1930-1940

            Oorspronkelijk geplaatst door maj munnich-wijnants Bekijk bericht
            Wat is er gebeurd met die mannen die bij de MP waren?
            Uw vraag valt eigenlijk uiteen in twee vragen:
            1. Wat gebeurde er met die mannen bij de MP?
            2. Hoe kan vader bij de Februaristaking van 1941 zijn geweest?

            Ad 1. Ik neem aan dat, mede gezien de foto's van de opleiding uit de jaren 1930, uw vader als lid van de MP beroepsmilitair was. Dan is het onderstaande op hem van toepassing:
            "Op 14 mei 1940 maakt generaal Winkelman om 19:00 uur 's avonds de capitulatie bekend. Na de nederlaag wordt het leger ontbonden. 14 juli 1940 krijgen de beroepsmilitairen de erewoordverklaring ter ondertekening voorgelegd. Hierin moeten zij beloven geen verzetsactiviteiten tegen de Duitse bezetter te ondernemen.
            Een enkeling ondertekent de verklaring niet en wordt in krijgsgevangenschap afgevoerd. Op 15 mei 1942 worden de beroepsofficieren alsnog krijgsgevangen gemaakt; de erewoordverklaring vervalt. Op 29 april 1943 kwam ten slotte het bevel alle Nederlandse militairen terug te voeren in krijgsgevangenschap; dus zowel het beroeps-, reserve- als dienstplichtig personeel."

            Bron: https://www.defensie.nl/onderwerpen/...e-wereldoorloghttps://www.defensie.nl/onderwerpen/...ire-voorouders

            Ad 2. Een eventuele aanwezigheid bij de Februaristaking in 1941 heeft niets te maken met het militaire verleden van uw vader. Ik neem aan dat hij bedoelde dat hij voor die staking in Amsterdam is geweest. (Er waren min of meer gelijktijdig ook stakingen in steden als Zaandam, Hilversum en Utrecht). De Februaristaking was een reactie op de behandeling van en maatregelen tegen het Joodse volksdeel. Het was echter geen 'wilde' staking, die zomaar ineens ontstond. Ze was goed voorbereid en duurde enkele dagen. Het was (tot haar blijvende glorie) een initiatief van de communistische partij in Amsterdam, maar breidde zich snel uit tot sympathisanten van elke politieke kleur. Volgens Cammaert is die staking geheel aan Limburg voorbij gegaan, maar het is heel goed mogelijk dat Limburgers (als particulier persoon) eraan hebben deelgenomen.

            Literatuur: A.P.M. Cammaert, Het verborgen front', een geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog, Leeuwarden 1994, pag. 390. Voor de staking zie onder meer Wikipedia.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 april 2021, 10:44. Reden: kleine uitbreiding tekst

            Opmerking

            Bezig...
            X