Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

In Memoriam Jos Boogen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • In Memoriam Jos Boogen

    Gepost door Ingrid Evers op 10 december 2010.

    In Memoriam Jos Boogen

    Op vrijdagmorgen 3 december 2010 is om 9:37 uur in het Academisch Ziekenhuis Maastricht op 58-jarige leeftijd overleden Jos Boogen, op deze website bekend als SJEF. Voor de vriendenkring op MestreechOnline komt dit bericht onverwacht. Het was weliswaar bekend dat Jos voor onderzoek was opgenomen in het ziekenhuis Orbis te Sittard, maar weinigen wisten van een cumulatie van fysieke problemen. Nierfalen is hem uiteindelijk fataal geworden.

    Een jaar geleden kwam ik door een inbreuk op mijn auteursrechten voor het eerst met Jos Boogen in contact. Dat leidde ertoe dat in wederzijds overleg het probleem werd opgelost en ik actief ging deelnemen aan deze site. Door Jos' enthousiasme heb ik mij het afgelopen jaar met veel plezier gemengd in discussies en zoektochten aangaande de geschiedenis van Maastricht. De historie van de stad was hem - de niet-Maastrichtenaar - dierbaar. Zijn breinbrekende oudejaarsquiz (2009) zal menigeen op MestreechOnline nog lang heugen en de bijbehorende prijsuitreiking in januari had ik niet graag willen missen.

    'Sjef' had een grote invloed op MestreechOnline en niet alleen als (tijdelijk) moderator. Gestimuleerd door zijn historische belangstelling en gesteund door een ruime bibliotheek wist hij steeds weer nieuwe discussies aan te zwengelen en verrassende invalshoeken te bedenken. Hij maakte daarbij graag gebruik van zijn kennis van digitale technieken. Als hij soms eens wat al te technisch en ingewikkeld werd, leverde hem dat enig goedmoedig geplaag op. 'Ons kent ons', dachten we dan. Niet dat zijn inspanningen tevergeefs waren. Ik persoonlijk heb er veel van geleerd. Ik weet dat ik hem zal missen.

    Jos stuurde mij enkele maanden geleden enkele regels die hem lief waren. Ik kon toen niet vermoeden dat ons eigen afscheid zó nabij was.

    Afscheid nemen
    is met zachte vingers
    wat voorbij is
    dichtdoen
    en verpakken
    in goede gedachten
    ter herinnering.

    Dietrich Bonhoeffer
Bezig...
X