Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Marente de Moor

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Marente de Moor

    Vandaag, 27 augustus 2014, schreef John Hoofs in zijn rubriek Allebonneur, onder de titel Valkenburg aan de Maas een stuk over de klacht(en) die de schrijfster (zelf noemt ze zich schrijver) Marente de Moor heeft over Maastricht.

    Samengevat komt het er op neer dat Marente, sinds deze zomer wonende in de binnenstad van ons mooie Mestreech, steen en been klaagt bij de gemeente over "het pretpark Maastricht".
    John Hoofs geeft haar het voordeel van de twijfel en typeert Maastricht ook als een ordinaire feeststad waar alles moet wijken voor pret en vertier.

    Wie is Marente de Moor?
    Mij viel ze voor het eerst op toen ze in 2011 (onverwacht) de AKO-literatuurprijs won met een (Maastrichtse) roman "De Nederlandse maagd".
    In dit boek gaat de Maastrichtse Janna, een jonge schermster, in het jaar 1936 naar Aken, meer precies op het landgoed Raeren (tegenwoordig België) om aldaar in de leer te gaan bij de maître Egon van Bötticher.
    Er worden in het boek enkele historische plaatsen in Maastricht en Limburg aangehaald, hetgeen maakt dat het voor de gemiddelde in Maastrichtse geschiedenis geïnteresseerde MO'er best wel een aardig boek is.

    N.a.v. het boek heb ikzelf bijvoorbeeld nog eens gezocht naar de historische schermvereniging(en) die Maastricht heeft gehad.
    Ver kwam ik niet, maar ik heb die aantekeningen vast nog ergens liggen.
    Ik kan mij wel nog herinneren dat de aantekeningen onvoldoende waren voor een zinvolle posting.

    In 2011 woonde, als mijn informatie klopt, Marente de Moor midden in het Heuvelland, meer precies in Schweiberg.
    Het winnen van de AKO Literatuurprijs zal haar vermoedelijk geen windeieren hebben gelegd, want kort daarna verhuisde Marente naar Wijnandsrade, al is zij niet opgenomen in de lijst van "bekende personen die in Wijnandsrade zijn geboren of er woonachtig zijn geweest".

    Maar juist die verhuizing maakte dat Marente de Moor, zonder dat zij dat waarschijnlijk wist, indirect in aanraking kwam met MestreechOnline.
    Voor haar verhuizing was ze namelijk op zoek naar een boekenkast (hoe kan het anders) en die kocht zij uiteindelijk, tweedehands, bij onze toenmalige voorzitter van de Stichting MestreechOnline.
    Helaas was onze toenmalige voorzitter juist in die periode heel druk met zijn eigen gezin, want hij miste de uitreiking van de AKO literatuurprijs helemaal en herkende in eerste instantie Marente de Moor niet.

    Toen ik dat hoorde begreep ik dat DE kans om mijn "Nederlandse maagd" nog gesigneerd te krijgen voorbij was..... :(

    Anderzijds kan ik mij niet voorstellen dat Marente de Moor, die kennelijk erg geïnteresseerd is in de (lokale) geschiedenis nog nooit op MO terecht is gekomen.

    Nu, wie weet, wellicht leest ze dit en meldt zijn zich aan op het grootste, en wellicht leukste, forum van Maastricht
    Last edited by Pier; 27 augustus 2014, 22:33.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Pier, ik duim voor je!

    Opmerking


    • #3
      Heerlijk boeken waar je je eigen visualisatie aan kunt geven. En als het plot zich afspeelt in onze streken is dat wat mij betreft een meerwaarde.

      Opmerking


      • #4
        Geweldig stukje, Pier, en geheel correct.

        De boekenkasten staan nu veilig in haar nieuwe woning. Ik zag ze laatst voorbij komen toen nieuwsuur haar filmde. Ze was genomineerd voor een nieuwe literatuurprijs. Het is me ontgaan welke dat was.... U ziet, ik zou weer een figuur slaan zou ze mijn te koop staande kandelaar komen halen.

        Vooral mijn onnozele vraag: "en.... lopen die boeken een beetje?" is achteraf wel koddig. Haar antwoord zal ik ook niet snel vergeten: "sinds ik de AKO literatuurprijs gewonnen heb wel, ja." Ai.

        Opmerking

        Bezig...
        X