Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Grote Looiersstraat 17

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Grote Looiersstraat 17

    Grote Looiersstraat 17: presentation of the new edition in the Maastricht Silhouet Series

    Press release 22 October 2012



    The Stichting Historische Reeks Maastricht, the UM University Library and ICT Service Centre hereby invite you to attend the book presentation of the Grote Looiersstraat 17. This edition was written by Jos Notermans.

    The presentation will, quite fittingly, be held in the building on the Grote Looiersstraat 17 on Thursday 25 October at 16.00.

    Programme
    • 16.00: Reception and welcome by Ingrid Wijk (Director of the University Library) and Wim Mes (Chair of the Stichting Historische Reeks Maastricht)
      Introduction by author Jos Notermans
      Presentation of first copy to Rein de Wilde (Chair of the UM Art and Heritage Commission)
    • 16.45: Optional tour of the building with current residents
      Closing reception with snacks and drinks

    We sincerely hope you are able to attend. Registration in advance is appreciated. You can register online or by phone on +31 (0)43 388 5000.

    Grote Looiersstraat 17: colourful history
    Through unique photographs, this book sketches the history of the building from its original purpose as a poorhouse in 1757 to its successive use as a barracks, a military hospital, a camp for political prisoners, a youth home, and a storage facility for the Natural History Museum. The municipality later extended the back of the building towards the Nieuwenhofstraat to house the city archives and library.

    The building is now owned by Maastricht University and has housed the University Library and the ICT Service Centre since 2003. To suit its new purpose, the building underwent a dramatic renovation, with the old facades and the monumental staircase as the only original features preserved. Walls were demolished and a floor was added to transform the somewhat labyrinthine building into the University Library we know today: a light and airy structure that is flooded with daylight thanks to a glass ceiling in the central area. A public thoroughfare was also constructed to give cyclists and pedestrians access to the Nieuwenhofstraat from the Grote Looiersstraat.

    In addition to a modern and inviting study environment, the University Library also houses a number of special collections. In 1974, the Jesuit collection laid the foundations for the present-day University Library. The library has since obtained collections from Limburg painter and poet Pierre Kemp and Limburg painter Charles Eyck. More information can be found on the University Library website.

    Stichting Historische Reeks Maastricht
    Stichting Historische Reeks Maastricht was founded in 1979 with the aim of providing comprehensive information and documentation to anyone interested in historical monuments or themes specific to Maastricht and Limburg history in an ethical, concise and inexpensive way.

    The book Grote Looiersstraat 17 is the 78th edition in the Maastricht Silhouet series. Some previous editions that also covered Maastricht University buildings include:
    - Minderbroedersberg
    - Nieuwenhof
    - Bonnefantenklooster
    - Hof van Tilly
    Click here for the full series.

    More information
    Stichting Historische Reeks Maastricht
    E JaMaa@home.nl
    Maastricht University Library
    Susanne Snijders,
    Communications officer
    T 043 388 5021
    E s.snijders@maastrichtuniversity.nl
    Marketing and Communications Department UM
    T 043 388 5222
    E pers@maastrichtuniversity.nl
    De leefs mer eine kier .

  • #2
    daar gaat m'n quizvraag............. :(
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      'Grote Looiersstraat 17' door de eeuwen

      Een korte historische beschrijving van betreffend pand in het Nederlands.

      26 mei 2011.





      Een historische beschrijving van het universiteitspand aan de Grote Looiersstraat 17, waar sinds 2003 de kantoren van de Universiteitsbibliotheek en het ICT-Servicecentrum gehuisvest zijn. De beschrijving is geschreven door Annemieke Klijn, historica bij de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen (FdCMW) en lid van de Kunst- en Erfgoedcommissie (KEC) van de Universiteit Maastricht. Een van de acties die de KEC ïnitieert is een zogenaamde ‘Kunst- en erfgoedroute’ door de stad, die deze zomer uitgezet wordt, en waar deze beschrijving een onderdeel van uitmaakt.


      "Sinds 2003 huist de universiteitsbibliotheek in dit voormalige Armenhuis uit 1757. In de loop van de geschiedenis kreeg het gebouw diverse andere bestemmingen, zoals kazerne, militair hospitaal, kamp voor politieke gevangenen, stadsarchief en stadsbibliotheek.


      Dankzij een testamentaire schenking van de rijke kanunnik Maximilianus Henricus Salden, een kanunnik van het kapittel van Sint Servatius, werd het Armenhuis groots en fraai gebouwd. De gevelwand heeft nog steeds een concaaf lopende belijning, omdat deze de loop van een tak van de rivier de Jeker volgde. Tot 1897 stroomde deze door de Grote Looierstraat.


      De middenpartij van de gevelwand is fraai versierd met ornamenten in Louis XV-stijl. Boven de entree is een cartouche aangebracht met een tweetalig opschrift: ‘Qui dat pauperi non indigebit. Die den armen geeft sal geen gebreck lyden. Pub. 28 V 27’. Deze tekst verwijst naar de spreuk van de wijze oude man uit het Bijbelboek der Spreuken. Het pand fungeerde niet lang als armenhuis, want in 1793 werd het al wegens de oorlogsdreiging gevorderd om als kazerne te dienen voor Oostenrijkse soldaten die de stad meehielpen te verdedigen tegen de Fransen.

      De Franse overwinnaars richtten het vervolgens in als ‘Hôpital Militaire de la Concorde’. Na de Franse tijd, dat wil zeggen na 1814, bleef het gebouw, na enige tijd uitgebreid met twee vleugels aan de achterzijde, nog tot 1917 in gebruik als militair hospitaal, deels ook als kazerne.


      Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de bezetter het gebouw in beslag. Kort na de bevrijding werd het pand tijdelijk ingericht als kamp ‘De Groote Looier’ voor de internering van meer dan 1000 politieke gevangenen. De hygiënische (woon)omstandigheden waren onbeschrijfelijk slecht. Vervolgens werd het pand tot in de jaren zestig voor uiteenlopende militaire doeleinden gebruikt.

      In 1975 kocht de gemeente het volledig uitgewoonde complex aan voor de huisvesting van het gemeentearchief en de stadsbibliotheek; het pand loopt aan de achterzijde door tot aan de Nieuwenhofstraat.


      De verhuizing naar het Centre Céramique bood de universiteit kans om dit pand voor de huisvesting van de universiteitsbibliotheek aan te kopen. Opnieuw werd het complex bouwkundig zeer ingrijpend aangepast. Door sloopwerk en het toevoegen van een verdieping, is het tamelijk labyrintische gebouw van de voormalige stadsbibliotheek veranderd in een universiteitsbibliotheek met een heldere structuur waarin het daglicht diep kan doordringen; de centrale zone heeft een vide en een glaskap. Bovendien is gezorgd voor een openbare doorgang tussen de Grote Looiersstraat en de Nieuwenhofstraat voor fietsers en voetgangers. Slechts de oude gevels en het monumentale trappenhuis bleven gespaard."

      Bron: http://www.maastrichtuniversity.nl/w...orDeEeuwen.htm
      De leefs mer eine kier .

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
        daar gaat m'n quizvraag............. :(
        Oeps, gefriemelde moes, opendoes, was niet de bedoeling, sorry, pardon, je m'excuse
        De leefs mer eine kier .

        Opmerking


        • #5
          Heb ik nu 10 punten verdiend?
          De leefs mer eine kier .

          Opmerking


          • #6
            Gelukkig nog wat in reserve, moet alleen niet gekker worden!
            @ Breur, compensatie bij de quiz!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking

            Bezig...
            X