Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hierder Encyclopedie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hierder Encyclopedie

    Alles over Heer in de binnenkort te verschijnen Hierder Encyclopedie:
    Via deze brief wil de Stichting Heemkunde Heer zich aan u voorstellen.
    Sinds een vijftiental jaren zijn wij bezig het verleden van de wijken 6226 en 6227 van Maastricht te onderzoeken. Na enkele kleinere publicaties is nu het ogenblik gekomen alle bekende kennis vast te leggen in een groter alomvattend overzicht. Dit resulteerde in het opzetten van een "Hierder Encyclopedie".

    Waarom deze uitgave?
    De Stichting Heemkunde Heer is zich ervan bewust dat in dit boek vele historische en culturele feiten en gebeurtenissen aan de orde komen. Ook het dialect zoals het geschreven en uitgesproken moet worden, is aan het papier toevertrouwd. Wij doen dit niet alleen om ons nageslacht te laten zien hoe alles in zijn werk ging, maar ook een aantal zaken vast te leggen voor mogelijk later onderzoek.

    Historie
    Tot 1799 vormde Heer en omgeving een van de vele Banken van het kapittel van St. Servaas. Het kapittel bezat de rechterlijke en kerkelijke macht. Al snel na de komst van de Fransen werd de zelfstandige “Mairie de Heer et Keer” gevormd. In het boek worden vanaf die tijd alle gezagsdragers met zoveel mogelijke biografische gegevens beschreven. Voor die tijd werd de Bank mede bestuurd door (Rij)Proosten, Schouten en Schepenen.
    De parochie Heer bestaat ongeveer vanaf het jaar 1140. Ook de kerkelijke gezagsdragers (pastoor / kapelaan) worden bijna allemaal beschreven en/of genoemd, voor zover de gegevens bekend zijn. Daarnaast worden historisch-topografische locaties en toponiemen, ingevoerd door het kadaster in 1840, beschreven en op een kaart verduidelijkt.
    Het rijke verenigingsleven van Heer en Scharn komt uitgebreid aan bod.

    Bekende historische dorpspersonen
    figureren en komen aan bod in het boek. De slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden beschreven.
    Samenvattend kunnen wij stellen dat het Heerder culturele leven de volle aandacht krijgt.
    Wist u dat Heer een operazanger heeft voortgebracht die tot de groten van Nederland beschouwd mocht worden. Hubert Waber, met zijn kapitale basstem, nam deel aan een zangconcours in Montreal en behaalde hier een 1e prijs. Daarna waren de podia van grote theaters in Wiesbaden, Bremen, Dusseldorf, Gent, Wenen en Amsterdam zijn werkgebied. Hij overleed op 70 jarige leeftijd.

    Dialect.
    Het dorp Heer lag op een afstand buiten de vesting Maastricht. Het gevolg hiervan was dat zich hier een eigen dialect kon ontwikkelen, juist op de grens van het “stadse” Maastrichts en het “boertige” Zuid-Limburgse Heuvellanddialect. Het “Hiers” heeft elementen van beide dialecten in zich verenigd. In het boek wordt hieraan aandacht besteed aan de hand van de Veldeke-spelling 2003 voor de Limburgse dialecten..

    Luchtopname.
    Dat alles aan verandering onderhevig is laten wij zien door een luchtopname bij te voegen. Bij het zien van deze foto komt vaker de term….O ja…..weet je dit nog….. en dat, .is ook helemaal anders!
    Kortom, een product van een lang onderzoek.
    Het boek zal worden uitgebracht in een harde omslag.
    Een stofomslag laat een schilderij zien met zicht op Heer in het jaar (±)1673 van de hand van Josua De Grave.

    Uitgave en Presentatie.
    Thans zijn wij zover dat wij aan uitgave van dit prachtige werk gaan denken. Het hele karwei gaat voor ons de nodige duizenden euro’s kosten.
    Door bijgaand formulier in te vullen en het bedrag intekenprijs € 27.50 over te maken of te betalen bij inleveren van het Intekenformulier, bent u verzekerd dat voor u een exemplaar gereserveerd zal worden.
    Verkoop na 16 oktober is gesteld op € 32.50
    De officiële presentatie zal plaatsvinden op zondag 16 oktober 2011.
    Bestelde boeken kunnen vanaf 15.30 uur afgehaald worden in Zorgcentrum “Croonenhoff, Veldstraat 18A, 6227 SZ Heer-Maastricht.

    Voor wat hoort wat!
    Mocht u tot intekening besluiten, dan vermelden wij uw naam bij de donateurs-intekenaars in een aparte bijlage van het boek. Uw naam zal dan onlosmakelijk met dit boek verbonden blijven.
    Inschrijving met vermelding sluit 29 augustus 2011,
    Voor meerdere inlichtingen kunt u terecht bij;
    Secretaris-penningmeester; Piet Wetzels, Hoogveerlinxstraat 113, 6211 AP Maastricht
    p.wetzels@home.nl  043 321 92 37
    Voorzitter W.Eggen, Lorentzstraat 55, 6227 TK Heer-Maastricht
    wieleggen@kpnplanet.nl  043 361 24 05 of 06 309 809 94
    Stichting Heemkunde Heer
    K.v.K. 14.058.332 - ING bank 807.33.90

    (Bron: Buurtplatform Heer)
    Hopelijk is het boek beter geschreven dan deze brief...

  • #2
    Leuk voor de Heerder community!

    Mag ik toch al wat zeuren?

    Een stofomslag laat een schilderij zien met zicht op Heer in het jaar (±)1673 van de hand van Josua De Grave.
    Dat moet dan ik een tekening zijn. Volgens Koreman (ik heb laatst zitten puzzelen op de 'tekenaars van Maastricht') verbleef De Grave van 1669 tot 1671 in Maastricht.

    Anyway, we wachten rustig af.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Volgens Koreman (ik heb laatst zitten puzzelen op de 'tekenaars van Maastricht') verbleef De Grave van 1669 tot 1671 in Maastricht.
      Een tekening van Itteren in datzelfde Geteeckent tot Maestricht (p.65) is op de voorkant gesigneerd met "Josua Dde Grave" (of zoiets) en op de achterkant gedateerd: "Het dorp Ittere in het graafschap Valkenburg 16 26/3 76" (26 maart 1676 dus). Een kleine zoekactie op internet levert voor Josua de Grave ook tekeningen op van andere plaatsen uit diezelfde periode, dus hij hoeft niet al die tijd in Maastricht geweest te zijn. Maar ±1673 voor Heer zou dan best kunnen kloppen.

      Een schilderij van Josua de Grave uit ±1673 zou inderdaad heel bijzonder zijn. Ik ken het in elk geval niet, ook geen tekening. Of het zou het gezicht op Wyck vanaf de Sint-Pietersberg uit 1670 moeten zijn (Koreman, p.60). Daar zou men met veel moeite een of twee gebouwen in Heer tussen de boomtoppen kunnen ontwaren.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Een kleine zoekactie op internet levert voor Josua de Grave ook tekeningen op van andere plaatsen uit diezelfde periode, dus hij hoeft niet al die tijd in Maastricht geweest te zijn. Maar 1673 voor Heer zou dan best kunnen kloppen.
        Kijkt iemand hier nog wel eens in de HEM? Hij is hier getrouwd en heeft hier twee jaar gewoond, maar het Maasdal was voor die tijd zijn vaste reisroute.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Kijkt iemand hier nog wel eens in de HEM? Hij is hier getrouwd en heeft hier twee jaar gewoond, maar het Maasdal was voor die tijd zijn vaste reisroute.

          Ingrid, ik kan geen dag zonder de HEM.

          Alle gekheid op een stokje, in mijn zoektochtje naar de tekenaars had ik natuurlijk gebruik gemaakt van de HEM. Maar daar staat naar mijn idee toch echt iets anders dan je hierboven schrijft. Ik citeer:

          "Verbleef te Parijs [1665-1668], vanwaar hij via het Maasdal terugreisde naar het Noorden. Woonde te Maastricht [1669-1671], waar hij huwde (...). Zijn werken zijn belangrijk voor de topografie van Brabant, Limburg en vooral Maastricht, waar hij aanwezig was bij het beleg van 1676." (HEM, p. 205-206)

          Om hieruit te concluderen dat het Maasdal 'zijn vaste reisroute' was is toch wel erg bout.... Ik denk dat het mij op een reprimande was komen te staan!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Dat moet dan een tekening zijn.
            Toch zie ik nu dat De Grave ook geschilderd heeft en niet geheel onverdienstelijk. Deze twee schilderijen werden bij Christie's in Londen en bij Sotheby's in Amsterdam geveild. Wie weet wat de auteurs van de Hierder Encyclopedie op het spoor zijn gekomen!

            Opmerking


            • #7
              Wat let jullie om méér te weten te komen?
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Toch zie ik nu dat De Grave ook geschilderd heeft en niet geheel onverdienstelijk. Deze twee schilderijen werden bij Christie's in Londen en bij Sotheby's in Amsterdam geveild. Wie weet wat de auteurs van de Hierder Encyclopedie op het spoor zijn gekomen!
                Hopelijk zit ik er naast en is het wel een schilderij!

                Deze kende ik ook niet. St. Pieter, neem ik aan. Al kan ik niets thuisbrengen.



                Wie zou dat nu in 2000 gekocht hebben? Breur?
                Last edited by burgemeester; 22 augustus 2011, 21:02.

                Opmerking


                • #9
                  Achtergrondartikel in Dagblad De Limburger (27-8-2011) over de Hierder Encyclopedie:
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Vandaag had ik de Hierder Encyclopedie in mijn handen. Op de stofomslag is meer te lezen over het schilderij.

                    Het schilderij is geschilderd om een kamerscherm te versieren en is in het bezit van het Limburgs museum te Venlo. Het wordt toegeschreven aan Josua de Grave, '(..) maar daar wordt aan getwijfeld omdat Josua voornamelijk pentekeningen maakte'.

                    Het schilderij laat Heer zien, met rechts kasteel 'de Burght'. Het is gemaakte vanaf de plek waar tegenwoordig de noordingang van het AZM is.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X