Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

pareltje

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • pareltje

    Ik heb afgelopen zomer een boek gekocht bij 'De Slegte', ik was er nog niet aan toe gekomen om deze te lezen. Ik ben er erg enthousiast over en het heet, 'Schetsen uit de Geschiedenis van Maastricht en omstreken het is een geïllustreerd leesboek voor de hoogste klassen der lagere school, geschreven door M. Schoonbrood Hoofd der Rijksleerschool te Maastricht. en J.S.Grossier Leeraar H.B.S. te Amsterdam, tweede reeks uitgebracht door drukkerij Gebrs. van Aelst, O.L. Vrouwekade 10-11 Maastricht.

    Ik heb het eerste hoofdstuk op mijn website gezet onder 'Mestreech Vreuger'.
    MestreechterSteerke gief um Mestreech.

  • #2
    Schoonbrood en Grossier

    De Historische Encyclopedie Maastricht (Ubachs/Evers, 2005) vermeldt in het lemma Maastricht, geschiedschrijving algemeen:

    'De twintigste eeuw zag een ontwikkeling naar toenemende historische betrouwbaarheid steunend op de publicaties van wetenschappelijke deelonderzoeken. Het hoofd van de stedelijke lagere school, Schoonbrood, en de geschiedenisleraar aan de Rijkskweekschool, Grossier, publiceerden twee reeksen Schetsen uit de geschiedenis van Maastricht en omstreken (1924, 1928 ), vooral bestemd voor het onderwijs. Daarin was de toenemende stroom aan gegevens en inzichten verwerkt uit periodieken als Publications en De Maasgouw en andere publicaties.'

    Bij deze positieve evaluatie moet wel bedacht worden dat er sinds het samenstellen van de uitgave van Schoonbrood en Grossier bijna negentig (90!) jaar verstreken zijn. Negentig jaar nieuw onderzoek over Maastricht, gepubliceerd in tal van wetenschappelijke monografieën, maar ook in de historische vakbladen Maasgouw, Publications en het Jaarboek van het Sociaal Historish Centrum voor Limburg. Daarbij komen ruim dertig jaar uitgaven van de Stichting Historische Reeks en enkele belangrijke compilaties van Ubachs en ondergetekende. De Schetsen van Schoonbrood en Grossier zijn nog steeds interessant om kennis van te nemen, maar veel is inmiddels hopeloos achterhaald.

    Opmerking

    Bezig...
    X