Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Historisch Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Historisch Maastricht

    Een nieuwe ster aan het boekenfirmament: Historisch Maastricht. En wat leuk: het is een plakplaatjesboek. Nostalgische herinneringen aan de Verkade-albums van weleer!

    Click image for larger version  Name:	IMG_9252.jpg Views:	0 Size:	115,5 KB ID:	106852


    Het boek is een initiatief van Wim Hupperetz, directeur van het Centre Céramique, waar onder meer de Stadsbibliotheek Maastricht en het Maastricht Museum zijn gevestigd. Hij heeft vooral dat nieuwe museum willen promoten door een groot publiek te interesseren voor de plaatselijke geschiedenis en mutatis mutandis voor het museum. Hij bereikt dat publiek ook. Het boek is namelijk gratis verkrijgbaar bij de vijf Maastrichtse dependances van een bekende supermarkt, die wel vaker lokale acties opzetten. Het bevat verdeeld over 66 pagina's 150 foto's, 3-5 per bladzijde. Ze worden als setje van drie plakplaatjes per keer uitgedeeld bij elke tien euro die men besteedt. De actie loopt nog tot in februari, of 'zolang we nog plakplaatjes hebben'.

    Is het de moeite waard? Zeker! Het groot formaat boek is zeer toegankelijk geschreven door Joes Minis, conservator bijzondere collecties bij het Centre Céramique. In negentien hoofdstukken bestrijkt hij 2000 jaar geschiedenis van de stad, van de Romeinse tijd tot het Recente verleden. Aan bod komen verder de thema's Bisschopsstad, Werk aan de winkel!, Een tweeherige stad, Maastricht in kaart gebracht, Tuinen van Maastricht, Verdwenen kerken, De mooiste straten, Lol en plezier, Vervoer, Industriestad, Arbeiders, Onderwijs​, Rampen, Geneeskunde, Tweede Wereldoorlog en 'Anders nog iets voor u?' Een soms ongewone aanpak, waarbij de kern van elk onderwerp met een minimum aan jaartallen is samengevat in een half A4-tje. Geen geringe prestatie.

    De foto's voor de plakplaatjes zijn bijna allemaal afkomstig uit de collecties van het Historisch Centrum Limburg (HCL), Sint Pieterstraat 7, Maastricht. Het merendeel staat daar ook op de beeldbank. Het betreft zowel opnamen van oude plattegronden, prenten en tekeningen, als van originele foto's. Elk plaatje is beschreven in het boek, alleen het beeld ontbreekt dus. Zelf bekend met het maken van fotoboeken, weet ik wat een enorm karwei het is geweest om een keuze te maken uit de overvloed aan materiaal. Minis heeft onverwachte combinaties weten te maken, die het verhaal verlevendigen, heel verrassend soms.

    Overigens bevat het boek méér foto's dan alleen de plakplaatjes, waardoor het zelfs 'leeg' aantrekkelijk is. Ik hoop wel dat er te zijner tijd een levendige ruilhandel kan worden opgezet, want ik heb geweldig veel dubbelen en nog altijd grote 'gaten' in mijn album. Jawel, ook ik plak er vrolijk op los. Niets leukers om te doen nadat je de boodschappen hebt opgeruimd en je even rust neemt voordat je aan het koken slaat.

    Het enige wat mij af en toe dwars zit, is het minimum aan dateringen bij de foto's en het ontbreken van de naam van kunstenaar of fotograaf, maar ik denk niet dat het grote publiek dat als een omissie ervaart. En voor de geïnteresseerden onder u: de verbinding met het Maastricht Museum wordt door Hupperetz in zijn voorwoord toegelicht met de slogan: 'Het museum vertelt niet één verhaal'. De lezer wordt uitgenodigd zijn eigen verhalen te delen. Een QR-code geeft hiertoe toegang.



    PS. Wees voorzichtig met het inplakken. Die plaatjes hechten meteen! en zijn zonder beschadiging van pagina of plaatje niet los te maken.​
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 januari 2024, 22:35.
Bezig...
X