Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Franz Corneli (1800-1855) - Streven naar staatkundige zelfstandigheid voor Limburg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Franz Corneli (1800-1855) - Streven naar staatkundige zelfstandigheid voor Limburg

    Via deze posting wil ik even de aandacht vragen voor het boek
    Franz Corneli (1800-1855),
    Parlementarier, en het streven naar staatkundige zelfstandigheid voor Limburg

    van Lei Heijenrath.
    (ISBN: 978-90-822416-1-7).

    Dit boek is uitgegeven in de Historische Reeks Parkstad Limburg in 2014.

    De reden waarom ik voor dit boek nu even aandacht vraag is mede vanwege een discussie die momenteel actueel is en ook op ons forum gevoerd wordt m.b.t. de (aanstaande) verhuizing van het hoofdkantoor van DSM van Heerlen naar Maastricht.
    https://forum.mestreechonline.nl/for...ort#post103776

    Dit boek geeft een alleraardigste inkijk op de ontstaansgeschiedenis van onze Limburgse provincie (aan beide zijden van de grens overigens!) en benadrukt bovendien de enorme verschillen die de geschiedenis van Maastricht vertoont met de geschiedenis van de rest van de provincie in mn. de 19de eeuw en wellicht het begin van de 20ste eeuw.

    Wil je in (Zuid-)Limburg tot een bestuurlijke eenheid komen - persoonlijk zou ik een groot voorstander zijn van "Zuidstad", een fusie van de gemeenten Maastricht, Meerssen, Stein, Beek, Sittard-Geleen en de huidige Parkstadgemeenten - dan moet je beginnen om elkaars verschillen te begrijpen.
    In een dergelijke agglomeratie zouden wellicht meer multinationals zich thuis voelen.

    Overigens is er ook een wikipedia-site van Franz CORNELI (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jean_J...t_Corn%C3%A9li), maar deze site is toe aan een behoorlijke upgrade, al was het alleen al vanwege de - volgens mij - verkeerd gekozen naam.
    Hiervoor heb ik inmiddels een gewaardeerd MO-lid via de mail benaderd.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
Bezig...
X