Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Josua de Grave & Valentijn Klotz, twee tekenaars en twee collega's.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Josua de Grave & Valentijn Klotz, twee tekenaars en twee collega's.

Vorig jaar publiceerde Peter Scheele al een eerste digitaal boek over deze beide tekenaars. Toen werden hun tekeningen door hem gecombineerd met recente foto's van de locatie waar zij hadden zitten tekenen. Dezer dagen is een tweede deel uitgekomen met tekeningen waarvan de locatie meestal slechts globaal bekend is. Waar op de Sint Pietersberg stond bijvoorbeeld een bovenslagmolen? Waar was er in een beekje of vijvertje een overgang te vinden, waarbij een oude molensteen als stapsteen dienst deed? 'Buiten de Tongersepoort', staat er dan op zo'n tekening, dus in het Jekerdal. Maar waar precies is niet meer na te gaan.

Peter Scheele vond het (terecht) jammer dat dergelijke tekeningen in donkere laden verborgen bleven. Maar hoe ze dan te ordenen? Hij heeft er een wandeling van gemaakt: de locaties gevolgd in het Jekerdal, over de berg en langs de Maas weer terug naar de stad. Lang niet alles is meer herkenbaar (dus geen foto's dit keer), maar dat maakt het niet minder interessant. Zeker als men, zoals hij aanraadt, af en toe behoorlijk inzoomt op het plaatje. Ja, dán zie je ineens die jager die een konijn probeert te verschalken. Of een huis tussen de bomen. Overigens komt er ook werk van een onbekende tekenaar langs, vaak kopieën van tekeningen van De Grave of Klotz. Die heeft Scheele bij gebrek aan beter (en ter onderscheiding van andere onbekenden) Nomen Nescio gedoopt (= N.N. = Ik weet de naam niet). Want het betreft duidelijk een reeks tekeningen van dezelfde hand.

Enfin, ook dit boek is weer zeer de moeite waard. Het wordt gratis ter beschikking gesteld (al is een bijdrage altijd welkom), en dat is natuurlijk altijd leuk. Maar ook omdat er zoveel kleine wetenswaardigheden langs komen. Simpele dingen soms, waar je eigenlijk nooit over hebt nagedacht; of wat je altijd vaag wilde weten, maar waarvan je niet wist waar het te zoeken. Daarbij komt dat de tekst heel toegankelijk is geschreven. Spreekt daar de oud-docent uit?

Beide uitgaven zijn te vinden via de onderstaande link. U kunt bij het downloaden kiezen uit een E-bookformat of een PDF-bestand.
    https://scheelpj.home.xs4all.nl/Site/Josua.html

Spreekt daar de oud-docent uit?
    Dank je wel, Ingrid, voor de lovende woorden. En inderdaad, oud-docent, ik kan het vertellen niet laten.

Het is wel jammer dat Josua en Valentijn op zijn: ik heb zo'n beetje alle tekeningen wel gehad. Maar voor wie een Facebook-account heeft, kijk eens op https://www.facebook.com/peter.scheele.52. Daar vind je Maastricht in Beeld. #mib62 Een rubriek, dagelijks een aanvulling, van bijzondere gebouwen in Maastricht. Enkele goede foto's en een kort stukje tekst. Vitamine Maastricht, dagelijks in te nemen . Op het moment 'draait' de Bonbonnière.

Opmerking

Complimenten, Peter, het is een mooi en informatief boekje geworden met ook voor mij verschillende nooit eerder geziene tekeningen. Het verhaal over de watermolens aan de Jeker is zeer informatief. Ook interessant zijn de kopietekeningen. Zouden het geen 19e-eeuwse kopieën kunnen zijn, bijv. van leerlingen van de Stadsteekenschool (1819-1867)? Jammer dat De Grave en Klotz beiden nog geen Wikipedia-artikel hebben. Ik zet ze op mijn to-do-lijst

Opmerking

Eerder waren publicaties wel bereikbaar. Nu gaat dat via Facebook en dat is jammer want die gebruik ik niet.
        iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afschrijving
        m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

Ik gebruik ook geen Facebook, maar via de link die Ingrid gepost heeft kun je wel de PDF of E-book downloaden. Duurde bij mij wel vrij lang, maar dan heb je ook wat

Opmerking

oh dat is dezelfde, aha dan heb ik hem al.
            Thanks
            iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afschrijving
            m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Eerder waren publicaties wel bereikbaar. Nu gaat dat via Facebook en dat is jammer want die gebruik ik niet.
              Antonius, het gaat nog niet via Facebook. De officiële aankondigingen gaan via TVMaastricht en De Limburger. Maar dat is wat verlaat wegens omstandigheden.

Veel plezier met het boek.

Opmerking

Complimenten
                Dank je voor de complimenten, El Loco.

Ik heb ook heel sterk het idee dat het etudes waren, misschien inderdaad van de Teekenschool. Zo leren tekenen was zelfs in mijn jeugd nog gangbaar. Men beschouwde het kennelijk als een beproefde leermethode, al leerde je eigenlijk alleen maar natekenen.

Die pagina’s op Wikipedia: wat een uitdaging. Als ik iets kan bijdragen, heel graag.

Opmerking

Bezig...
                X