Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boek Josua de Grave & Valentijn Klotz in Maastricht

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Boek Josua de Grave & Valentijn Klotz in Maastricht

Beste leden van het Forum,

Ik ben druk geweest met het schrijven van een boek over twee tekenaars in Maastricht rond 1670. Het is bijna klaar, maar ik moet nog wachten (tja, corona) op tekeningen van een hoge resolutie. Het is daarom misschien een mooie gelegenheid om jullie vast te vragen om er eens een blik op te werpen en om wat tips.

Het is te vinden op: https://scheelpj.home.xs4all.nl/Josua.html Daar een klikje om het te downloaden, het is in pdf-formaat. Ik heb wel het dringende verzoek om de link nog niet door te geven aan anderen, het boek is immers nog niet klaar. Als het af is, is het gratis te downloaden als e-book, de link volgt nog.

Alvast bedankt,

Peter
    Last edited by Peter Scheele; 8 mei 2020, 15:14.

Wat een geweldig leuk project!

Een jaar of veertien geleden heb ik op uitnodiging van Koen Brams (toen directeur Jan van Eyck Academie) een paar dagen in prachtig weer door de stad gewandeld met Lilo Bauer. Deze in 1976 in Jena (DDR) geboren fotografe had bij de Jan van Eyck een soortgelijk project voorgesteld. Zij fotografeerde Maastricht op locaties die ook in de negentiende eeuw waren gefotografeerd. Het hele idee van 'toen en nu'-fotografie was toentertijd een idee van Dirk Lauwaert, een Belgische docent aan onder meer de Hogeschool Sint-Lucas in Brussel en frequent publicist over fotografie. Het idee heeft sindsdien ruim navolging gekregen, tot in fotoboekjes van dorpen en steden toe, die de veranderingen in het stadsbeeld van de laatste vijftig of honderd jaar vastleggen..

Waar Lauwaert cum suis zich richtten op de negentiende-eeuwse fotografie, een kwestie van circa 150 jaar resultaat van behoud en verandering, krijgen we nu met dit boek een heel bijzondere tegenhanger: een Toen en Nu-project dat een tijdspanne van 350 jaar omvat! Van 1670 gaan we in één reuzenstap naar 2020, van de tekeningen van Joshua de Grave en Valentijn Klotz naar de eigentijdse foto's van Peter Scheele.

1670 was een vruchtbare periode voor de kunstgeschiedenis van Maastricht. Ook Valentijns broer Bernard en Constantijn Huygens jr. (uitvinder van wetenschappelijke instrumenten en broer van Christiaan) tekenden toen in of buiten de stad. Soms is de hand van de ene tekenaar niet of nauwelijks te onderscheiden van de andere. Ikzelf heb sterk de indruk dat ze ook wel overtekenden van elkaar, of naast elkaar zaten te schetsen. Enfin, dat is voorlopig speculatie.

Dit is overigens ook niet het uitgangspunt van Peter. Hij heeft een veertigtal (!) tekeningen geselecteerd en laat ons ons verbazen over hoeveel er nog is en vooral hoeveel en hoe het is verdwenen. Ik moet na een vluchtige blik trouwens nog aan de tekst beginnen, maar ik wil hem alvast feliciteren: met een origineel idee en een bijzonder fraaie vormgeving.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 mei 2020, 12:16. Reden: correctie naam Huygens

Opmerking

Beste Peter,

Ik was een beetje eigenwijs en ben naar de 'de boekenkast' (...'site/index.html') gegaan en was aangenaam verrast door hetgeen ik in deze digitale boekenkast aantrof!
      Het verhaal omtrent de Romeinse brug (aw brök) en de digitale tekeningen van Maastrichtse historische panden.
      Het ziet er prachtig uit!

Ook de .pdf van de 2 tekenaars te Maastricht rond 1670.
      Het leest makkelijk en ziet er zeer verzorgt uit, chapeau!!!
      Mooi om te zien wat een hobby teweeg kan brengen
      Logic will get you from A to Z,
      Imagination will get you everywhere !

Opmerking

Dag Sjefke,

Het leest makkelijk en ziet er zeer verzorgt uit, chapeau!!!
        Dank je wel voor de complimenten. Overigens staat er in mijn Boekenkast ook een boek over ornamenten: Ornamentaal Maastricht. Ik ben daar zelf nogal erg trots op vanwege de foto's. Tja, hobby, het is wat je zegt...

Opmerking

...maar ik wil hem alvast feliciteren: met een origineel idee en een bijzonder fraaie vormgeving.
          Nog zo'n prachtig compliment, dank je wel, Ingrid.

Opmerking

Ik was om diverse uiteenlopende redenen ruim 10 dagen niet echt actief op ons forum, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door vele postings in de afgelopen tijd.
            Zeker deze topic over het opzienbarende boek Josua de Grave & Valentijn Klotz in Maastricht van Peter is prachtig!

De bijbehorende tekst in het boek heb ik ook nog niet helemaal gelezen, maar ik vind het nu al prachtig.
            Mn. het zicht op de Hoogbrugstraat was voor mij nieuw!
            Last edited by Pier; 11 mei 2020, 23:01. Reden: tekstuele aanpassing
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Zeker deze topic over het opzienbarende boek Josua de Grave & Valentijn Klotz in Maastricht van Peter is prachtig!

De bijbehorende tekst in het boek heb ik ook nog niet helemaal gelezen, maar ik vind het nu al prachtig.
              Mn. het zicht op de Hoogbrugstraat was voor mij nieuw!
              Dank je wel, Pier.

Parmabastion
              Het moet in pakweg het jaar 1700 een indrukwekkend beeld zijn geweest als je de stad gewoon naderde.
              Zeker voor de "gewone mensen op het platteland" waren kolossale bouwwerken niet gewoon en de vestingwerken kunnen m.i. terecht als kolossaal worden gezien, zeker met de kerk- en kloostertorens op de achtergrond.
              Op pagina 36-37 en 38-39 word je op je wenken bediend :-)

Opmerking

Bezig...
              X