Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Antwoorden Eindejaarsquiz 2009

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antwoorden Eindejaarsquiz 2009

    Onderwerp 1.

    http://www.maartenvandenberg.com/ .

    Maarten van den Berg (Heerlen, 1970) is dichter, schilder, beeldhouwer en taxichauffeur.
    Hij woont en werkt in Maastricht.
    Als geboren Limburger groeide hij op in de Randstad waarna hij een studie beeldhouwen volgde aan de kunstacademie in Maastricht.
    Zijn schilder- en beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door een sterke binding met de dagelijkse realiteit en een onmiskenbare romantische inslag.
    Als dichter debuteerde Van den Berg in 2007 met de bundel Hersenzalf.
    Zijn belangstelling voor mens en maatschappij, evenals het werk als nachtchauffeur, schemeren in diverse schakeringen door in zijn dichtwerk.
    Daarnaast maakt diezelfde belangstelling hem politiek actief voor kunst en cultuur.
    In 2008 verscheen bij Prometheus zijn dichtbundel Traktaatjes.


    Uit de dichtbundel Hersenzalf.

    Ruiters van de stad

    wij zijn gewetenloze ruiters,
    wij roken rauwe diesellucht,
    wij drinken steenkoolzwarte koffie,
    wij zijn de ruiters van de stad.

    als de avond paarsblauw aanloopt,
    gromt ons bloed vol ongeduld,
    leun ik samen met mijn makkers,
    losse gordels, nachttoeslag,
    bedrieglijk lui over het rendier,
    wachtend op naïeve prooi.

    als jachtige uilen bespieden wij klandizie,
    met losgeknoopte bloezen slaan wij toe,
    wij slepen hoeren in het zadel,
    eten friet en zijn nooit moe.

    mijn donderpaard trekt rubber sporen,
    verscheurt het doorgedronken volk,

    want wij zijn ruiters,
    wij roken rauwe diesellucht,
    wij drinken steenkoolzwarte koffie,
    wij mennen het geweten van de stad.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Onderwerp 2.

    Studententoneelvereniging Alles is Drama.

    http://www.allesisdrama.com/ .

    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Onderwerp 3.

      Film Nadine, met in een van de rollen Hadewych Minis.
      25-10-2007 première bioscopen.

      http://www.moviemeter.nl/film/39532 .

      http://www.nadinedefilm.nl/ .
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Onderwerp 4.

        Model van een optische telegraaf, op vierkante grondplank.
        Op een voetstuk is een mast gezet, die aan de hoeken van de grondplank is verstaagd.
        De mast heeft drie ra's, naar boven toe steeds korter, met ronde gevlochten schijven aan de uiteinden.
        Deze kunnen in horizontale en in vertikale stand gezet worden met hendels aan het voetstuk.
        Aan de top van de mast een vlaggestok met Nederlandse driekleur.
        Met LIPKENS' telegraaf konden 63 seinen worden gegeven.
        Hij was goedkoop, effectief, en gemakkelijk op hoge gebouwen aan te brengen.
        Van 1831 tot 1839 werden deze telegrafen gebruikt tussen Den Haag, Breda en 's Hertogenbosch, in 1832 uitgebreid met een lijn van Breda naar Vlissingen, die bij Bath splitste naar fort Lillo bij Antwerpen.

        http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipkens .


        http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_Lipkens .


        http://www.tudelft.nl/live/pagina.js...2026cf&lang=nl .

        http://www.delta.tudelft.nl/nl/archi...rumenten/11223 .


        Toen kwamen de optische meetinstrumenten, om hoeken en afstanden te meten.
        Deze optische meetinstrumenten zijn er in alle soorten en maten in het museum.
        De theodoliet bijvoorbeeld, destijds een grote vooruitgang omdat het instrument om twee assen kan draaien, volgens Kremers eenvereiste om exact een hoek te kunnen meten.
        Ook een aantal instrumentjes die zijn uitgevonden door de eerste directeur van de Polytechnische School, Antoine Lipkens.
        Lipkens had volgens Kremers een grote belangstelling voor de geodesie vanwege zijn 'kadastrale achtergrond'.
        De spiegelpasser van Lipkens is zo'n door hem bedacht instrument.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Onderwerp 5.

          Met de slogan 'Een engel voor Maastricht' lanceerde in 1986 de gemeente Maastricht een nieuw logo.
          Het ontwerp van Everd en Jeannine Soons was opgebouwd uit een kruis.
          De horizontale as symboliseerde de van oost naar west lopende Romeinse heerbaan en de verticale as stond voor de van zuid naar noord stromende maas voorstelden.
          Op het kruispunt ontstond Maastricht.
          Drie bogen van de Servaasbrug staan boven het wapen.


          http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...pen/stadswapen .
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Onderwerp 6.

            Festiviteiten Vereiniging de Trekkers.

            Ons motto: "Zoe gaw es twie luij en unne peerdskop door de straote vaan Mestreech wèlle loupe daan zien veer metein present um te zörrege tot gein looker valle".

            http://www.detrekkers.nl/ .
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Onderwerp 7.

              Vrouw Wielemösj

              Op 9 jannewarie 1976 teikende keuningin Juliana de opriechtingsoerkonde vaan de nui Rieksuniversiteit.
              Eindelek, nao väöl gedöld, had Mestreech ’t kroenzjuwiel dat in de koumende jaore ’n aw industriestad resoluut zouw verandere.
              Väöl aw gebouwe woorte betrokke door de universiteit, boedoor de bedaarde oetstraoling vaan de aw binnestad e stök esprit hervoond.
              Väöl wiechteger evels waor de koms vaan die doezende studente die e pläötske binne de mestreechse gemeinsjap mooste zien te vinde, die op häör beurt mós liere um ruimte te geve aon ‘ne groep jongere, die wienig of niks vaan ’t leve in Mestreech wiste of begrepe.
              Me huurt wel ‘ns bewere tot ’t geveul veur vastelaovend met de mojermèlk weurt ingegeve.
              Stèl noe tot dat ouch zoe is, veur de mestreechteneer is dat ’n oetgemaakde zaak, daan zouw dat min of mie beteiken tot in de vastelaovendsperiood ganse volksstamme in Mestreech ziech verlore zouwe loupe.
              Veur aajd-journalis Huub Noten waor dat neet te proume.
              Heer zeukde en voont ’n meneer um de studente die dao in geïnteresseerd waorebij de vastelaovend te betrèkke.
              Neet ’t Mooswief, meh de wereldbereumde ‘hospita’ door de ieuwe heer d’n ingel-bewaorder vaan de studente, zouw häör pupèlle e pläötske bezörge in ’t vastelaovends-gebäöre.

              Door de Tempeleers is ’n groete pop gemaak die in presentie vaan alle societeite plechteg is geduip es “Vrouw Wielemösjâ€.
              ‘t Loot heet oets bepaold in wat veur volgorde de societeite tijdens ’t vastelaovendsseizoen euver vrouw Wielemösj mote wake.
              De aandersocieteite mote probere Wielemösj in han te kriege, um häör veur väöl beer trök te geve, zoetot de rechmaotege bezitters vaan e bepaold jaor op carnavalszoondag met häör in de groeten optoch kinne proonke.

              Op dees meneer is ’t gelök um vastelaovend en de studente korter bijein te bringe.


              Door 't organisere vaan 'n ludieke loterij oonder de Mestreechter studente-organisaties weurt de jaorlekse patroenage geregeld.
              De póp die "Vrow Wielemösj" veurstèlt, weurt jaorleks op de Inkom getoend en in de Vastelaovendperiood mèt eineg sirremonieel euvergedrage.
              De lèste loting waor in 2004


              Voogd in 2004: Amphitrion
              Voogd in 2005: Lagakari
              Voogd in 2006: Tragos
              Voogd in 2007: MDF
              Voogd in 2008: Saurus
              Voogd in 2009: Circumflex
              Voogd in 2010: Koko

              =======================================

              Op 9 januari 1976 tekende koningin Juliana de oprichtingsbul van de nieuwe Rijksuniversiteit Limburg.
              Eindelijk, na lang wachten, had Maastricht de zo fel begeerde instelling die in de volgende jaren een duidelijk stempel op de stad zou drukken.
              Veel historische lokaties kregen dankzij de universiteit een nieuwe bestemming, waarmee een waardevolle bijdrage werd geleverden aan de revitalisering van de oude binnenstad.

              Vele malen belangrijker voor de revitalisering was de komst van de vele duizenden studenten die een plek moesten zien te vinden binnen een gevestigde samenleving, die op haar beurt moest leren om ruimte te geven aan een groep jonge mensen die weinig of niets van de stad, haar tradities en héél in het bijzonder van het carnavalsgebeuren afwisten.
              Wat dit laaste betreft, er wordt wel eens beweerd dat het gevoel voor carnaval met de moedermelk wordt ingegeven.
              Veronderstellend dat deze bewering op waar-heid berust, de Maastrichtenaar is hier heilig van overtuigd, zou dit betekenen dat véél nieuwe ingezeten de zin en het plezier van carnaval zou ontgaan.
              Voor de oud-journalist Huub Noten was dit onacceptabel en zocht en vond hij een manier om de studenten bij het carnavals-gebeuren te betrekken.
              Het medium werd het vanouds bekend fenomeen uit de studenten-wereld de “hospitaâ€, waarvan een bijna levensgrote pop door de Tempeleers werd vervaardigd, die vervolgens in het bijzijn van alle Maastrichtse studentensociëteiten werd gedoopt met de naam “Vrouw Wielemösjâ€.
              Door het lot bepaald ontvangen de sociëteiten gedurende het carnavalsseizoen vrouw Wielemösj beurtelings in bewaring.
              Vaak is deze bewaring maar van korte duur omdat het voor de overige sociëteiten zaak is om vrouw Wielemösj te kapen en tegen zoveel mogelijk bier weer uit handen te geven, zodat de geautoriseerde bezitters op carnavals-zondag met vrouw Wielemösj in de grote carnavalsoptocht kunnen pronken.
              Aldus is het gelukt om carnaval en de studenten nader tot elkaar te brengen.

              Middels het organiseren van een ludieke loterij onder de Maastrichtse studenten verenigingen wordt de jaarlijkse patronage geregeld.
              De pop die "Vrow Wielemösj" voorstelt, wordt jaarlijks op de Inkom getoond en in de Carnavalstijd met enig ceremonieel overhandigd aan de uitverkoren studentenvereniging.

              De loterij heeft in 2004 plaatsgevonden

              Voogd in 2004: Amphitrion
              Voogd in 2005: Lagakari
              Voogd in 2006: Tragos
              Voogd in 2007: MDF
              Voogd in 2008: Saurus
              Voogd in 2009: Circumflex
              Voogd in 2010: Koko
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Onderwerp 8.

                Dansen met de Duivel.

                http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...ier/tijdsbeeld .

                Een Maastrichtse vrouw veroordeeld als heks.
                Elisabeth Rythoven werd als heks verbrand.
                In 1612 werd ze aangeklaagd wegens tovenarij.
                Buurtbewoners beschuldigden haar ervan dat ze een man had vermoord door hem te betoveren.
                Ze vonden haar verdacht.
                Tijdens het proces kon zij echter aantonen dat ze een goed katholiek was.
                Elisabeth werd toch gefolterd omdat de schout zo achter de "werkelijke waarheid" wilde komen.
                Tijdens de tweede foltering bekende Elisabeth dat ze met de duivel had gedanst en daarvoor werd ze ter dood veroordeeld.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Onderwerp 9.


                  Elke juist genoemde kleur, leverde 1 (één) punt op.

                  Zicht op Maastricht tekstversie.
                  Garnizoensstad-->>Markt-->>Uitgebreide tekst: De Lakenhandel.

                  http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...gebreide_tekst .

                  Maastricht heeft sinds 1294 tot het einde van de zestiende eeuw een bloeiende textielindustrie gekend.
                  De lakense stoffen werden het hele jaar door in de Lakenhal op de Markt verhandeld.
                  Op de drie jaarmarkten waren de stoffen ook te koop.
                  Het Maastrichtse wollen laken was door zijn goede kwaliteit zeer bekend en gewild.
                  Het werd niet alleen in Maastricht verkocht, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland en Scandinavië.

                  Laken was een zware, gevolde wollen stof.
                  • Het Maastrichtse laken werd slechts in vier kleuren vervaardigd, namelijk korenbloemenblauw, blank, groen en rood.

                  Van de stof werd bovenkleding vervaardigd.
                  Deze werd gedragen door de beter gesitueerde burgers (bedeelden), omdat de lakense stof relatief prijzig was.

                  Het vervaardigen van lakense stoffen werd "gewand maken" genoemd.
                  Dit was zwaar werk en werd daarom ook door mannen gedaan.
                  Verschillende handelingen moesten gedaan worden om tot een goed eindproduct te komen.
                  Een heleboel specialismen binnen het "gewand maken" ontstonden.
                  Voorbeelden zijn onder meer droogscheerders, lakenbereiders, lakenscheerders, dekendoekwevers, volders, vlokkeniers (verwerkers van wolafval) en wolwevers.
                  Deze arbeiders waren verenigd in het gewandmakersambacht.
                  Dit was één van de oudste gilden van Maastricht.
                  Ambachten waren verenigingen van mensen met een en het zelfde beroep.
                  Ze maakten duidelijke afspraken over de fabricage en de handel van hun product.
                  De ambachten waren ontzettend belangrijk voor de welvaart van een stad.

                  Binnen het gewandmakersambacht werden zekere kwaliteitseisen gesteld.
                  Dit had tot gevolg dat de Maastrichtse wevers hun wol niet meer in de regio kochten.
                  Aanvankelijk deden ze dit wel,maar omdat de kwaliteit van de wol niet voldoende was, raakte Engelse wol steeds meer in gebruik.
                  Deze werd in Vlaamse kuststeden verkocht.
                  De kwaliteit van de Maastrichtse lakens was wisselend.
                  Door slechtere kwaliteiten te leveren, daalde de prijs.
                  De lage prijs veroorzaakte een stijging van de vraag.

                  De Maastrichtse lakens werden in de Middeleeuwen op twee plaatsen vervaardigd.
                  In het Boschstraatkwartier, dicht bij de Lakenhal en in het Jekerkwartier.
                  De lakenarbeiders hadden stromend water nodig om hun werk te kunnen doen.
                  Daarom vestigden ze zich nabij de Maas en de Jeker.
                  De gewandmakersarbeid is al lange tijd uit het straatbeeld van de stad verdwenen.
                  Ook de Lakenhal is er niet meer.
                  Alleen straatnamen herinneren nog aan het werk.
                  De naam Raamstraat verwijst bijvoorbeeld naar de laatste fase van het lakenweven.
                  De stoffen werden namelijk geweven, gewassen, gevold en tot slot op ramen gespannen om te drogen.
                  Last edited by SJEF †; 8 januari 2010, 16:13.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Onderwerp 10.

                    De hoogste berg in Maastricht is de Sint Pietersberg zuid.
                    Met een hoogte van 62 meter of 59 meter.

                    De stijlste berg (gemiddelde stijgingspercentage) is de Louwberg west.
                    Met een gemiddelde stijging van 8,1% of 6,0%.

                    Het verschil in waarden is te verklaren omdat er op twee verschillende manieren werd gemeten.
                    Dit alles is na te lezen op de betreffende webpagina's.

                    =========================================

                    Hellingen Maastricht.

                    http://www.klimmeninlimburg.info/ .

                    Sint Pietersberg Zuid vanuit Maastricht.
                    Hoogteverschil 59 m
                    Lengte 1000 m
                    Helling 5,9 %

                    Sint Pietersberg Oost vanuit Maastricht.
                    Hoogteverschil 50 m
                    Lengte 900 m
                    Helling 5,5 %

                    Sint Pietersberg Noord vanuit Maastricht.
                    Hoogteverschil 50 m
                    Lengte 1200 m
                    Helling 4,2 %

                    Louwberg.
                    Hoogteverschil 30 m
                    Lengte 500 m
                    Helling 6,0 %

                    Wolderberg.
                    Hoogteverschil 25 m
                    Lengte 600 m
                    Helling 4,2 %

                    ============================================

                    Hellingen Maastricht.

                    http://heuvelsfietsen.nl/ .

                    Sint Pietersberg-zuid
                    Hoogte: 62 meter (44-106).
                    Lengte: 970 meter.
                    Stijging: 6,4%.

                    Sint Pietersberg-oost
                    Hoogte: 51 meter (48-99)
                    Lengte: 830 meter.
                    Stijging: 6,2%.

                    Sint Pietersberg-noord.
                    Hoogte: 49 meter (50-99)
                    Lengte: 1220 meter
                    Stijging: 4,0%.

                    Louwberg-west.
                    Hoogte: 30 meter (66-96)
                    Lengte: 370 meter.
                    Stijging: 8,1%.

                    Louwberg-noord.
                    Hoogte: 40 meter (56-96)
                    Lengte: 1130 meter.
                    Stijging: 3,5%.

                    Wolderberg.
                    Hoogte: 27 meter (55-82)
                    Lengte: 710 meter.
                    Stijging: 3,8%.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Onderwerp 11.

                      Zoekvraag grottekening Frits Beks



                      caves of st. pieter near maastricht wikipedia

                      De naam van de kunstenaar: Rousseau.


                      http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...richt_BW_8.JPG .

                      Makkelijkst te vinden via:

                      http://commons.wikimedia.org/wiki/Ho...ina?uselang=nl .

                      Klik op: zoeken.
                      Geef als zoekterm: Pieter Maastricht.
                      Last edited by Verwijderde gebruiker; 16 december 2014, 12:23.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #12
                        Ex Aequo vraag.


                        Hier zou je heel veel over kunnen vermelden.
                        Maar ik doe het wat pragmatischer; ik geef jullie de URL's om een en ander zelf te onderzoeken en te lezen.

                        http://www.kunstpedia.com/articles/8...nia/Page1.html .

                        http://www.kunstpedia.com/articles/4...nia/Page1.html .

                        http://www.kunstpedia.com/authors/4/Kwint%2C-Trix .

                        http://www.zanida.nl/Urania/urania.html .

                        http://www.hollandurania.com/ .

                        http://www.abcap.nl/frames/urania/uraniaframe.htm .

                        http://www.observant.unimaas.nl/defa...obs26/art5.htm .

                        Tevens vinden we ook de nodige afbeeldingen bij Venduehuis Dickhaut.
                        http://www.veilingmaastricht.nl/ .
                        Zoek met trefwoord: Urania.

                        ===============
                        De namen van de door mij twee getoonde voorwerpen zijn:

                        Flower vase with three small handles.
                        H. 33 cm.
                        Feet Ø 10 cm.
                        Urania WHB UM illigible.
                        Maastricht nr. illigible.

                        ===============

                        Crumb scoop and brush, decorated with dragonfly.
                        Tray with handle.
                        24,5 x 24,5 cm.
                        Juventa Prima Metal.

                        ===============

                        Bron:
                        Eerste Nederlandse fabriek van kunstvoorwerpen in metaal.
                        Urania.
                        Maastricht 1903 - 1910.

                        Jan C.G. Kwint.
                        Last edited by SJEF †; 8 januari 2010, 17:57.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X