Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wiskunde: reeksen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wiskunde: reeksen

    2 5 12 23 30 17 8 ?
    Fallor ergo sum

  • #2
    Het volgende getal is: -13.

    Redenatie: 2+5+12+23=42.
    Dat is de helft van de reeks.
    Dan moet de som van 30+17+8+? ook gelijk zijn aan 42.
    Het vraagteken is dus -13; een negatief geheel natuurlijk getal.
    Simpel hรจ .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      helaas foute uitleg
      hint: het laatste getal is positief
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        Op de plaats van het vraagteken: 7.

        Redenatie: het verschil tussen de som van de getallen op de oneven plaatsen en de som van de getallen op de even plaatsen.

        Rekenkundig: [2+12+30+8] - [5+23+17+?] = 52 - 45+?
        ? = 52 - 45 = 7.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Ik sta perplex....
          Don't PRESS me....

          Opmerking


          • #6
            helaas zie ik de goede oplossing nog steeds niet ertussen
            het is een oplopend en aflopend rijtje, dus....
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #7
              Helaas, Rubke.....
              Ik heb al heel wat van dergelijke wiskundige reeksen onder ogen gehad, maar in jouw opgave kan ik geen enkele logica ontdekken.
              Ik heb diverse mogelijkheden onderzocht (van simpel op- en aftellen tot logaritme, machtsverheffen en worteltrekken aan toe), en de 2 logische reeksen die ik meende te ontdekken heb ik vermeld, en die waren helaas niet goed.
              Heb je niet per ongeluk ergens een foutief geschreven getal neergezet?
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                nee SJEF, er zit logica in, en best een simpele (als je het weet)
                laat ik dan nog zeggen dat deze reeks ook beperkt is tot de 8 getallen en niet verder gaat
                Fallor ergo sum

                Opmerking


                • #9
                  Dat is typisch sjef, als hij iets niet weet, dan denkt hij dat de vraagstelling fout is hihihi.
                  Don't PRESS me....

                  Opmerking


                  • #10
                    SJEF, aon de geng .
                    Ik ga net zolang door totdat ik de oplossing heb gevonden, ook al kost het mijn -tijd .
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                      2 5 12 23 30 17 8 ?
                      Mijn antwoord is: 3

                      redenatie (erg krom natuurlijk):

                      Oplopend rijtje: 2(+3=) 5 . Tussen 5 en 12 is 7 verschil. Dit is 3 (van de eerste optelling) +4. Tussen 12 en 23 is 11 verschil . Dit 7 (van de tweede optelling) +4. Je kunt dus redeneren dat steeds het vorige getal van de optelling wordt genomen vermeerderd met 4.

                      Het aflopend rijtje werkt dan andersom.
                      Tussen 30 en 17 is 13 verschil. Dit is dan het getal van de volgende atrekking +4. Dat betekent dat het getal van de volgende aftrekking 9 is. Tussen 17 en 8 is 9 verschil. Dit moet dan het getal van volgende aftrekking zijn +4. Dat moet dan dus 5 zijn. Dan kom je dus uit op de laatste aftrekking 8-5= 3. Dus in deze redenatie is het ontbrekende getal: 3. Snappen jullie het nog. Ik nog maar een beetje als ik het zelf nalees, maar ik zie dit als enig logisch verband in de reeks.

                      Opmerking


                      • #12
                        hehe, applaus ! helemaal goed

                        3. After adding 1 to 2, the first number, an additional number is added to each resulting number, yielding 3, 5, 8, 12, etc. The first number is written on the far left, the second number is on the far right, the third number is second from the left, the fourth number is second from the right, & so on.
                        Fallor ergo sum

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Tja,............
                          Zelfs de beste kip legt wel eens een ei tussen de brandnetels .
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            nieuwe ronde, nieuwe kansen

                            3 10 21 44 65 102 ?
                            Fallor ergo sum

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                              Zelfs de beste kip legt wel eens een ei tussen de brandnetels .
                              Tussen al die wiskundige reeksen begrijp ik deze cryptische opmerking niet helemaal??!!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X