Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Fietsenstalling op de Markt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fietsenstalling op de Markt

    Wie kan mij een foto bezorgen over de fietsenstalling op de Markt, tegenover het hotel Neuf et le Commerce van de fam. v. Aken.

  • #2
    Sinds wanneer is daar een fietsenstalling?
    Tenminste we spreken toch over het pand op de hoek Markt-Spilstraat waar thans McDonalds is gevestigd, toch?
    Volgens mij is dat Markt no. 1.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Ik vind voor Hotel Neuf et le Commerce Markt het huisnummer 76 (eigenaar/uitbater Van Aken). De huidige bewoner van het pand is McDonalds op 76A. Dat ik eerder meende dat het om nummer 1 kon gaan, was een mislezing op Internet. Daar wordt een foto van het hotel getoond met de toevoeging "01". Deze nummering heeft echter niets te maken met het adres.

      De enige foto die ik kan vinden waarop iets van een terras of een fietsenstalling te zien is (houten rekken zoals die in de jaren vijftig nog gebruikelijk waren), toont het hotel achter het Mooswief. Misschien dat het RHCL meer heeft?
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 januari 2016, 15:55. Reden: correctie

      Opmerking


      • #4
        Ik zag op Facebook ook nog een foto staan:

        https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #5
          [ATTACH=CONFIG]n99472[/ATTACH] Fietsenstalling achter Mooswief bij Neuf et le Commerce
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 januari 2016, 13:55. Reden: aanvulling

          Opmerking


          • #6
            Fietsenstalling voor Hotel Neuf et le Commerce



            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Sinds wanneer is daar een fietsenstalling?
              Tenminste we spreken toch over het pand op de hoek Markt-Spilstraat waar thans McDonalds is gevestigd, toch?
              Volgens mij is dat Markt no. 1.
              Daar was in de jaren 1945 t/m 1956 een fietsenstalling van mijn opa. Zie overigens ingezonden foto"s
              Last edited by Peter van Hoorn; 20 januari 2016, 15:55.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                [ATTACH=CONFIG]n99472[/ATTACH] Fietsenstalling achter Mooswief bij Neuf et le Commerce
                Beste Ingrid,

                Bedankt voor de foto's. Deze stalling was van mijn opa gedurende de naoorlogse periode.
                Last edited by Peter van Hoorn; 20 januari 2016, 15:55.

                Opmerking


                • #9
                  Fietsenstalling achter Mooswief bij Neuf et le Commerce

                  Beste Peter, kun je ook zeggen hoe dat in die tijd dan functioneerde? Hoorde die stalling bij het hotel-café-restaurant en stond opa dan op de loonlijst bij Neuf et le Commerce? Of huurde hij die plaats van de gemeente en bewaakte hij die overdag tegen betaling van een klein bedrag? En stond hij dan in weer en wind, of had hij een schuilhokje, bijvoorbeeld zo'n 'schildwachthuisje' zoals je op sommige oude prentbriefkaarten van de Markt ziet, een schuilgelegenheid voordat de echte marktkramen ontstonden?
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 januari 2016, 10:57.

                  Opmerking


                  • #10
                    Het onderkomen bij slecht weer wasinderdaad een zo'n schildwachthuisje die centraal stond tussen de houten rekken.
                    Hij huurde die stalling van de gemeente Maastricht. Mijn opa was Sjo Nafzger en was woonachtig Achter het Vleeshuis boven de elektrozaak gelegen naast de pianozaak.
                    Ik zelf was toen 8 jaar en assisteerde hem met het tellen van de dagopbrengst. Als ik mij niet vergis was het tarief toen 5 cent voor een fiets/solex. Mijn opa had toen nog zo'n [ATTACH=CONFIG]n99497[/ATTACH] trommel omhangen waar hij de kaartjes uittrok. Op bijgaande foto zie het huis ( bovenwoning van mijn opa en oma )
                    Last edited by Peter van Hoorn; 20 januari 2016, 17:44.

                    Opmerking


                    • #11
                      Was hij familie van Renier Nafzger? Nafzger is een roemrijke naam in de sociale geschiedenis van de stad Maastricht!

                      Opmerking


                      • #12
                        Nee er is ook geen straat naar hem vernoemd dit in tegenstelling tot Renier

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Fietsenstalling achter Mooswief bij Neuf et le Commerce

                          Beste Peter, kun je ook zeggen hoe dat in die tijd dan functioneerde? Hoorde die stalling bij het hotel-café-restaurant en stond opa dan op de loonlijst bij Neuf et le Commerce? Of huurde hij die plaats van de gemeente en bewaakte hij die overdag tegen betaling van een klein bedrag? En stond hij dan in weer en wind, of had hij een schuilhokje, bijvoorbeeld zo'n 'schildwachthuisje' zoals je op sommige oude prentbriefkaarten van de Markt ziet, een schuilgelegenheid voordat de echte marktkramen ontstonden?
                          Beste Ingrid,

                          Onlangs kwam deze foto tevoorschijn. Deze komt tegemoet aan je vraagstelling m.b.t. slecht weer voorzieningen. Zoals je ziet was de fiets ook toen al een gewild vervoersmiddel.

                          m.v.g.

                          Peter van Hoorn
                          Last edited by Peter van Hoorn; 6 november 2016, 15:32.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X