Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Urban/indoor farming

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Urban/indoor farming

    Hallo lezers,

    Voor mijn afstudeerscriptie doe ik onderzoek naar Indoor farming, aangezien Maastricht bezig is met het opzetten van een urban farming (stadslandbouw) project zie hiervoor de site: http://www.gemeentemaastricht.nl/ove...stadslandbouw/ . Maar voor mijn scriptie ben ik opzoek naar mensen in de omgeving van Maastricht die snel even 8 vragen willen invullen over Biologische producten.

    Voor het invullen van de enquête kunnen jullie terecht op:
    http://www.survio.com/survey/d/K3P5R0G6X4F3J1O9T

    Iech wil uuch harteluk bedaanke veur de medewerking!

    Groetjes Tim

  • #2
    Vragenlijst ingevuld, en inderdaad ..., veel tijd heb je er niet voor nodig
    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

    Max Dendermonde

    Opmerking


    • #3
      Beste Tim043,

      Allereerst van harte welkom ons ons aller forum.
      Leuk onderwerp dat Urban/indoor farming.

      Ik moet bekennen dat ik niet direct de link leg tussen urban/indoor farming en de door jou gebruikte link van de gemeente Maastricht.
      Is urban/indoor farming niet mn. het 'boeren' in leegstaande kantoorpanden of fabriekshallen in de stad?

      Dat is overigens een zéér leuk thema op op dit forum bespreekbaar te maken.

      Laat even weten hoe je project verloopt.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Stadslandbouw en de Groene Loper?
        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

        Max Dendermonde

        Opmerking


        • #5
          De gemeente geeft in dit stuk aan om de sociale cohesie in de wijk te verbeteren door stadslandbouw:

          Daarom stelt de gemeente Maastricht 2 percelen ter beschikking voor het uitvoeren van pilot projecten met betrekking tot stadslandbouw en/of streekproductie.

          Dit is één van de projecten waarin de gemeente Maastricht laat zien dat het bezig is met dit onderwerp. De link tussen urban farming en indoor farming is eigenlijk het feit dat de productie van groente en fruit plaats vindt in een stadse omgeving en dat voor de verkoop van producten weinig zogenoemde voedselkilometers gemaakt moet worden. Zo wordt verpaupering van leegstaande panden voorkomen en het toekomstige voedsel tekort opgevangen.

          Opmerking


          • #6
            Ik zou liever zien dat de doelstelling van dit project, gekenmerkt in naamgeving door termen uit andere landen afkomstig, als doelstelling heeft, de consument meer fysiek inzicht te geven in de voedselketen. Of je het eventueel toekomstige voedseltekort oplost door boeren in de stad betwijfel ik. De stedelijke omgeving is nog altijd een slechte plek om groente en fruit te produceren: lucht/bodemvervuiling etc. En als middel om verpaupering van leegstaande panden te voorkomen zijn er andere mogelijkheden die meer voor de hand liggen b.v. betaalbaar wonen en/of ondernemen. Dat ondernemen kan natuurlijk zijn het boer spelen in de stedelijke omgeving. Maar dat kost wel wat om het eindproduct betaalbaar te houden. En ja, ik heb ervaring in het produceren van voedsel als boer zowel middels oude ambachtelijke methodes en via nieuwe technieken. Overigens ben ik mij er wel degelijk van bewust dat het hier gaat om zgn. "Pilot" projecten. Het succes hangt af van de inzet van deskundigen als voortrekkers en begeleiders. Alleen met enthousiasme van goedwillende buurtbewoners red je het niet; het zal dan eindigen als een leuk tijdelijk avontuur.

            Opmerking


            • #7
              De projecten die de gemeente steunt zijn er inderdaad om de burger meer inzicht te geven in de voedselketen echter maar ook om men weer tot elkaar te laten komen in deze digitale wereld waarin iedereen graag opereert als individu.

              Het probleem van leegstaande panden ligt iets gecompliceerder dan jij hierboven aangeeft, gezien de regio Zuid-Limburg veel last heeft van krimp en ontgroening blijft het invullen van leegstaande panden met woningen en /of ondernemers niet langer meer een oplossing in tegenstelling tot de Randstad. Hiervoor zal er dus gekeken moeten worden naar innovatie oplossingen zoals indoor farming. Het financiële gedeelte is hierbij inderdaad steeds weer het probleem, echter door het feit dat de techniek zich steeds verder ontwikkeld zal er een moment ontstaan dat het financieel wel haalbaar wordt. Momenteel ben ik bezig met het onderzoek hierna echter zijn er weinig referentie projecten en zal er op basis van een aantal onderzoeken conclusies gedaan moeten worden.

              Om een kleine indruk te krijgen waarom indoor farming eventueel wel financieel haalbaar zou zijn:
              http://www.zmescience.com/science/bi...ctive-0423432/

              Ik hoop na het afronden van mijn scriptie een zinnig antwoord te kunnen geven op het feit of het financieel haalbaar is of niet, maar deze oplossing is afhankelijk van veel verschillende factoren die niet altijd beïnvloedbaar zijn.

              Opmerking


              • #8
                Mijn ervaringen Tim tot nu toe met dit soort projecten zijn, dat je alleen niet verliesgevend kunt produceren als je werkt met subsidies en derden je faciliteren met energiegebruik, pandlasten, verzekeringen, vergunningen e.d. Moet je met personeel werken en dienen deze werknemers dan een bestaansminimum te verdienen, wordt het hopeloos vanuit financieel oogpunt gezien gelet op de bestaande beloningssystemen.
                De technieken bestaan en je kunt ook goed verantwoord produceren binnen een goed ecosysteem. Valkuilen: de bestaande panden zijn meestal niet geschikt wat betreft lichtinval, isolatie e.d. Welke voeding geeft je bijvoorbeeld aan groente gekweekt via een hydrosysteem? Oogsten kunnen mislukken door schimmels, insecten e.d. Soms helpt biologische bestrijding via insecten maar dan zit je weer met het gesloten systeem als belemmerende factor. Welke voeding geeft je bijvoorbeeld aan groente gekweekt via een hydrosysteem? Het verantwoord oplossen van dit probleem is nog altijd zeer moeilijk.
                Het is wat je wil bereiken. Invulling voor leegstand? Werkgelegenheid? Bewuster omgaan met voeding en de manier van voedsel maken? Het gebruikmaken van innovatieve technieken? Of een combinatie van een aantal factoren. Een interessante kwestie. Veel succes met je scriptie!

                Opmerking


                • #9
                  Er zijn zeker een aantal valkuilen binnen dit onderzoek echter een aantal dingen die jij hierboven noemt zijn niet gegrond.

                  - De bestaande panden zijn meestal niet geschikt wat betreft lichtinval --> Dit is door de technologische ontwikkelingen al niet meer nog en teveel lichtinval belemmert zelfs het proces, tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van LED verlichting die het daglicht kan nabootsen.
                  - Isolatie --> voor het creëren van een optimale omgeving zou dit prettig zijn dit is echter geen must.
                  -Welke voeding geeft je bijvoorbeeld aan groente gekweekt via een hydrosysteem? --> in Amerkia en China wordt dit al enkele jaren toegepast dus een oplossing voor de voeding bestaat al.
                  -Oogsten kunnen mislukken door schimmels, insecten --> Het mislukken van oosten is vrijwel nihil omdat er gewerkt wordt in afgesloten compartiment waarbij er optimale condities worden gecreëerd en schimmels en insecten geweerd kunnen worden.

                  Ik studeer bouwtechnische bedrijfskunde met uitstroomprofielen vastgoed en regie gebouwde omgeving, dit wil zeggen dat ik opzoek ben naar een oplossing voor de leegstand maar ook gekeken naar de omgeving. Dus het creëren van werkgelegenheid en dergelijke. Wat betreft de financiële haalbaarheid is een moeilijke kwestie maar van de andere kant dat de beleggers van gebouwen moeten inleveren is een punt dat zeker is. Huurprijzen die nu gehanteerd worden kan bij deze oplossing niet gehanteerd worden maar van de andere kant het laten leegstaan van deze panden kost meer geld.

                  Ik weet dat het allemaal niet rozengeur en maneschijn is maar ik ben ervan overtuigd dat dit een van de beste oplossingen is voor het leegstandsprobleem waarmee de regio Zuid-Limburg momenteel mee kampt en daarbij probeer ik zoveel mogelijk mensen van te overtuigen. Verder ben ik erg blij met jou feedback want dit alles lijdt tot het verhogen van de inhoud van mijn scriptie!

                  PS enquête is gesloten, bedankt voor de mensen die hem hebben ingevuld!!

                  Opmerking


                  • #10
                    Misschien ook eens een wietzolder gaan bekijken. Onze vrijwel onzichtbare 'farming in the city'.

                    Opmerking


                    • #11
                      Gebruik je neus, infrarood en kijk naar de stroommeters in de buurt. Kom je heel ver. Wat betreft de oplossing van de leegstand: zelf vind ik het niet zo erg dat steden meer groen gekleurd worden, eigenlijk min of meer gedwongen. Vrijwillig zou men dit nooit doen. De vraag is natuurlijk waar Maastricht en de Euregio naar toe willen. De visie is soms moeilijk te ontdekken en wisselt van ingrediënten. Soms onderbouwd, vaak in de vorm van kretologie of strandt op niet van belang zijnde deeldetails. Het samen doen en werken aan is moeilijk. Discrepantie tussen wens en realiteit, de politieke agenda en mensen die de politiek in de vuilnisbak hebben gegooid door teleurstelling. M.a.w. er is nog heel wat te doen...

                      Opmerking


                      • #12
                        Beste Tim,

                        Ik denk dat het bestrijden van leegstand door in te zetten op indoor farming een illusie zal blijken te zijn. Alleen grootschalige wietteelt lijkt mij economisch haalbaar als dergelijke vorm van indoor farming. Ik ga er vooralsnog vanuit dat in jouw paper op andere agrarische producten wordt gemikt.

                        Ik kan mij best iets voorstellen bij indoor farming als vorm van industriële agrarische productie. Maar dan heb je het over agrarische productie op agrarische bedrijventerreinen. Dat is volgens mij een heel ander onderwerp.

                        Om bestaande gebouwen geschikt te maken voor indoor farming zal je toch aanzienlijk moeten investeren. Ook in jouw weerwoord op de reactie van Breur is er nog kapitaal nodig om maar een suboptimale omgeving voor indoor farming te realiseren.

                        Ten aanzien van de financiële haalbaarheid merk je op dat het duidelijk is dat de beleggers moeten inleveren op de huurprijzen van hun onroerend goed. In een normale markt van vraag en aanbod heb je zonder meer gelijk. De leegstandsproblematiek in Nederland onttrekt zich echter aan deze wetmatigheden.

                        Afschrijven op de huurwaarde van het leegstaand onroerend goed (wat eigenlijk zou moeten gebeuren) heeft heel grote gevolgen voor de balans van bedrijven met een grote onroerend goed portefeuille (huurbeleggers, banken, pensioenfondsen). De dekkingsgraad van pensioenfondsen zou bijvoorbeeld in een klap gigantisch dalen, banken zouden de stresstest niet meer doorstaan. De maatschappelijke gevolgen hiervan zijn niet te overzien. Nog meer kortingen op pensioenen, banken die daadwerkelijk omvallen.

                        En aan de andere kant; leegstand loont. Leegstaand onroerend goed vormt op dit moment nog steeds een aantrekkelijke aftrekpost. Hoe hoger de fictieve huur, hoe hoger het theoretische verlies, hoe hoger de aftrek en des te minder belasting hoeft er te worden betaald.

                        Zomaar twee argumenten waarom de boekhouder en accountant niet meer dan noodzakelijk zal afschrijven op de waarde van het leegstaande onroerend goed.

                        Het is zonneklaar dat er sprake is van problematische leegstand en dat er iets zal moeten gebeuren. Vooralsnog hebben echter te weinig betrokkenen er baat bij om de vinger op de zere plek te leggen. Je mag hopen dat ze niet al te zeer hun kop in het zand steken en de tijd gebruiken om de overspannen vastgoedballon gecontroleerd leeg te laten lopen.

                        En tot die tijd kunnen we misschien de moestuintjes van de AH in de vensterbank zetten als grootschalige vorm van indoor farming.

                        Tim, heel veel succes met je paper.
                        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                        Max Dendermonde

                        Opmerking


                        • #13
                          Heb de stadslandbouw een tijdje gevolgd. Het is toch een kwestie van vooral ondernemerschap, uitproberen, vallen en opstaan. Ik zeg vooral ondernemerschap omdat de politiek wel eens denkt dat je met subsidies ontwikkelingen een bepaalde richting op kan sturen. Echter de meest succesvolle projecten ontstaan door een mix tissen idealisme, weten wat je doet en doorzetten. Een mooi voorbeeld is te vinden in Rotterdam 'uit je eigen stad'. In Maastricht zijn ook ontwikkelingen, zoals de Locotuinen. Een collectief van mensen die hun eigen groenten verbouwen, met ondersteuning van deskunidige bio-boeren. Het is wel uitproberen en verwacht nog geen wonderen. Ik durf te voorspellen dat er in de toekomst veel meer lokaal geproduceerd kan worden, zodra het lukratief wordt en de kwaliteit beter. Denk eens aan betere energieopslag waarmee het automerk Tesla mee bezig is. Wat kan je dan met zonne-energie in de winter?
                          Last edited by ; 1 mei 2015, 11:56.

                          Opmerking


                          • #14
                            Leegstand is een probleem waar niemand een oplossing voor lijkt te hebben echter is men in het buitenland al veel langer bezig met deze materie en blijkt dat indoor farming toch wel winstgevend blijkt te zijn, momenteel wordt er een getest in het oude CBS gebouw in Heerlen met indoor farming. En het ontwikkelen van een nieuwe manier van exploiteren in de vastgoed wereld zal zeker op weerstand stuiten maar er bestaat uiteindelijk geen andere oplossing dan verlies nemen of het slopen wat betekent dat er helemaal geen inkomsten meer zijn. Ik hoop dat ik aan het einde van mijn scriptie kan aantonen dat het fenomeen indoor farming op korte termijn een nieuwe oplossing zou kunnen zijn voor de leegstandsproblematiek, dat daarbij beleggers niet hun gewilde huur ontvangen of dat de gemeente subsidie moet verlenen of wat dan ook dat ter zijde.
                            Wat betreft subsidies is een moeilijk verhaal maar door samen met de gemeente te kijken en eventueel het opstellen van een MKBA zou de gemeente misschien bereid zijn subsidie te verlenen en natuurlijk niet te vergeten de gemeente heeft veel leegstaande utiliteitsgebouwen in bezit.

                            Dus meerdere mogelijkheden maar nog meer valkuilen, maar niet geschoten is altijd mis toch?

                            Opmerking


                            • #15
                              Er bestaat niet een enkelvoudige oplossing voor leegstand. Het succesvol bestrijden van problematische leegstand zal bestaan uit diverse maatregelen die met visie en (regionaal) gecoördineerd worden ingezet.

                              En inderdaad, aan die visie en coördinatie ontbreekt het op dit moment. Liever steekt men de kop in het zand en tracht men zo goed als mogelijk zelf de dans te ontspringen. Als het probleem vervolgens bij de buurman komt te liggen heeft daar men lak aan. Het niet bestrijden van de leegstandsproblematiek lijkt een klassiek voorbeeld van het prisoner’s dilemma.

                              Er is moed en visie voor nodig. Deze moed en visie is niet te vinden in de vastgoedwereld, waarom zou je, je eigen graf graven, terwijl je ook kunt “profiteren” van deze malaise. De enkeling die spreekt van de “kleren van de keizer” moet wel erg sterk in zijn schoenen staan.

                              De moed en visie is ook met een lantaarntje te zoeken bij de overheid. Het zijn goedwillende amateurs, die voornamelijk gericht zijn op de korte termijn en het lokale perspectief. Veel verder reikt hun denkraam niet.

                              De provincie zou bij uitstek het coördinerende en beleidsbepalende bestuursorgaan kunnen zijn ten aanzien van de aanpak van de leegstandsproblematiek. Maar ook hier zie ik niet de tijdsgeest, visie en daadkracht om daadwerkelijk tot actie over te gaan.

                              Er lijkt sprake van een onderhuidse en verlammende angst voor de toekomst. De veranderende omstandigheden gaan gepaard met onzekerheden. Het zo solide vastgoed blijkt in een periode van krimp toch niet die zekerheid te bieden die er in de moderne tijd aan toegekend is.

                              En toch is het niet alleen maar kommer en kwel. Krimp en leegstand biedt ook mogelijkheden. Ongekende mogelijkheden die tot dusverre buiten het economisch ruimtelijke bereik lagen. Meer groene landschappen, meer ruimte en ruimtelijke kwaliteit, herbestemmingsvormen die eerst niet voor mogelijk werden gehouden. Het klinkt tegenstrijdig, maar “krimp geeft je de ruimte”.

                              Ik geloof niet in indoor farming als oplossing van bestaande leegstand. Misschien in agrarische bedrijventerreinen als herbestemming van enkele verpauperde traditionele bedrijventerreinen. Dan kan het buitengebied verlost worden van industriële megastallen.

                              Maar, zoals ik al aangaf, er is niet een enkele oplossing. Onderzoek alles, en behoudt het goede. Daar is durf en visie voor nodig.

                              De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                              Max Dendermonde

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X