Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Restauratie Lambertuskerk lijkt rond

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Restauratie Lambertuskerk lijkt rond

    De restauratie van de Lambertuskerk in Maastricht lijkt verzekerd. Het Rijk besloot gisteren 3,8 miljoen extra toe te kennen. Omdat een subsidie van de provincie vrijwel zeker is, stelt wethouder Wim Hazeu dat niets de restauratie meer in de weg staat.

    Daarmee lijkt acht jaar van lobbyen tot succes te hebben geleid. Dat moest ook wel, want de kerk staat al 24 jaar leeg en is er slecht aan toe.

    bron: www.limburger.nl
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Dat vind ik heel fijn nieuws, maar waarom komt Hazeu daarmee op de proppen ?
    Waar is die nog allemaal wethouder van, behalve van verkeer en milieu..?
    Hij is ook wethouder van de schapen en van "sjiek en sjoen".

    In de huidige coalitie heeft hij sinds 2006 in zijn portefeuille: Verkeer en Mobiliteit, Stadsbeheer, Natuur, Milieu, Water & Afval, Monumenten & Archeologie, Bouwtoezicht en Project A2.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Uitstekend nieuws, eindelijk, eindelijk.
      Nou maar hopen dat Servatius zich niet gaat bedenken, zoals bij het Campusprojekt.

      Opmerking


      • #4
        Dit beeld wordt toegeschreven aan Wim van Hoorn en stond in de voormalige St. Lambertuskerk?? Later probeer ik de handtekening te achterhalen, tenzij iemand het zeker weet!!!


        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #5
          De rozenkrans en blauwe sjerp wijzen op een uitbeelding van de H. Maria van Lourdes, maar het lijkt me niet de stijl van Wim van Hoorn (1908-1979). Is er een foto van de handtekening?

          Een soortgelijk beeld lijkt te hebben gestaan op het Maria-altaar in de eerste noodkerk van de St.-Lambertusparochie (1911). Van dat interieur is een foto afgedrukt in onderstaand Silhouetje (p. 13). Dát beeld lijkt echter aan de onderzijde van het gewaad een versierde zoom te hebben, die we niet zien op bovenstaande foto. De foto is echter zó wazig, dat er geen staat op te maken valt.

          Meer in het algemeen: de Lambertuskerk was/is overvloedig versierd met muur- en gewelfschilderingen en wel in die mate dat er nauwelijks gebruik gemaakt werd van losstaande heiligenbeelden, maar er waren natuurlijk wél twee zijaltaren, waarvan er een (links van het hoofdaltaar) een Maria-altaar was. Als dit Lourdesbeeld daar ooit heeft gestaan, heb ik er nog geen afbeelding van gevonden. Op foto's uit de jaren 1980 stond hier een Piëta-beeld (treurende Maria met het lichaam van de gekruisigde Christus op schoot), zie interieurfoto van Job van Nes (1983): http://www.kerkgebouwen-in-limburg.n...erk-voormalige.

          Het werk dat Wim van Hoorn voor de St.-Lambertuskerk maakte, dateert uit 1942, maar werd eerst na de oorlog aangebracht: een tympaan in diep basreliëf boven de hoofdingang en beelden van vier profeten, vier evangelisten (Delpher: 1945) en Christus als de Verlosser (Bouwens, pp. 41-42).

          Lit.:
          R.H.H.L. Bouwens, St.-Lambertuskerk, (Maastrichts Silhouet, 33), Maastricht 1991.

          PS. Ik heb nog even gezocht op Delpher, maar een Lourdesbeeld van Wim van Hoorn heb ik niet gevonden. Nog afgezien van het feit dat ik het bovenstaande beeld (geen kunstkenner zijnde) niet conform zijn stijl vind, lijkt hij me ook te laat in de tijd te zijn. Zeker, de verering van Maria te Lourdes en de bedevaarten naar het genadeoord hebben nog steeds plaats, maar de hype in Lourdesgrotten en -beelden ligt in de late negentiende eeuw en neemt al in de jaren 1930 af. Theoretisch zou Van Hoorn als jong kunstenaar in die jaren een dergelijk beeld hebben kunnen maken, maar alles bijeen genomen betwijfel ik dat.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 mei 2016, 18:44. Reden: aanvulling

          Opmerking


          • #6
            De handtekeningen van de beelden probeer ik later te achterhalen als er meer tijd voor rondsnuffelen is. Hieronder een houten Maria of Bernardettebeeld, wie de maker is ???

            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #7
              Het is een beeld van Maria, Toller, in de gedaante zoals Bernadette Soubirous haar heeft gezien en beschreven. Dus een soortgelijke afbeelding als je eerste foto, met rozenkrans en sjerp. Het is zeker geen beeld van Bernadette!

              Opmerking

              Bezig...
              X