Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kliklijn voor drugsoverlast Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kliklijn voor drugsoverlast Maastricht

    MAASTRICHT - In Maastricht is het Drugsmeldpunt in gebruik genomen. Voortaan kunnen burgers via de telefoon 24 uur per dag en 7 dagen per week opvallende of illegale praktijken melden. Op deze manier denkt de politie en gemeente dat de inwoners sneller drugsoverlast zullen melden. ANP Video © L1


    Bekijk video: Klein | Groot

    Mijn excuus voor het kopieeren, dit was wel even duidelijker http://www.ziggo.nl/nieuws/binnenland/artikel/00090317
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    Kliklijn voor drugsoverlast Maastricht

    Gemeente Maastricht opent drugsmeldpunt

    Burgers van Maastricht die in hun directe woonomgeving geconfronteerd worden met drugsgerelateerde overlast of criminaliteit, kunnen voortaan terecht bij een speciaal meldpunt.
    Dit punt is dag en nacht telefonisch bereikbaar.

    Wie het speciale telefoonnummer (043-3505111) 'kiest', komt rechtstreeks in contact met een politieman- of vrouw die alle klachten over drugsoverlast verzamelt.
    In geval van ernstige overlast komt de politie direct in actie.
    Zaken die even kunnen blijven liggen worden doorgeschoven naar de wijkteams.
    Van elke melding wordt een afzonderlijk dossier samengesteld.
    Degenen die gebruik maken van de diensten van het drugsmeldpunt krijgen na verloop van tijd te horen wat er met hun klacht gebeurd is.

    Om een onderzoek te kunnen opstarten is het van belang dat mensen die zich melden hun naam, adres en telefoonnummer geven.
    Volgens de Maastrichtse politiechef Frans Kooiman mag iedereen erop rekenen dat deze gegevens niet bekend worden bij bijvoorbeeld dealers of drugsrunners.

    Het speciale meldpunt is maandagmiddag 1 december 2008 officieel in werking gesteld door burgemeester Gerd Leers van Maastricht.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      KRO's Brandpunt neemt u vanavond mee op drugsrunnersjacht



      Drugsrunnersjacht langs de A2 Maastricht-Luik. Foto ANP/Marcel van Hoorn

      Drugsrunners.

      Maastricht en omgeving worden er al jaren door geteisterd. Veel Maastrichtenaren zijn bang dat de overlast die de kleine criminelen veroorzaken nog veel groter wordt als de Maastrichtse coffeeshops straks veranderen in besloten clubs die alleen nog maar toegankelijk zijn voor Nederlandse ingezetenen.
      Als buitenlanders vanaf 1 mei moeten worden geweerd uit de coffeeshops, zijn zij voor hun dope afhankelijk van het spul dat illegaal wordt aangeboden. Volgens de politie Limburg-Zuid kent Maastricht tientallen, zo niet meer dan honderd, zogeheten kiloadressen, die veelal in handen zijn van bendes uit de Randstad.

      KRO's Brandpunt verdiept zich vanavond in de wereld van en de jacht op drugsrunners, veelal jonge Marokkanen die op hun beurt jagen op buitenlandse drugstoeristen aan wie zij hard- of sofdrugs hopen te slijten. Veel drugsrunners wanen zich heer en meester in het verkeer. Met hun riskante rijgedrag veroorzaken ze levensgevaarlijke situaties op en rond de snelwegen in Zuid-Limburg en in de grensstreek. Op bijgaand YouTube-filmpje, afkomstig uit een programma van SBS 6, is te zien wat tot voor capriolen zij in staat zijn.Verslaggever Aart Zeeman van KRO Brandpunt kreeg toestemming om achter de schermen mee te kijken in de dagelijkse jacht op deze Marokkaanse jongens. Hij ging onder meer mee met het Joint Hit Team, de speciale politie-eenheid voor de bestrijding van drugs. Ook sprak hij met burgemeester Onno Hoes.

      Vanavond om 22.15 uur op Nederland 2.

      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=CPIh840Pduc&feature=player_embedded[/ame]



      maastrichtdichtbij.nl

      Opmerking


      • #4
        Meldlijn voor drugsoverlast

        Ik ben een beetje ongelukkig met de titel van dit draadje: 'Kliklijn'. Hier valt niks te klikken, alleen iets te melden. En ik ben blij met de mogelijkheid. Of vindt men het 'klikken' als men anoniem iets kan doorgeven?

        Ik ben dus voor 'meldlijn'. En ik ben best bereid als 'melder' naam en adres te noemen. In onze huidige gedigitaliseerde informatiemaatschappij zit daar echter een fors risico aan vast. Niet alleen vanwege de door instanties ondoordachte koppeling van electronische bestanden en een ontoereikende beveiliging daarvan, maar ook omdat mijn eigen normen en waarden inzake de omgang met (privacy van) mensen (ik ben van vóór 1950) tegenwoordig achteloos met voeten worden getreden. Ik heb liever niet iemand aan de deur die verhaal komt halen.
        Last edited by Clio; 22 januari 2012, 14:34.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Ik ben een beetje ongelukkig met de titel van dit draadje: 'Kliklijn'. Hier valt niks te klikken, alleen iets te melden. En ik ben blij met de mogelijkheid. Of vindt men het 'klikken' als men anoniem iets kan doorgeven?

          Ik ben dus voor 'meldlijn'. En ik ben best bereid als 'melder' naam en adres te noemen. In onze huidige gedigitaliseerde informatiemaatschappij zit daar echter een fors risico aan vast. Niet alleen vanwege de door instanties ondoordachte koppeling van electronische bestanden en een ontoereikende beveiliging daarvan, maar ook omdat mijn eigen normen en waarden inzake de omgang met (privacy van) mensen (ik ben van vóór 1950) tegenwoordig achteloos met voeten worden getreden. Ik heb liever niet iemand aan de deur die verhaal komt halen.
          Ik deel volledig jouw mening clio
          ik ben ook van voor 1950 (43)
          Wat is nog anoniem.

          Opmerking


          • #6
            ik kan julie begrijpen, maar als niemand iets durft, doet en of opstaat, moeten we ook niet klagen over overlast of dat er niets gebeurd...

            Net zoals mensen niet mogen verwachten dat een school of de onderwijzers / leraren er zijn om hun kinderen op te voeden.

            Dan moeten we ook niet verbaasd staan, dat er helaas zoveel agenten ( en met het ander voorbeeld "school" dan de leraren) gefrustreerd, aangeslagen rondlopen en het vak jammergenoeg verlaten ! en de problemen voortwoekeren.

            Bedenk ook : als er een schaap over de dam is, dan....
            Laten wij nu zelf het eerste schaap zijn.... en iets voor bijvoorbeeld "Ana" van uzze MO "börgemeister" doen

            Opmerking


            • #7
              ........................

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
                ik kan julie begrijpen, maar als niemand iets durft, doet en of opstaat, moeten we ook niet klagen over overlast of dat er niets gebeurd.
                Heb ik hier geklaagd?
                Last edited by Clio; 22 januari 2012, 22:06.

                Opmerking


                • #9
                  De politie kan niet zonder de hulp van de burger. Melden - niet alleen van druggerelateerde zaken, is inderdaad beter uitgedrukt dan kliklijn. In buurten hoor je nog steeds te vaak, dat mensen bang zijn iets te melden aan de politie. Vooral als er gevraagd wordt naar de naam en het adres van de melder. Bovendien kan het zijn dat de verdachte de persoonsgegevens van de melder / getuige onder ogen krijgt. Maar reageert niet de angst, de angst van een groot aantal mensen om een relatief klein aantal mensen te behoeden voor een verkeerde "beroepsuitoefening" ?
                  Het anoniem melden kan grote nadelen hebben; mensen beschuldigen vaak anderen uit wraak of vanuit subjectieve waarnemingen.
                  Hoe een tussenweg te vinden tussen (veilig) melden en de andere kant opkijken? Dat moet de minister van justitie maar eens goed bestuderen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Klopt, maar mijn reactie was eerder gericht op je laatste opmerking: "Ik heb liever niet iemand aan de deur die verhaal komt halen"

                    Juist door dit soort uitspraken worden mensen weerhouden om iets te doen. Angst is een slechte raadgever en hoe begrijpelijk de gedachtegang is, zegt dit soort uitspraken weinig over de realiteit;

                    - de achtermannen ziijn allang bezig om een nieuwe locatie van hun winstgevend bedrijf te zoeken dan dom en ordinair op wraak uit te zijn,
                    dat dan bovendien alleen maar een potentileel gevaar is voor meer onkosten en complicaties. Daar zijn zij niet bij gebaat.

                    - degene die opgepakt is, weet wel beter, want ben jij hebt immers bewezen dat je juist niet degene die zich niet laat intimideren of over zich heen laat lopen. Bovendien is hij of zij ook weer bezig om het oude leventje op te pakken ( voor zover dit mogelijk is) om z.s.m. in zijn / haar behoefte te voorzien en risico's van een onderbreking hiervan te riskeren.

                    Sorry als mijn reactie verkeerd overkwam, maar ik spreek vanuit een soortegelijke ervaring en met name de "angst"factor ( zonder jou persoonlijk hiervan te beschuldigen);
                    de hele straat en buurt wist ervan, maar "scheet in z'n broek",
                    echter toen het euvel verholpen was, kwam iedereen op de betreffende persoon af en complimenteerde men deze persoon (walgelijk, weliswaar deels begrijpelijk, gedrag als je er dieper over nadenkt) wekenlang na het gebeurde.
                    Er is na al die jaren nooit sprake geweest van een dreiging of dat de betreffende persoon ooit daardoor lastig is gevallen

                    Zo geldt deze houding ook voor geweld (tegen vrouwen, kinderen, op straat en in het openbaar vervoer).

                    Daarom is het ondersteunen van dit soort initiatieven goed, maar moeten men voorzichtig zijn om ongefundeerde zaken uit te spreken die averrechts kunnen werken. Dan is al het goede werk en de opstelling van de "govie" helaas voor niets geweest...
                    Last edited by ; 22 januari 2012, 19:05.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      De politie kan niet zonder de hulp van de burger. Melden - niet alleen van druggerelateerde zaken, is inderdaad beter uitgedrukt dan kliklijn. In buurten hoor je nog steeds te vaak, dat mensen bang zijn iets te melden aan de politie. Vooral als er gevraagd wordt naar de naam en het adres van de melder. Bovendien kan het zijn dat de verdachte de persoonsgegevens van de melder / getuige onder ogen krijgt. Maar reageert niet de angst, de angst van een groot aantal mensen om een relatief klein aantal mensen te behoeden voor een verkeerde "beroepsuitoefening" ?
                      Het anoniem melden kan grote nadelen hebben; mensen beschuldigen vaak anderen uit wraak of vanuit subjectieve waarnemingen.
                      Hoe een tussenweg te vinden tussen (veilig) melden en de andere kant opkijken? Dat moet de minister van justitie maar eens goed bestuderen.
                      Het ligt gewoon eenvoudiger : bij een melding, onderzoekt de politie deze. Als ze dan een x aantal getuigenverklaringen (zo'n 5 opgepakte "klanten" voldoet vaak) hebben, dan komt de melding van het overlast in een strafzaak helemaal niet aan de orde.
                      Want a. is deze niet relevant voor de strafzaak en b. is deze melding juridisch geen bewijslast tegen het delict "drugshandel" maar gewoon een melding van "overlast". En daar zal de politie zich niet (als het eenmalig is) mee bezig kunnen houden gezien hun prioriteiten.

                      Opmerking


                      • #12
                        Harrie, dat klopt wel wat je zegt, in sommige gevallen. De buurtagent (als die er is) kan de klachten verzamelen en dan kan de politie het vervolgtraject bepalen. Maar wat doe je als de politie bij de melder aanbelt (een stommiteit , maar het gebeurt) en de drughandelaren nog in de buurt aanwezig zijn? Het bekend maken van de persoonsgegevens van een getuige is wel een feit.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Harrie, dat klopt wel wat je zegt, in sommige gevallen. De buurtagent (als die er is) kan de klachten verzamelen en dan kan de politie het vervolgtraject bepalen. Maar wat doe je als de politie bij de melder aanbelt (een stommiteit , maar het gebeurt) en de drughandelaren nog in de buurt aanwezig zijn? Het bekend maken van de persoonsgegevens van een getuige is wel een feit.
                          Soms moet je je nek uitsteken, maar hoe weet de handelaar waarvoor en waarom de "govie" bij je aanbelt? Denk dat dit eerder iets met de eigen angst en onzekerheid te maken heeft, dan met het belang van de dader om z.s.m. zijn zaken voor te zetten.

                          In het door mij aangehaalde voorbeeld, moest de betrokkene zelfs bij de politie dreigen met zelf ingrijpen voordat de "govie" ingreep en zijn ze eerst zelfs 2 x met een wagen en 1 x met nook "buurtagent" langs geweest. Dus moet men niet altijd teveel van ze verwachten. De realiteit is niet "Flikken Maastricht"...

                          Zoals gezegd ; als je wilt dat iets gebeurd, moet je er toch zelf iets aan doen.
                          Mocht bovenstaand voorbeeld niet je (niet persoonlijk bedoeld) manier van aanpak zijn, dan kun je toch gewoon naar het politieburo gaan of een afspraak maken met de buurtagent om te voorkomen dat je "ongewenst"bezoek in blauw krijgt...

                          Blijft staan dat de politie niet iemand oppakt op jouw verklaring maar degelijk bewijs (over het dealen) nodig heeft (en dat is jouw verklaring van overlast niet tenzij je zelf natuurlijk wel je portie dope er haalt en daar een verklaring over geeft, maar dat is wat ver gezocht)

                          Opmerking


                          • #14
                            "Je moet er iets aan doen". Klopt; heb ik ervaring mee en sommigen weten dat. Maar daar wil ik verder niet over uitwijden. Mogen we concluderen dat de angst niet moet regeren ?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Harrie, dat klopt wel wat je zegt, in sommige gevallen. De buurtagent (als die er is) kan de klachten verzamelen en dan kan de politie het vervolgtraject bepalen. Maar wat doe je als de politie bij de melder aanbelt (een stommiteit , maar het gebeurt) en de drughandelaren nog in de buurt aanwezig zijn? Het bekend maken van de persoonsgegevens van een getuige is wel een feit.
                              Mijn persoonlijke ervaring is
                              dat je met de buurtagent veel beter scoort
                              helaas worden deze mensen teveel op andere zaken gezet.
                              en is buurt belang onder geschikt.

                              wat niet weg neemt dat we diverse zaken via de buurt agent hebben opgeknapt.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X