Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De ster

    Jammer het weekblad DE STER vinden wij niet meer in de brievenbus.
    Al een aantal mails gestuurd naar A & C Media, waarop correct werd geantwoord, met de mededeling dat wij de Ster weer zouden ontvangen.
    Dat is nu ruim 8 weken geleden, nog steeds geen Ster in de brievenbus.

    Wij postcode 6211 zijn niet alleen, ook postcode 6217 ontvangen al 4 maanden geen Ster meer.
    Wie heeft ook deze ervaring?

    Zowel voor de adverteerder, ( betaalt de advertentie per oplagen ) als de lezer is dit geen goed teken.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    De Ster blijft bij niet-bezorging in gebreke tegenover burger en gemeente

    Je zou je beklag kunnen doen bij de gemeente, parel. De Ster is het gedrukte medium dat de officiële mededelingen van het gemeentebestuur publiceert voor de burgerij, en daarvoor door die gemeente op commerciële basis wordt betaald.

    Volgens de wet zou iedereen zich op de hoogte moeten kunnen stellen van gemeentelijke verordeningen en regelingen. Als iemand twee maanden lang geen kennis kan nemen van wat de plaatselijke overheid wil mededelen aan haar burgers, dan is (in dit geval) De Ster in gebreke wat betreft haar verplichtingen. Een beetje doortastende ambtenaar kan daar dus een schadevergoeding (voor de gemeente) voor claimen.

    Een ander aspect is dat ook de gemeente het risico loopt een schadeclaim aan haar broek kan krijgen en wel vanuit de burgerij c.q. de gemeenteraad. De gemeente heeft een verplichting om althans een samenvatting van haar beleid te publiceren in een voor iedereen bereikbaar medium. Aangezien lang niet iedereen de plaatselijke krant heeft (al dan niet vanwege financiële overwegingen), was het gratis huis aan huis-blad de aangewezen weg. Al decennialang publiceert de gemeente op een dubbelpagina in een van de huis aan huisbladen haar mededelingen. Dat was naar ik meen oorspronkelijk De Maaspost, maar nu alweer vele jaren De Ster.

    Toen al die informatie een beetje uit de hand begon te lopen en de boel nauwelijks meer gelezen werd vanwege de onleesbare ambtelijke taal en een overvloed aan cijfermatige gegevens, besloot de gemeente een schifting te maken in de hoeveelheid mededelingen. De pagina's werden in normalere mensentaal geschreven en aantrekkelijker gemaakt met foto's en dergelijke. Voor wat er niet meer bij kon en voor sommige details zijn we toen met een extra regeltje doorverwezen naar de gemeentelijke website. Wie een computer heeft, kan daar dus verder zoeken, maar voor algemene informatie over het bijna wekelijks reilen en zeilen is dat niet echt nodig.

    De gemeente heeft zoals gezegd een wettelijke verplichting naar de burgers toe, maar die burger heeft eenzelfde verplichting naar de gemeente toe. De pagina's in De Ster vormen de eerste kennismaking van de burgerij met het gemeentelijk beleid en de ambtelijke uitwerking daarvan. Als burger heeft men de verplichting daar kennis van te nemen. Wie dat niet doet, heeft geen poot om op te staan als hij later roept: 'Ja, maar dát wist ik niet'. Hij had het kunnen (en moeten) weten uit de gemeentelijke pagina's in het huis aan huisblad; die pagina's zijn het verbindingsdraadje tussen stad en individuele burger.

    Dus als De Ster wekenlang niet wordt bezorgd, hebben zowel de burger, als de gemeente een probleem:
    1. De gemeente heeft een financieel contract met De Ster dat kennelijk niet wordt nagekomen en waarbij het geld dus over de balk wordt gesmeten.
    2. De burger is in het nadeel met betrekking tot de hem onthouden gemeentelijke inlichtingen. Hij kan niet voldoen aan de van hem verwachte informatiewinning en krijgt bovendien geen waar voor zijn belastinggeld. Buiten zijn schuld om wordt hij bovendien kwetsbaar indien men tegen hem zegt: 'Maar je hád het kunnen weten, dat van die nieuwe verordeningen en voorzieningen'.

    Ik vraag me af waar in zo'n geval de bewijslast zou komen te liggen. Wie van ons houd werkelijk bij wanneer De Ster wel en niet werd bezorgd in zijn wijk?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 oktober 2014, 22:18. Reden: aanvulling

    Opmerking


    • #3
      De Ster

      Ingrid ontzettend bedankt voor de uitgebreide informatie, ik denk dat veel Maastrichtenaren hier geen weet van hebben.
      Hier kan ik wat mee, chapeau
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • #4
        Ik heb ook een klacht, en ook deze is al doorgegeven. De bezorger die in postcode 6212 en 6214 bezorgt, doet dit op een zeer asociale manier. Ik heb hemzelf er vaker op aangesproken, A en C weet het, en de klacht is ook al bij de gemeente bekend. Maar men doet er niets mee, de bezorger gaat gewoon door met zijn praktijken. Ik weet dus niet of het de gemeente Maastricht wel interesseert, of De Ster wel bij de inwoners terechtkomt. Maar niets zeggen, zorgt ervoor dat de klacht helemaal niet bekend wordt.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking

        Bezig...
        X