Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Arbeiders A2-project Maastricht uitgebuit

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Arbeiders A2-project Maastricht uitgebuit

    Arbeiders A2-project Maastricht uitgebuit

    Tientallen Portugese en Poolse werknemers bij de A2-tunnel in Maastricht worden uitgebuit. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. De arbeiders zijn in dienst van een dochterbedrijf van het Ierse Atlanco Rimec dat eerder dit jaar al in opspraak raakte bij de bouw van de Eemscentrale van Nuon in Groningen.

    Lees hier verder
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    Dit kan een gevolg zijn van de Europese aanbestedingen hier is maar een regel, de goedkoopste inschrijver krijgt het project.
    Lees Europese regelgeving.
    En dan worden bedrijven vaak inventief, met gevolg dit soort taferelen.
    Last edited by parel; 5 oktober 2013, 13:47.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Ton, ik heb het al eens vaker aangehaald:

      Wat zou jij doen, als jij in een arm land woonde, en je kan elders 10 tot 15 keer zoveel verdienen voor hetzelfde werk?

      Die Polen, Portugezen, Roemenen en Bulgaren kunnen er ook niets aan doen dat ze op zoek gaan naar een menswaardig bestaan, het is hen zelfs te prijzen dat zij hiertoe bereid zijn.

      In de tijd van het communisme werd men daar kunstmatig aan het werk gehouden. Iedereen droeg zijn of haar steentje bij aan de maatschappij. Moest er een straat worden geveegd, dan waren daar soms wel 10 krachten voor beschikbaar. Ik heb het een paar keer met eigen ogen gezien.

      Ja, ZO kan ik het werkloosheidscijfer ook kunstmatig laag houden. Staat wel tegenover dat iedereen dat steentje bijdroeg.

      Toen het communisme op zijn gat ging, en men op ''westerse wijze'' ging werken, was ineens 95 procent van de beroepsbevolking overbodig.

      Je kunt de Roemenen, Portugezen (daar was geen communisme, overigens), Polen en Bulgaren dus niet voor de voeten werpen dat zij willen werken voor hun geld, waar Nederlanders hun neus op trekken voor de zware werkzaamheden aan de A2-tunnel.

      Waar het in het artikel ook om gaat, is dat zij de hoofdprijs betalen voor krotten. Je kan de Burg. Bauduinstraat echt niet vergelijken met Campagne.
      Last edited by Haas; 12 januari 2015, 21:57.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        @Haas helaas is jouw vergelijking maar al te waar. In 2002 waren wij 23 dagen op rondreis door Rusland en Wit Rusland.
        Een voorbeeld om +/- 23.00 uur kwamen op het rode plein vrachtwagens aanrijden met oude dames.
        Zo tussen de 70 jaar en misschien wel 20 jaar ouder, dus 90 jaar, moeilijk in te schatten met de gerimpelde gezichtjes en warme sjaals om het hoofd.
        Ze waren met +/- 80 vrouwen en begonnen met een heksenborstel het rode plein schoon te vegen.
        Degene die niet werkte zaten te bedelen op iedere hoek van de straat, vooral de oudere hebben geen inkomsten (AOW)

        @Ton, 100% kan ik je ergernis begrijpen wat die Bulgaren doen zijn schurkenstreken, máár dit land laat het wel toe ( of het nog zo is dat denk ik niet)
        Nu maak je de fout door de hardwerkers aan de A2 te vergelijken met de Bulgaren. nee die Polen werken voor het geld.
        Ze worden zelfs geronseld en uitgebuit.
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Ton mijn complimenten met je werkinstelling, dat mag ik wel
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #6
            Ik was in 1980 een middagje in Bulgarije vanuit Roemenië. In 1999 was ik er 2 weken, evenals in 2011.


            In 1980 was er nog volop communisme, heb ik anderhalf uur in de rij moeten staan voor een klein souvenir. Eerst uitzoeken aan de balie, daarna in de rij voor de kassa met de bestelbon, daarna terug in de rij aan de balie, Er stonden 12 medewerkers, waar ook met 2 kon worden volstaan.

            In 1999 was het er al een stuk vrijer, je kon het er vergelijken met het moderne Europa van de jaren 70.

            In 2011 kwam ik in hetzelfde gebied: er waren nog wel restjes van het oude Bulgarije te zien, maar vooral de steden Shumen, Plovdiv en Sofia deden niet onder voor welke West-Europese stad dan ook.

            Je zag er amper werkloosheid, overal bedrijvigheid, en inventieve mensen die een waardig bestaan hadden. Ik heb me er niet onveilig gevoeld, in tegenstelling tot 1999 toen je voortdurend het gevoel had om achterom te moeten kijken.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #7
              Wethouder Nuss van Maastricht moet geweten hebben van uitbuiting werknemers

              Volgens de SP fractie in Maastricht moet Wethouder Nuss geweten hebben van de uitbuiting en toestanden van de Poolse en Portugese werknemers aan de A2-tunnel. Na de Maastrichse Volkspartij wil de SP fractie ook zo snel mogelijk antwoorden op de ontstane situatie, dit zegt gemeenteraadslid John Gunther van de SP partij.

              Praktijken uit de vorige eeuwen, zo noemt de SP de geruchten over de uitbuiting van de buitelandse werknemers. En loisch dat ze hun mond niet durven open te trekken, want het is kiezen of delen voor de Polen of Portugezen. Trekken ze hun mond open dan kunnen ze een enkeltje naar huis verwachten. De vraag is sowieso of ze een “poot hebben om op te staan” gezien de sluwheid en werkwijze van het Ierse Atlanco, waar de werknemers op de loonlijst staan.
              lees hier verder
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #8
                Ik geef alleen aan, dat mensen zichzelf overal ter wereld een heel andere mentaliteit moeten gaan aanmeten.

                Natuurlijk keur ik diefstal, berovingen en ander geweld ten zeerste af, maar er zijn ook autochtone criminelen, het zijn niet automatisch allochtonen. die hier de criminaliteit in gaan.


                Wanneer Europa de grenzen open stelt, kun je het de bevolking niet kwalijk nemen dat daar gebruik van wordt gemaakt, dat men elders kansen gaat zoeken om het een klein beetje beter te hebben dan waar men vandaan komt. Toen de grenzen nog potdicht zaten, en hier geen Bulgaren en Roemenen rondliepen, was hier ook criminaliteit. Die is niet pas naar het westen gekomen toen men uit het voormalige oostblok hiernaartoe kwam.
                Dat is wat ik wil aangeven. Het is namelijk oh zo gemakkelijk om met het beschuldigende vingertje naar een minderheid te wijzen. Zo is de Tweede Wereldoorlog namelijk OOK begonnen.

                In Griekenland is men deze week wakker geschud. Daar stond plotseling de ''gouden dageraad'' op. Hersenloze figuren die hun eigen bevolking erop meenden te moeten wijzen dat de economische malaise in Griekenland uitsluitend de schuld was van vluchtelingen.

                Het oppakken van hun top heeft de Griekse bevolking wellicht aan het denken gezet, wellicht komen ze er daar achter dat ze met de asielzoekers daar de verkeerde zondebok hebben aangewezen. Nee, de ware schuldigen zijn zijzelf, omdat zij willen vasthouden aan een pensioensleeftijd van 45 jaar.

                Misschien dat je op punten gelijk hebt: een Roemeen of Bulgaar die in de fout gaat, hoort te worden bestraft. Volledig mee eens, maar degenen die het hardste roepen dat de malaise hier in Nederland door allochtonen wordt veroorzaakt, moeten eerst eens hun eigen straatje schoonvegen.

                Wanneer het in Bulgarije en andere landen economisch voor de wind zou gaan, dan zouden zij heus niet hierheen komen op zoek naar een beter bestaan. Beroven en diefstal horen daar niet bij, dat klopt. Maar als ze hier zijn en erachter komen dat het vinden van werk hier ook niet zo wil vlotten, gaat men op zoek naar andere middelen om aan geld te komen.

                En dat is wat veel mensen vergeten (beter gezegd: het komt ze niet uit, afgeven op minderheden geeft hen kennelijk een beter gevoel, zolang ze de schuld maar niet bij zichzelf hoeven te leggen): in beginsel is een Oost-Europeaan geen crimineel.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  Ik kan het overigens ook in 1 regel zeggen:

                  de wereld is van ons allemaal, daar doet het toevallige feit dat iemand in Nederland, Bulgarije, Marokko of Soedan is geboren, niets aan af.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    "Goedgeaardheid"

                    We werden dan ook meteen het aards paradijs uitgegooid vanwege onze "goedgeaardheid" volgens bepaalde boeken en geloof. De Nederlandse toerist wist de arme landen van het huidige Europa goed te vinden. Het was er goedkoop. Men zag dansende beren, dronk zwoele wijnen, kocht er toeristenkitsch en velen keken weg van de armoede. Opeens werden we technocratisch verenigd. Met alle gevolgen van dien. Ook in Nederland werden Nederlandse arbeiders uitgebuit. Koppelbazen en anderen verziekten o.a. de bouwwereld. Overheden betaalden veel te veel voor grote projecten. Veel mensen kijken nog altijd opzij als ze iets zien wat niet klopt. Maar gaat het eigenlijk wel om die geconstateerde toestanden bij de bouw van de tunnel?

                    Opmerking


                    • #11
                      Ter overdenking: Europa is een neoliberaal project van technocraten

                      Bron: Trouw.nl

                      Pioniers zagen al dat Europa een hart en een ziel nodig heeft om duurzaam te zijn. Maar dit Europa wordt steeds killer en harder.
                      Een verenigd Europa is een mooie droom. Een droom van vrede, van grensoverschrijdende samenwerking en de overwinning van eng-nationalistische sentimenten. Een droom van een gemeenschappelijke politiek en economie en een gemeenschappelijke munt. Zoals zoveel dromen wordt ook deze maar geen werkelijkheid. De euro dreigt een splijtzwam te worden die de democratie ondermijnt en een asociaal neoliberaal regiem afdwingt.

                      Het mankement van dit Europa is dat het boven alles een bedenksel is van regenten. De EU gaat vooral over sturing, over regelgeving dus. Daar is veel goeds uit voortgekomen, zoals de regelgeving met betrekking tot gelijke rechten van vrouwen, en het milieu. Landen als Polen, Portugal en Hongarije hebben veel baat gehad van de boeken vol regels die ze moesten invoeren om lid te worden.

                      Europa kent goede regenten, die zich met alle plezier willen ontfermen over het bestuur van de Griekse en Italiaanse economieën. Maar hun tekort is dat ze afstandelijk en rationeel opereren, en allesbehalve een warm gevoel weten over te brengen. Daarom komt een Europees democratisch proces niet van de grond. Terwijl Nederlanders zich opwinden over kwesties als Mauro, het pgb en de hypotheekrenteaftrek, blijven ze onverschillig ten aanzien van de veel belangrijker discussies in Brussel. En Europese parlementariërs blijven onbekend, onbemind en ongehaat.

                      Een ander mankement van dit Europa is dat zijn regenteske logica stuurt op de logica van de markt. De politiek stuurt op een interne markt zonder grenzen, op efficiëntie en productiviteit. In die logica werd het idee van een gemeenschappelijke munt haast vanzelfsprekend - en een keiharde aanpak van economieën die niet meekomen. Daarmee is dit Europa een neoliberaal project, dat vraagt om technocraten die de zaak op orde komen stellen, zoals nu in Italië en Griekenland. Dat draagt niet bij aan een Europa met een hart en een ziel.

                      Dat Europa een hart en ziel nodig heeft om duurzaam te kunnen zijn, zagen de pioniers heel goed. Jean Monnet sprak erover en ook Jacques Delors, de indrukwekkendste voorzitter van de Europese commissie tot nu toe. Maar een hart en een ziel zijn niet te managen. Het Europese gevoel ontstaat niet met iets technisch als een munt. Hoe dat gevoel ontstaat, weten we eigenlijk niet. Tito dacht een Joegoslavisch gevoel te kunnen organiseren, maar hij was nog niet naar de hemel, of de Servische, Bosnische en Kroatische zielen bleken te sterk voor dat Joegoslavische gevoel. Ook de constructie van een Belgisch gevoel lijkt te stranden op de taalgrens.

                      Dat Nederland een hart en een ziel heeft blijkt onder meer uit het gegeven dat Limburgers en Oost-Groningers volop meetellen ook al doen hun lokale economieën het niet al te goed. Idem dito met de Pruisen. Zij doen het economisch gesproken nog slechter dan de Grieken maar de Duitsers houden hen overeind.

                      Van zo'n solidariteit is geen sprake in dit Europa. Voor de Grieken is geen genade. Zij zullen hoe dan ook boeten. Idem dito met de Portugezen, Ieren en Italianen. Geen cent krijgen ze van ons, roept links en rechts hier in Nederland. De vooroordelen en stereotypen spatten van de voorpagina's. Dat degenen die het al moeilijk hebben, de rekening gaan betalen - ach, wat doet dat ertoe. Dat technocraten het democratisch proces even aan de kant zetten - het zij zo. Wij hoeven daar immers niet bang voor te zijn, want wij hebben onze zaken op orde. Niet dan?

                      Dit Europa is kil en hard. En in de huidige chaos wordt het alleen maar killer en harder. De droom van weleer raakt steeds meer uit zicht. En dat doet denken dat die droom misschien niet klopt. Net zoals dat communistisch ideaal niet maakbaar bleek te zijn, slagen de bestuurders er nu niet in, een Europa met een hart en ziel te construeren.

                      Is dit de tijd om de dromen te veranderen? Is het wat om te denken aan kleinere samenlevingen die een hart en ziel hebben, die democratisch vitaal, sociaal sterk en economisch dynamisch zijn, die open zijn en op samenwerking zijn ingesteld, en wellicht hun eigen munt hebben?

                      Dit is een korte versie van een lezing die Arjo Klamer maandag 21 november 16:00 uur houdt in het Montesquieu Instituut Den Haag, tijdens het jaarlijkse debat dat in samenwerking met Trouw wordt georganiseerd, over de staat van de democratie.
                      www.montesquieu-instituut.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        En zie: die arbeiders kunnen daar dus niets aan doen, ze moeten bij die Ierse werkgever zijn.


                        Gooi vervolgens die krotten plat, zet er fatsoenlijke woon-units neer.

                        Die krotten in Wittevrouwenveld moesten voor enkele jaren geleden tussen de 300 en 400 euro huur per maand opbrengen. Nu wordt bijna het dubbele per bewoner ingehouden op het salaris. Tel uit je winst, als je vervolgens 8 personen in die varkenshokken neerzet.

                        Natuurlijk ziet die projektbegeleider van de A2 die misstanden niet op de loonstrookjes.
                        Last edited by Haas; 12 januari 2015, 21:59.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                          Gelezen op Facebook

                          VERKLARING PROJECTBUREAU A2MAASTRICHT
                          De Stuurgroep A2 Maastricht – Rijk, gemeente Maastricht, Meerssen en Provincie Limburg- is bezorgd over de correcte i...nzet van buitenlandse werknemers in de bouw.
                          De stuurgroep heeft opdracht gegeven tekst en uitleg te vragen aan opdrachtnemer, bouwer Avenue2, over de feiten.
                          Dat moet uitwijzen of medewerkers bij A2 Maastricht werken volgens de Nederlandse CAO. We gaan er vanuit dat ook Avenue2 zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en ook anderszins geen misstanden accepteert.
                          Wij rekenen erop dat er snel duidelijkheid komt, zodat de maatschappelijke vragen kunnen worden beantwoord en indien nodig corrigerend kan worden opgetreden.

                          Woordvoerder A2 Maastricht, Desiree Florie
                          Zijn dit geen krokodillentranen? Gisteren haastte men zich naar de pers om zijn morele verontwaardiging uit te spreken, tot aan de wethouder aan toe. Als De Limburger er niet over had geschreven, was er niets aan de hand geweest.
                          Ook de zwakste schakel in dit megaproject zijn arbeid en milieu, daar valt op te beknibbelen als het zo uitkomt. Waar niet als het je het mondiaal bekijkt. China, Sotsji, Maastricht, overal vindt je dit soort praktijken.
                          Het nobele streven van minister Asher om 'arbeidsverdringing' aan de kaak te stellen wordt niet eens in Brussel aangehoord, laat staan opgepakt.
                          Wie wil een 'duurbetaalde' werkster in huis nemen?

                          De tunnel had al een 'luchtje' er komt er nog eentje bij, je ruikt het niet maar het is er wel. Ongefilterd.
                          Last edited by ; 6 oktober 2013, 09:59.

                          Opmerking


                          • #14
                            Es iech eur reaksies zoe lees moot dus haos gans WVV plat umtot de woeninge boe die wèrrekers in woene "krotte" zien en de ganse buurt daor oet dezèllefde hoezer besteit.

                            Veurtot geer allemaol zoegèt euvernump oet de Leugeneer, gaot uuch zèllevers ins op de huugte stèlle vaan de bebowwing daor ter plaotse, daan had geer kinne zien tot me bezig is um de boetkante vaan de hoezer oonder han te numme, en dat geit neet allemaol in eine kier.

                            D'r zien ouch nog wèrrekluijj die woene in de nog euverint stoonde flette langs de snelweeg, dat zien dus absoluut gein krotte.

                            Tot d'r get neet in d'n haok is, daor bin iech vaan euvertuig, mèr zoelang es tot 'n gezèt negatief stökke kin sjrieve weurt de gezèt gekoch en geleze, wat weer good is veur de oplaag. Tot de gezèt, door miech de leugeneer genump, negatief sjreif is al dèks genôg beweze, daor hoof iech gein veurbeelde mie vaan aon te hole.
                            Kompleminte, Pieke

                            Opmerking


                            • #15



                              De Burgemeester Bauduinstraat, Schepen Pichotstraat, Schepen Engelenstraat en dergelijke, daar heb ik het over, dat zijn/waren krotten. Ik weet heel goed dat er ook blokken zijn, zoals de Merovingenstraat en omgeving, de nieuwbouw rond het Voltaplein, waar mensen echt graag wonen.
                              Last edited by Haas; 12 januari 2015, 22:00.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X