Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

luchtkwaliteit

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • luchtkwaliteit

    Maastricht en de provincie Limburg geven onder druk van belangenclubs en politieke partijen alsnog de meetgegevens vrij over de luchtkwaliteit op dertig plekken in de stad, die sinds april met diffusiebuisjes zijn verzameld.
    Afgelopen week ontstond ergernis over de weigering van het stadsbestuur om de meetresultaten maandelijks openbaar te maken, omdat de gebruikte methode alleen betrouwbaar is als gegevens van een heel jaar worden geanalyseerd. Actiegroep Klaor Loch en de Fietsersbond hekelden die opstelling.

    (de limburger)
    Last edited by ; 27 augustus 2013, 09:35.

  • #2
    De Limburger heeft hier al eerder over bericht. I.t.t. gemeenten elders had men in Maastricht het idee om cijfers pas te openbaren, zodra er meer meetgegevens over een langere periode beschikbaar waren. Een aanral organisaties zijn toen in actie gekomen. 'Heeft de gemeente soms iets te verbergen?'.
    Tegen de achtergrond speelt de niet al te beste luchtkwaliteit in de stad.
    Het is makkelijker met cijfers te goochelen, dan onpopulaire maatregelen te nemen die economisch niet goed uitkomen of de stad een ongunstig image bezorgen.

    De gezondheid van de bevolking is nooit de eerste prioriteit dit zit nu eenmaal in onze mentaliteit, het overleven vraagt zo zijn offers. Alleen willen we, ook politiek, het niet 'te bont' maken.

    Opmerking


    • #3
      Grappig dat geen enkele journalist die dit bericht heeft overgenomen ook maar een poging schijnt te hebben gedaan om de nijpende vraag van elke weldenkende burger te beantwoorden: "Enne, mogen we de meetgegeven dan ook zien?"

      Opmerking


      • #4
        luchtkwaliteit steden

        Luchtmeetpunt in Nazareth in top 20 w.b. slechte luchtkwaliteit.

        Niet industrie maar verkeer de grootste boosdoener.

        rapport. milieudefensie


        citaten:

        De 20 meest vervuilde punten liggen in de grote steden langs drukke wegen. De eerste voor de hand liggende oorzaak daarvoor is dat juist langs wegen in Amsterdam, rotterdam, Den Haag en Maastricht veel is gemeten in deze campagne. Maar de problemen in de steden zijn ook het grootst. Op plaatsen met veel wegverkeer, vaak smalle straten en een hoge achtergrondconcen*tratie worden de hoogste concentraties geme*ten. Hoe dichter bij een drukke weg, hoe onge*zonder de lucht. zelfs meetpunten onderaan het talud van een snelweg scoren lager dan de stedelijke ver* keersaders. Dat het grootste probleem bij het vervuilende verkeer ligt, blijkt duidelijk uit onze meetresultaten.

        Om verkeersemissies terug te dringen is minder en schoner verkeer nodig. De alternatieven voor het gebruik van de auto, zoals de fiets, wandelen en het openbaar vervoer, moeten aantrekkelijker worden. Het gebruik van de auto moet ontmoe*digd worden. De meest vervuilende voertuigen moeten geweerd worden uit de stad en schone (elektrische) auto’s en bestelbusjes moeten hier* voor in de plaats komen.


        gezondheidsrisico's:

        Bij blootstelling aan concentraties luchtveront reiniging zoals we die in nederland nu hebben, leven we gemiddeld allemaal 1 jaar korter (bron: rIvM). Daar gaan vaak veel jaren van ziekte aan vooraf. Ook korte blootstelling aan (zeer) hoge concentraties luchtverontreiniging zoals bij smog*episodes heeft een duidelijk effect. jaar* lijks gaan duizenden nederlands eerder dood tijdens of net na zo’n extreem hoge concentratie luchtvervuiling.
        Luchtvervuiling is na roken de grootste vermijd*bare veroorzaker van gezondheidsproblemen. De effecten van luchtvervuiling zijn dus nog erger dan die van slechte voeding of te weinig beweging (bron: rIvM).

        Opmerking


        • #5
          Gisteren heb ik de ramen gelapt. Als ik zie wat er na twee weken voor een troep afkomt, word ik er niet blijer van. Op de kozijnen licht bruin stof. Evenals op de auto's, stoepen en planten. Wat zeker in onze buurt een rol zal spelen zijn de bouwactiviteiten A2 en vooral de onafgedekte puinhoop bij het voormalig PTT-gebouw aan de Noormannensingel. Verder liggen wij in een dal, waait en regent het weinig. Ook krijgen we wat troep mee van de grote industriegebieden in de regio. Voor al die constateringen heb ik geen meetinstrumenten nodig. Het terugdringen van onverantwoorde uitstoot zal alleen effect hebben - zoals vele zaken in het kleine Europa - als dat internationaal gebeurt. De gemeente Maastricht overtreedt al jaren de regels, maar welke overheid controleert zichzelf doortastend? Hoe zit het ook alweer met de uitlaatfilters Autotunnel A2? Energievriendelijk rijden is niet goedkoop. Kom nu niet met de kreet: iedereen de fiets op, wat dat is niet reëel in het bedrijfsleven en te zwart/wit gesteld. De meeste Nederlandse bedrijven proberen momenteel enkel te overleven en kunnen geen lastenverhogingen meer aan. Vandaag hoorde ik weer dat een bekende Maastrichtse zaak het faillissement heeft aangevraagd. Heeft niets te maken met de luchtkwaliteit uiteraard, maar is duidelijk een symptoom van hoe Nederland er voorstaat. Ik mis doortastendheid en visie. En dit gezegd hebbende, gun ik mij een bakkie met twee droge koekjes.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Gisteren heb ik de ramen gelapt. Als ik zie wat er na twee weken voor een troep afkomt, word ik er niet blijer van. Op de kozijnen licht bruin stof. Evenals op de auto's, stoepen en planten. Wat zeker in onze buurt een rol zal spelen zijn de bouwactiviteiten A2 en vooral de onafgedekte puinhoop bij het voormalig PTT-gebouw aan de Noormannensingel. Verder liggen wij in een dal, waait en regent het weinig. Ook krijgen we wat troep mee van de grote industriegebieden in de regio. Voor al die constateringen heb ik geen meetinstrumenten nodig. Het terugdringen van onverantwoorde uitstoot zal alleen effect hebben - zoals vele zaken in het kleine Europa - als dat internationaal gebeurt. De gemeente Maastricht overtreedt al jaren de regels, maar welke overheid controleert zichzelf doortastend? Hoe zit het ook alweer met de uitlaatfilters Autotunnel A2? Energievriendelijk rijden is niet goedkoop. Kom nu niet met de kreet: iedereen de fiets op, wat dat is niet reëel in het bedrijfsleven en te zwart/wit gesteld. De meeste Nederlandse bedrijven proberen momenteel enkel te overleven en kunnen geen lastenverhogingen meer aan. Vandaag hoorde ik weer dat een bekende Maastrichtse zaak het faillissement heeft aangevraagd. Heeft niets te maken met de luchtkwaliteit uiteraard, maar is duidelijk een symptoom van hoe Nederland er voorstaat. Ik mis doortastendheid en visie. En dit gezegd hebbende, gun ik mij een bakkie met twee droge koekjes.

            Ik zelf krijg steeds meer last als ik mij per fiets door het stadsverkeer verplaatst. In het rapport staat dat het fijnstof gezondheidshalve de grootste boosdoener is. Het bruine stof herken ik ook, bv. op balkon.
            Het probleem bij fijnstof is de meting er zijn veel onzekerheden. De overheid weet dit ook, maar toch ik ben het eens het beleid is slap.
            Milieudefensie wijst m.n. naar het verkeer in dit rapport.
            citaat:
            rotterdam is waarschijnlijk de vuilste stad van het land. In tegenstelling tot wat veel mensen verwachten is niet de haven de hoofdschuldige, maar zijn dat de rotterdammers zelf met hun liefde voor de auto als vervoermiddel. De auto krijgt ruim baan in de stad: brede wegen, lage parkeertarieven en nergens wachttijden voor parkeervergunningen. De fiets wordt veel minder gebruikt dan in andere steden. De milieuzone in rotterdam is van een haast symbolische omvang en geldt alleen voor de vuilste vrachtwagens.

            In Maastricht hebben we denk ik meer last van de luchtdoorstroom vanuit het Maasdal.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
              In Maastricht hebben we denk ik meer last van de luchtdoorstroom vanuit het Maasdal.
              Ha Kermit,
              Bedankt voor de link naar het rapport.
              De conclusies kende ik al jaren, want uisttootgegevens van industrie en wegverkeer zijn al tientallen jaren beschikbaar. Dat uitlaatgassen rond de A2-blijven hangen is bij mij ook altijd bekend geweest want als het even tegenzit kun je de wolk vanuit de auto voor je zien; wat je ziet is dan geen fijnstof maar het geeft wel de plaats aan waar het fijnstof hangt.
              Dat wind door het Maasdal de boosdoener is lijkt het rapport tegen te spreken. De meetpunten die niet aan de A2 liggen meten veel lagere concentraties. De exacte, tot op de meter, locaties van de meetpunten kunnen echter in extreme mate roet in het eten (!) gooien, want als een meetpunt net achter een bushalte ligt weet je de conclusies op voorhand, al hangt de luchtverontreiniging dan nog staads volledig af van de wind op het moment. Om betrouwbare metingen te doen zul je honderden meetpunten per stad moeten nemen en de lokaties niet door een ambtenaar of iemand van milieudefensie moeten late kiezen, maar willekeurig.

              De wind waait overigens niet erg vaak precies door het Maasdal maar is vaker westelijk.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Verder liggen wij in een dal, waait en regent het weinig.
                Dat het hier minder waait er regent is common belief, maar eenvoudig te weerleggen met waarnemingsgegevens:
                Wind: http://windtechniek.nl/tips.htm
                Neerslag: http://www.meteoactueel.nl/cms/index...rticle&id=2047
                De reden dat het hier - afgezien van het effect van de stad - meer waait dan in Noord-Limburg is dat de meest voorkomende windrichting zuidwestelijk is en er in precies die richting in Belgie een vrijwel boomloze vlakte van 200 kilometer ligt. Dat dit landbouwbebied met zijn löss-leembodem en een groot deel van het jaar helemaal kaal bij ligt is, vermoed ik, ook een van de grootste bronnen van stof hier. Of dit stof ook veel fijstof bevat weet ik niet. Eveneens weet ik niet of het veel schadelijke componenten zoals gewasbeschermingsmiddelen bevat. Het zou goed zijn als dit eens onderzocht wordt; erg moeilijk is het niet, het stof ligt zoals gezegd overal.

                Dat het in de stad minder waait geldt voor elke stad; dat het komt doordat Maastricht in een dal ligt zal er wel aan bijdrage, maar of dat in grote mate is vraag ik me af en heb ik nergens echt aannemelijk gemaakt zien worden. Terugkomend van vakantie in meer bergachtige gebieden komt het 'dal' waarin Maastricht ligt me meestal toch wel bescheiden over

                Opmerking


                • #9
                  Mijn eigen waarnemingen en weerstation in de tuin wijken natuurlijk af. Is maar zeer lokaal. In de buurt Wyckerveld ervaart iedereen hetzelfde wat betreft stofoverlast. Op St. Pieter kan het regenen en in de binnenstad niet. De grafstenen op het kerkshof van St. Pieter boven liggen bijna altijd onder het stof in de zomer. Dit heeft ook te maken met landbouwactiviteiten en uitstoot ENCI / Lixhe, natuurlijk afhankelijk van de windrichting. Lokaal weer en het effect daarvan is zeer ingewikkeld. Wil je er echt een beeld van krijgen dan zul je inderdaad "random" (natuurlijk niet bij een bushalte of uitgang tunnel) in de stad meetpunten moeten plaatsen. Verder kun je ook veel opmaken uit de groei van de lokale flora en de aanwezigheid van een aantal dieren in de stad. Slakken b.v. zijn een goede indicator wat betreft de vochtigheid/droogte. Varens en korstmossen geven een goede indicatie wat betreft de fysiek onzichtbare luchtvervuiling.
                  De (relatieve) dal ligging heeft zeker invloed op laag Maastricht. Iedere visser weet precies waar hij bij wat sterke wind windluw kan vissen in Maastricht.

                  Het blijft dus meten is weten om subjectieve waarnemingen uit te sluiten.
                  Overigens bij velen thuis en in bedrijven het binnenhuisklimaat miserabel, maar dat is een andere kwestie.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                    De Limburger heeft hier al eerder over bericht. I.t.t. gemeenten elders had men in Maastricht het idee om cijfers pas te openbaren, zodra er meer meetgegevens over een langere periode beschikbaar waren. Een aanral organisaties zijn toen in actie gekomen. 'Heeft de gemeente soms iets te verbergen?'.
                    daar zit een luchtje aan
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #11
                      Pikant detail is natuurlijk dat de Kasteen Hillenraadweg - het vuilste meetpunt in Maastricht - op een steenworp afstand van het nieuwe zwembad ligt, wat illustreert dat het er op lijkt dat de gemeente het zwembad de facto heeft verplaatst van een heel schone plek naar de vuilste plek in de stad, die overigens ook heel vuil blijft als de tunnels in gebruik zijn: alle viezigheid komt immers op het uiteinde van twee van de vier tunnels eruit.

                      Opmerking


                      • #12
                        Vandaag was een gedeelte van de binnenstad afgezet voor auto's en motoren. Moeten ze veel vaker doen. Het nodigt uit tot wandelen, het uitwaaieren over de hele binnenstad, de kwartieren in.
                        Het weer was goed, de muziek mooi, de straten vrij en de lucht ... de lucht och de lucht...

                        Opmerking


                        • #13
                          Om het verhaaltje van de cijfers over de luchtkwaliteit compleet te maken heeft de Gemeente (na enig gesoebat) deze bekend gemaakt.

                          http://www.maastricht.nl/web/file?uu...ontentid=34064

                          Bij deze cijfers past enige terughoudendheid om al te voorbarige conclusies te trekken.
                          'Het betreft namelijk een korte meetperiode, waardoor nu alleen in het ‘gunstige’ voorjaar en zomer is gemeten. De winterperiode (met gevolgen door het stoken van cv’s) is hierin niet meegenomen.'

                          goed dat de gemeentesite dit erbij vermeld.

                          Opmerking


                          • #14
                            Dat is een leuke tabel.
                            Als we nu de waarden van 2013 eens afzetten tegen die van 2008/9 dan krijgen we de volgende sterrenhemel:

                            Verticaal de huidige waarden. Horizontaal de oude.
                            Er lijkt een rechte lijn getrokken te kunnen worden die de x-as snijdt bij ca. 10 à 15 µg/m3.
                            Dat suggereert weer dat gemeten achtergrondconcentraite in 2013 lager is. Dat wil nog niet zeggen dat het aan menselijk ingrijpen te danken is, want zover ik weet hadden we in 2013 geen echte smogperiode. Zo'n periode zet de resulaten waarschijnlijk flink op de kop, waarbij de richting van een zwakke wind tijdens zo'n periode ook flink effecten heeft.
                            Heel lastig conclusies trekken met zo weinig metingen dus.

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X