Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verspilling in de zorg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verspilling in de zorg

    Misschien hebt u zich net als ik al jaren geërgerd aan zaken die gerelateerd zijn aan de zorgverlening in ons land en waaraan u graag wat had gedaan als u had geweten hoe het aan te pakken? Grijp dan nu uw kans! 36 uur nadat minister Schippers in het TV-programma RADAR het Meldpunt Verspilling in de Zorg openstelde, zijn er reeds ruim vijfduizend (5.000) klachten ingediend. In het eerste uur waren het er al duizend!

    U kunt tal van zaken melden, als patiënt, cliënt, mantelzorger, professioneel zorgverlener, verpleegkundige, huisarts etc. Voor elke klacht vult u een nieuw formuliertje in. Op die manier wordt de verwerking van de klachten gemakkelijker, want ze zijn beter uit te splitsen naar inhoud en tak van zorg.

  • #2
    Verspilling bij het CAK

    Wilt u weten waar IK mij (onder meer) aan erger? Aan de papier, porto en mankracht verspillende praktijken van het CAK in Den Haag (Centraal Administratie Kantoor). Het CAK is de centrale uitvoeringsorganisatie in de zorg- en welzijnssector. Iedereen die met de WMO, AWBZ etc. te maken heeft, belandt na verloop van tijd in de kaartenbakken van het CAK, dat de uitkeringen regelt.

    Prima hoor, maar waarom stuurt het CAK élke maand een afrekening van de gemaakte kosten en de eigen bijdrage voor 'zorg met verblijf' (in een ziekenhuis, herstelkliniek of zorginstelling) of 'zorg zonder verblijf' (bv. de ambulante verpleegster aan huis of de thuishulp)? Voor velen verandert er het hele jaar niets aan de cijfers. Waarom dan maandelijks een enveloppe met 2-3 vellen papier , met exact dezelfde inhoud als de vorige maand?

    Het CAK zou voor tenminste een deel van haar cliënten kunnen volstaan met een jaaroverzicht en een incidentele attendering op een tussentijdse verandering. Het zou naar mijn ervaring ouderen gerust stellen. Zij snappen vaak niet waarom dat papier nu weer komt en worden onrustig, hetgeen mantelzorgers onnodig belast. (Probeer het maar weer eens uit te leggen!).

    Bovendien zou een reductie van al dat overbodige papier (en porto) administratief een hoop kosten sparen.
    Last edited by Clio; 26 mei 2013, 14:58.

    Opmerking


    • #3
      Gesjoemel in de zorg II

      Patiënten in een verpleeghuis die al jaren onterecht hun eigen wasrekening moeten betalen. Een instelling die 20.000 euro ontvangt voor de begeleiding van een cliënt maar hem laat werken als klusjesman. Gerommel met patiëntendossiers. Het zijn maar een paar voorbeelden van de honderden tips die Brandpunt kreeg na de eerdere uitzending over misstanden in de zorg. Aan de vooravond van een groot debat in de Tweede kamer over de toekomst van onze zorg: Aart Zeeman met deel twee van sjoemelen in de zorg.
      Bron: Brandpunt
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking

      Bezig...
      X