Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Declaratieregeling minima 2013

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Declaratieregeling minima 2013

    U kunt, als u een uitkering of een minimuminkomen heeft, een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de kosten van sociale- en culturele activiteiten en in de kosten van kinderen.

    HIER vindt u de gemeentelijke folder, met daar achter de aanvraagformulieren.

    Deze staan overigens ook op de gemeentelijke site, maar wel erg goed verborgen!
    De gemeentelijke site is HIER te bekijken.

    Mochten er vragen zijn, stel ze dan gerust.
    Niet dat ik veel antwoorden weet, maar er zijn altijd wel MO'ers en/of MO-sympathisanten die wellicht een antwoord weten of weten waar je terecht kunt met de vraag.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Declaratieregeling minima 2013 (1)

    Dank voor het naar voren halen van deze regeling, Pier. Ik heb eens even gekeken hoe dat zit met Regeling I (tegemoetkoming ouderen, niet de kinderen betreffend).

    Het gaat om een bedrag van ten hoogste € 100 per jaar, dat verstrekt wordt tegen overlegging van op naam gestelde bewijzen van betaling. Het betreft dan bv. het lidmaatschap van een of meerdere verenigingen, een kaartje voor het Theater etc. Voorwaarde is dat iemand een bewijsbaar laag inkomen heeft, er is een lijst met normbedragen.

    Laten we eens kijken naar een denkbeeldige aanvrager, bijvoorbeeld een 74-jarige alleenwonende heer met AOW. Hij zou graag in aanmerking komen voor deze tegemoetkoming ter bekostiging van een abonnement op een kwaliteitskrant en op het TV-abonnement. Hij zal er niet helemaal mee toekomen, maar alle kleine beetjes helpen.

    Als je dan kijkt naar het aanvraagformulier, blijkt dat het allemaal niet zo simpel ligt. Want wat wordt nu precies bedoeld met ´inkomen´? De inkomensgrens die deze regeling stelt voor deze aanvrager is het wettelijk pensioen (de AOW is een staatspensioen), namelijk € 1060,18 netto per maand. Meneer heeft geen aanvullend pensioen, dus hij valt in de termen.

    Het aanvraagformulier vraagt echter niet alleen naar het inkomen, maar ook naar (spaar)rente en 'ander inkomen'. Tot dat 'ander inkomen' moet men kennelijk ook rekenen de eventuele toeslagen die meneer krijgt op grond van zijn lage inkomen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de zorgtoeslag die tussen de € 70 en € 80 per maand zal liggen. Of aan de huursubsidie. Dat zijn allebei tegemoetkomingen voor lieden die te weinig inkomen hebben om hun woon- en zorgkosten te dekken. Naast deze regelingen heeft mijnheer pakweg 15.000 euro op een spaarbankboekje staan, tegen 1,8 % rente per jaar, hetgeen te weinig is om de inflatie bij te houden.

    Ik heb nu dus twee vragen:
    1. Hoe zit het met die toeslagen en die spaarrente? Worden die meegeteld bij die inkomensgrens?
    2. Zo ja, waarom vermeldt men dat dan niet in die folder?
    Last edited by Clio; 10 maart 2013, 14:16.

    Opmerking


    • #3
      Declaratieregeling minima 2013 (2)

      Deze tegemoetkoming aan minima inzake sociale en culturele activiteiten is opgezet op declaratiebasis. Dat betekent dat men eerst, zelf, uitgaven doet die men terugbetaald krijgt na inlevering van het aanvraagformulier en de kwitanties van de 'aankopen'. Mits men in de termen valt.

      Met name om deze reden zou het goed zijn als de gemeente in de folder glashelder maakte dat ook voor een AOW-er zonder aanvullend pensioen eventuele bijverdiensten, spaarrenten en toeslagen meetellen bij het bepalen of hij zijn 'aankopen' beperkt vergoed krijgt.

      Wie volkomen te goeder trouw is uitgegaan van zijn wettelijke pensioen (zonder aanvullend pensioen), zou behoorlijk in de problemen kunnen komen. 100 euro lijkt niet erg veel, maar tenminste 1,2 miljoen Nederlanders komen volgens een NIBUD-onderzoek 'net te kort', om van de werkelijk in armoede levenden maar niet te spreken. Dan worden die reeds uitgegeven euro's tot een drama in de steeds hoger wordende schuldenlast.

      Ergo: graag groter duidelijkheid op voorhand.
      Last edited by Clio; 10 maart 2013, 14:18.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        (...)
        Ik heb nu dus twee vragen:
        1. Hoe zit het met die toeslagen en die spaarrente? Worden die meegeteld bij die inkomensgrens?
        2. Zo ja, waarom vermeldt men dat dan niet in die folder?
        Nou, goede vragen!
        Het antwoord moet ik schuldig blijven, al heb ik wel een mening cq idee.
        Dat zal ik niet zeggen, want wellicht zit ik er helemaal naast en dan levert het geen bijdrage aan deze discussie.

        Vervelend is bovendien dat ik nu constateer dat je alleen die vragen beantwoord krijgt als je fysiek naar het spreekuur toe gaat of als je gaat bellen.

        De brochure vermeldt:
        Voor nadere inlichtingen kunt u op werkdagen terecht bij
        de Sociale Dienst, locatie Werkplein Maastricht,
        • tussen 8.30 en 17.00 uur, Randwycksingel 22
        • tussen 8.30 en 17.00 uur op telefoonnummer 14 043.


        Dat is dus een enorme drempel en veel mensen zullen het niet doen.
        Wij sturen nu dus gewoon een mailtje naar post@maastricht.nl en eens kijken hoe daarop gereageerd wordt.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Supersnel antwoord van Sociale Zaken Maastricht!

          (..)
          Ik heb nu dus twee vragen:
          1. Hoe zit het met die toeslagen en die spaarrente? Worden die meegeteld bij die inkomensgrens?
          2. Zo ja, waarom vermeldt men dat dan niet in die folder?

          (...)

          Wij sturen nu dus gewoon een mailtje naar post@maastricht.nl en eens kijken hoe daarop gereageerd wordt.
          Op zondag 10 maart 2013, rond 13.00 uur werd boven staande vraag per mail dus gesteld aan de gemeente Maastricht / Sociale Zaken.

          Op maandag 11 maart om 12.36 uur, dus minder dan 24 uur later, kregen wij het navolgende antwoord van de afdeling Sociale Zaken.
          Chapeau

          De toeslagen zoals de zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, kindergeld, kindgebonden budget worden niet meegerekend bij de beoordeling van het inkomen. Hier wordt ook niet naar gevraagd op het aanvraagformulier.

          Wel wordt er rekening gehouden met aanspraken op heffingskorting van de belastingdienst. Voor alleenstaande is dit niet van toepassing. Alleen alleenstaande ouders of gehuwden kunnen hier mogelijk aanspraak op maken.
          Het gaat hier dan om algemene heffingskorting minstverdienende partner, alleenstaande ouderkorting, vermeerdering alleenstaande ouderkorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting.

          Met spaarrente wordt alleen rekening gehouden als iemand maandelijks een bedrag aan rente ontvangt in verband met (hoog) vermogen. In de situatie die op het forum wordt genoemd, wordt geen rekening gehouden met de rente.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Dat was snel, Pier, dank voor de bemiddeling.

            Opmerking


            • #7
              Het Werkplein en de Inkomenskaart Maastricht 2013.

              Vandaag ben ik toch maar eens gaan kijken op het Werkplein van de gemeente Maastricht, dat gevestigd is aan de Randwijcksingel 22.

              O.a. vond ik er de Inkomenskaart Maastricht 2013.
              Een handige kaart die een overzicht geeft van landelijke en lokale inkomensondersteunende regelingen.

              Doe er je voordeel mee!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking

              Bezig...
              X