Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sinterklaas in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Sinterklaas in Maastricht

    Vandaag (17-11-2007) was er weer de jaarlijkse intocht van Sinterklaas of Sint-Nicolaas in Maastricht.
    De pakjesboot met Sinterklaas en de zwarte Pieten aan boord, meerde aan bij de Kesselskade-Maasboulevard-Maaspromenade en via de Servaasbrug ging hij richting Wyck, en was er een grote stoet van kinderen van 8 maanden tot 80 jaar, waar opeens de hartjes sneller van gingen kloppen.



    Intocht Sinterklaas te Maastricht 17-11-2007.
    Last edited by Toller; 15 december 2014, 15:16.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Wat mij bezighoudt is of Sinterklaas het allemaal wel heeft kunnen verstaan....
    Don't PRESS me....

    Opmerking


    • #3
      Deze volgens mij wel, als ik mij niet vergis heb ik die ook wel eens ergens ontmoet....

      Dus inderdaad, die groningse mevrouw moet niet zeuren. Laat ze naar de groningse sint gaan, en misschien verstaan wij die wel weer niet.
      Don't PRESS me....

      Opmerking


      • #4
        Ik vind het geweldig datr we een Maastrichts sprekende Sinterklaas hebben, Chapeau voor Jan Janssen die dit al jaren geweldig en vol overtuiging doet.
        MestreechterSteerke gief um Mestreech.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door goofjohn Bekijk bericht
          Ik vind het geweldig datr we een Maastrichts sprekende Sinterklaas hebben, Chapeau voor Jan Janssen die dit al jaren geweldig en vol overtuiging doet.
          Ssst, ik geloofde nog in de Sint,.....maar is het echt Jan Janssen?
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #6
            Sinterklaas in Maastricht

            Wat mij persoonlijk boeit, is het volgende.
            Was er eerst een "Mestreechs" (een dialect van of vanuit een streektaal) of het Nederlands [het ABN of AN {Algemeen (Beschaafd) Nederlands}]

            Volgens mijn eigen persoonlijke studie (die gedeeld wordt door menig taalkundige) was er eerst een streektaal.
            En vanuit die streektaal ontwikkelde zich een dialect.
            Nu is dat met het "Mestreechs" wat gecompliceerder, daar Maestricht en Maastricht door de eeuwen heen nogal behoorlijk wat culturele en taalkundige invloeden heeft ondergaan van diverse "vreemde" mogendheden en diverse "heerschappijen".
            Het is dus niet vreemd, dat iemand gedurende de Sinterklaasintocht uit Groningen het "Mestreechs' niet kan "verstehen"; niet kan begrijpen, maar wel kan verstaan en horen.
            Zelf vind ik ook dat het "Mestreechs" klinkt als een "eiland onder de zon".
            Zoiets beaam ik als rechtschapen Limburger zijnde, opgevoed met de Voerendaalse en Heerlense tongval en dialect.
            Maar laten we a.u.b. dat "Mestreechs als eiland onder de zon" koesteren.
            Zoals wij ook liggend op een eiland, de zon koesteren en genieten van onze vrijheid.
            Zelf ben ik een groot pleitbezorger voor de instandhouding van " 't Mestreechs" als spreek- en schrijftaal; alhoewel ik ze alletwee maar zeer mager en bescheiden beheers.
            Voor meer informatie omtrent streektaal en dialect, verwijs ik naar de volgende webpagina's.

            http://www.limburgsedialecten.nl/con...sch/cindx.html

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs

            En moge de Groningers (en alle andere provinciegenoten) vrolijk Sinterklaasintocht komen vieren hier in Mestreech.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Zullen we dan maar met z'n ?llen Gronings gaan praten in Maastricht, hahaha.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                Zelf vind ik ook dat het "Mestreechs" klinkt als een "eiland onder de zon".
                Zoiets beaam ik als rechtschapen Limburger zijnde, opgevoed met de Voerendaalse en Heerlense tongval en dialect.
                Maar laten we a.u.b. dat "Mestreechs als eiland onder de zon" koesteren.
                Zoals wij ook liggend op een eiland, de zon koesteren en genieten van onze vrijheid.
                Zelf ben ik een groot pleitbezorger voor de instandhouding van " 't Mestreechs" als spreek- en schrijftaal; alhoewel ik ze alletwee maar zeer mager en bescheiden beheers.
                Eindelijk iemand van de kanten van Heerlen die ik kan respecteren
                Gebore en getoge in Mestreech

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Heeft die Groningse moeder gelijk met haar gezeur..?
                  Als ze problemen heeft met het Mestreechs kan ze twee dingen doen, Mestreechs liere of de eerste de beste trein naar Groningen nemen en dan het liefst een enkele reis
                  Gebore en getoge in Mestreech

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door goofjohn Bekijk bericht
                    Ik vind het geweldig datr we een Maastrichts sprekende Sinterklaas hebben, Chapeau voor Jan Janssen die dit al jaren geweldig en vol overtuiging doet.
                    Jan Janssen is Sinterklaos?

                    *tr?k 'n pruillipke en geit in e heukske zitte beuke*
                    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
                    Jao diech h?bs us aon 't hart gelege...

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Sinterklaas intocht in Maastricht op 15 november β€˜08
                      Programma en Route (onder voorbehoud)
                      Aankomst:11.00 uur
                      Aanlegsteiger nr. 2. - "STIPHOUT"- Maaspromenade
                      Β± 11.15 uur Begroeting door Burgemeester G. Leers op de Maasboulevard
                      Β± 11.30 uur Opstellen voor de intocht door de binnenstad en Wyck - op de Kesselskade
                      Route: Kesselskade –Sint Servaasburg- Wijcker Brugstraat – linksaf Rechtstraat – rechts Sint Maartenslaan – rechts Lage Barakken – rechts Wijcker Brugstraat – Maastrichter Brugstraat – Kleine Staat – Grote Staat- Spilstraat – rechts Markt (zuid) – ter hoogte van Nieuwstraat - links de Markt op - ingang Stadhuis
                      Stadhuis
                      Β± 12.30 uur -13.30 uur
                      Zitting van Sint Nicolaas in de grote hal van het Stadhuis.

                      Brusselsepoort 14.30 uur -15.30 uur Zitting in het winkelcentrum Brussels Poort
                      Bedankt, hier kan ik wat mee, leuk om te weten.
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #12
                        Dat hoop ik toch niet, Groningen sprekende Sinterklaas in Maastricht, jakkes.
                        Toegegeven, ik heb even moeten wennen dat Sinterklaas in Maastricht dialect sprak.
                        Het was even dubbel gevoel, tenslotte wonen hier ook kinderen die NL praten, en het Maastrichts niet verstaan.
                        Of zou het zo zijn, de kinderen verstaan het wel, door school en derg. maar de ouders wensen de NL taal.
                        Wij moeten vasthouden aan onze cultuur.
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #13
                          Eerlijk, nog geen idee, alhoewel GilbΓ©rke er stapel op is.
                          Misschien krijg ik wel een kleine logΓ©, en dan wil ik wel voor haar daar gaan staan.
                          De stoomboot van Sinterklaas, staat in veel kinderboeken en wordt ook vaak bezongen, dat lijkt mij wel leuk om mijn logeetje te laten zien.
                          Of zou de massa mij afschrikken?
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #14


                            Gewoontegetrouw kwam Sinterklaas ook in 2008 met de stoomboot naar Maastricht.

                            Bezoek ook eens de webpagina van Sinterklaas in Maastricht.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              Sinterklaas in Maastricht

                              Waarom zingen we luidkeels Sinterklaas is jarig op zijn sterfdag 6 december?

                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X