Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sirene alarm

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Sirene alarm

    http://maastricht.dichtbij.nl/112/si...elijk-tijdstip

    MAASTRICHT - In Maastricht is om 15.03 om nog onbekende reden de sirene afgegaan. Deze gaat normaal gesproken elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur precies af, als hij wordt getest. Het signaal duurt 1 minuut en 26 seconden. ,,Als u dan de sirene hoort, weet u dat er niets aan de hand is", aldus de Rijksoverheid. ,,Gaat de sirene op een ander moment? Ga dan naar binnen, sluit deuren en ramen en zet radio of tv aan op de regionale rampenzender."
    De gemeenten testen de sirenes om na te gaan of de apparatuur nog allemaal goed werkt en om er zeker van te zijn dat iedereen de sirene herkent bij een ramp of zwaar ongeval.
    Als de sirene meerdere malen achter afgaat, is er sprake van alarm, aldus de Rijksoverheid. ,,Er is dan beslist iets aan de hand. Het kan ook zijn dat u niet door het luchtalarm maar op andere wijze wordt gewaarschuwd, bijvoorbeeld door een rondrijdende geluidswagen. Volg dan de instructies op van de aanwezige autoriteiten."
    Er staan zo'n 3.800 sirenes door heel Nederland. Ze worden allemaal bediend door de lokale overheid.

    Is toch ff "schrikken" als test op vreemd tijdstip plaats vind

  • #2
    Ik was toevallig aan de wandel en dacht meteen die hebben Goede Vrijdag verkeerd op de kalender staan; sluit ramen en deuren: beetje moeilijk als die er niet zijn.

    Opmerking


    • #3
      Een burgernetbericht had al veel vragen meteen opgelost.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Een burgernetbericht had al veel vragen meteen opgelost.
        Denk als er werkelijk iets aan de hand is dat dit ook meer effect zal hebben.

        Vanmiddag lag bij het afgaan van de sirene de rampenzender er uit.

        Overbelast ?

        Opmerking


        • #5
          Loos sirenealarm in Zuid-Limburg







          Loos sirenealarm in Zuid-Limburg
          28-08-2012 | 18:16|Zuid-Limburg
          In heel Zuid-Limburg waren vanmiddag rond 15.00 uur korte tijd de sirenes te horen. Het was de bedoeling om een stille test uit te voeren, maar door een bedieningsfout waren de sirenes toch te horen. Het sirene-alarm leidde tot veel telefoontjes van verontruste burgers. Het alarmnummer 112 is al die tijd bereikbaar gebleven.

          Dit bericht is eerder geplaatst op www.vrzuidlimburg.nl

          © Copyright Politie Limburg-Zuid 2010

          Opmerking


          • #6
            Vals alarm sirenes

            Allemaal mooi en aardig, maar als het alarm afgaat op een ander tijdstip dan twaalf uur 's middags op de eerste maandag van de maand is het geen oefening, maar echt. Dat betekent: iedereen naar binnen, deuren en ramen sluiten, regionale radio aan.

            Toevallig bevond ik mij vanmiddag op een van de bovenste verdiepingen van de meest westelijke 'toren' van het zwarte appartementsgebouw op Plein 1992, het pand waar al die winkels onder zitten. Riant uitzicht over het plein, het Eyckpark, de Maasoevers en de Hoeg Brök. Tot mijn verbazing ging iedereen vrolijk verder met wat hij aan het doen was: vissen in de Maas, wandelen over de brug, kuieren en fietsen over het plein, terrassen vol, hotdogtent in vol bedrijf, kortom niemand die ook maar enige verontrustheid aan de dag legde.

            Mijn gastheer had al eerder grapjes gemaakt over het prachtige uitzicht dat hij had op de atoomwolk die ooit vanaf Tihange zijn kant op zou kunnen komen. Maar deze oudere hoog opgeleide heer keek vreemd op toen ik erop aandrong dat hij zijn balkondeuren sloot en de radio aan zou zetten.

            Ondanks alle 'reclame' zijn er kennelijk nog altijd volksstammen mensen die niet weten wat te doen als de sirene afgaat.
            Last edited by Clio; 30 augustus 2012, 17:36. Reden: aanvullingen

            Opmerking


            • #7
              Wanneer er vlak voor het luchtalarm niet bijna 5 minuten lang andere sirenes te horen zouden zijn geweest in de omgeving ''6224'', had ik er geen aandacht aan besteed.

              Nu leek het aanvankelijk ernstig te zijn.


              Maar net zoals Clio zegt, doet het er niet toe dat het alarm vals is. Dat kun je immers niet weten.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                Denk als er werkelijk iets aan de hand is dat dit ook meer effect zal hebben.

                Vanmiddag lag bij het afgaan van de sirene de rampenzender er uit.

                Overbelast ?
                rampenzender eruit? Ik heb gewoon L1 aangezet op teletekstpagina 112.


                En die was gewoon in de lucht.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                  rampenzender eruit? Ik heb gewoon L1 aangezet op teletekstpagina 112.


                  En die was gewoon in de lucht.
                  Heb ook meteen L1 op internet willen kijken ook die was toen sirene nog ging hier niet bereikbaar ook erna op twitter en facebook velen berichten gelezen dat er elke informatie op moment van (vals) alarm er nergens informatie te vinden was wat er gaande was.
                  Maastricht dichtbij was eerste met melding op internet.

                  Denk dat het ergens goed voor is geweest en dat er ook vragen gaan loskomen hier over.

                  Opmerking


                  • #10
                    Grip opgestart n.a.v. sirene alarm

                    Zoals al in de chat vermeld werd er een Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) opgestart om 15:11 uur te Maastricht. Een GRIP is in Nederland een landelijke afspraak over de opschaling van incident- en rampenbestrijding voor professionele hulpverleners als de brandweer, politie en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (waaronder ambulancediensten). De procedures regelen opschaling op operationeel niveau op de plaats van het incident en daarnaast op bestuurlijk niveau van gemeente tot waar nodig zelfs landelijk.

                    Opmerking


                    • #11
                      Maastricht Dichtbij

                      Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                      Maastricht dichtbij was eerste met melding op internet.
                      Maastricht Dichtbij is net als alle andere 'dichtbij'-sites een site waar het nieuws in feite wordt gebracht door leken, in dit geval door Maastrichtenaren, niet door professionele nieuwsverspreiders. Logisch dat MD dus het eerst op de hoogte was.

                      De beheerders van de site houden wel een oogje in het zeil, maar eigenlijk is het 'de straat' die het nieuws brengt. Op zich een goede zaak, mits de achtergrond in het oog wordt gehouden. En ja, de buurt weet vaak eerder wat ergens loos is dan een nieuwsagentschap.
                      Last edited by Clio; 30 augustus 2012, 17:38. Reden: aanvulling

                      Opmerking


                      • #12
                        Wat leren we hier nu van?


                        - L1 als rampenzender was veel te laat met het aangeven dat het alarm een menselijke fout was (nee, GEEN storing zoals veel mensen dachten).

                        - Veel te veel mensen gaan te nonchalant en onverschillig om met de richtlijnen.


                        Die richtlijnen luiden nu eenmaal: wanneer de sirene gaat, en bekend mag worden verondersteld dat daarmee niet 12.00 uur op de eerste maandag van iedere maand bedoeld wordt, dan moet men naar binnen gaan, en de ramen en deuren sluiten, rampenzender L1 aan zetten (zoeken naar rampenpagina 112), en verdere instructies volgen.

                        Dat die rampeninformatie vervolgens niet adequaat is, dat is OF L1 schuld, OF de instantie die ervoor moet zorgen dat L1 tijdig de juiste informatie publiceert.


                        Mensen moeten dus niet op eigen initiatief gaan handelen en afwachten. Wat ik vanmorgen op mijn werk hoorde, slaat ook nergens op: ''ik rook niets, dus ik ging ervan uit dat het loos alarm was''. Als je iets ruikt, en het is bijvoorbeeld ammoniak, dan ben je al te laat.


                        Een aantal jaren geleden heeft een BHV-er op mijn werk zijn BHV-bevoegdheden uit handen moeten geven, omdat hij het aanwezige personeel op de afdeling niet had ingelicht: iedereen ging ervan uit dat het toen een oefening betrof, maar er was weldegelijk brand in een van de bedrijfshallen. Ik stond buiten, ik was uit mezelf naar buiten gegaan, omdat ik de richtlijnen van een vorige oefening nog herinnerde.

                        Komt er een woedende brandweerman de afdeling op, die alle nog aanwezige bezorgers naar buiten dirigeerde. "Zijn jullie doof, stelletje sukkels'', riep hij door zijn gasmasker heen.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #13
                          Ben het eens met u schrijven Haas.

                          Hoop eigenlijk dat bij "echte ramp" de volgorde dan ook zo is dat
                          bij de sirene ook de rampenzenders en radiozenders meteen feiten
                          door geven daar dan iedere seconden telt.

                          Heb ook 1 keer op werk brand mee gemaakt en een gaslucht wat vrij kwam in het bedrijf en als BHV´r dan ziet hoe sommige personen reageren pffffff.
                          De mens weet en snapt niet hoe snel iets kan gaan escaleren.

                          Ook duidelijke afspraken zoals bv bij het verlaten van het bedrijf bij een
                          brand naar een bepaald verzamelpunt worden gewoon niet op gevolgt .

                          Opmerking


                          • #14
                            BHV-ers.

                            Sommige werknemers moeten soms voor hun baas die opleiding volgen, ook al zijn ze eigenlijk niet geschikt voor die taak. Bovendien is het BHV certificaat van BHVNederland maar 1 jaar geldig. In de praktijk offert zich vaak iemand op om dit certificaat te halen en gaat het jaar daarna een ander op cursus (herhalingscursussen zijn goedkoper). Oefeningen in bedrijven, scholen e.d. worden vaak niet serieus uitgevoerd. In wezen was het vals alarm een goede oefening en zeker een leermoment.

                            Opmerking


                            • #15
                              BHV - ervaringsdeskundige

                              Ik heb indertijd zo'n cursus gevolgd: een cursusboek met vier dagen theorie en praktijk, en een schriftelijk en praktijk examen (geloof ik). Tenminste twee dagen bij de brandweer (o.a. brandje blussen, nog niet zo simpel!). Ik heb ook ooit een cursus reanimeren gedaan, maar of dat in die BHV-cursus zat, of dat ik dat op eigen kosten heb gedaan, herinner ik mij niet meer.

                              Ik werkte toentertijd als niet-ambtenaar bij een gemeentelijke dienst en had mij voor de cursus gemeld toen te weinig échte collega's dat deden om het getal rond te krijgen. (Kennelijk was er een sleutel: zoveel personeelsleden vereist zoveel BHV-ers).

                              Ik ben altijd nogal veiligheidsminded geweest en vond het buitengewoon leerrijk. Ik weet nu dus nog steeds dat je de mensen die het gebouw moeten verlaten, langs de buitenkant van de trap moet laten lopen. (De brandweer worstelt zich tegen het verkeer in langs de binnenkant omhoog!). Dan is het wel knap lastig als er alleen een trapleuning aan de binnenzijde zit! Ook weet ik hoe je invaliden met een speciale vluchtstoel over de trap omlaag kunt krijgen, mits die aanwezig is, wat in een openbaar gebouw wel verplicht is! Of die invalide dat aandurft, is natuurlijk een tweede.

                              Ik weet ook nog steeds bij welk pand in de nabijheid het personeel van het betreffende bedrijf zich zou moeten verzamelen, maar ik vraag mij af of het huidige personeel dat weet. Ik kan mij niet herinneren dat ik als personeelslid in het betreffende gebouw ooit een brandoefening heb meegemaakt. Wel één keer als gebruiker.

                              Lering uit dit verhaal: Breur heeft gelijk als hij sceptisch is ten aanzien van het effect van BHV-opleidingen. In het betreffende gebouw lopen inmiddels beveiligingsbeambten rond. Ik vraag me af wat dat betekent voor de opleiding, kennis en alertheid van het eigen personeel.

                              PS. Als iemand in mijn omgeving omvalt vanwege een hartinfarct of zo: höb geene bang. Ik houd mijn reanimatievaardigheden redelijk op peil.
                              Last edited by Clio; 30 augustus 2012, 17:29.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X