Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De ON vergankelijkheid van het liften

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
    (....)

    Waar ik me enorm aan stoor is dat op dit forum vaak mensen opduiken die alleen maar hun eigen zaak willen bepleiten en zélf niets toe te voegen hebben aan dit forum. Als een discussie dan zo'n ordinair niveau als deze discussie bereikt, houd het op en verlies ik elke vorm van sympathie voor de poster(s).

    (...)
    Dat is een probleem dat je met een open forum niet kunt tegenhoude, helaas!
    Ik ben het wel met je eens overigens.

    De mensen die het betreft zijn meestal ook op andere forums actief en ze zijn gelukkig wel bekend.

    @roserije
    Een leuk interview van "de koning van de lifters".
    Ik zal eens meer aandacht aan het fenomeen schenken als ik onderweg ben.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
    I
    Waar ik me enorm aan stoor is dat op dit forum vaak mensen opduiken die alleen maar hun eigen zaak willen bepleiten en zélf niets toe te voegen hebben aan dit forum. Als een discussie dan zo'n ordinair niveau als deze discussie bereikt, houd het op en verlies ik elke vorm van sympathie voor de poster(s).
    Ware woorden. Wie de schoen past, trekke hem aan.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Leuk, dit! Die statistiek is ook interessant; maar kun je ook een indicatie geven van de gemiddelde wachttijd in Maastricht? Eigenlijk ook wel jammer dat zo'n plek verdwijnt.

    Ik heb pas 1 keer geprobeerd te liften. Toen was ik met een megakater op zondagochtend mijn weg aan het banen naar een klein dorpje in het heuvelland waar mijn ouders wonen. Mijn verwilderd voorkomen heeft er toen waarschijnlijk toe geleid dat ik niet werd meegenomen.

    Lifters meenemen doe ik maar zeer mondjesmaat. Ik heb wel eens een wandelend koppel in Frankrijk meegenomen. Ook neem ik geregeld Lucy mee, maar of dat telt?

    Anyway, leuk! Als ik je eens zie staan zal ik mijn rode bolide natuurlijk stoppen.

    Leave a comment:


  • Robboxxx
    Gast antwoordde
    Ik heb altijd veel gelift. Dat moest ik ook wel toen ik als student o.a. in Amsterdam woonde. Eind jaren '70 en begin jaren '80 heb ik het over. Ik was niet de enige die de duim omhoog stak, bijna elke student deed dat. Barstensvol stond het op de bekende liftersplaatsen in Nederland. Je werd ook makkelijk meegenomen want de mensen die je meenamen hadden vroeger óf zélf gelift, óf hadden kinderen die ook liften. Ik heb heel wat leuke en minder leuke anekdotes over mijn lift ervaringen die tot Parijs (4x) en Barcelona (3x) reiken.

    Door het invoeren van de O.V. jaarkaart is aan de lifterscultuur een einde gekomen en leid deze cultuur een kommervol bestaan. Alweer een alternatieve jeugdcultuur die helaas niet meer is.

    Ik heb 12 jaar met de auto gecarpoold tussen Tricht en Sittard en kan zeggen dat het écht opviel als ik op de bewuste plaats nog een echte lifter zag staan (je weet wel, met bordje en rugzak) als je nog iemand zag staan was het meestal iemand die er dagelijks stond en daar door een collega werd opgepikt.

    Vandaar dat ik het begrijp dat deze liftersplaats geen hoge prioriteit heeft in het A2 project.

    Waar ik me enorm aan stoor is dat op dit forum vaak mensen opduiken die alleen maar hun eigen zaak willen bepleiten en zélf niets toe te voegen hebben aan dit forum. Als een discussie dan zo'n ordinair niveau als deze discussie bereikt, houd het op en verlies ik elke vorm van sympathie voor de poster(s).

    Een MO onwaardige discussie is dit geworden. Wat mij betreft mag de gehele discussie in de prullenbak.

    Bij deze,
    Rob

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Hallo Klaas,

    Iedereen moet zijn eigen kunstje doen. Youp van 't Hek heeft het jaren lang gedaan, wekelijks. Van alle onderbuikgevoelens die er leven heb ik persoonlijk geen last. Bovendien heb ik er zin in.

    Hierbij een interview bij BNN radio 1 met mij van een kleine vijf jaar geleden.

    http://www.franknature.nl/hitchhike/radio1bnn.mp3

    Voor de statistiek

    Kilometers 60000
    Chauffeurs 1100
    Gemiddeld 50 km
    Minimaal 500 mtr, maximaal 1040 km
    Voormalige liftersplaats Maastricht ca 60 keer
    Oprit Europaplein richting Luik ca 15 keer
    Via Regiaplein richting Brussel 3-4 keer
    Chauffeur man 85%
    Chauffeur vrouw 15%
    Percentage dat lifter meeneemt in Nederland (methode: netjes vragen aan de pomp of elders op verzorgingsplaats) 40%. Man 75%, vrouw 25%. Op basis van dit gegeven vraag ik meer mannen dan vrouwen.
    Tankstation Het Anker bij Born (laatste tankstation boven de vork A2 - A76) 75% richting Heerlen-Aken, 25% richting Maastricht-Luik.
    Tip bij rondvragen op druk tankstation. Plaats of naam garage staat meestal vermeld op kentekenplaat. Geeft indicatie over bestemming auto. Gericht vragen.

    Etcetera.

    Groeten
    Frank.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    Maar ieder heeft ook zijn recht op zijn/haar hobby of reis manier.
    Heerlijk! High five Wim!

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Ze zien er 99% van de gevallen uit als zwervers en staan op het punt je te beroven.
    Vreselijk. Je liegt dat je barst. Maar mijn zegen heb je, graag de wetenschappelijke onderzoekingen overleggen waaruit een en ander blijkt.

    Hoe ziet een zwerver er eigenlijk uit. Dat bepaal jij zeker naar jouw eigen maatstaven.

    Maar je hebt ongelijk.

    Hoe weet jij eigenlijk hoe lifters er uit zien, immers volgens jou zijn er al jaren (eeuwen) geen lifters meer. Je etaleert een grote kunde over hoe lifters eruit zien. Maar ik herken mijzelf daar totaal niet in. En nog nooit heb ik iemand horen zeggen dat ik eruit zie als een zwerver. Dat ik tot die 1% behoor geloof ik al helemaal niet. Kortom, het is jouw persoonlijke keuze om het fenomeen op deze manier te typeren. Vreemd, maar dat is slechts de smaak die ik persoonlijk op mijn tong krijg. Ik pas ervoor om mijn eigen mening als grote waarheid te verkondigen.

    Het kan haast niet anders of jij hebt diepgewortelde principes. Die mag en kan je hebben. Maar ik heb die ook.

    Je bereikt er echter niets mee. Wat wil je? Dat niemand zijn duim strekt? Vertel me op welke manier dat een verrijking is voor de samenleving? Ik zal aandachtig luisteren, ik beloof het je plechtig. Maar ik weet ook dat ik er mijn eigen mening over heb. Bovendien weet ik dat ik verstand van zaken heb.

    Pier.

    Liften bij Mc Donald's op het Geusseltplein. Ik neem hem mee.

    En is dit not done?

    Men kan stellen dat liften in de huidige maatschappelijke context not done is. Dat kan. Het maakt mij niet perse vrolijk, maar als het zo is, dan is het zo. Mij heeft het er nooit van weerhouden om mijn vleugels uit te slaan. Om het vrije reizen. Om de sociale interactie. Gewoon, omdat het kan. Ik heb nooit begrepen waarom men zo vaak types als Equinox tegen komt, die fel op het thema invliegen. Mijn mening is dat wij toch allemaal mensen zijn die deel uitmaken van een samenleving. Ik geloof niet in suprematie, uitsluiting of absolute waarheden. That's it.
    Last edited by Roserije; 9 augustus 2012, 22:54.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Denk dat je beter een 'liftersforum' kunt zoeken voor je hobby, kunnen jullie met zijn 2-en denken over the old good times.

    Hier ga je het antwoord niet vinden.

    Om een en ander duidelijk te stellen: ik zal nooit of te nimmer een lifter meenemen. Ze zien er 99% van de gevallen uit als zwervers en staan op het punt je te beroven.

    Niet mee eens dat mag. Ik adviseer je te gaan liften in Eysden - mocht daar plek zijn.
    Equinox dat ik Roserije antwoord geef wil nog niet zeggen dat ik ook een lifter ben ,in tegen deel zelfs .
    Ook ik neem nooit een onbekenden lifter/ster mee ook niet met korten rokjes .
    Ben het zelfs in groten lijnnen met u eens wat liften en lifplaatsen betreft.
    Maar ieder heeft ook zijn recht op zijn/haar hobby of reis manier.

    Tja olijfje niet iedereen kan zich perfect en foutloos schriftelijk uitdrukken
    maar wees gerust ik schaam me er niet voor en kan ook tegen die kritiek en neem deze ook nooit iets kwalijk om die kritiek (zolang men het maar begrijpt)
    Ik leer er alleen maar van

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Leuke discussie

    Ik vind de discussie leuk, omdat dit een voor mij totaai onbekende wereld is.
    Ik heb nog never nooit gelift en, eerlijk gezegd, ook nog nooit een lifter meegenomen.
    Misschien had ik dit wel eens moeten doen.

    Maar, als ik als leek nu een lift zou willen naar Utrecht, dan zou ik bij McDonalds gaan staan.
    Of is dit not done?

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Denk dat je beter een 'liftersforum' kunt zoeken voor je hobby, kunnen jullie met zijn 2-en denken over the old good times.

    Hier ga je het antwoord niet vinden.

    Om een en ander duidelijk te stellen: ik zal nooit of te nimmer een lifter meenemen. Ze zien er 99% van de gevallen uit als zwervers en staan op het punt je te beroven.

    Niet mee eens dat mag. Ik adviseer je te gaan liften in Eysden - mocht daar plek zijn.
    Last edited by ; 9 augustus 2012, 19:25.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    't zal wel aan mij liggen, maar ik vind 't stukje van Wim nogal lastig lezen
    Ik had er niet zo veel moeite mee, Olijfje.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Ik rijd zodadelijk ook maar weer naar Maastricht. Ik zal goed opletten waar ik nog kansen zie om de duim te strekken.

    Het mooie van de liftersplaats was nu juist dat je wist dat je daar kon en mocht staan. Maar als ik wil liften zal ik mij niet inhouden.

    Als ze het verrekken de geste te doen om in een liftplaats te voorzien dan ga ik gewoon OP de N2 of A2 staan.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    En in de toekomst denk ik ook als tunnel klaar zal zijn denk ik dat dan het verkeer n dan niet vlak achter de tunnel monden zal mogen stoppen en u zult juist dit verkeer nodig hebben om een goeden lift te krijgen.
    Wim

    Ook het projectbureau A2 heeft mij wel eens geschreven dat zij meenden dat een goede liftplek afhankelijk is van ligging aan de doorgaande verkeersas.

    Dit is evenwel niet correct, blijkt uit mijn eigen (talrijke) ervaringen.

    De situatie in Maastricht was "bijzonder" want de andere steden die een liftersplaats hebben of hadden, hebben deze niet direct aan de belangrijkste verkeersslagader. In Maastricht is dat de N2, die ook een E-nummer heeft en dus echt een belangrijke weg is.

    Van op de liftersplaats aan de A2 ter hoogte van de Geusselt ben ik deze eeuw ongeveer zestig keer vertrokken. Ik ga ervan uit dat er niemand anders is die zo vaak liftend van deze strook asfalt op reis is gegaan in de periode na 2000. Uit ervaring spreek ik, dat een groot deel van de chauffeurs die mij een lift aanboden vanuit de Terblijterweg of de Viaductweg kwamen.

    In de toekomst hoeft dus slechts op het verkeersplein van de kruising N2/Terblijterweg dat toegang zal verschaffen tot de A2 richting Amsterdam een fijn strookje extra asfalt te worden aangelegd, het oude bord liftersplaats hoeft maar te worden opgehangen en er moet dan nog een rijtje stoeptegels komen zodat de lifter vanaf het Geusseltpark weer bij de heringerichte liftersplaats kan komen.

    De kosten hiervan overigens zijn nihil.

    Dit laatste is zeer eenvoudig aan te tonen. Er zijn heel veel plaatsen waar het extra strookje asfalt dat de duimenstrekker nodig heeft om zijn kunstje op te voeren is aangelegd. Dit is vrijwel nooit speciaal voor de duimenstrekker bedoelt, maar dat is irrelevant. Kijk maar naar alle opritten die meteen beginnen met een vluchtstrook, waar de automobilisten met 50 per uur langs rijden.

    Liften is gewoon topsport!
    Last edited by Roserije; 9 augustus 2012, 16:31.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
    Mijn vraag was, waar in Maastricht kan ik (men) nu nog met een redelijke kans van slagen liften richting Utrecht. Want liften is wat ik wil. Dus vertel het me maar.
    Denk dat het antwoord eenvoudig is Roserije.
    Momenteel is deze er niet i.v.m werkzaamheden dus zult u naar buiten
    Maastricht moeten lopen om te kunnen liften .

    En in de toekomst denk ik ook als tunnel klaar zal zijn denk ik
    dat dan het verkeer n dan niet vlak achter de tunnel monden zal mogen stoppen en u zult juist dit verkeer nodig hebben om een goeden lift te krijgen.

    PS: klaas deze parkingplaats voor campers komt er wel aan als u het nieuws in Maastricht volgt.
    Als de "ondernemer" ter hoogte waar "bananenboxer" woonde of nog woont vergunning krijgt komt deze plaats er met ook nog een kleinen overnachting camping (is geloof ik al terspraken gekomen in een forum hier )

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Mijn vraag was, waar in Maastricht kan ik (men) nu nog met een redelijke kans van slagen liften richting Utrecht. Want liften is wat ik wil. Dus vertel het me maar.

    Leave a comment:

Bezig...
X