Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Die laatste plattegronden zijn van 1673, Rubke. Toen is Maastricht veroverd door Lodewijk XIV. De Fransen bleven nog een tijdje, dus tijd genoeg voor wat opmetingen.
Mooie vondsten weer, Herman. Wat ik geweldig aardig vind is, dat deze site de kaarten ook in detail aanbiedt. De prent met de belegering door Parma (1579) geeft een goed beeld van het geaccidenteerde terrein van het dal waarin Maastricht lag. Tegenwoordig ervaren we die hoogteverschillen veel minder: door de bebouwing en 'gladgestreken' straten en wegen merken alleen fietsers er nog iets van. Maar het waterpeil in de Maas ligt op ca. 44 m. boven NAP. Het verzorgingshuis Campagne aan de Medoclaan op 89 m. Dat is dus 45 m. hoger!
Op een van deze kaarten (ik weet zo snel niet welke belegering dit nu weer is geweest) kun je van heel dichtbij de strijd volgen bij de 'Wymmerenpoort' (= Nieuwe Tweebergenpoort = Brusselsepoort). Je ziet waar de belegeraars de vestingwal op tal van plaatsen hebben ondermijnd (cirkel met kruisje erin) en laten springen, en waar de verdedigers op de hoofdwal (de stadsmuren) de aanvallers proberen terug te slaan. Allerlei begrippen zijn aangegeven: de ondergrondse mijngang, de 'bedekte weg', de droge gracht etc. Hier valt veel te leren.
Uitbreiding van het station Maastricht (1911-1912)
De Universiteitsbibliotheek van de VU Amsterdam heeft een "Verklaring van het algemeen nut der onteigening ten behoeve van de uitbreiding van het station Maastricht" online staan met een mooie gedetailleerde kaart van de omgeving van het station: http://imagebase.ubvu.vu.nl/cdm/sing...on/krt/id/2472
Opmerking