Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

(Koopzondag)parkeren 2011-2012.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • (Koopzondag)parkeren 2011-2012.

    Bron: Annelies Boer | Perscoördinator
    Team Communicatie | Gemeente Maastricht


    Vanaf zondag 3 april 2011 wordt er tijdens koopzondagen en koopfeestdagen voor het centrum betaald parkeren op straat ingevoerd. Deze regeling geldt tussen 12.00 en 17.00 uur en is van toepassing in de wijken waar nu ook betaald parkeren geldt (dus de A- én de B-zone).

    Koopzondagen in Maastricht
    In Maastricht zijn de koopzondagen in de regel op de eerste zondag van de maand. Voor een volledig overzicht van alle dagen, kijk op www.maastricht.nl/koopzondagen.

    Stickers op parkeerautomaten
    De parkeerautomaten zijn voorzien van een sticker die aangeeft dat er ook op koopzondagen betaald moet worden.

    Waarom betaald parkeren?
    Op koopzondagen was het parkeren op straat nog gratis. Dit gaf een hoge parkeerdruk en veel zoekverkeer in het centrum en in de woonwijken terwijl in de parkeergarages nog capaciteit beschikbaar is. Dit tast de leefbaarheid voor de inwoners van de stad Maastricht aan.

  • #2
    Mij eerste reactie is dat koopfeestdagen en koopzondagen dus duurder worden voor de bezoeker en dat het venijn wellicht in de staart schuilt: "terwijl in de parkeergarages nog capaciteit beschikbaar is". Dat dit laatste de leefbaarheid voor de inwoners van de stad Maastricht aantast, betwijfel ik.

    Opmerking


    • #3
      En olijfje had de wisseltruc dus ook meteen in de gaten.

      Opmerking


      • #4
        Als binnenstadbewoner kan ik alleen maar zeggen dat ik het einfach kl:(ete vind. Nu kan mijn bezoek ook op koopzondagen al niet meer gratis parkeren. Die zogenaamde 'overlast voor de buurtbewoners' heb ik nooit ervaren.

        En ondertussen vaart Q-parc en de gemeente er wel bij....Duidelijk voorbeeld van een dubbele agenda!

        Opmerking


        • #5
          Een smoezerige smoes wordt ons hier op de mouw gespeld. PPW zelfde probleem; genoeg parkeerruimte vrij, maar alle bezoek eerst naar de duitenslikker.

          Opmerking


          • #6
            Was vanmiddag in de stad en nu heb ik een vraag over parkeren.

            Ik zag dat aan de westzijde van de Francois de Veijestraat een aardig parkeerterrein ligt dat vrij toegankelijk is.

            Dit is een zijstraat van de Franciscus Romansweg, waar onder meer It's electronica, een beddenzaak en de Dierenambulance aan gevestigd zijn.

            Heb ik het nu mis, en is het daar vrij parkeren, en waarom wist ik dat niet...

            Waar parkeert men in de buurt van het centrum voorts nog zonder parkeergeld? Ik ken verder alleen de parkeerterreinen van AH Scharnerweg en dat van Jan Linders aan de Tongerseweg; daar moet men een ticketje trekken, maar de slagbomen staan er bijna altijd open.

            Opmerking


            • #7
              Sorry Roserije, ik heb geen auto.................
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                Was vanmiddag in de stad en nu heb ik een vraag over parkeren.

                .
                Je kunt eens proberen bij het hoofdbureau van Politie. Ik ben er soms uren en niemand let erop. De politie is je beste vriend. Garantie kan ik echter niet geven ...

                Opmerking


                • #9
                  @Tedje: sorry, als ik misbruik maak van jullie gastvrijheid. De kwaliteit van de koffie binnen is echter geen aanbeveling om er lang te blijven.

                  Opmerking


                  • #10
                    Bij de politie

                    Keertje (undercover) binnen stappen en vragen welke regels er op het parkeerterrein van toepassing zijn..

                    Bij het terrein langs de Francois de Veijestraat heb ik in het voorbijgaan geen parkeerautomaten gezien. Dit is het parkeerterrein achter dat grote in anti-kraak verkerende gebouw langs de Fr. Romanusweg dicht bij de Noorderbrug.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ja, 't is een eindje lopen. Maar zo over De Griend langs de Maas, da's toch een leuk stukje!

                      Verder weet ik niet hoe ik de frequent betalende parkeerders en vergunninghouders moet troosten... hier is 't gratis en staat altijd de helft van de plekken leeg.

                      Opmerking


                      • #12
                        Gratis parkeren?
                        Dat kan bij zorgcentrum Klevarie Polvertorenstraat.
                        Mijn moeder werd 3 jaar geleden opgenomen en daar heb ik de ervaring mee, je kan gewoon je auto parkeren voor niets.
                        Helaas weten dat ook veel Duitsers en Belgen, maar een plekje vindt je altijd
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik doe de boodschappen zoveel mogelijk aan de randen van Maastricht of buiten Maastricht. Je hoeft niet ver te sjouwen met alles en parkeren: gratis.
                          Op veel plekken in Maastricht is het parkeren buiten gemaximaliseerd tot 2 uur en dan moet je de auto verplaatsen en opnieuw dokken. De parkeergarages zijn een ramp, wat betreft de bereikbaarheid. Ook is de kans op schade aan je auto groot. Je rijdt kilometers om en betaalt je te barsten. Veel winkeliers in de binnenstad klagen dan ook over omzetverlies en sluiten; dat komt niet enkel door de internet winkelconcurrentie.
                          Ik ben best bereid te lopen en te fietsen als het om kleine dingen gaat om te kopen.

                          Ik denk dat de verhouding tussen leefbare stad en winkelend publiek niet goed is. Door welke oorzaak dan ook. Ga eens in Hasselt kijken Maastricht.
                          Last edited by Breur; 6 november 2011, 12:14.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                            Was vanmiddag in de stad en nu heb ik een vraag over parkeren.

                            Ik zag dat aan de westzijde van de Francois de Veijestraat een aardig parkeerterrein ligt dat vrij toegankelijk is.

                            Dit is een zijstraat van de Franciscus Romansweg, waar onder meer It's electronica, een beddenzaak en de Dierenambulance aan gevestigd zijn.


                            .
                            Dat is de Nieuweweg, overigens is IT's al bijna een jaar niet meer daar gevestigd, want failliet.

                            Maar als je bereid bent 20 minuten te lopen tot het centrum, moet je dat vooral doen, met de beste wil van de wereld kan ik het niet echt ''dichtbij'' noemen. Als je slechts de stad in gaat voor de gezelligheid, en zonder boodschappen weer terugkomt bij de parkeerplaats, is er niet veel van te zeggen, maar meestal ben je wel beladen met koopwaar, wanneer je weer naar huis gaat.

                            Goed, je kunt de bus nemen, maar de opstaptijden sluiten niet op elkaar aan.


                            Overigens, aan de andere kant van de stad, bij het afgebroken GAK-gebouw, zijn er ook nog een paar plekken, die je ''gratis'' kunt benutten.

                            Maar daar staat tegenover dat je auto daar weer niet veilig staat, dat je toch een behoorlijk stuk moet lopen.

                            Mijn mening is: als je echt wil gaan winkelen, neem je die paar euro parkeergeld op de koop toe, als je hem tenminste onbeschadigd weer terug wil vinden.

                            Ik bedoel: die automoblisten die op het Gak-terrein gaan parkeren, zijn te beroerd om 1 of 2 euro uit te geven, maar komen dan wel met boodschappenkarren vol terug bij de auto. Dan kunnen die paar euro parkeergeld er OOK wel vanaf, dacht ik zo.
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking


                            • #15
                              Pak de bus!
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X