Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Onze stille lezers

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Onze stille lezers

Mestreech Online heeft volgens mijn recente telling 2188 leden. Nu is het een bekend feit in mijn familie en directe omgeving, dat ik niet kan tellen. Ik roep dan meteen, dat ik tot op zekere hoogte lijdt aan discalculie, en helemaal onjuist is dat niet. Mocht u het aantal leden willen natellen: log in en klik helemaal boven aan de homepage de 'knop' 'ledenlijst' aan.

Soms vraag ik me wel eens af: wie van die leden volgt ons eigenlijk nog? Zeker, we krijgen vaker een reactie of vraag, maar het aantal lezers overheerst. (Dat kun je ook zien, onder de knop 'Wie is online', al is dat natuurlijk altijd een momentopname).

Het is de doem van bijna elke auteur: 'iedereen' heeft het over zijn aardige posting, artikel, of boek, maar niemand vertelt dat aan die auteur zelf. Een jaar geleden schreef ik een hoogbejaarde rechtshistoricus aan om hem te bedanken voor de publicatie van een belangrijke, laat-middeleeuwse bron voor de geschiedenis van Maastricht, die ik bij toeval had ontdekt (de middeleeuwen vallen een beetje buiten mijn onderzoeksveld). Het was een jaren in beslag nemend monnikenwerk geweest, maar zó belangrijk voor dat vakgebied, niet in de laatste plaats omdat het aantal vakgenoten dat die oude teksten nog kan lezen en vertalen, dramatisch is afgenomen. Ik kreeg een briefje terug: in zijn hele werkzame leven had deze emeritus professor in de rechtsgeschiedenis nog nooit (NOOIT) een persoonlijk bedankje gehad voor zijn werk.

Ik vind dat herkenbaar. Zo heel af en toe vertelt iemand mij, dat zijn exemplaar van de Historische Encyclopedie Maastricht (2005) uit elkaar is gevallen (tja, wat wil je met 704 pagina's in één band). Dan ben ik blij dat te horen, want kennelijk zijn er mensen die dat boek gebruiken, een project dat met tussenpozen elf jaar in beslag nam. Maar het zijn uitzonderingen, zulke blijken van waardering.

Enfin, vandaag was mijn dag goed. Ik kreeg in de loop van één middag tijdens twee verschillende gesprekken te horen dat mij volkomen onbekenden ('import') mijn naam kenden van Mestreech Online. En dat, beste bestuursleden, leden en lezers, betekent, dat we het niet allemaal voor niets doen. We worden gelezen. Dat geeft de burger moed.

Blijft het feit dat die honderden stille lezers zo zelden zelf de pen ter hand nemen. Allez, du courage!! Het kost misschien een beetje moed, maar u hoeft niet eens te schrijven onder uw eigen naam, zolang u maar niet adverteert en zich aan de regels van voorkomendheid, beleefheid en waar van belang: bronvermelding houdt. U kunt alle kanten op: klessebessen over dagelijkse sores, vragen stellen, recepten delen, al dan niet vermeende misstanden in Maastricht te berde brengen (MO wordt ook gelezen door locale politici en media, dus wie weet hoe een koe een haas vangt?), het laatste (Maastrichtse) boek dat u heeft gelezen bespreken, zelfs vertellen hoezeer u heeft genoten van uw eerste kennismaking met de kazematten, recent door drs. Jos Notermans besproken op RTL Maastricht, of door u ervaren tijdens een begeleide rondleiding.
    Beste stille lezers, we zijn er voor, door en met u. Laat bij gelegenheid eens iets van u horen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 juni 2025, 22:12.

Allez, courage!!

Ik heb niet de indruk dat bij mij de courage ontbreekt voor het maken van postings op MestreechOnline, maar toch duurde het bijna 2 dagen alvorens ik de courage had om te reageren op de fantastische oproep van Ingrid Evers. Een reactie, zo vreesde ik, zou wellicht afbreuk doen aan de intentie van de oproep. Maar gelukkig, zo bedacht ik mij, werkt dat op het forum MestreechOnline niet zo.

Ik denk dat veel lezers van ons forum - zeker na een hele goede (onderbouwde) posting - niet meer met hun idee, kennis of vraag durven te reageren. Wellicht denken ze, geheel onterecht!!, dat ze hun reactie niet goed kunnen verwoorden of in ieder geval niet zo goed als ze graag zouden willen. Of vrezen ze dat ze afgemaakt worden als hun idee of opvatting afwijkt.
    Het mooie aan MestreechOnline (MO) is echter dat je heel rustig op MO kunt groeien zonder dat je ongenadig wordt afgemaakt door de andere leden.
    Wellicht dus dat er een natuurlijke drempelvrees is, maar als je vaker reageert of post zul je merken dat die drempelvrees onterecht was.

MO is niet zo "snel" en wellicht "hip" als de meest gangbare sociale media, maar zeker wel heel sociaal in de omgang.

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers
    (..) U kunt alle kanten op: klessebessen over dagelijkse sores, vragen stellen, recepten delen, al dan niet vermeende misstanden in Maastricht te berde brengen (MO wordt ook gelezen door locale politici en media, dus wie weet hoe een koe een haas vangt?), het laatste (Maastrichtse) boek dat u heeft gelezen bespreken, zelfs vertellen hoezeer u heeft genoten van uw eerste kennismaking met de kazematten, recent door drs. Jos Notermans besproken op RTL Maastricht, of door u ervaren tijdens een begeleide rondleiding.
    Zoals in deze quote ook staat, u kunt (bijna alles) kwijt op MO. Taal- of grammaticafoutjes maken we bovendien allemaal wel en handigheden zoals het (deels) plaatsen van quotes van andere schrijvers - zoals hierboven - of het plaatsen van foto's ontdek je snel genoeg, of je vraagt het gewoon even

Uit ervaring kan ik u vertellen dat MO ook wel gelezen wordt door de meeste raadsleden. Dus als u in het politieke cafe of meer specifiek in de topic over het huidige stadsbestuur iets opvalt of daarover iets kwijt wilt, schroom niet en grijp de pen.... of beter gezegd het toetsenbord.
    En dat geldt natuurlijk ook voor alle andere topics, waaronder het lekker kneuvelen in de rubriek kletskousen.

Allez courage!!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Het viel me ook op sinds ik een account uit 2010 heb bij Mestreech Online, dat er steeds minder topics worden toegevoegd de laatste jaren. Is alles al bekend?

Maar iets valt ook op en dat is de gratis kennis en kundigheid die men hier kan vinden en lezen. Zomaar wetenswaardigheden en ook die standpunten lezen van ons stadsbestuur.
      Gratis.
      Dat zou voor, de Maastrichtse bewoners, kunnen zijn dat hij of zij de observaties deelt uit de dagelijkse ervaringen of uit de buurt projecten. (Diverse Domeinen.)

En ook de niet Maastrichtenaren kunnen zich melden met hun topics en of issues.Het valt mij overigens ook op dat weinig studenten en of expats zich hier uiten. Waar anders integreer je dan op zo'n forum.
      Misschien is het woord forum nog niet helemaal duidelijk uitgelegd. Hier de snelle uitleg https://nl.wikipedia.org/wiki/Forum
      Daar (op het forum) kun je expressie geven aan je noden, behoefte en eventuele klachten. Maar vooral ook aan je levenspret en plezier om in Maastricht te wonen met alle andere Maastrichtenaren.

Maastricht is een fysieke stad en met een heel belangrijk verleden waar ook heel dynamisch samengeleefd wordt. Die verhalen zijn boeiend en kunnen aangevuld worden met ervaringen en feiten.

Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Bezig...
      X