Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Financiële situatie MestreechOnline

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Financiële situatie MestreechOnline

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Helaas hebben wij slecht nieuws.
    Tijdens onze vergadering van dinsdag 7 september 2021 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas moeten vaststellen dat onze financiele situatie verre van rooskleurig is.

Om jullie enig inzicht te geven in de financiele situatie van onze stichting (lees: het forum MestreechOnline) het navolgende.
    Om ons forum operationeel te houden is ongeveer 300,- per jaar nodig.

Momenteel kunnen wij nog tot maart 2022 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
    Daarna schrijven we rode cijfers en zijn we helaas gedwongen om offline te gaan.

Dat betekent concreet dat onze data niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
    Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring van ons forum afgewezen.
    Dat is overigens altijd in overleg geweest met de leden.

Nu ons het water aan de lippen staat sluiten wij eventuele sponsoring echter niet meer bij voorbaat uit.
    Sponsoring cq reclame moet uiteraard wel gepast zijn.
    Bovendien staan wij natuurlijk altijd open voor ideeen van onze lezers, volgers en leden.

Mochten jullie, na het lezen van deze boodschap, overwegen om een donatie te geven, dan stellen wij dit uiteraard zr op prijs, maar zullen wij alle donaties even apart zetten.
    Wij willen voorkomen dat donaties nogmaals hoe graag wij ze ook ontvangen uiteindelijk tot gevolg hebben dat het slechts zal leiden tot enkele maanden van uitstel van executie.

Ons streven is om uiteindelijk zeker tot medio 2025 een financiele dekking te vinden voor de onkosten van ons forum.
    Als wij in maart 2022 dit niet rond hebben, dan zullen wij - helaas!! - alsnog besluiten om te stoppen.
    Eventuele donaties zullen dan uiteraard geretourneerd worden.

Wij realiseren ons dat dit geen goed nieuws posting is, maar als stichtingsbestuur hopen wij jullie bij deze tijdig en voldoende te hebben genformeerd!

Stichtingsbestuur MestreechOnline​
    Last edited by Pier; 10 april 2025, 10:36.
    Logic will get you from A to Z,
    Imagination will get you everywhere !

Ik denk dat sponsoring d.m.v. reclame onvermijdelijk is, omdat de vaste kern van betrokkenen bij het forum te klein is. Is er een mogelijkheid om de reclame voor leden te blokkeren? Volgens mij gebeurt dat bij fora als https://www.skyscrapercity.com.

Opmerking

De financiele zorgen wijzen meteen naar organisatorische zorgen. Is er al een idee hoe alle kennis in deze site bewaard kan blijven? En ik bedoel precies bewaard en het liefst ook nog toegankelijk om te raadplegen. Want de financin zijn n kwetsbaarheid, maar leeftijd van de (actieve) leden is er ook een. We moeten toch zien te voorkomen dat op een dag alles naar de bitjeshemel is zonder een spoor achtergelaten te hebben
      Last edited by Pier; 10 april 2025, 10:38.

Opmerking

Nu is het toch niet heel lastig donaties te geven of voor donaties te werven? Maar er is nog al wat belastingtechnisch uit te zoeken of dat zomaar kan zonder dat je ook weer vennootschap belasting gaat betalen.

overigens Peter Scheele er waren al wat berichten naar de bit-hemel vertrokken door server crashes die men natuurlijk ook moet voorkomen met investeringen voor passende backup's
        daar je bij de meeste verzekeringen ook nog rekening moet houden met het eigen risico.
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

...door server crashes die men natuurlijk ook moet voorkomen met investeringen voor passende backup's daar je bij de meeste verzekeringen ook nog rekening moet houden met het eigen risico.
          Dat is eigenlijk niet wat ik bedoel.

Er komt een dag en dan verdwijnt het forum MO uit internet. Dat kan door gebrek aan financiele middelen, maar ook door sterk afnemend ledenaantal. En vanaf dat moment is er niets meer te vinden van alle artikelen, geschriften, overwegingen, argumentatie, afbeeldingen etc. Er is niks meer te raadplegen. En als alles op een backup staat, heeft vrijwel niemand toegang tot die backup.

Mijn vraag is dus: is er iets te bedenken waardoor de artikelen toegankelijk blijven en geraadpleegd kunnen worden? En ik doe maar een schot voor de boeg: kan het Historisch Centrum hier iets in betekenen​
          Last edited by Pier; 10 april 2025, 10:40.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
            Mijn vraag is dus: is er iets te bedenken waardoor de artikelen toegankelijk blijven en geraadpleegd kunnen worden? En ik doe maar een schot voor de boeg: kan het Historisch Centrum hier iets in betekenen?
            Het Internet Archive is opgericht om dataverlies op internet te voorkomen. Met hun Wayback Machine heb ik een aantal pagina's op MO gearchiveerd, met name pagina's waar in Wikipedia-artikelen naar verwezen wordt. Maar om heel MO te archiveren zou een enorme klus zijn. De vraag is ook of dat noodzakelijk is. Voorlopig gaat het erom het forum in de lucht te houden voor de huidige en toekomstige gebruikers.

P.S. Ik zie nu dat veel forumpagina's al gearchiveerd zijn door de Wayback Machine (door een robot waarschijnlijk). Maar het betreft dan telkens losse pagina's; je kunt dan niet doorklikken naar de volgende pagina binnen een discussie. Zie bijvoorbeeld:
            http://web.archive.org/web/202012051...ing-maastricht
            Last edited by El Loco; 29 september 2021, 10:36. Reden: aanvulling

Opmerking

(...)
              En als alles op een backup staat, heeft vrijwel niemand toegang tot die backup.

Mijn vraag is dus: is er iets te bedenken waardoor de artikelen toegankelijk blijven en geraadpleegd kunnen worden? En ik doe maar een schot voor de boeg: kan het Historisch Centrum hier iets in betekenen?
              We hebben dit besproken binnen het stichtingsbestuur.
              Nu moet ik even het voorbehoud maken dat ik totaal niet technisch ben, dat is voorbehouden aan Rubke en/of Sjefke.

Er wordt sowieso een backup gemaakt van het forum, maar ik begreep ook dat deze backup feitelijk niet benaderbaar is via internet en dat alleen de platte tekst wordt behouden.

De Wayback Machine is een andere mogelijkheid.
              Bij onze servercrachs (2x) is destijds door mn. Sjefke al 80-90% teruggehaald via Wayback

Wat zou het Historisch Centrum eventueel kunnen betekenen? Is daar enige ervaring mee?
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Wat zou het Historisch Centrum eventueel kunnen betekenen? Is daar enige ervaring mee?
                Zoals het Historisch Centrum (HC) teksten, tekeningen, fotos, prenten etc archiveert, zou dat ook met digitaal materiaal als websites moeten kunnen. Het HC heeft immers al digitale dienstverlening. Nou gaat het bij MO om inhoud van waarde, belangrijk genoeg om op te slaan n toegankelijk te houden. Of men daar ervaring mee heeft, weet ik niet.
                Last edited by Pier; 10 april 2025, 10:42.

Opmerking

ik had het over de backup van de server maar websites kun je ook in z'n geheel backuppen met behoud van afbeeldingen, ofwel in een cloud ofwel van NAS to NAS.
                  Ik denk dat Rubke / SjefkeOf staat deze website bij een hoster?
                  Last edited by Antonius; 30 september 2021, 10:21. Reden: topicstarter vermeld in blauw

Opmerking

U kan een "level of quality agreement" afsluiten met een ICT dienstverlener.

(dat is de Engelse term voor 'n contract met de afgesproken minimale of maximale dienstverlening in hoofdlijnen en specifieke diensten met een ja/neen keuze qua tijdspanne waarbinnen de website weer online moet zijn)

U kan dat ook allemaal zelf doen middels de inzet van enkele van de stichtingsleden met eigen apparatuur op locatie met verschillende DYNDNS en VPN verbindingen waardoor backup en fallback website geregeld kan worden.

En er zijn natuurlijk nog meer wegen naar Rome en Maastricht.

recent las ik overigens

De Koninklijke Bibliotheek archiveert oude homepages van XS4ALL-klanten
                    voor het geval dat er helemaal geen stichting meer zou bestaan is zo'n mogelijkheid die website gegevens toch beschikbaar te hebben lovenswaardig.

Opmerking

Tijdens de laatste vergadering hebben wij gericht gekozen om dit slechte nieuws met alle leden als posting te delen en deze niet als statische 'aankondiging' te plaatsen.
                      De achterliggende gedachte bij de keuze omtrent de manier van plaatsen van dit bericht is de kracht van dit forum te gebruiken, nl. een interactie met alle MO-leden, waarbij er allerhande opties en ideen etc. als reactie op de bron-posting door iedereen (mits ingelogd) kan worden aangedragen.
                      Uiteraard worden alle hierboven geplaatste en toekomstige reacties door het stichtingsbestuur gelezen en op haalbaarheid besproken.

Wij als stichtingsbestuur MO zijn zeer dankbaar voor jullie meedenken en hopen dat reacties op deze post blijven aanhouden.

Hieronder een eerste terugkoppeling, dit naar aanleiding van enkele reacties.

Het forum kan enkel beschikbaar zijn / blijven voor iedereen als er een koppeling is met het internet.
                      Ongeacht het te kiezen format (via webhosting, NAS etc.) zijn hieraan kosten verbonden.

Inzicht in de opbouw:
                      De forum-data bevindt zich in een zg. relationele database (MySQL) en bevat circa 250 tabellen.
                      MySQL in combinatie met PHP, de VBulletin forum-software, een webhostingbedrijf (TransIP) en geregistreerde domeinnamen zorgen tezamen voor het MO-forum zoals jullie dit kennen.

Zoals Pier reeds aangaf worden er backup's gemaakt, zowel van het forum als van de tabellen en daarin aanwezige data, dit gebeurt dagelijks.
                      De data binnen MySQL is plain-tekst, maar is 'onleesbaar' ivm. verspreiding over vele tabellen.

Het plaatsen van de MO-forum website op een NAS (deze plaats je in het eigen netwerk thuis) is tijdens een vergadering besproken en brengt kosten met zich mee.
                      De te verbruiken stroom van een NAS valt te verwaarlozen.
                      Om een website op een NAS te hosten wordt merendeels gebruik gemaakt van het merk Synology.
                      De instapmodellen zijn onvoldoende, er dient een deugdelijk multi-bay systeem aanwezig te zijn (harde schijven in RAID), zoals bv. de 920-serie.
                      Naast de kosten van de NAS zijn er de kosten van SSD's of HDD's.
                      Deze disks zijn 24/7 bezig en ondanks dat er disks zijn, die speciaal voor dit soort taken gemaakt zijn, gaan ook deze stuk (en dienen opnieuw te worden aangeschaft).

Langdurige financile dekking middels tussenkomst van sponsoren (gepast) of middels (soort van) subsidie zou de meest ideale oplossing zijn.
                      Wellicht dat een lezer, volger, lid van MestreechOnline hier ervaring mee heeft en ons wegwijs kan maken.

Ik hoop dat mijn antwoorden jullie input geeft en uitdaagt tot het plaatsen van nieuwe / aanvullende ideeen, reacties etc.
                      Last edited by Pier; 10 april 2025, 10:44.
                      Logic will get you from A to Z,
                      Imagination will get you everywhere !

Opmerking

Gezien het aantal leden/ gebruikers, zou een sponsering van 5,- tot 7,50 p/jaar uitkomst brengen. natuurlijk vallen er leden af.
                        Is er onder jullie leden/ gebruiker geen belastingdeskundige, die kan aangeven hoe en op welke voorwaarden deze sponsering financieel aantrekkelijk kan worden gedaan.
                        Zelf ben enerzijds afstammeling van de Kolenhandel op de Blekerij 5 van Mathias Hubertus Dolhain en Victorine ( M.A.H.C.V.) Defresne en de Patisserie Danils voorheen op de Kleine Staat 5, waar nu T-Mobile zit. zoek kaarten van rond 1900-1915 van st Pieter, met huisnummers erop. Waardoor ik een groot aantal foto's van het Kanaal Maastricht-Luik kan plaatsen.
                        Evenals scherpere afbeeldingen van de foto's waar de Spitsbekschepen op staan. De familie Dolhain oa Kolenhandel aan de Maas , had rond 1850-1876 4 van deze schepen voor Kolen en ander vervoer. Woon zelf in Warnsveld bij Zutphen, maar kom regelmatig in Maastricht​
                        Last edited by Pier; 10 april 2025, 10:45.

Opmerking

Ik plaats het artikel maar even integraal, hoewel dat eigenlijk niet mag. Maar het is belangrijk. De laatste regel is weggevallen en luidt:
                          "kunnen ze tot in lengte van dagen door. Ik hoop het echt!" De heer Van Iterson heeft het begrepen.

Overigens is Erwin Lennarts van RTV Maastricht op zoek naar mij, mijn naam staat immers in het artikel. Ik verwijs hem door naar leden die al veel langer lid zijn.

Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2021-11-11 om 18.31.55.png Views:	0 Size:	371,6 KB ID:	104266

Opmerking

Ik plaats het artikel maar even integraal, hoewel dat eigenlijk niet mag. Maar het is belangrijk. De laatste regel is weggevallen en luidt:
                            "kunnen ze tot in lengte van dagen door. Ik hoop het echt!" De heer Van Iterson heeft het begrepen.

Overigens is Erwin Lennarts van RTV Maastricht op zoek naar mij, mijn naam staat immers in het artikel. Ik verwijs hem door naar leden die al veel langer lid zijn.
                            Hoi Peter,

Bedankt voor het plaatsen van dit artikel.
                            Inderdaad een beetje gewaagd om dit artikel van DDL te plaatsen ivm eventuele rechten van DDL en/of Ad van Iterson.
                            Ik hoop oprecht dat ze er geen bezwaar tegen hebben en ik denk/hoop dat het wel kan.

Mij is een beetje onduidelijk naar wie Erwin Lennarts van RTV Maastricht op zoek is.
                            Wil hij met jou in contact komen of Van Iterson?

Als hij met iemand van het stichtingsbestuur wil spreken, kan hij gewoon een e-mail sturen naar info@mestreechonline.nl
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Mij is een beetje onduidelijk naar wie Erwin Lennarts van RTV Maastricht op zoek is.
                              Wil hij met jou in contact komen of Van Iterson?
                              Met mij, Pier. Mijn naam staat in het artikel en dat is Erwins houvast. Ik heb een mail gestuurd, als hij daarop reageert, stuur ik het e-mailadres van MO door.

Dat neerhalen komt veel voor op fora, maar de bewering is te algemeen. Een heel enkel ietwat onvertogen woord daargelaten heb ik het hier de laatste tijd niet gezien. Maar als er behoefte aan is, kan ik wel een keer m'n best doen

Opmerking

Bezig...
                              X